PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roliga bilder men fick du ingen av Saffe när han jagade alla som rider förbi staket och försöker bita hästarna i röven?

Vet inte om han klia sig eller försöker bryta ner staket att får komma in.:angel:

Har börjat med mönsterna och det gick väldigt bra med Chopper. Red tycket det var hel tråkigt och skulle heller sover. Dvs att lära han att stanna och backa (=ett paus i mönster) gick hur lätt som helst, bara satt ner i sadel och sluta rider.:grin: Framåt var en annan historia.

Igår så när jag tränade Red på lekparken så var Chopper med hela tiden och gjorde allt vid Liberty, kliva up på stora däcken, repbrädan, hop hinder. :D Jag tycker det är så kul att han vill vara med så. Han och Saffe är väldigt lik så men Chopper inte har detta bushet som Saffe har. :bow: När jag red så var han med det också och du kunna bara bumpa på höfterna hans så svängde han in mot oss.

Kanske jag ska börjar Red på 10 kg havre eller nåt:crazy: om dagen att får han med lite mer energi:idea: :rofl:

Vad gör ni?

Sv: PNH Tjatter...

Krafft Groov har fungerat på Dacke för han var svår att hålla hull på våren. Med betfor och olja. Men han är RB och behövde väldigt lite för att ha kanonenergi!:o
Jag vet inte vad som hänt, tappat lusten? Måste släpa mig ut för att göra något, suck..
Hoppas gnistan e tillbaka snart..
De var de bilder som blev, några till kanske men inte några bra.
Kul att du har fått fart på träningen!!:) Måsta vara lättare när man har både ridbana och lekpark!
Vi har börjar snegla på att bygga nytt hus i stället för att invänta något lämpligt...

*KL*

Har Parelli slutat med "level"-programmen och börjat med "patterns"?
Hittar nämligen inte "level"-grejerna på hemsidan.

Jo, visst kan det behövas lite mer fart i denna tråd ibland. Jag har själv stor sorg efter att ha förlorat min fina föl, Talento. Han skadade sig så illa i hagen och fick en skankbensfraktur som inte gick att operera. Så jag har sörjt och gråtit. Mamman är så ledsen.
Han skulle ha blivit min första rena Parelli-häst! Jag "hittade" Parelli ungefär när Talento föddes. Det är inte rättvist. **gråter**

Jag tränar min lipizzaner med 12" lina och repgrimma och han gör massor av transisions och kan t.o.m galoppera i linan. (har aldrig funkat tidigare han har mest farit iväg med huvudet upp i korsgalopp) Var på kurs hos Birgitta Järnåker med honom i söndags och han skötte sig så fint.

Jag har även fått mitt Lev 1 -pack från Canada nu så jag har massor med timmar framför dvd:n.

080701_6.jpg

Senast ändrad av en moderator:
:cry::cry:
JAg är så sorry för att du har gått genom nåt som vi flesta frukta. Du har rätt att det är SÅ ENORMT orättvis.:cry::mad:

Vad han var vackert! Super snygg färg.

e045.gif

1000tals tröst kramar och förhoppningsvis du hitta din Parelli häst snart igen i en annan.

Var han försäkrad så du kanske kan köpa ett föl i år?

Tack CaliforniaSwed. Han var så underbart vacker och dessutom den snällaste och mest tillgivna fölunge jag haft. Alltid mild och glad. Jag har hållt på mycket med honom sedan han föddes så jag var nog hans moster ungefär.
När vi åkte ner till Helsingborg med honom så fanns det inte i min vildaste fantasi att vi inte skulle få med honom hem igen. De skulle ju fixa honom och sedan skulle han gå här igen i sin hage med de andra fölen.
Jo, han var vet-försäkrad, tack och lov, men inte någon större livförsäkring. Hans mor har ett syskon i magen förhoppningsvis. Om inte detta har tagit alltför mycket på henne så hon resorberar.
Men en ny Talento kommer jag aldrig att få igen.. men det kan bli en fin fölis igen nästa sommar, så jag väntar på "honom".

Kl

Jag fick mitt packet med L&HB för ngr veckor sedan och jag fick mitt lev 2 pck igår, så nu har jag några timmar att göra framför tv´n :p.

Har börjat titta på de första filmerna i L&HB och de är bra, men jag måste säga att hittills så är det inte så mkt som är nytt för mig när det gäller hästars beteende, men jag hoppas att det kommer många nya insikter vart efter jag betar av filmerna. Jag ser verkligen fram emot filmerna med problemlösning, när de nu kommer...

Lev 2 är också ngt jag väntat länge på nu känns det som, jag måste verkligen komma vidare.

Förresten... ni med LBI hästar - hur jobbar ni med patterns? Min blir vansinnigt uttråkad av de olika mönstrena. Jag har inte riktigt fattat om man själv kan variera och göra om de mönster som Pat visar, eller om tankaen är a tt man ska följa dem så som de visas 7 ggr efter varandra. Det är just detta upprepande som min tröttnar på. Med den som är mer RBE funkar det super med patterns, precis vad vi behövde :laugh:

Åh nej, så hemskt. Stackars dig och stackars mamman..Så fin han var.. Så bedrövligt sorgligt. Fan, nu börjar jag oxå grina! :(

Vad kul ni som har massor nya dvder o glo på, jag väntar o väntar på savvy club dvdn(oct) nu jag. Har glott om på L1an o skrivit anteckningar :D
Ja, L&HB är ju mycket man redan vet men oxå en massa AHA grejer i :idea: Jag har bara sett den en gång och jag vet inte riktigt vad jag tycker om lastningsdvdn...Ska se den en gång till.. Jag förstår poängen med den, men jag är nog lite blödig :crazy:

Min Majsa verkar väldigt uttråkad just nu, hon vill ut! Imorrn kommer hovis....får se hur det går, hehe...:devil:...Jag har gjort leg massages o donat.. Återstår att se.
Hon är LBI/E mest I(lite RBI), hon känns så dull just nu så jag vet inte vad jag gjort för fel...:confused: mer osäker än säker om man säger så. Jag kanske inte är den "bara" snälla personen längre...?:angel: Ska köra mera friendly game med henne ett tag så får vad se vad som händer....
Shettisen är på G igen i varje fall, hon är en positiv RB E/LBE, mycket fart i :D

Jag har exakt samma problem med min, också LBI. Och inte nog med att han tycker mönstren är tråkiga, omgivningen måste passa herrn också! Man kan inte leka varsomhelst, utan det ska vara åker, skog, grusväg, allt som inte är inhägnat. Hage går inte, ridbana är döden! Kvittar hur mycket man försöker berika det med bommar, plattor, ryggsäck, bollar, trickträning.. Ingenting. Han nollställer hjärnan och fattar mindre än någonsin. Och tjurar.
När vi gav oss på mönstret där hästen ska gå i en åtta gjorde han det perfekt på väg till hagen där jag tänkte hoppa lite (terrängbana, brukar vara populärare än vanliga hinder, speciellt nu när vi klickertränar). Väl där, så icke! Han sneddade igenom volterna så det blev mer som en enda linje..

Attitydproblem :D
Lösningen brukar vara att inte upprepa mer än kanske max tre gånger. Fast när det kommer till omgivningen.. Ptja, då brukar jag helt enkelt få hitta någon annanstans att vara.. Själv rår jag inte på problemet. Klickerträning har hjälpt en hel del mot det mesta av tjurigheten, men inte alls så "fantastiskt" som det beskrivs på tex Kurlands hemsida. Hästen tycks vara selektivt inklickad, lyssnar bara på det han vill höra :angel:

Jag har ju bara haft min LBI i ett par månader och de första månaderna gjorde vi inget annat än "friendly game" och "app. and retreat" i alla dess former (och det gör vi fortfarande), vilket har funkat super för hans självförtroende. Han blir mer och mer LBE.

Sen spenderade jag ,och gör fortfarande, mycket tid med mina hästar där jag inte gör ngt. Kan vara att sitta i boxen med dem när de äter eller sitta i hagen och dricka kaffe (vilket mina stallkamrater har titta lite märkligt på :D). Det ät ju dock inget jag börjat med sedan jag fann Parelli, utan jag har alltid gillat att studera mina hästar (kanske därför jag hittills inte har funnit så mkt nytt i L&HB heller :p).

Åh så tråkigt för dig..... Jag är verkligen ledsen.

CS: Tyvärr så tog jag inga bilder på min häst innan jag började med Hill Therapy, men har väl någon bild från tidigare i år och får väl fota flitigare nu då. Det roligaste är att det har hänt så mycket i hans mentala inställning! Roligt efter som min LB Introvert börjar leva ut och visa lite mer LB Extrovert, men det har krävt mycket att jag själv har fått fundera över min inställning.... låter kanske lite konstigt men men... har gjort skillnad för mig och min häst iaf.

Jag har också gått och funderat över var Savvy Club DVD:n har tagit ivägen, men jag har fått för mig att dom mailade ut att dom bytt sätt som dom postar dom med, men måste ha läst det lite snabbt innan jag skulle iväg till jobbet eller nåt, vet inte kanske var om något annat. Ska kolla om jag hittar mailet igen.

Sthu Klickar du tillräckligt ofta då? I början ska man ha en mycket hög reinforcement rate. Och dessutom använda klickern hela tiden. Oftast när det inte funkar så tar man för stora steg på en gång.

Klickern har gjort underverk med mina tanter som båda två är LBI/LBE totalblandning. De har gått från Nej kan GÖR inte det där till "Oh ja vad du än ber om"
Jag har varit noga och följt "reglerna" stenhårt. (köpte boken om ridning med klickern och några dvder)

Ang mönstren så uppfattar jag det som att man absolut INTE sak göra samma mänster sju gånger! Man ska bara göra mönstren tills hästen tycker att han kan dem och sedan nästa och komma tillbaka någon gång ibland och göra dem några gånger. Pat är verkligen INTE för repetition (repetitionjail) Det handlar INTE om perfektion utan om utveckling.

Båda mina gillar mönstren, så fort de lärt sig någorlunda (så att jag märker att de VET vad jag menar) så går vi vidare och provar nästa för att sedan använda dem lite då och då.

Ja, han är ordentligt inklickad och klickern är nästan alltid med vad vi än gör. Men ibland hjälps det inte, vill han inte så vill han inte. Inte ens om det finns mat att hämta. Oftast blir han superglad när det klickar, börjar gnägga och står och hoppar jämfota ungefär :D (blir lite problem nu när vi tränar "apport", försök gnägga med en freesbe i munnen :p ).
Bästa sättet att beskriva honom när han tycker något är trist är bilden som Linda ritar på horsenality, med hästen som sitter och räcker ut tungan. Fast Figge har hovarna i kors över magen också :p

Nä, faktiskt så går allting mycket bättre än vad det gjorde tidigare. Visst ser han ut som jorden gått under ibland, men nu rör han på sig utan att jag behöver fråga om det femtielva gånger per minut. Men det är rätt jobbigt att alltid alltid behöva motivera och övertyga och ha energi för tre..

Ja de är olika de kära hästarna. Min otroligt egensinniga och envisa "klarar mej bäst själv"-häst, går igång på att jag har olika goda godisar;-) När hon är otroligt duktig får hon polkagris och DET ger mer otrooligt duktigt kan jag säga ;-)

Låter jobbigt med att få vara motorn bakom allt så att säga;-)

Åh, vad hemskt!!! Stackars liten som hade hela livet framför sina små hovar... Nej, det var verkligen tråkigt. :cry::cry::cry:
Han var verkligen vacker!:love:

Gud va dålig jag är....idag har jag beställt tid för min stora dam, en tjej som håller på med IR terapi ska komma gå igenom henne :(

Nu går jag å skäms, hej så länge

Här kommer bilderna på min häst före Hill Therapin och nu när vi har gjort två veckor i Therapin. Den första bilden togs i början på sommaren när jag hade problem med att han inte känndes bra i kroppen, han håller på att somna på det kortet med,men det var ett kort i rätt vinkel iaf. men nu har det hänt ganska mycket tycker jag. Men mycket av det är mentalt, vi har mycket kvar att "Playin around" med (snygg svengelska:grin:), men det känns kul med det som sker nu. Förlåt för stora bilder kanske, jag har inte så god savvy på dator och sånt här...:angel:

Före:
y1pCobYOb7PSPVOBIU8ZIGuWmCp1xuI1xwDPr7IHRZj-XcwKD-2w52tcpYzZmt5jx12

Två veckor in i Hill Therapi:
y1pmYcwv5CGE1HquEO5hmw61aa9yiVOTTjPD4AX4ZK70P1in_mX8P46iMMF_H7FUrqW

Bonus bild, flugorna irriterade honom:
y1pPCgPlyAThdfkHkrWJxR5fHIxgBXoSmvEVt4fiYHJUj1x9SiCQ-SeIMR_mKWPwQaR

Otrolig att det kan gå så fort hans höfter ser mer bakåt och ryggen upp redan!:eek:.

Jag måste erkänna att jag :angel:började inte hill therapy när jag sa jag skulle. Men jag vill det. Kanske idag. Min gubbe är borta en vecka på jakt så jag skulle ger tid till ridningen.

Vi vart ute i skogen med Red för första gången i onsdag. Det gick jätte bra men lite kämpe sen han har aldrig fraktat mig upp och ner för slänter förut och sen matte hade slängt på konstiga gummistövlar (easyboots) på hans tassar.:cool:

Men på torsdag så red vi ute mycket längre som gick så bra. Skona hade han ingen problem med och det ända problem som jag ser var att hålla han vaken genom turen. :rofl:

jag har börjat hoppa han mer när vi "varma up" och träna och även just det märka jag en skillnad i hans kropp det med att klättra i skogen de två dagar så jag jag kan tänka att det skulle gå jätte fort med HT.

OK jag ska börjar idag! :banana:Jag ska ta en bild av han också.

Marks, har Savvy kvar sadeln? Har hon provat med en air pad? så nyfiken. att köpa den och inte prova den med en air pad :eek:, det skulle vara synd om hon kommer på det senare att det skulle blir bättre passform. Jag nu har provat båda NP och Fusion side by side, och jag älskar båda:love:. Men jag måste erkänna jag tror jag tycker om Fusion bättre pga att jag känner mig mer säkert i den. Men när jag red ut i torsdag vi var ute drygt 2 timmar och det jag märkt med NP var att mina knä aldrig gjorde ont, inte nång gång. Det kan vara bara att jag har mer timmar i Fusion men jag ska stanna med NP för nu, den är faktis...freaken comfortable!:bow: ALDRIG en vanlig sadel igen.

Nu har lillan åkt till skolan manen är borta så nu ska jag ta en cappuccino och gå up och titta på en film själv...detta här ÄR min semester!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 653
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar