PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom ihåg alla det är inte BARA sadlar som gäller när det gäller "Parelli" sadlar eller kopier, Paden har en enormt del i den med. Sadlarna är byggt att gå ihop med paden, Inte bara sadeln själva med vanlig pad.

Save Yourself!!!!

:rofl:
Du, bara vänta tills du leka i lekparken med en frigående Saffe i närheten!:devil: Han håller alla på tå med att "protect your herd of two". Nån du känner vända ryggen och Saffe tog Gidion i röven i stället sen springa han för du ska "jaga" han. :p

jo du kommer ha så kul. Behöver gubben stanna hemma från älgjakt eller har du in-laws som hjälper? Du måste vara i "the dog house" då om måste stanna hemma så säga... Ja du du är bara nyligen gifta men ska du leka med döden så fort? Ahh du är fortfarande i den "nya (åter upplevde) kärlek" så du kan göra såna grejer nu. ha ha ha

Min gubbe hade födelsedag igår och jag gav honom en resa till Colorado för jakt i 12 dagar. Just nu är jag den bästa och mest bortskämde frun som finns:angel:, prata om han var glad...nu allt jag behöver säger är "Jag vill...nånting med parelli" han svara "yes, dear". :angel: Det ser du, jag är inte dum som jag ser ut;)

Men på den riktig rolig sidan så vann(:grin:varför säger vi så, vi "vann" ingenting. I'm just the stupid one that would pay the most:grin:) det jag la bud på. så antingen kan du ta en ny 12' lina eller begagnad. Jag köpt en i Birmingham du kan ta, fortfarande i plasten. Det fanns även hackamores, rep grimmor mm , massviss parelli grejor med. Ska vara här innan kursen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter...

Ja det hajar jag!:D Men även om man inte har en sadel från dem så lär paden underlätta för hästen med en vanlig vid sadel? Eller kommer det inte att passa/fungera? Klart man inte köper en parellisadel och använder en vanlig vojlock eller pad.. Vad skulle det vara bra för? Då e ju hela syftet med det hela ogjort!
Sadeln lär vänta plus att varken jag eller Obe ens Tuss e redo för ridning ännu!
Vi kommer med grimma och rep bara!:rofl:

Toppen! Jag tar 12 linan direkt! Höll på att beställa en från Parelli igår men hittade inte min plånbok som tur var då..
Jag fick mitt 22 rep från parelli igår och grimman, shit vilken skillnad! Hästen blev oxå överaskad!:devil:
Gubben din lär vara som smör i solsken nu!!!:D
Denna jakt...stackars små älgar..

Appropå "who is the boss hoss even in the own house" ... Varg i fårakläder eller så äääälssskar han mig så.... Det hade nog varit värre om det varit jakten i oktober! Men jag gör aldrig något för mig själv utan e hemma jämt med mina små telningar... Har varit hemifrån när Tuss blev sjuk, när vi sålde Dacke och sen...nej,det var nog det enda gångerna på 3 år! Jämt på vift!
Så han tycker nog gott att jag kan åka på clinic en gång i allafall...

men förresten, vi har int fått savvy club dvdn! vart ska man maila och skälla på dom?:devil:

Det har inte jag heller, konstigt? Har mejlat, men inte fått svar ännu. Du kan ju meddela vad de säger om du nu mejlar och fått ngt bra svar.

/Marion

Nu har jag förresten köpt L2 också, från Canada. Det ska bli väldigt spännande att kolla på när den kommer, behöver gå vidare lite.

3-åringen (mild LBIn, tror jag :crazy:) tröttnar ngt otroligt fort om man råkar göra samma sak lite för länge. 2-åringen (mild RBEx) däremot gör gärna samma saker under lite längre tid. Har ju Patterns att variera med, men 3åringen tröttar efter ett par turer, så jag måste verkligen försöka få igång min egen fantasi nu :o.

Har ev L&HB på gång också så jag kommer ha mkt att titta på och finna inspiration från :D. Ska däremot sälja mitt Success Series-paket.

Re: Sv: PNH Tjatter...

men förresten, vi har int fått savvy club dvdn! vart ska man maila och skälla på dom?:devil:

Logga in till savvy clubs hemsidan där längst ner hittar du e-mail adress att maila till de.

Är det Juli DVD ni pratar om? Jag fick min dagen innan jag fick Savvy times här i Augusti, Men en del av min adress var i Texas...:crazy: så det är otroligt att det kom ändå.:D

Vad är det för kurs du ska till...eller bättre sagt du är på nu?:p

Appropå "who is the boss hoss even in the own house" ... Varg i fårakläder eller så äääälssskar han mig så.... Det hade nog varit värre om det varit jakten i oktober! Men jag gör aldrig något för mig själv utan e hemma jämt med mina små telningar... Har varit hemifrån när Tuss blev sjuk, när vi sålde Dacke och sen...nej,det var nog det enda gångerna på 3 år! Jämt på vift!
Så han tycker nog gott att jag kan åka på clinic en gång i allafall...

Han säkert älskar dig jätte mycket att ger upp jakten några dagar. Är det inte bevis (i den här trakten, har jag lärt) så då vet jag inte vad är.:D Det stämmer, tur att vi tog det i september och inte i Oktober ;) planera en dag så kommer jag förbi måste bara att fixa att min "mini me" har nånstans att gå efter skolan bara. Farmor kanske?:angel:

Men måndag om vädret är rätt så har jag planerat en dag av bara "me time" utan skuld känslor att rida och inte jobba. Det ska vara BARA :bump:jag och hästar!:banana:

Jag har använt paden under många olika sadlar men bara en gick det inte att bygga up rätt för Red mennär jag sålde den så vill de ser hur paden fungerade och till slut bara köpt sadeln om de fick köpa paden med. varsågod sa jag. Men innan Fusion kom så hade jag jätte svårt med sadlar men paden gjorde det att de passade mycket bättre. Så den är guld värd. tycker jag. Har köpt den åt andra och en dressyr och hon märkte direkt skillnaden att hästen sträck ut sig och att hon satt mycket "stadigare" sa hon. Hon behövde bygga up dressyr men inte allround. Det är samma med den Fusion jag har på Red har han 4 shims men Stoet Dee Dee behövde jag bara lyfta lite för säkerhets skuld med en shim bakom boden. Så det beror på häst och sadel. när det gällde Red så kunna shims mönster ligger olika beror på sadel med "samma" Renining bom!:crazy: Du får gärna prova paden när du kommer så får du dömer själv.;)

Sv: Re: PNH Tjatter...

Kom ihåg alla det är inte BARA sadlar som gäller när det gäller "Parelli" sadlar eller kopier, Paden har en enormt del i den med. Sadlarna är byggt att gå ihop med paden, Inte bara sadeln själva med vanlig pad.

Nej nej, självklart inte. Men man ska oxå veta att har man en för trång sadel o lägger padd under (vilken som helst eg) så är det som att ha för tjocka sockor i för små skor....Inge skönt. Så det är ju bra om man har en vid sadel ;)

Det där med sadlar är jättesvårt! Har också problem, men har inte råd att köpa någon parellisadel nu. Har försökt shimsa min sadel men har inte padden så jag har inte lyckats något vidare. Ska se om Erika kan hjälpa mig nästa gång jag träffar henne!

Nynäshamn eller Lisö som det heter där jag egentligen bor, ligger ca 6 mil från Stockholm. Är det någon som bor i närheten av stockholm? vore jätteroligt att träffa fler parelli intresserade!

Lisen!
Ursäkta men nu kommer jag här och säger emot alla;-)
Klart du ska träna hingsten med PNH. MEN tänk för all del INTE dominanslekar. .... Så här menar jag: Jag har två stenhårda kallblodsmadamer som jag har stretat med i tvenne år utan att komma särskilt långt alls. Den ena är LBextrovert och äldre och den andra är unghäst och LBintrovert/extr... båda är svåra hästar, självständiga, helt ointresserade av att lyda för lydandets skull och de kan mangla över en på nolltid om de vill pga fysiska företräden. Jag kom ingen vart ALLS med att dominera dem, inte en millimeter, det resulterade bara i att jag fick göra DET istället för att lära dem vettiga saker. VARENDA DAG.... (ston *stön*)

PNH är inte avhängigt på dominans, snarare skulle jag kalla det överlistning;-) Det handlar ju om att bli så tydlig och konsekvent och fiffig att det aldrig uppstår några strider egentligen.

Jag kan förstå tränaren om det är så att hon tror att man måste dominera hingstar, man måste vara den som bestämmer men det kan man göra UTAN att hålla på och vara hård, tuff, sträng och strikt.... du kan ju aldrig vinna den tävlingen i alla fall, betänk att även en ledarhingst lyder ledarstoet i synnerhet när hon är en god ledare, dvs den som man följer för att hon ÄR ledaren inte den man följer för att inte få stryk....

Det funkar faktiskt utmärkt att träna hingstar med clickerträning också och där existerar inte dominansproblematiken, eftersom man med automatik är den som bestämmer eftersom man bestämmer över det hästen vill ha;-)

Prova! det är det enda du kan göra för att få veta vad som är bra eller dåligt.

För övrigt finns det bara EN PNH tränare i Sverige, och det är Erika. Man ÄR inte PNH tränare om man inte är certifierad av Parelli helt enkelt.

Det är inte alltid hingstarna som är värst! Monty roberts t ex är rätt tydlig med att ett tufft sto kräver minst lika mycket savvy som en tuff hingst. Dessutom är oftast hingstarna faktiskt inne på att antingen ha ansvaret eller låta någon anna ha det. Ston klarar sig oftast utmärkt utan nån sabla typ som ska hålla på och bestämma;-)

Spar kulorna på pojken och lycka till! Tro på dej själv! Det kommer man långt med!/Ulrika

Intressant svar och jag tror att du har träffat mitt i prick!:laugh:

Först vill jag säga att jag inte har något alls mot denna "tränare", hon verkade jätteduktig med min väns sto - och det stoet är betydligt tuffare än min unghingst. Hon har inte heller utgett sig för att vara PNH-tränare utan sa redan vid introduktionsträningen att det bara är Erika som är utbildad tränare i Sverige. Det var slarvigt av mig att kalla henne för PNH-tränare, men det var mitt misstag och skall absolut inte skyllas henne.

Tillbaks till det intressanta ;). Jag har inte heller sett det här med PNH som i första hand dominansträning. Jag har enbart sett det som ett annat sätt att visa hästen vad jag vill att den ska göra. Sen kan man alltid diskuttera vad som är dominans och vad som är samarbete och när det ena övergår till det andra och vise versa.

Ser man det främst som dominanslekar och inte som inlärningslekar kan jag mycket väl förstå att man skall vara försiktig att använda sig av det på mycket dominanta och självständiga hästar - oavsett om vi pratar hingstar eller gamla ledarmärrar. Jag har ett riktigt dominant ledarsto och henne hanterar jag inte på dominans. Vi har kommit väldigt långt på mycket kort tid genom att hon VILL göra som jag säger. Jag kan lugnt påstå att jag aldrig skulle våga ge mig på henne med ren dominans - då åker jag nog på en propp :D. Men, hon har lärt sig att om man gör som matte vill så blir det ofta bra i slutet. När hon kom till mig gick hon tex inte att fånga eller leda (hon hade bara bott på fälten i 7 år och aldrig varit fångad), men tänk om man låter matte ta på en grimman - då får man komma ut till gräset eller in till kraftfodret i krubban :idea:.

Mina hästar som jag haft länge lastar jag utan att gå in i transporten. Men, jag ser inte det alls som dominanshandling utan som ett kvitto på att vi gjort ett bra grundarbete där de vet att transporten inte är farlig och att åka i den oftast genererar i något roligt. Samma när det gäller att närma sig något som är farligt, matte vet vad som är rätt och tiden har visat att det inte är farligt att följa med henne.

Kan avsluta med att berätta att idag fick jag för första gången cirkelleken att fungera med unghingsten :banana:. Kom på att om jag sänder ut honom LÅNGSAMT så blir det inte så roligt att dra iväg. Dessutom passade jag på att sända ut honom där jag kunde rama in honom med ett hörn i paddocken. Kan man inte bli starkare, eller snabbare så får man i vart fall försöka bli smartare :D.

"Kan man inte bli starkare, eller snabbare så får man i vart fall försöka bli smartare " Visst är det härligt när hästarna kör med Natural Humanship;-)

Ser man det främst som dominanslekar och inte som inlärningslekar kan jag mycket väl förstå att man skall vara försiktig att använda sig av det på mycket dominanta och självständiga hästar - oavsett om vi pratar hingstar eller gamla ledarmärrar.
Precis! Det är inte själva leken som är dominant men hur man "presentera" den. Eller hur?

Sv: Re: Sv: PNH Tjatter...

asch, det kändes lite grand som jag gjorde det, men det gjorde jag kanske inte;-)

Sv: Re: Sv: PNH Tjatter...

asch, det kändes lite grand som jag gjorde det, men det gjorde jag kanske inte;-)

Bra att du förtydligade, för det fick mig att förstå :idea:.

Nu har lilleman återigen varit jätteduktig! Tänk om det var så hela tiden - att jag trodde att han visste hur cirkelleken fungerade och att han bara försökte sticka ifrån mig. Men, eg var det så att han inte förstod, när jag då fasade upp ville han bara bort från trycket vilket resulterade i att han stack ifrån mig. Arg blir jag på mig själv :cool:

CalifoniaSwed
Du har inte bjudit på en stick med string för mycket, som du vill bli av med?

Nej det gjorde du inte.:D
Det är bara så att utan att vet vad folk (Lisen) har för kunskaper/erfarenhet så råda jag aldrig att fortsätter med hingstar tills de har mer erfarenhet. Har sett för många gånger folk som köper sig ung hingstar och förstår inte hur deras lill ängel blev så elak eller ohaterbar. De är special och man ska alltid har respekt och uppmärksamhet på de. Lisens kunskaper/erfarenhet kom ut det mer vi pratade om det. som vi båda sa, inte alla hingstar är "hingstig" och det är värre med vissa valacker och sto.:crazy:

men jag håller med att hon ska fortsätter. :banana:Jag tror hon klara det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 658
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar