Jag förstår hur du känner det. Enligt Pat ska man ju heller inte träna med unghästar förrän man har lite mer savvy. Och ändå började vi med en treåring då vi blev nödd och tvugna.
Det har gått jättebra, men man får kanske anpassa sig mer och ta mer hjälp i vissa lägen.
Jag har också en unghingst, tvååring som iofs ska kastreras till hösten. Han är också otroligt lättlärd och trevlig att hantera. Men vid ett tillfälle, när alla parametrar blev fel, då visade han mig att det finns en liten hingst där inne, och att han inte drar sig för att ta fysisk strid om det skulle komma till det.
Nu blev det inget stort och farligt av det, men jag känner att jag verkligen måste anpassa våra lekar. Oavsett hur duktig man är, så kan man inte göra med en hingst det man kan göra med en valack. Går man på för hårt så finns det risk för att de gärna tar upp kampen fysiskt. Nu leker vi lekar som inspirerar och gör honom trygg, jag ser till att inte be om något som jag måste fasa upp för att få honom att göra. För jag vill inte hamna i konflikt.
På gården har vi en treårig avelshingst som betäcker sin andra sommar i år. När man hanterar honom (och jag PNHar honom inte, bara in och ut ur hagen till stona) så känner man att jag skulle inte kunna begära saker av honom på samma vis som jag gör med de andra. Jag kan säga ifrån, men det måste vara korrekt också.
Jag är inte särskilt duktig på PNH, och har inte precis någon hingstvana, men tar man det lugnt och tar hjälp så tror jag säkert man kan PNHa sin hingst också. Man får nog bara anpassa det lite. När man kommer högre upp i levels så får man säkert lära sig det där...
Så fortsätt att träna med ditt sto tycker jag, bli duktig där, och sedan känner du själv efter vad du kan göra med hingsten.
En sak som jag märkt att min lillhingst blir störig av, är när jag tar i kastanjerna för att lyfta framhovarna. Drar jag med handen längs benet och tar lite i hovskägget går det bättre. Annars slänger han med frambenen, han tror nog jag muckar lite när jag gör så