PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
det fanns en fusion mörk färgen också.

typiskt att bilen man vill ha fattas nåt.:grin: Jag kan kanske ta ner min transport och ni kan träna med den.:idea:

Den ser ut som min bil är borta ett par veckor till:grin: men pickupen finns tills vidare. Det är bara att man skäms att vara i den nu:o

Sv: PNH Tjatter...

Då ska jag smurfa och kolla... Javisst, hemskt gärna men annars hyr jag sotarbengts vagn. Tränade ikväll men han tyckte jag var sååååå trist, han stod och gäspade! OOOh, vad han ser mig som ledare..Daaah:angel:
Jag får inte kläm på driving game i zon 3 och han ser småsint ut. Jag gör något galet men vet inte riktigt vad?
Jag skulle så hemskt gärna få någorlunda kläm på the games innan vi åker!:o
Bye the way, när kan vi komma?? Kommer Erika ha med sig någon utrustning man kan köpa? Typ ett nytt 12 rope?

*KL*

Fortsätter att joddla om patterns ;-)
Mina hästar är eniga: Patterns är grejen, äntligen vet de vad vi håller på med, både i ridningen och markarbetet.

Pha tänkte jag från början , ser fjuttigt ut, men ojoj, här finns möjligheter att sluta harva och gå framåt i stället! Skitnöjd!

Känns roligt också när man inser att man håller på med level 4 grejer med unghästen;-)

Hej hopp!

Är oxå lite inne på fluidity saddlen.. har hittat en billigare variant som jag kikar lite på. Den heter Berlin o jag hittade den på ebay( http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230085022128) :angel:men dom har en hemsida man kan glo på..

http://www.netfilly.com/wide_trees.htm

Men du, det att han gäspar, det är ju spänningar han släpper så det är ju bara bra :idea:

*KL*
Apropå Patterns...jag blev superduperbesviken men ska ge det en chans å titta på det i allafall, det är ju sånt man redan gjort i många år(online iallafall som jag kikat lite på)....Tycker att om man inte har så mycket pengar o är nyfiken så kan man ju köpa "maps" som man kan köpa till extra så man ser patterns...

Håller på med Level 2 pack nu o DÄR är jag supernöjd :D Det med passenger o tit for tat, mm och man lägger ihop det, wow helt lyrisk blir jag. :laugh: Stephanie är helt kanon :D

Funderade på å köpa L3 oxå men då kanske Patterns räcker. Är L3 lika info rik som L2an? Save my money? No dr Burns in that....

Kramar på er alla!

Då var man nedslagen i skorna igen…

Trodde jag fått tag i en bra tränare och jag var så laddad att få ny inspiration i träningen igen. Första lektionen kändes bra och vi gick igenom hästarnas personligheter och våra mål med träningen. Diskussionen kom upp att det kanske vore bättre om jag började träna med mitt ungsto istället för med hingsten tills jag är duktigare och det kände jag kunde vara ok.

Under veckan tränade jag på främst med unghingsten och han svarade jättebra. Jag gjorde även lite grundövningar med mitt ungsto. Igår var det dags för träning igen och då kom beskedet att tränaren inte alls var intresserad av att låta mig träna med hingsten över huvud taget. Huvudmotivet var att hon inte tycker att man ska leka dominanslekar med hingstar och att hon inte vill ha med hingstar att göra. Först funderade jag på om jag skulle fortsätta med stoet, men nu känns det meningslöst att fortsätta för denna tränare eftersom mitt huvudsyfte var att träna hingsten på ett alternativt sätt. Jag trodde hela tiden att det bara handlade om att hon ville att jag skulle träna först på stoet för att befästa mina kunskaper och sen gå över på min unghingst.

Nu när jag bara skrivit av mig lite ;) kommer jag till min fråga. Stämmer det att man skall passa sig för att leka dessa dominanslekar med en unghingst och att risken är stor att han kommer att attackera och skada mig en dag? Av de hästar jag har i stallet är han den snällaste och mest lättlärda även om han är oerhört lekfull. I dagsläget känns han som den som jag verkligen litar på i alla lägen, jämfört med ungstoet som gärna slår när hon blir pressad.

Ska jag skita i att fortsätta med PNH träningen och gå tillbaka till en ”vanlig” unghästträning? Är jag galen som har ambitionen att träna en unghingst på detta sätt? Ärligt talat känner jag idag som så att kan jag inte i vart fall gå vidare och träna med min pojk med PNH så är jag inte intresserad av att träna stoet så heller.

ursäkta långt inlägg...

Ahhhh Lisen, :( tycker synd att du känna så.

I början du kunna har beskrivet mig som tränare. Jag brukar inte vill har hingstar heller. MEN då och då kommer in hingstar som är som vallackar. Och vissa vallackar kan vara som hingstar. :crazy:

Det är bara att jag chansen är alltid finns där att en dag så kan ung hingstar byta roll när det gäller dominans och du måste har kunskaper att kunna hantera det. Jag är för tidig kastrering. Det finns ingen anledning om hästen ska inte använda till avel att det ska vara hingst. Men det är min åsikt. Många behålla hingsten prova på och en dag säger " men han har alltid varit så snäll!" sen kastrera de hästen men skadan är redan gjort. Hästen tog över och lärde att matte/husse backar ner. Och nu är Matte/husse inte säkert att de vill fortsätter mm.

Jag har haft flera hingstar och bara en gick och hantera som en (ca 20 st) "normala" häst. Resten av dessa bliv kastrerat och såld där efter (utan de sista 2, kastrerade vid 1 år och den sista vid 4 månader) för då hade jag inte detta savvyy att klara av det. Nu att har har mer, vill jag inte har de.

Jag tycker själv klart att du ska fortsätter med stoet för du lära av henne. Och att du ska fortsätter men hingsten också men där ska du var riktig alert och medveten om vad du gör och hur du gör det. Med hingstar så kommer ett helt annat ansvar än med sto och valacker. Men inte alla hingstar är så men de flesta bli.

Men själv klart så ska du fortsätter med PNH för du kommer inte hitta det savvy du behöver nån annanstans för att träna med hingsten. PNH råda att inte hantera hingstar till man är i L4 men det är inte realistisk och Pat vet det. Han måste råda sen om folk inte lyssnar så kan ha hjälper det bästa han kan. Men viktigast av allt är din säkerhet. ALLTID bli försiktig och tänka på dig själv. Ingen häst är värt allvarlig skada. Sista hingst jag hade/ägde brutet min käke i 2 ställe och 5 tänder. Och han var väluppfostrat.:crazy: Så nej ingen mer hingstar för mig. Jag har tränat och ridet sen dess men vill inte har den daglig ansvar längre.

Hur gammal var din hingst?

Oj då, nu bliv det långt:o

Ursäkta min okunnighet :o men vad är det som är bra med sadeln?? Den ser jättefin ut men det gör ju många andra sadlar oxå. Please explain...

Ring mig så kommer jag. Min gubbe åker en vecka på jakt upp i Norrland på söndag så jag är på semester!:banana:

Jag har bjudet på en hel hög med grejer från USA så om jag vinner det så kan du köpa nåt av mig. he he he fast du kanske inte vill har beg.:angel: Erika ta inte saker med henne. Hon får inte säljer saker det är bara genom internet man får köpa.

Sv: Re: PNH Tjatter...

Jag är också emot att ha hingstar om de inte skall användas i avel. Detta är dock, helt klart, en kommande avelshingst. Han är riktigt bra!:love: Att kastrera en häst som honom vore helt klart slöseri, då får jag istället sälja honom :cry::cry::cry:

Idag är han två år och visst är han inte som en gammal vallack, men han är oerhört trevlig att ha att göra med.

Jag förstår helt och fullt om hon inte vill ha med honom att göra och det är helt hennes val. Jag vill absolut inte träna för någon som är rädd. Det som gjorde mig förvirrad var väl mest att hon inte tyckte att jag ska jobba med honom med PNH utan med vanlig unghästträning utan dominanslekar. Jag uppfattade det som om hon ansåg att det var själva dominanslekarna som var farliga att göra med en unghingst.

Jag förstår hur du känner det. Enligt Pat ska man ju heller inte träna med unghästar förrän man har lite mer savvy. Och ändå började vi med en treåring då vi blev nödd och tvugna.
Det har gått jättebra, men man får kanske anpassa sig mer och ta mer hjälp i vissa lägen.

Jag har också en unghingst, tvååring som iofs ska kastreras till hösten. Han är också otroligt lättlärd och trevlig att hantera. Men vid ett tillfälle, när alla parametrar blev fel, då visade han mig att det finns en liten hingst där inne, och att han inte drar sig för att ta fysisk strid om det skulle komma till det.
Nu blev det inget stort och farligt av det, men jag känner att jag verkligen måste anpassa våra lekar. Oavsett hur duktig man är, så kan man inte göra med en hingst det man kan göra med en valack. Går man på för hårt så finns det risk för att de gärna tar upp kampen fysiskt. Nu leker vi lekar som inspirerar och gör honom trygg, jag ser till att inte be om något som jag måste fasa upp för att få honom att göra. För jag vill inte hamna i konflikt.

På gården har vi en treårig avelshingst som betäcker sin andra sommar i år. När man hanterar honom (och jag PNHar honom inte, bara in och ut ur hagen till stona) så känner man att jag skulle inte kunna begära saker av honom på samma vis som jag gör med de andra. Jag kan säga ifrån, men det måste vara korrekt också.

Jag är inte särskilt duktig på PNH, och har inte precis någon hingstvana, men tar man det lugnt och tar hjälp så tror jag säkert man kan PNHa sin hingst också. Man får nog bara anpassa det lite. När man kommer högre upp i levels så får man säkert lära sig det där...

Så fortsätt att träna med ditt sto tycker jag, bli duktig där, och sedan känner du själv efter vad du kan göra med hingsten.
En sak som jag märkt att min lillhingst blir störig av, är när jag tar i kastanjerna för att lyfta framhovarna. Drar jag med handen längs benet och tar lite i hovskägget går det bättre. Annars slänger han med frambenen, han tror nog jag muckar lite när jag gör så :p

Jag förstår hur du känner det. Enligt Pat ska man ju heller inte träna med unghästar förrän man har lite mer savvy. Och ändå började vi med en treåring då vi blev nödd och tvugna.
Det har gått jättebra, men man får kanske anpassa sig mer och ta mer hjälp i vissa lägen.

Jag har också en unghingst, tvååring som iofs ska kastreras till hösten. Han är också otroligt lättlärd och trevlig att hantera. Men vid ett tillfälle, när alla parametrar blev fel, då visade han mig att det finns en liten hingst där inne, och att han inte drar sig för att ta fysisk strid om det skulle komma till det.
Nu blev det inget stort och farligt av det, men jag känner att jag verkligen måste anpassa våra lekar. Oavsett hur duktig man är, så kan man inte göra med en hingst det man kan göra med en valack. Går man på för hårt så finns det risk för att de gärna tar upp kampen fysiskt. Nu leker vi lekar som inspirerar och gör honom trygg, jag ser till att inte be om något som jag måste fasa upp för att få honom att göra. För jag vill inte hamna i konflikt.

På gården har vi en treårig avelshingst som betäcker sin andra sommar i år. När man hanterar honom (och jag PNHar honom inte, bara in och ut ur hagen till stona) så känner man att jag skulle inte kunna begära saker av honom på samma vis som jag gör med de andra. Jag kan säga ifrån, men det måste vara korrekt också.

Jag är inte särskilt duktig på PNH, och har inte precis någon hingstvana, men tar man det lugnt och tar hjälp så tror jag säkert man kan PNHa sin hingst också. Man får nog bara anpassa det lite. När man kommer högre upp i levels så får man säkert lära sig det där...

Så fortsätt att träna med ditt sto tycker jag, bli duktig där, och sedan känner du själv efter vad du kan göra med hingsten.
En sak som jag märkt att min lillhingst blir störig av, är när jag tar i kastanjerna för att lyfta framhovarna. Drar jag med handen längs benet och tar lite i hovskägget går det bättre. Annars slänger han med frambenen, han tror nog jag muckar lite när jag gör så :p

Tack för stöd :bow:

Just nu känner jag mig lite villrådig, men jag kommer att hitta en lösning även om jag kanske måste älta runt lite först ;). Det som känns tråkigt är ju att jag nu kände att jag behövde ta lite hjälp för att komma vidare. Jag vet inte heller var jag ska kunna hitta hjälp att få. Jag känner massor av unghingsttränare, men då är det inga PNH-människor utan det kommer att bli vägen med spö och inspänd longering före inridning med hjälptyglar.

Det som känns svårast är att jag känner att jag på ett sätt står inför ett vägval. Jag var verkligen sugen på att bryta från det gamla (där jag varit alla år) och börja jobba med PNH med unghingsten. Men, kanske får det bli så att jag hittar min egen väg. Jag klarar inte att köra PNH-vägen själv så då får jag kanske försöka gå den gamla vägen men med vissa förändringar där jag jobbar mer anpassat. Jag kommer nog att jobba vidare med PNH på mitt ungsto för hon behöver verkligen det. Men, i så fall behöver jag ändå hitta en tränare som kan vara beredd att på sikt gå vidare och hjälpa mig med unghinsten.

Lyfta med att trycka på kastanjerna är jättelätt på min kille, men mitt sto slår som tusan när jag nuddar hennes kastanjer. Hon är VERKLIGEN en dam med egna åsikter. Som det är just nu har jag lättare att begära saker av unghingsten jämfört med ungstoet. Hon slår, för att träffa, så fort något blir det minsta otäckt eller krävande.

Senast ändrad av en moderator:
Jag tyckte Skuggi var väldigt klokt i sina ord.:bow:

Ja det är konstig att tränaren skulle råda att använda det "vanliga" istället för PNH. Jag skulle kunna tänka att du fortsätter men du ser hingsten som en Extream LB som är dominant så är man lite mer försiktig med han. Inte alla hingstar är LB men om man förvänta en LB så är man säkert mer bered för det som kommer OM det kommer. Som sagt alla hästar är olika och han kan vara en låg rang hingst, vem vet, bara du. Så ta det lugn och om ni kommer till nånstans var det verka "problemer" så genom alla så går det säkert att hitta någon som skulle kunna hjälpa dig. Jag skulle fortsätter men som skuggi sa att du har koll på hans gränsar. Bara att du bestämmer att inte leka en viss lek betyder inte att hästen van. Undvik konflikter. Om du har haft han i ett tag så kan du känna av han bättre och och om du skulle kunna klara av situationen.

Vilken området är du i? Vi ska ha en clinic med EF snart kanske ni kan komma hit? Sverige är fullt med PNH'er men inte alla är på bukes.:D

Hej alla pnh:are!
Jag tjuvläser den här tråden väldigt ofta men har inte skrivit så många gånger. Det verkar så roligt att ni träffar varandra så mycket och den där Barellihelgen verkade ju jättekul! Själv bor jag utanför Nynäshamn och ännu har jag inte hittat så många parelli intresserade i trakterna, tyvärr. Det där om att göra en hemsida verkar ju jättebra!

Jag har också en unghingst som jag arbetar med enligt PNH. Fast innan jag började med honom så hade jag tränat pnh ett tag med min valack. Dock är jag långtifrån så duktig som Pat anser att man ska vara innan man börjar med en unghingst. Min hingst är två år och LB extrovert. I början skulle han nafsas hela tiden, men nu har han faktiskt slutat med det. Varje gång han skulle nafsas pruttade vi mot honom med munnen och det tyckte han var jätteobegligt så nu nafsas han inget längre. Tyvärr är han nu halt och står och vilar i box och sjukhage, så nu för tillfället är han inte riktigt lika trevlig att hålla på med längre. Fast om jag inte skulle hållt på med PNH med honom skulle jag nog inte kunna hantera honom alls, så Lisen jag tycker absolut att du ska fortsätta att hantera din unghingst enligt Pnh, men försök att inte sätta dig i situationer som du känner att du inte klarar av.

Välkommen Cornelius!

Nynäshamn är väl inte så långt ifrån stockholm? Vi borde samla ihop alla stockholms-nära pnhare tycker jag! Skulle vara jättekul att ha någon att diskutera unghingst-pnh-ning (heh) med :idea:

Jag ska ta itu med hemsidan snart, jag har bara haft fullt upp varenda helg med Barelligames, å hämta hästar. Nu i helgen blir sista vändan, sedan ska jag sitta hemma å fixa hemsida!

Till er alla: :bow::bow:

Alla andra (eftersom jag eg inte hör till några NH-gäng) är dessutom på mig om att jag inte ska träna honom enligt PNH och att jag ska lämna honom till någon "riktig" hingsttränare. Han är (efter vad jag tror när jag har kollat på cirkeln) LB extrovert, men även om han vet sitt värde och är hög i rang i hagen så lägger han sig snällt under gammelvallacken och mig.

Jag funderar på om jag ska köpa programmet och träna på själv istället. Det är ju inte så att jag är någon riktig duvunge :rofl:. Jag har hållt på med hästar i över 30 år, och de har varit av alla olika typer.

Ursäkta min okunnighet :o men vad är det som är bra med sadeln?? Den ser jättefin ut men det gör ju många andra sadlar oxå. Please explain...

Eh jo...när man testat så många olika sadlar så man kräks och man aldrig hittar nån som passar kan man ju undra hur sadeltillverkarna gör sina sadlar eg...Även om man fått en/flera utprovad/e...:devil: Dessa sadlar ska vara vida(så att musklerna under kan arbeta..) o man får lätt rätt sits i dom. Dom ska kännas bra för hästen. De flesta "vanliga" sadlar får hästar problem med, även fast de inte talar om det. Det står mer om det på sidan o det finns fler länkar där oxå.

Fick du nå bra svar tycker du?

Ja, visst. Tack. Men alla säger att deras sadlar är bäst så jag tycker det är bra att få höra från konsumenten. Själv rider jag i en Bent Branderup Epona och både jag och min häst trivs i den. Den är bred och lämnar bogarna fria. Jag har oxå provat miljoner sadlar så hittar man nåt bra så vill man ju veta!! Min "gamla" häst är en cob och lite sänkt i ryggen, överbyggd och med en jätterumpa som skjuter fram alla sadlar (inte eponan!!)
Jag letar lite smått efter en sadel som är mer bekväm att rida ut i än eponan då den är svår att rida lätt i och stå upp i galoppen. Så jag ska kolla länken.

Ewa

Jag har suttit och kikat runt lite på typ blocket hästnet och även buke och det finns lite Parelligrejor till salu! Men det verkar som att ebay eller Parelli direkt e enda vägen i Sverige! Hittade en pad till engelsk sadel (blocket sök parelli) som man kunnat använda till sin vanliga sadel (om man nu hade en sadel) så länge tills man har typ 20 tusen över...
Jag fick mina grejor från Parelli idag och man kan i allafall säga att det e kvalitet på sakerna! Ångrara att jag inte köpte en 12 lina oxå men det blir väl fler turer!
Gick bra idag med träningen och han gäspade på för fullt igen! Men han ville gärna ha kontakt med mulen hela tiden, unconfident?
Oj, vilken underbar häst!:love::love:
Så smart, så vänlig vill verkligen vara tillsammans med en! Hästarnas Cocker Spaniel kan man nog kalla Friesern!:idea:

Kollade på sadeln men jag vet inte? Törs man? Jag har kikat på Level 2 och tänkte köpa patterns istället! Ha galen som min gubbe säger!:D
Är jättenervös nu när vi ska på clinic hos Monica! Hoppas alla har vett att hålla sig en bit ifrån! Save Yourself!!!!:rofl::rofl:
Gubben e nog mäkta imponerad när clinicen e mitt i älgjakten som han tvingas vara hemma ifrån...:devil:
Vi gick förresten tillbaka ett steg och jobbade på driving game igen så få se om driving game in zone 3 funkar bättre i morgon!
Jag kan lower his head men bara med grimman inte med handen (giraff) gills det? Jag lyckas inte lyfta hans fötter med pinching the chestnut eller tapping med sticken.. Face 4 tills mina händer värker, karl rubbar sig INTE..
Men det e en dag i morgon igen!:bow:

oj oj oj va det händer här.

har precis kommit hem efter 3 dagar på saltsjöbadens observatiorium som ägs av kunskapsskolan(gymnasiet). och dagarna har varit så fullproppade med uträkningar på kratrar och hypoteser om apophis att det känns som om all min parelli försvunnit.

men idag när jag gick och skulle hämta glaedan så kom faktist den lilla skrutten till mig! (vanligt vis "svårfångad") kan det ha nåt att göra med den lila ledigheten hon hade? :crazy:

imorn blir det ÄNTLIGEN KURS!

nu kan ja få buckt med alla de frågor jag har kring lastningen, och ridningen, och ja allt :love:

så nu blir det lite extra parelli tittande för att säta igång PNH avdelningen i hjärnan.

men förresten, vi har int fått savvy club dvdn! vart ska man maila och skälla på dom?:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 660
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar