PNH tjatter part III...

Sv: PNH tjatter part III...

Man får aldrig några "bra" bilder på såna hästar, oftast bara rumpan.

Toria, så sant! Jag har deletat MASSOR med "rump-bilder a la Tara" ur kameran :D:D:D

Lotus, det märks att Nokke gillar kameran, jag såg (vet inte om det var på denna tråd eller någon annanstans) bilder du hade tagit inne i munnen på honom... himmel.... jag kan bara föreställa mej vad Tara skulle ta sej till om jag skulle försöka mej på det konststycket... :eek: efter det skulle nog kameran vara en "före-detta-Nikon" :D

Jag skulle inte våga mej på att träna approach and retreat med plast inne i boxen. Gör det hellre ute genom att hålla i plasten och gå med hästen i repet... gå i rask takt som om du var på väg nånstans... och medan du går så halar du långsamt in repet så hästen kommer närmare och närmare palsten... stanna till lite och om han vill undersöka och lukta på plasten så låter du honom göra det, verkar han orolig så går ni en ny sväng... prassla gärna med plasten framför dej...

Då han väl vill undersöka ska du ta det ifrån honom (retreat) och mot honom (approach) flera gånger (sväng bara med armen och handen du håller i plasten med bakom dej ifrån hästen och framför dej mot hästen) Sen kan du försöka sätta plasten mot hästens hud, vid manken och så bort igen... om och om igen tills hästen verkar lugn... det kan ta ett tag men det lönar sej! :)

Måste visa denna bild från sensommaren 2007, jag hade gömt kameran bakom ryggen och överraskade henne :o (OBS detta var någon månad INNAN jag började med Parelli, jag skulle inte göra så nu!)
Så fort jag knäppt bilden stod hon som fastfrusen för att sedan sätta iväg i panik över ängen... RB-intro-explosion

december07015.jpg

Varför är det inte bra att träna i boxen? Jag funderade om det var dumt, men kom inte på något skäl till varför man inte skulle kunna göra det, men upplys mig gärna:idea:
I nuläget är det den enda möjligheten jag har, då han har boxvila, så då får det väl vara:(

Jag förstod nog inte riktigt hur du menade. Men på denna länk http://www.horsechannel.com/horse-exclusives/parelli-10-minute-tips.aspx har jag förstått det som att när hästen visar någon form av oro eller rädsla ska man ta bort plasten:confused:

har jag förstått det som att när hästen visar någon form av oro eller rädsla ska man ta bort plasten:confused:

Jo precis! Det är ju just det som är meningen, för man behöver ju inte använda approach and retreat med nåt som hästen inte är rädd för. Jag är förresten urusel på att förklara i skrift :o så inte så konstigt om du inte förstår vad jag yrar om, skulle vara enklare om man fick visa :laugh:

Angående boxen så är den kanske inte bästa stället att introducera "skrämmande" saker i med approach and reterat i därför att den är så begränsad och hästen kanske skulle känna sej trängd och om den skulle skygga eller reagera starkt på nåt så har den inte samma möjlighet att komma undan i en liten box.... lite yrigt detta nu oxå men hoppas du förstår hur jag menar :crazy:

ja jag förstår... Men beror inte det på hur mycket tryck man lägger på hästen? Han är ju inte rädd för plast i allmänhet utan det var mest sett som ett sätt utvecklas lite mentalt nu när vi inte kan vara ute o röra på oss. Man kan ju lägga väldigt försiktigt "tryck" till att börja med, så man inte får så häftiga reaktioner tänker jag.(?)

Han är dessutom inte en sån som exploderar helt plötsligt (LBE) han säger till när det är något som inte passar honom;) (viftar med svansen eller tramper lite med bakbenen), men om ni tycker det är dumt ska jag självklart låta bli.

Senast ändrad:

Usch, jag läste mina inlägg och inser att jag låter som världens besserwisser... :o det är jag INTE... :angel:

ja jag förstår... Men beror inte det på hur mycket tryck man lägger på hästen? Han är ju inte rädd för plast i allmänhet utan det var mest sett som ett sätt utvecklas lite mentalt nu när vi inte kan vara ute o röra på oss. Man kan ju lägga väldigt försiktigt "tryck" till att börja med, så man inte får så häftiga reaktioner tänker jag

Jag kan inte svara på det, har nog blivit lite av en "fackidiot" med min RBI, "approachar and retreatar" i all oändlighet med henne ;)
Kanske nån annan kan ge bra svar (jag skulle själv också gärna vilja veta) :)

Senast ändrad av en moderator:

jag hade inte tränat i boxen eftersom att ifall hästen blir rädd så kan han inte springa ifrån och har ingen chans att undkomma det obehagliga, även ifall han är helt trygg med det så kan det ju alltid vara någonstans på något ställe där det är läskigt, och då blir det inte bättre om han är instängd i en box och blir rädd.
så säger jag efter egna erfarenheter, sen kan det vara helt fel =)

Min häst precis som din Nokke älskar kameran :love:, och gör sig oerhört bra på kort. Det var så roligt för när vi för många år sedan hade kurs med den Danska före detta Parelli instruktören så hade hon en tjej med sig och i deras kamera när första dagen var slut var det ca 50 kort på min häst och bara några få bilder på resten av hästarna som var med på kursen. Kan ha att göra med att hon var helt såld på min häst men också på hur bra linslus han är... :D lite kul!

*kl*
Ursäkta att jag sticker in huvudet här, jag har ganska nyligen fått lite problem med min sötnos :)
Jag har haft min lilla sessa i 9 år, så jag antar att jag har tappat lite position och tappat bort lite träning osv, har varit lite mycket runt omkring, och nu har min häst börjat uppvisa dessa brister, så nu tar vi tag i det innan det går för långt :)

Ingenting allvarligt och ingenting som inte går att lösa, men i vilket fall så sitter jag o läser om seven-games, NH överlag därav att jag sticker in näsan här, och nu fyller jag i Parellis Horsenality profile, nån mer här innne som gjort det?
Jag är jättenyfiken på hur ni lyckats klura ut allt, det känns kanske som att man inte alltid är rätt människa att avgöra vad som är i vilken grad eller inte :angel: min häst är ju en ängel ;)

Hoppas det är okej att jag kommer in o kapar, men det kändes dumt att skapa en helt ny tråd, när det finns så många i den här tråden som vet så mycket :)

Jättetacksam för alla förslag och råd, och om ni är intresserade ställ gärna frågor :)

VARMT VÄLKOMMEN till tråden, du har kommit rätt :laugh:!
Vill gärna veta mer om dig och pållen!

Jag har använt mig av Horsenality Profile mycket och tycker det är jätte intressant att analysera/läsa hästar i olika situationer (det kan ju variera i olika situationer plus att hästar kan vara bipolar- tropolar osv...) och sen försöka klura ut vad man ska använda informationen till, det är ju egentligen det som är den svåra biten det håller jag med dig om!
Det finns dock en mycket bra DVD som förklarar detta och visar det mycket bra och det är Horsenality skivan ur Success Serien som Parelli gett ut, har du möjlighet att köpa den så lär du dig jätte mycket. Sen är även Savvy Cluben kanon bra, senaste DVD:n (Januari DVD:n) var kanon bra och det visade på riktiga exempel av hur olika Horsenalitys kan se ut och man får se vad Pat applicerar på hästen utifrån situationen osv...

Det här med att bedömma om hästen är Mild Moderate eller Extreme tyckte jag också var jätte svårt i början och kan så tycka nu med, men någonstans så lägger det sig med tiden och man kommer till insikt i detta.

Lite svammel från mig om Horsenalitys men det är ett jättebra sätt att lära sig att förstå vad det är för häst man har att göra med i den aktuella situationen och använda det som den hästen behöver just då :love:

Jag håller med Marks, Välkommen! :D

Om du är riktigt intresserad av NH så kom med i klubben. Alla pusselbitar ramlar på plats o hål som man har/haft fylls i, så kan jag känna i allafall.

Horsenality är jätteintressant! Och nu ska dom komma ut med Personality Profile(eller hur, visst hette det så?) och det stämmer ju!

Vad har du för Horsenality på tottan nu då? Har hon varit skadad o det blivit nåt problem efter detta?

Tibicia: Hon e så fin din Tara, kan bara inte låta bli o tala om det ju..:love: Jag känner igen det där med *Nu tänker jag inte prata med dig:eek: *prutt iväg*
Att det ska vara så läskigt med kameran...Stackars hästarna..

Ja Fatima o Mandy har jag mest arslebilder på o Majsa o di andra har jag mest nosen-mycket-nära på bild...:rofl:

Usch, jag läste mina inlägg och inser att jag låter som världens besserwisser... :o det är jag INTE... :angel:

Jag kan inte svara på det, har nog blivit lite av en "fackidiot" med min RBI, "approachar and retreatar" i all oändlighet med henne ;)
Kanske nån annan kan ge bra svar (jag skulle själv också gärna vilja veta) :)

Jag tyckte inte als du lät som en besserwisser. Men det vore kul om någon annan kunde ge sin synpunkt på saken eller berätta hur jag ska gå till väga.

Jag tänkte själv på den aspekten att hästen inte kan komma undan om man tränar i boxen, men det kan den ju inte heller om man har leadrope på den(:confused:) och om man har den helt lös går det ju inte heller, för då skulle han nog bara skita i den där plasten som jag försöker göra honom nyfiken på;)

Jag har gjort en massa med Majha i boxen när hon var liten, det gäller ju att kunna läsa dom. Man går för fort fram om dom måste kasta sig undan ju :confused: Ha plasten utanför boxen en stund då så märker du ju hur han reagerar. Du känner din häst bäst. Håll på du bara.

Jag hade alltid boxdörren öppen o man trycker ju knappast in dom i nåt hörn med grejerna ;) Jag stod i dörren med föremålet o hon fick komma fram. Var det läskigtbacka jag ett steg...

Tar jag fram kameran framför min häst så börjar han att possera :angel:
Helt omöjligt för mig att fota någon annan häst i hagen om han är där i samtidigt.
Han jagar undan de andra och ställer sig sedan själv framför linsen

Jag har en riktig liten linslus-diva...

På alla bilder som min sambo tagit på mig när jag rider så ser man dessutom hur Nokke tittar in i kameran, på ALLA bilderna! Han är fullt medveten om vart kameran är hela tiden och är mycket noga med att den är riktad mot honom ;)

Haha känner igen detta!!, det finns mer än en likhet mellan våra hästar verkar det som:D
Hm undrar om det har nåt med horsenalityn att göra, om LbI kanske är födda divor och älskar kameror:angel:;)

Tacka för att jag upplever honom som mer än vanligt okoncentrerad när nån tar kort, han har ju fullt sjå att kolla vart kameran är!!!:mad::rofl:

26456062.jpg

har du honom i ett långt rep så har han ju endå möjligheten att röra sig ifrån det =)

Hi hi det kanske är ett LBI drag det där :idea:
Marks, vilken Horsenality har din linslus?

Så här ser min ut när man släpper han lös och ska fota :o :angel:

-Å där är kamera!
TN_070429-750_copy1024.JPG

-Kameran, här kommer jag!!!
TN_070429-751_copy1024.JPG

-Tjoho! Kolla på mig!
TN_070429-752_copy1024.JPG

:rofl:

CS, Where are You????
Idag ska jag försöka masa mig ut och se vad vi kommer ihåg... seven games kanske bara e 4 games...:rofl:
Ska se om jag kan fota lite! Men lovar inget..

Vilken fin linslus du har!!!! :d Han ser ut att ha kul på dessa bilder!

Min linslus är LB Introvert/Extrovert lite beroende på situation och hur mycket på lekhumör han är, min häst har massor med Playdrive :D:rofl:

Minda: Kul att se foto på dig och din häst, vad är det för häst, du kanske har skrivit det tidigare men jag minns inte i vilket fall? Jag är bara lite nyfiken..;)

Ah min är också åt LbE hållet ibland fast grunden är LbI om man säger som så.
Hm då kanske min teori stämmer då:idea:

Han är ett Sv.Halvblod

Liknande trådar

Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 562
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 098
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 624
Senast: Tofs
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka