PNH tjatter part III...

Sv: PNH tjatter part III...

Tack! Ja, han har verkligen super roligt när han stylar framför kameran :D
Kanske finns det ett samband ändå, fler LBI som är linslusar här inne?

Min pålles playdrive ökar med en faktor 10 när man tar fram kamera :cool:

Fin häst Minda :) Tycker jag känner igen manegen är det möjligen hos BB i DK?

Jag har ett uppdrag till er som är sugna :)

Vad har ni/har haft för;
1.Ras(er)
2.Horsenality
3.Innate characteristics
4.Learned behavior
5.Spirit
6.Talang
7.Huvudsaklig inriktning

Om ni orkar :p Jag håller på att finurla på vad jag letar efter och vill ha uppslag :bump:

Tack Toria & Marks, och er andra, antar att ni kommer med på ett hörn ;)

Sessan blev LB Extrovert, om jag har gjort allting rätt :) Vilket jag läst och förstått har både sina för och nackdelar ^^

Hon fick en spark i hagen strax ovanför kotn vilket resulterade i en gaffelbandsskada som nu är läkt sen över ett halvår, men det blev flytt (långt) och sen blev jag skadad, på ett MYCKET dumt placerat ställe, efter att ha gränslat ett staket på mina mindre nyktra timmar en kväll :angel: vilket har skjutit upp och dessvärre gjort att vi förlorat en del kontakt mellan oss.

Det började med problem vid uppsittning och att hon började "tillrättavisa" mig när hon tyckte att jag va trälig ;) T.ex. om jag höjde rösten och tyckte att hon skulle göra nåt på ett visst sätt eller blev arg så lägger hon öronen bakåt och visar att sånt uppförande gillar hon helt enkelt inte, vilket jag då försökt lösa genom att kontrollera mitt temperament och tålamod bättre!!

Sen kom det med att man i princip fick köra på metoden flyga för att hinna upp i sadeln innan hon gick på ridtur utan mig :o

Det löste jag med vänskapsleken, jag börjar numera ridturen med att ta på henne överallt, sen avslutar jag med det efteråt, vet inte om det är rätt men hon står helt stilla vid uppsittningen nu.

Dessvärre är min lillla kärlek helt understimulerad, vi skrittar 30min/dag och hon är väldigt pigg och vill göra mycket mer än bara skritta, hon vill gärna att det händer saker, hela tiden och ofta.

Det sista nu var när jag skulle longera, vilket jag ALDRIG varit bra på, men det har "fungerat" så jag tänkte att jag skulle lägga ner energi på det, det funkade jättebra till en början vi började komma överens och så, sen en kväll så attackarade hon och kontrollerade/manipulerade mig genom att "putta" mig ur position (enkelt förklarat) hon reste sig och gick till attack, jag kastade mig under staketet på ridbanan livrädd faktiskt, visste inte jag skulle skratta eller gråta. Hon fortsatte med sin lilla maktdemonstration, så fort jag försökte få henne att lyda, vände hon sida, till den sida jag har väldigt svårt att påverka henne i, tack vare min egen dåliga kordinationsförmåga, dock inte hennes svaga sida ;) Jag kunde varken hindra eller stoppa henne, till slut höjda rösten och skrek :o åt henne att sluta, då lyssnade hon, sänkte huvudet och låtsades som inget. Det fortsatte jag med för att kunna avsluta utan att behöva gå till stallet rädd. Vi klarade av att avsluta med longering i båda varven en kortis.

Blev lite långt skrivet, men det är så svårt att korta ner det, fråga närna mer om det som är oklart ^^

Roligt!

Vad har ni för;
1.Ras: Sv. halvblod (75% fullblod)

2.Horsenality: LBI

3.Innate characteristics: Low/Medium

4.Learned behavior: Innan vi träffades hade han lärt sig att backa ner i diket och bocka tills han fick gå hem. Bocka om man drev på honom, bocka om han inte fick vara först när man galopperade, köra ner fötterna i backen och vägra röra på sig när han inte ville vara med längre och stänga av om man försökte lära honom något nytt.
Allt ganska klassiska beteenden för en LBI som blivit missförstod och felbehandlad.

5.Spirit: Medium

6.Talang: En otroligt rörlig häst som är mycket stabil (balans) och liksidig. I och med att vår relation har utvecklats har han blivit otroligt trygg. Går att rida över allt, blir inte upprörd över saker och gör alltid sitt bästa. Gillar att vara duktig vilket medför att så fort man åker på kurs gör han sitt allra bästa och älskar uppmärksamheten! Har inga super gångarter men är nu mera den mest ridbara häst jag någonsin suttit på och det är något som jag värderar högre! Har en fantastisk talang för hoppning!

7.Huvudsaklig inriktning: Förutom PNH :confused: :D
Rider en hel del Akademiskt. Annars gör vi nog det mesta, jag vill ha en häst som jag kan göra vad som helst med och det har jag nu. :love:

Senast ändrad:

7.Huvudsaklig inriktning: Förutom PNH :confused: :D
Rider en hel del Akademiskt. Annars gör vi nog det mesta, jag vill ha en häst som jag kan göra vad som helst med och det har jag nu. :love:

:D PNH förutsätter jag nästan ;) Jag tänkte hoppning, dressyr, akademiskt, skogsmulle, westerngrenar, voltige mm...

Vad har ni/har haft för;
1.Ras(er) 1.halvblod/fullblod 2.varmblod

2.Horsenality 1.LBI-blir ibland när han tycker att man blir tillräckligt intressant LBE. Vid nya ställen/platser och ofta på uteritt blir han RBE/RBI. Nu hare han varit haft hovledsinflammation ett längre tag, så jag hade min första skrittur på honom ute häromdagen. Flera gånger stannade han höjde huvudet och var beredd att springa ÅT ANDRA HÅLLET, MEN DÅ BACKADE JAG HONOM OCH LÄTT HONOM SEDAN STÅ OCH AVVAKTA TILLS HAN KÄNDE SIG LUGNARE OCH SEDAN FRÅGADE JAG HONOM EFTER EN STUND OM HAN KUNDE TÄNKA SIG ATT GÅ IGEN OCH DÅ GICK HAN NÅGRA STEG TILLS HAN STANNADE IGEN FÖR ATT DET BLEV FÖR LÄSKIGT SÅ DÅ VAR DET BARA ATT GÖRA OM PROCEDUREN IGEN. eN RUNDA SOM I VANLIGA FALL TAR CA 15- 20 MIN TOG DEN HAR DAGEN MINST EN TIMME(oj det blev stor text orkar inte ändra).

Varmblod LBE för det mesta. Ibland RBE när han ska lära sig nya saker.

3.Innate characteristics 1. Low/medium 2.Medium/high

4.Learned behavior

1.Den här hästen har jag lärt mig allting på! Säg någonting som jag inte har gjort fel med honom! Har haft honom i snart nio år och hållt på med PNH i tre år nu, men har inte kommit så långt då han är en riktig oturshäst och har olika skador hela tiden.

2. När vi köpte honom var han ett år och det gick inte att lyfta bakhovarna på honom för då skulle han bara sparkas hela tiden. Idag försöker han aldrig sparkas, men han är väldigt "mouthy" speciellt när han vill leka.

5.Spirit 1.low/Medium 2. Medium/High

6.Talang

1. har lätt för freestyle ridningen, tycker det är roligt.

2. Är jätterolig att hålla på med liberty. Är så känslig. Är man på för stor yta bara så drar han gärna iväg för att han tycker det är roligt. Ska börja rida in honom i vår så det blir spännande.

7.Huvudsaklig inriktning -Båda PNH halvblodet var dressyr från början vi får se om det till slut blir någoin dressyrhäst det vore ju kul. Varmblodet har min sambo förhoppningar på att han ska gå på travbanan en vacker dag.

Så detta var lite om mina hästar. Vore jätteroligt om alla berättar lite om sina.

Jag är här!:angel: Har läst men inte kännat för att skriva. Försöker trappa av min internet användning.:angel:

Atomiic - Hej och välkommen hit! Jo det där med Horsenality är en helt vetenskap i början men som Marks skrev så om du köpa "Horsenality" dvd så kommer allt var mycket lättare efter det.

Men en viktig bit att komihåg är att även om du gör charten idag stirra inte blind att till exaple att du har en mer dominant (menar dominant till vilken sidan av charten hästen ligger på) LB extro så kan den vilken minute som heslt vara en RB intro och då måste man anpassa till den häst. Och att hästarna kan ändra deras dominant horsenality under tiden man tränar/rider/mm till ett annat horsenality.

Speaking of...Har ni fyllt in denna "positiva" charten med?

Lotus - Fina bilder...igen. När du kommer i maj så du med din kameran eller?:angel: Saffe också älskar kameran med. men mina bilder är alltid suddig pga han är up close and personal och andas på lensen:grin:. Jag har många av hans mulan och ögon.:rofl:

Iser -
Jag testate först att bara skaka lite på plasten när jag stod ett par meter i från honom, han reagerade genom att lyfta lite på huvudet, vända huvudet lite bort från plasten och det syntes lite i ansiktsuttrycket att han tyckte att det var lite obekvemt. Jag stoppade skakandet och slappnade av själv så fort jag så antydan av obekvämhet, men när kan jag sätta i gång igen?
Just där skulle jag även backa ifrån han så långt det behövs så han kan titta mot dig o plasten när du skaka den. Även att man kan börjar krinkla det genom fingerna för ännumer mindre tryck. Det kan vara 2 meter det kan var 20 meter. Backa samtiden du skaka tills hans huvud titta mot dig. Sen kan du börjar din A & R därifrån.

Komihåg att även om de ser ut som de inte bry ser till att du kan ser om han bry sig inte eller att han är introverted. Man kan börjar igen rätt så fort bara after några sekunder men när du ser att det var verkligen tufft eller att han verkligen har gett ett bra försök. Det är inte bara sluta skaka heller komihåg att backa också för att släppa trycket. Ibland tugga de inte tills man har backat och tagget bort den sista trycket som eventuella skulle kunne ligger kvar om du t ex bara slutade skacka men stog kvar. Förstår du vad jag menar.

Jag tycker det är ok att träna i boxen så länge man inte utnytta att han sitter fast så säga. Så länge du respektera hans comfort zone så ser jag inget fel med detta heller. Man kan om du har galler sätta en grimskaft över trösken och har dörren öppet så kan han som du sa titta på om han bli nyfiken.

Filo- Väldigt bra grej. Ska ta tid och svara snart. Men nu måste ta en titt i FB och sen måste jag städa huset.:cry: Hur går det med nyaäger jakt för hästen din?

Förresten gubben har lugnat ner lite och vi har kommet överrens att hästarna ska stanna till slutet på sommar och då om jag inte kan ta in de tillverksamheten på något sätt så ta vi up då att minska lite med antalet.

Har en bra dag allihopa (även gäller ni som tjuvläser:D)!!!:love:

Klart jag tar med kameran! Du kommer ha så mycket bilder sedan att du inte vet vad du ska göra med alla och sedan kan du bildbomba den här tråden!
Men jag kanske inte tar med hästen :D
Men det går väl bra att komma utan häst också, eller?

Får se om jag tycker att han ska behöva åka så långt då, det beror lite på vad som vi gör innan och om det blir någon oplanerad resa till Ulltuna eller inte.

Vilket datum var det? Måste kolla så att jag får semester.

Klart jag tar med kameran! Du kommer ha så mycket bilder sedan att du inte vet vad du ska göra med alla och sedan kan du bildbomba den här tråden!

Hmmmm... Vi saknar lite update med bilder från CS, eller hur?;)

Sorry, glömde svara på den frågan, har defintivt tänkt att beställa dvd'n, eller be nån vänlig själ att ge mig den i födelsedagspresent, jag menar, det är många av de där dvderna man vill ha :angel: men dom va ju inte gratis :mad: :p

Jo, jag förstår att hon "byter" personlighet eftersom jag märker att hon har tendenser åt båda det ena å det andra hållet :)

Men vad tror du/ni om att jag har börjat om med "Seven Games" och faktiskt kan se resultat, lurar jag mig själv eller var det så "lätt", Jag vet att vi inte är klara, men t.ex. uppsittningen, kan det vara en så "enkel" lösning? Då undrar jag varför en del av de jag känner står med spö när dom ska sitta upp för att hästen är trälig :crazy: har försökt ge förslag åt det här håller PNH men inget gehör, endel är bra envisa..

Vad tror ni om det?
Var det helt enkelt så att min häst började protestera mot hur det senaste året gått till?
Ville hon väcka upp mig igen?
Eller har jag helt seriöst problem?
Den senaste tiden har jag kunnat märkt av tydliga förändringar genom att göra det här, förändringar i hennes respons och våran kommunikation.
Det känns som att vi hittar tillbaka till där vi var igen, jag började träna på det här sättet med henne under inridningen osv, men det har fallit ur, nu märker jag hur viktigt det faktiskt är att inte slarva!
Eller, som sagt, lurar jag mig själv? :P

Senast ändrad av en moderator:

Skrittade samma runda idag igen. Idag gick det jättebra! Cornelius skrittade på för fullt och var helt LB. Han blev bara osäker en gång då det kom rådjur knattandes i skogen. Då stannade vi och backade några steg och så stod vi där och tittade medans rådjuren gick förbi. Sen skrittade vi lugnt hela vägen hem. Idag tog rundan ca bara 25 minuter istället för en dryg timme!

CS- hur blir det i maj?! Vore jätteroligt att träffa alla pnh:are! Jag skriver inte så mycket men tjuvläser desto mer, och det är jätteroligt med likasinnade. om jag kommer tror jag att det blir utan häst, men det kanske också går bra??

Vore det inte ganska häftigt att träffa alla här inne på tjatten LIVE! :banana:

det vore coolt =)
För övrigt! Jag fick mina 2 första dvder idag, och jag har suttit bänkad framför tv:n ! haha, jättekul att kolla på. och jag erkääner att jag hade fel om horsenality från början , det är genialiskt!

Ha ha... Visst klår Horsenality det mesta!?! Bara att veta att man vet något som många inte andra vet är underbart roligt samt otroligt frustrerande!!!!!!:D
Jag hoppas du dras ner ytterligare i Parelli "träsket" efter dessa dvder! Man blir VET-galen!!!!!!!:rofl:

Vore det inte ganska häftigt att träffa alla här inne på tjatten LIVE! :banana:

På facebook kanske? *haha* Nu har jag oxå fastnat där...!:rofl:
Nu mååste jag bara natta mig själv annars går jag under! *sorry*

Kram på er alla :love:

jag har hållt på med dom gammla filmerna i några år och tränat på detta vis till och från men haha, horsenality var ju ngt helt nytt, väldigt bra för mig med gandalf :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 562
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 098
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 624
Senast: Tofs
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 091
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka