Sv: PNH tjatter part III...
Tack Toria & Marks, och er andra, antar att ni kommer med på ett hörn
Sessan blev LB Extrovert, om jag har gjort allting rätt
Vilket jag läst och förstått har både sina för och nackdelar ^^
Hon fick en spark i hagen strax ovanför kotn vilket resulterade i en gaffelbandsskada som nu är läkt sen över ett halvår, men det blev flytt (långt) och sen blev jag skadad, på ett MYCKET dumt placerat ställe, efter att ha gränslat ett staket på mina mindre nyktra timmar en kväll
vilket har skjutit upp och dessvärre gjort att vi förlorat en del kontakt mellan oss.
Det började med problem vid uppsittning och att hon började "tillrättavisa" mig när hon tyckte att jag va trälig
T.ex. om jag höjde rösten och tyckte att hon skulle göra nåt på ett visst sätt eller blev arg så lägger hon öronen bakåt och visar att sånt uppförande gillar hon helt enkelt inte, vilket jag då försökt lösa genom att kontrollera mitt temperament och tålamod bättre!!
Sen kom det med att man i princip fick köra på metoden flyga för att hinna upp i sadeln innan hon gick på ridtur utan mig
Det löste jag med vänskapsleken, jag börjar numera ridturen med att ta på henne överallt, sen avslutar jag med det efteråt, vet inte om det är rätt men hon står helt stilla vid uppsittningen nu.
Dessvärre är min lillla kärlek helt understimulerad, vi skrittar 30min/dag och hon är väldigt pigg och vill göra mycket mer än bara skritta, hon vill gärna att det händer saker, hela tiden och ofta.
Det sista nu var när jag skulle longera, vilket jag ALDRIG varit bra på, men det har "fungerat" så jag tänkte att jag skulle lägga ner energi på det, det funkade jättebra till en början vi började komma överens och så, sen en kväll så attackarade hon och kontrollerade/manipulerade mig genom att "putta" mig ur position (enkelt förklarat) hon reste sig och gick till attack, jag kastade mig under staketet på ridbanan livrädd faktiskt, visste inte jag skulle skratta eller gråta. Hon fortsatte med sin lilla maktdemonstration, så fort jag försökte få henne att lyda, vände hon sida, till den sida jag har väldigt svårt att påverka henne i, tack vare min egen dåliga kordinationsförmåga, dock inte hennes svaga sida
Jag kunde varken hindra eller stoppa henne, till slut höjda rösten och skrek
åt henne att sluta, då lyssnade hon, sänkte huvudet och låtsades som inget. Det fortsatte jag med för att kunna avsluta utan att behöva gå till stallet rädd. Vi klarade av att avsluta med longering i båda varven en kortis.
Blev lite långt skrivet, men det är så svårt att korta ner det, fråga närna mer om det som är oklart ^^