PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jaa, förlåt. Det är klart ;) Jag skoja ju bara..Jag går här hemma med pösiga mysbrallor, värsta arbetardojjorna o en gul kommunjacka, hur sexy is that ? Mycket kvinnligt tycker de flesta :D

Ja den där filmen när du lastar Obe är helt underbar, ni e så duktiga :love:
Provade ni tränset, kunde han ha den? Jag är såå sugen på det...

Jag har lekt med bägge hästarna idag ute på en av vallarna, Yiihaa :devil: Det var riktigt skoj och sen kom hovis o det var bra dom fick röra lite på sig innan tror jag för dom stod som små ljus för honom o han märkte oxå skillnad på Majsa *va kul*

Ingen fara! Det krävs mer än så om jag ska ta illa vid mig!:D Låter som om du försöker hetsa karlarna runt dig! Gul jacka drar till sig allt möjligt vet du!:laugh:
Cs kom aldrig, hon var busy! Sååå jag vet inte, hon ska nog sätta upp tränset igen om hon inte får reserv priset..
Men det kan bli svårt tror jag, inte lika många parelli galningar som i US! Men jag kan ju ha fel... Så det e bara börja bjuda nu!:devil: Nu ska jag kuta ut och ge pållarna hö innan bebisarna vaknar!:cool:

Problemet är bara att jag arbetar heltid hela dagarna och kan bara rida på kvällarna då det är kolsvart överallt, förutom på ridbanan... Skulle jättegärna rida på dagtid, men man måste ju tjäna pengar också... Är alla här hemma på dagarna och kan rida då, eller är det fler som har samma problem som mig??!

halloj allihopa..
är helt ny inom dethär området så hoppas på att kunna få lite tips från alla er :)
har en varmblodsvallack på 9 år som jag börjat träna lite NH med så smått.
det vi gjort hittills är att följa efter (dock ej lös), backa utan att jag nuddar honom, flytta undan bakdel utan att jag nuddar honom, jag ber honom stanna på en plats (o han gör det).
tycker det passar rätt bra att syssla lite med dethär på ef. efter skolan då det ändå blir kolsvart direkt, så man kan ju hålla sig på ridbanan.
han är rätt duktig men igår när vi hade tränat ett tag blev han "sur" på mej när jag bad honom backa, "skrapade" med hoven åt mej men backade samtidigt..vet någon varför han gjorde så? brist på ledarskap?
longering är ju egentligen inte nödvändigt, men när jag ska longera går han typ ½ varv och sedan vänder sig inåt mot mej o vill inte gå..fattar han inte eller är det brist på ledarskap?
vill gärna ha tips från er alla vad man kan göra för olika övningar och några fundering vrf han gjorde som han gjorde igår.
han tappar lätt fokus på mej och tycker annat är intressant, följer bara efter mej lös om jag har något gott med mej men vill ju inte behöva använda godis då det är "fusk" (han gör det bara för godiset).
när jag ber honom backa ibland lägger han öronen bakåt o blir tjurig, om jag bara ignorerar det går det över men..
annars är han en jätte underbar och gó häst :love:
har även kännt att nu efter jag börjat träna NH har relationen mellan oss förändrats t.ex. i stallet, boxen eller överhuvudtaget mot det bättre..

bild från igår..
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/24880000-24889999/640x480/24884806.jpg?0

Senast ändrad:

CaliforniaSwed!! Ska du inte ta och lista ditt svarta hackamore?!!!! Köpsugen....:devil: Suttit på ebay nu och det e sååå nära att göra lite affärer..

Finns många här som har det tuffare än så... Prova kolsvart utan ridbana eller knappt plan mark med två små barn under 2,5 år och en gubbe som aldrig e hemma! Dessutom den enda vägen man kan rida e väldigt trafikerad med tung trafik (grusväg)...
Så jag byter gärna om det inte vore för mina gosiga bebisar...:love:

Välkommen!!Jag tar å svarar dig med vad jag tycker, Lycka till!

halloj allihopa..
är helt ny inom dethär området så hoppas på att kunna få lite tips från alla er :)
har en varmblodsvallack på 9 år som jag börjat träna lite NH med så smått.
det vi gjort hittills är att följa efter (dock ej lös), backa utan att jag nuddar honom, flytta undan bakdel utan att jag nuddar honom, jag ber honom stanna på en plats (o han gör det).
tycker det passar rätt bra att syssla lite med dethär på ef. efter skolan då det ändå blir kolsvart direkt, så man kan ju hålla sig på ridbanan.
han är rätt duktig men igår när vi hade tränat ett tag blev han "sur" på mej när jag bad honom backa, "skrapade" med hoven åt mej men backade samtidigt..vet någon varför han gjorde så? brist på ledarskap? Jag tror han blev uttråkad
longering är ju egentligen inte nödvändigt, men när jag ska longera går han typ ½ varv och sedan vänder sig inåt mot mej o vill inte gå..fattar han inte eller är det brist på ledarskap? Som jag tänker när jag jobbar mina hästar så blir jag glad när dom ger mig ett halvt varv o vänder sig mot mig =) Dom ska ha öronen mot mig o titta på mig, då kallar jag in o klappar o kliar o sen skickar jag ut igen. För mig handlar det inte så mycket om att dom ska springa runt runt utan att de förstår att det är det jag vill
vill gärna ha tips från er alla vad man kan göra för olika övningar och några fundering vrf han gjorde som han gjorde igår.Sätt upp lite roliga grejer på ridbanan, det ser ganska tråkigt ut på bilden. Sätt ut koner, lägg ut lite bommar o så använder du det. Figurer, sideways, squeezegames...Det finns JU massor å göra men tråka inte ut hästen med samma, samma, samma tråkiga ...hela tiden.
han tappar lätt fokus på mej och tycker annat är intressant, följer bara efter mej lös om jag har något gott med mej men vill ju inte behöva använda godis då det är "fusk" (han gör det bara för godiset).Ge honom godis när han gjort nåt du tycker är bra gjort av honom(inte som nån annan tycker) DU ska focusera på vad du vill att han ska göra så ska du se att han focuserar bättre
när jag ber honom backa ibland lägger han öronen bakåt o blir tjurig, om jag bara ignorerar det går det över men..Han kanske tycker du ska backa för en gång skull*hehe* skämt åsido, han verkar vara en väldigt snäll häst och det verkar ju ändå gå bra för er.
annars är han en jätte underbar och gó häst :love:
har även kännt att nu efter jag börjat träna NH har relationen mellan oss förändrats t.ex. i stallet, boxen eller överhuvudtaget mot det bättre..
KUL! Sen jag började med PNH(efter några år med no stimuli så är jag alltid glad när jag är med hästarna, allt dom gör är så intressant, no frustration o massor. Är du intresserad av P så gå in på deras hemsida vettja :idea: Där finns det massor av info. Och blir du SCare så får du massor med tips. Nej jag reklamare väl inte? Jag tycker bara det är så kul så jag vill att fler ska ha kul.

bild från igår..
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/24880000-24889999/640x480/24884806.jpg?0

smyger mig in med en fråga:
Var kan man köpa barbackapaddar? Är det ett bra alternativ? Jag hittar ingen sadel till rimligt pris som passar min överbyggda connemara, ni kan ju pm:a
tack

Ja efter man fått barn så är det tight om tid tycker jag...Nu fuskar jag lite när Lilleman är på dagis:angel: men sen blir det värre när jag börjar heltid. Det är skönt när det blir snö, det lyser ju upp lite. Jobba kväll är himla skönt oxå på vinterhalvåret.

Lollolover; Barbackapaddar kan du kolla efter på ebay, p s hemsida eller goggla så hittar du nåt :D

Han är så fin din Obe :love:

Jag har en massa filmat på mig och min pålle, men vet inte riktigt vad jag ska använda för program på datorn för att redigera det.
Någon som har något tips. Att visa filmer om 30min eller mer kan ju kännas lite väl mycket ;)

Jag trodde jag skulle ha en massa tid att rida nu när jag jobbar kväll. 14.45-00.45 Men jag tycker jag aldrig får en stund över till ridningen :confused:

suck. men man kanske vänjer sig och får mer rutin efter ett tag.:)

Nej, ska man jaga grannens kossor på dagarna så hinner man ju ingenting...;) Om man inte slänger sig upp på kusen o gör det så man slår 2 flugor i en smäll :idea: Man behöver ju en eller 2 timmar iallafall för att hinna ut, så är det ju...Nej, det är jobbigt att jobba såna kvällar du jobbar, det är bättre om man slutar 22.30 som vi gorde när vi jobba 2skift. Samtidigt så, kvällsskiftet var ju 16-02 när jag gick det på vintrarna för ett par år sen ju. 14.45 är ju en värdelös tid att börja....

haha! ja, jag sa till Wambezi att HAN borde egentligen hjälpa sin matte nu och bära mig efter kossorna

Hur går det med din budgivning? Ska försöka ta mig ut och trilskas med dem i kväll men det beror på om gubben kommer hem i vettig tid! Han har gjort 26-30 timmars övertid nu på en vecka, suck!:crazy:

Nej...det bidde ingen lottovinst...Det är för högt för mig, får nöja mig med en gammal L3a så länge...Min gubbe jobbar oxå mycket, det är lite jobbigt i längden.

Tufft me småbarn och hästar. Det va skitjobbigt när mina va små och min gubbe jobba skift:(

Nu är mina stora, men ja minns hur jobbigt det kunde vara att att stressa sig till hästen när man fick en liten "lucka"

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Hästfri *my ass*!!!!!!!!!!!!!!!! Idag kom Nico hem igen, så nu blir det ingen med det...

tack så mkt för ditt svar! :laugh:
idag tömkörde jag, gick toppen.
låg massor stora rör ihoprullade på en åker bredvid vägen som jag aldrig trodde han skulle gå förbi, det gjorde han!
på hemvägen var de dock läskiga så jag gick fram till honom och gick bredvid, gissa hur lugnt han tog det!
var som om vi skulle klara allt i det ögonblicket och det kändes verkligen som han litade på mej! :love:

Hej!

Jag slog till och köpte en Theraflex på ebay idag, enligt säljaren är det uttryckligen en "Parelli English Theraflex", men enligt bilden (om det är rätt bild vill säga) så ser det nästan ut som en Western-pad, jag tittade ju inte så noga då jag tryckte vidare på Buy now, utan läste bara texten, jag hoppas jag inte gjort nåt förhastat nu :eek:

Kanske den går att använda under en vanlig sadel även om det är en western-pad...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?