halloj allihopa..
är helt ny inom dethär området så hoppas på att kunna få lite tips från alla er
har en varmblodsvallack på 9 år som jag börjat träna lite NH med så smått.
det vi gjort hittills är att följa efter (dock ej lös), backa utan att jag nuddar honom, flytta undan bakdel utan att jag nuddar honom, jag ber honom stanna på en plats (o han gör det).
tycker det passar rätt bra att syssla lite med dethär på ef. efter skolan då det ändå blir kolsvart direkt, så man kan ju hålla sig på ridbanan.
han är rätt duktig men igår när vi hade tränat ett tag blev han "sur" på mej när jag bad honom backa, "skrapade" med hoven åt mej men backade samtidigt..vet någon varför han gjorde så? brist på ledarskap?
Jag tror han blev uttråkad
longering är ju egentligen inte nödvändigt, men när jag ska longera går han typ ½ varv och sedan vänder sig inåt mot mej o vill inte gå..fattar han inte eller är det brist på ledarskap?
Som jag tänker när jag jobbar mina hästar så blir jag glad när dom ger mig ett halvt varv o vänder sig mot mig =) Dom ska ha öronen mot mig o titta på mig, då kallar jag in o klappar o kliar o sen skickar jag ut igen. För mig handlar det inte så mycket om att dom ska springa runt runt utan att de förstår att det är det jag vill
vill gärna ha tips från er alla vad man kan göra för olika övningar och några fundering vrf han gjorde som han gjorde igår.
Sätt upp lite roliga grejer på ridbanan, det ser ganska tråkigt ut på bilden. Sätt ut koner, lägg ut lite bommar o så använder du det. Figurer, sideways, squeezegames...Det finns JU massor å göra men tråka inte ut hästen med samma, samma, samma tråkiga ...hela tiden.
han tappar lätt fokus på mej och tycker annat är intressant, följer bara efter mej lös om jag har något gott med mej men vill ju inte behöva använda godis då det är "fusk" (han gör det bara för godiset).
Ge honom godis när han gjort nåt du tycker är bra gjort av honom(inte som nån annan tycker) DU ska focusera på vad du vill att han ska göra så ska du se att han focuserar bättre
när jag ber honom backa ibland lägger han öronen bakåt o blir tjurig, om jag bara ignorerar det går det över men..
Han kanske tycker du ska backa för en gång skull*hehe* skämt åsido, han verkar vara en väldigt snäll häst och det verkar ju ändå gå bra för er.
annars är han en jätte underbar och gó häst
har även kännt att nu efter jag börjat träna NH har relationen mellan oss förändrats t.ex. i stallet, boxen eller överhuvudtaget mot det bättre..
KUL! Sen jag började med PNH(efter några år med no stimuli så är jag alltid glad när jag är med hästarna, allt dom gör är så intressant, no frustration o massor. Är du intresserad av P så gå in på deras hemsida vettja Där finns det massor av info. Och blir du SCare så får du massor med tips. Nej jag reklamare väl inte? Jag tycker bara det är så kul så jag vill att fler ska ha kul.
bild från igår..
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/24880000-24889999/640x480/24884806.jpg?0