PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

*kl*

Först en liten fråga, har ju köpt Online-kittet så jag håller på med Sevengames och det går som jag berättat rätt bra(tycker jag:D), för det mesta iallafall:angel: men när ska jag börja med level 1 på online ska jag börja med det nu eller ska 7 games sitta klockrent och vara på nån viss level innan jag går vidare?

Sen måste jag bara berätta vad min skitunge gjorde häromdan (Leo Lb intro o väldigt egen!!)
Leo gick med våran kallblodstravare Fröken Lott (Leo är stallets flockledare) och vi gav de lite halm innan jag skulle ta ut honom till paddocken för att öva lite på seven games när jag gick till leo för att ta på honom repgrimman så sa fröken
-Gött då kan jag äta ur hans hög nu när du håller honom matte, vilket gjorde Leo irriterad så han försökte bita efter henne men det gick inte eftersom jag höll honom, strax efter det så kommer min mamma fräckt nog och går fram till fröken och börjar att pyssla med henne och kratsar hennes hovar vid leos halmhög och vi står då o pratar en stund och helt plötsligt så PANG så tar leo ett snabbt steg framåt och biter mamma i benet :eek: Jag vart jättepaff för leo är värdens snällaste så jag trodde först att det var fröken han egentligen skulle ha bitit men icke! mamma vart ilsk och skällde på honom och leo bara stod där med öronen bakåt och illblängde på mamma (när han gjort nåt som inte var meningen så skäms han alltid efteråt) precis som att det skulle hon bara ha när hon betedde sig på det viset:mad: man ska väl inte skratta åt sånt här men det såg jättekul ut och han är störtskön och var väl en typisk Lbintro som stod där och blev mer och mer irriterad och funderade en bra stund hur han skulle hämnas på min mor för hennes respektlösa beteende:rofl:

man ska väl inte skratta åt sånt här men det såg jättekul ut och han är störtskön och var väl en typisk Lbintro som stod där och blev mer och mer irriterad och funderade en bra stund hur han skulle hämnas på min mor för hennes respektlösa beteende
WOW:eek: Du verkligen på slog spiken i huvud! Det är en LB intro verkligen. :rofl: Rätt man ska inte skratta men ibland är de så tydlig i vad de menar att du blir bara (som du sa) paff!

Det med att börjar med L1 ska du börjar när du har dina 7 games på plats (att de kan flytta på phas 2-3 räcker, helst 2) men nej de behöver inte vara "klockrent". mönsterna hjälpa med det att de börjar förstår vad meningen är med det du beger. Perfektion kommer senare. L1 är bara för safty. du har bara 2 mönster tror jag sen in till L2 online.

CS. Jag klarade level 1 i oktober och fick min string och diplom i december så du kanse skulle höra av dig till Parelli...

Min sambo tyckte också att jag skulle använda min string, men jag kände precis som er och beställde en ny istället! Den blir ju utsliten då!

Har nog inte så långt kvar till en blå string nu heller om hästen bara blir frisk och sedan håller... Det är så himla tråkigt :cry:

Vill ha fler hästar, men då behövs det både tid, pengar och plats!

Har pratat med E och hon säger att hon ahar registerat det 2 gånger men det gå inte i. Jag vill ge henne chans att fixa det först innan. men just nu vill jag inte tjata på henne. Det lösa sig så småning om.

Jag tror min gubbe vet bättre (for his own safety I hope he does:devil:) men skulle säga det ändå bara sör att får en reaktion från mig. Han älskar att retas.:grin:

*kl*

Var och bocka av allt vi kan på nya listan så det är bara några saker som jag är inte säkert på om han kan än. Och vissa jag förstår inte som "Squeez over barrels 2ft apart". Varför/hur ska man över de om de är isär? :confused:Och "Squeez Zone 3 next to trailer" :confused: . Jo det ska står i en video nånstans men jag har inte sett den än.

Sen det är frågan om att vi var nära till slutet av L2 innan det nya kom. Måste man gå genom alla mönster innan man kan ta L2 eller är det bara upgifter som gäller? Ussshhh det ta tid att lära det här nya systemet. Men jag verkligen tycker om det.

Är det så att man filmar sig själv och sedan skickar den till vem?? Vad menar du med en savvy i taget? Är level 1 i fyra savvys?

Behöver hjälp med översättningen av "rapport" som Pat talar om i sina filmer.
Någon??

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Jag är sååå jvla adrenalinstinn just nu!!!!!!! Förbnnade jkla skitunge till LBE jag har..... Han kan inte stå still i stallet, så jag väntar ut honom då börjar fnskapet ställa sig. 1 timme tog det innan han stod såpass still att jag kunde hitta ett bra tillfälle att ta upp honom till lösdriften igen. HERREGUUUUUUUD vad han testar mig den hästen. Nån som har ett par ton tålamod att sälja och ett par kvadriljoner med OH BOY....

SUCK!

Nej, inte mer än vad du redan verkar ha :laugh:. Jag hade troligen inte haft tålamod att vänta en timma på att släppa ut hästen i hagen kan jag nog erkänna, så jag tycker att du verkar ha väääldigt mycket tålamod redan. Fortsätt så...:)

Kl
Måste bara berätta att igår blev jag så glad när jag skulle hämta min pålle i hagen. Alltid när jag kommer på em så står han i närheten av grinden och väntar, det är den tiden på dygnet då han räknar med att någon kanske kommer och tar in honom för en matbit ;). Han kommer alltid villigt och glatt när man kommer och ska ta in.

Igår kom jag dock mitt på dagen, oväntat för honom, och då stod han ca 250-300 meter bort i hagen. Först verkade han inte höra mig när jag visslade, men så tittade han upp med ett ryck, öronen spetsade och drog järnet - full galopp - och så tvärnit framför grinden. Han såg så himla glad ut, som om han tänkte -Hej, kommer du nu, vad kul!!! Det är ju så man bara smälter :love:

Man gör som pat säger en "auditon" som att du ska prova för en dance theater. Du filma dig själv för 10 min när du leka/rider med din häst. Man har några upgifter bara att göra men inte som förut. här är det bara 3-4 st. Du fylla i "self assesment" och skicka det med videon. De ser om du har gjort det eller kan göra det man ska och vad sorts förhållande med häst du har.

Som nu att jag klarat av L1 så den första video jag måsta lämna in är L2 on line, after den är godkänd så kan jag lämna in L2 Freestyle och sist L2 Liberty. Man bara behöver dessa 3 savvys för att får sin blå string sen kan man börja med L3 video mm.

Det finns ingen ridning för att klara av L1 men de har bara mönster i On line och freestyle.

Rapport? En "Rapport" kan vara en resume, att berätta det som har hänt. men "Ra-pour" (stavning kan jag inte alls men det låter som jag skrev i alla fall och låter väldigt lik den först) betyder en typ förhållande/kommunikation med en, bra eller dålig. Hoppas det hjälper.

Åh vad härligt!!! Snacka om att du fick guldstjärna av din pålle :)

KL

TORIA!! GRATTIS på födelsedagen!:banana:

Hälsn skvallertanten ;)

:rofl: mooohaa va kul å fylla ett år äldre.:grin:...Tackar! ja nu e smörgåstårtorna slut, finns varsin bit kvar till frulle imorrn. :D

Hej gott folk, hjälp mig nu. Jag har kört Level 1 enligt det där gamla programet ( den röda lådan ) och vill fortsätta, skulle ni ha satsat på Patterns då, eller den blå lådan? Jag är rådvill. Sen funderar jag över vilken ni värdesätter mest; Liberty and horse behaviour eller Success series? Man har ju inte råd att köpa allt på en gång även om man vill...
Såg på en viss hemsida, ( he he ) att John Moore används som tränare av vissa, jag har varit som besökare på några av hans clinics och tycker att han är toppen, visst liknar hans filosofi Pats en hel del? Vilka stora skillnader tycker ni att det är? Intressant att höra era funderingar och tankar!!!Hm man kanske inte får skriva om sådant här...
Trevlig kväll.

Hej gott folk, hjälp mig nu. Jag har kört Level 1 enligt det där gamla programet ( den röda lådan ) och vill fortsätta, skulle ni ha satsat på Patterns då, eller den blå lådan? Jag är rådvill. Sen funderar jag över vilken ni värdesätter mest; Liberty and horse behaviour eller Success series? Man har ju inte råd att köpa allt på en gång även om man vill...
Såg på en viss hemsida, ( he he ) att John Moore används som tränare av vissa, jag har varit som besökare på några av hans clinics och tycker att han är toppen, visst liknar hans filosofi Pats en hel del? Vilka stora skillnader tycker ni att det är? Intressant att höra era funderingar och tankar!!!Hm man kanske inte får skriva om sådant här...
Trevlig kväll.

Detta har diskuterats flera ggr här, så det går ju alltid att kolla bakåt i tråden också , men jag ska försöka svara lite hur jag tänker...

Jag köpte L1 innan de gjorde om "allt". När jag ville gå vidare så valde jag att köpa L2 begagnat, men jag köpte Patterns i samma veva.

Jag kan säga att jag tycker absolut att L2 har varit jättebra och jag skulle inte velat vara utan. Den innehåller info som man inte riktigt får ngn annanstans (än så länge iaf).

Patterns varit jättebra som komplement, mer som idébank på vad man kan göra. Jag köpte SS tillsammans med Patterns, det sålde jag dock direkt utan att ha tittat på alla dvd´s. Det kändes överflödigt eftersom jag då redan hade L1, L2, Patterns och L&HB.

Jag hade nog satsat på att försöka hitta L2´an och L&HB. För ett tag sedan fick man L&HB på köpet när man köpte Patterns, kolla upp det vet jag :)!

John Moore vet jag inget om, så där är jag inte till ngn hjälp, men nyfiken på om ngn annan har några tankar :p

Idag åkte jag av!! Huvudet före ner i snön som tur var.

Jag och en kompis var ute o red på ängen o började trava lite, sen fick Kyra ett utbrott o börja med sin traaaav traaaaaaaav, alltså fort som f*n traaaav. Jag fick licksom ingen kontakt hon sket i mig o bara sprang. Tvärstannade vid ett dike o jag åker av!

Hon blev inte rädd utan hon bara drog! Blev så besviken :(

Ja vet att jag då behöver träna på ledarskapet, men jag blev ändå besviken :cry:

Detta skulle vara en "nybörjarhäst"..

Allt känns helt hopplöst, jag tycker ju om henne men jag vill inte ha en sån här häst eftersom jag är nybörjare..

Sorry kände bara att jag ville skriva av mig

tråkigt när det blir sådär. ingen bra start för er två.

men börja om från början och led hästen runt överallt så ni lär känna varandra lite

:bump: Jag håller med marer. Gillar du den röda lådan så gillar du den blå! Den blå lådan o L&H B !! Patterns är oxå bra o det var ju kul o se Success Series men de sålde jag direkt efter.

De som finns i min samling är alltså L1, L2, L&H b. :angel: Jag har ju L3an oxå men den ska jag sälja. Men den var oxå bra.

Jag tycker du kan börja med L2 o sen ta L&Hb.. Sen Patterns(freestyle o finesse gillar jag mest) efter det. Success series Horsenality är ju bra...

Jag tror John Moore är toppen:D(bara hört positivt om han). Har varit på Leslie Desmond clinic några gånger o jag tycker feelingen är det samma, det är det säkert med honom med.

Lundborg: Jaa det var synd :rofl:

Kram på er alla! :love:

Oj nämen gumman....Du, det var så med min första häst oxå(ej nybörjarhäst). Det tar inte bara nån månad innan ni känner varann utan o innan. Jag tycker ni ska skritta lite i skogen gärna med en kompis om det inte går bättre när ni e själva du o hästen(d e ju det bästa) Inte rejsa på nåt gärde, det är ajaj, jag lovar. Skritta långt o länge, det vinner ni båda på ;) Trava o sånt kan ni göra längre fram.

Kan du one rein stop? Kanske vore läge o lära in det? Finns i Safe ride, SS...

Keep up, chin!

Senast ändrad av en moderator:
nu ska jag gå emot alla:devil:...

...vad jag tycker är att SS och Patterns, om man har inte råd för allt (man hitta ett sätt till slut, sälja första barnet osv.:angel:) är den väggen att starta. SS som Marer säger är överflödig om man har sett båda den röda och den blåa Levels, men utan att har sett de så vet du inte heller vad du missar, än...dvs jag tycker den blåa är fantstik men från en ren nybörjar synpunkt så att följa det de har lagt ut nu är en bra idea. Jag tycker hur de har brytet ner allt och du ska titta på saker från SS vid olika tillfället och man tillsammans med patterns ska inte fastna som många av oss har gjort. Man vet exakt vad man ska göra när. Jag tycker Patterns är väldigt viktig med SS, Och naturligvis L&HB med. Man kan alltid titta på den blåa senare från en kompis eller köpa den begangnad.

Det är svårt för oss pga vi har sett det mesta och som sagt den blåa är great men att titta på den nu (som en nybörjare) på ett sätt förstöras den nya systemet. Plus man blir lite trogen mot den gamla systemet:angel: och har svårt för att ändras när vi väl är bekväm i det vi kan. Jag tyckte samma som de andra för, men från en utbildning synpunkt så är den nya systemet helt rätt. Jag tror man kommer längre fortare än vi gjorde. Och SS var överflödig för det är det samma som i den blåa men i en ny format. dvs det blir inte överflödig för en som har inte sett den blåa.

Lycka till med din beslut det är inte lätt.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 441
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar