PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Filosofen: Hur var det med den där balance cliniken i Bålsta? Var kan jag hitta mer information om den?

Mina hästar äter bara hösilage och pyttelite betfor för att få ner mineralerna. Det klarar dem sig alldeles utmärkt på, men det beror ju också på vad du har för näring i grovfodret. Har du foderanalys på ditt grovfoder? Om du söker på nätet på foderstatsberäkning så kommer du till en sida där du kan räkna ut hur mycket foder din häst behöver, men då behöver du också en analys på ditt grovfoder.

En av mina hästar är också travare, har precis börjat rida in honom, men rider honom bara på parellis vis. Tycker att du ska köpa fler parellifilmer, om du har råd, och helt träna din din häst enligt PNH! Detta är mycket roligare för både dig och din häst, när du har kommit in i det helt!

Ja det är ju de att det kostar en del och just nu är det inte läge att shoppa hehe. Men får man fråga hur du tränar din travare? Du kanske kan komma med massa tips ;)

Det finns i kalendern här på Buke, klicka på 21 feb :)

Begär en påminnelse om den här händelsen 2009-02-21 till 2009-02-22 09:00 till 20:00
Händelsetyp: Praktisk kurs
Vilket län: Uppsala län
Kostnad: maila/ring

--------------------------------------------------------------------------------

Äntligen har vi lyckats få till en sadel clinic och utprovning av "balance saddle system".
Birgitta Bergsten kommer till Sverige och håller föreläsning och utprovning på Stigsbergs gård utanför Bålsta.

Läs mer om Balance på: www.balanceinternational.com
eller Birgittas hemsida: www.aquila-balance.eu

Kursen utgörs av 1.5-2 timmars föreläsning. Genomgång, utprovning och provridning av sadlarna, för dig och din häst, ca 1,5 h per ekipage.

Är du intresserad av att bara delta under föreläsning och "till fots" går det också bra till en låg kostnad.

För mer information:
www.eqco.se
Sara 0739-934 934 eller maila sara@eqco.se eller wanja@eqco.se

någon annan som också har lite tips på tips till att träna travare

Senast ändrad:

Men Jessica? Har du kollat nåt på Parelli? Förlåt men du lyssnar ju inte på våra råd? Det spelar ingen roll vad vi har för raser, djuret är dessamma.
Hur länge har du haft hästen nu? Jag blir lite förtvivlad att du har pelhambett o inspänningstyglar på en häst du knappt känner. Vi i denna tråd gör inte sånt. Om du är helt nybörjare o inte känner till Parelli så spelar det ingen roll att vi försöker lära dig nåt genom att skriva här. Det är svårt att förklara utan att visa. Om du är riktigt intresserad så köp hans utbildningar.

Vill inte göra dig ledsen, vill bara hjälpa och jag tycker du ska skritta ut på hästen i ett vanligt bett utan inspänningstyglar några mil i veckan tills du o hästen känner varann. Hästen får bra motion o du lär dig njuta av relationen du får med den. Jag tycker inte man kan ta för givet att man ska kunna trava i den takt du vill mm Förstår du vad jag menar? Sen i vår kan du kanske börja trava lite smått, göra övergångar. Trava, skritta, trava några steg...Men det är längre fram.

Men det kanske du inte vill? Det är i allafall mitt tips, jag tror folk här i denna tråd håller med mig eller har jag fel? Jag skulle skriva likadant om du så hade en elefant eller kamel att rida på..

Kramkram

Och sen det med foder, ge hästen ett bra gott hö ca 1½ kg+nåt till per 100 kg, några nävar kornkross o mineraler duger gott när du bara motionsrider, vatten o saltsten om hon ska svettas så där mycket.

Men Jessica? Har du kollat nåt på Parelli? Förlåt men du lyssnar ju inte på våra råd? Det spelar ingen roll vad vi har för raser, djuret är dessamma.
Hur länge har du haft hästen nu? Jag blir lite förtvivlad att du har pelhambett o inspänningstyglar på en häst du knappt känner. Vi i denna tråd gör inte sånt. Om du är helt nybörjare o inte känner till Parelli så spelar det ingen roll att vi försöker lära dig nåt genom att skriva här. Det är svårt att förklara utan att visa. Om du är riktigt intresserad så köp hans utbildningar.

Vill inte göra dig ledsen, vill bara hjälpa och jag tycker du ska skritta ut på hästen i ett vanligt bett utan inspänningstyglar några mil i veckan tills du o hästen känner varann. Hästen får bra motion o du lär dig njuta av relationen du får med den. Jag tycker inte man kan ta för givet att man ska kunna trava i den takt du vill mm Förstår du vad jag menar? Sen i vår kan du kanske börja trava lite smått, göra övergångar. Trava, skritta, trava några steg...Men det är längre fram.

Men det kanske du inte vill? Det är i allafall mitt tips, jag tror folk här i denna tråd håller med mig eller har jag fel? Jag skulle skriva likadant om du så hade en elefant eller kamel att rida på..

Kramkram

Får be om ursäkt då för att jag inte riktigt förstår Vad jag ska göra enligt pnh (förutom att bara skritta).

Allt detta är kanske inte är självklart att alla förstår. Då får jag väl vara trög då men så är det.

Jag måste ju göra någonting för att hon inte ska sticka med mig igen, och eftersom jag inte vet vad jag ska göra enligt pnh så blev det nytt bett och inspänningstyglar.

Bettet är ju inte ett elakt bett.

Vill ju verkligen lära mig det är ju därför jag frågar hela tiden, men jag tar till mig det du skrev....

Bettet e inte lösningen...tro mig jag vet! Men det är därför du ska träna one rein stop och lateral flexion! Då har du mer kontroll!
Plus att man ska nog oxå helst göra sina seven games och lära känna pållen i fråga innan man hoppar upp. Skapa en relation mellan Er!
Om du är osäker så ska du söka mer information på savvy club! Där finns ALLT! Finns det inte där just det du letar efter så skriv till dem och fråga!:idea:
Sen lär du kanske kolla på Freestyle, där e ridningen från start! Så det e bara lätta på lädret och låta hjärnan expandera!:cool:

Låter Härligt, Nokke!!!! Önskar jag var i dina skor...:D

Bettet e inte lösningen...tro mig jag vet! Men det är därför du ska träna one rein stop och lateral flexion! Då har du mer kontroll!
Plus att man ska nog oxå helst göra sina seven games och lära känna pållen i fråga innan man hoppar upp. Skapa en relation mellan Er!
Om du är osäker så ska du söka mer information på savvy club! Där finns ALLT! Finns det inte där just det du letar efter så skriv till dem och fråga!:idea:
Sen lär du kanske kolla på Freestyle, där e ridningen från start! Så det e bara lätta på lädret och låta hjärnan expandera!:cool:

Har gjort the seven games och håller fortfarande på med dem. + att jag har the online kit. Men allt är inte helt kristallklart, men men...

Har du provat skritta ut på henne? När, hur o varför sticker hon? Försök att tänka på omständigheterna o vad som är bäst för dig o för henne(tillsammans)

Har du provat ta tag i ena tygeln för att se om hon kan vända sitt huvud mot dig så du kan klappa henne på huvudet? Stillastående? I skritt? Om hon inte kan göra det stillastående kan hon inte heller göra det i skritt.

Jag vet att du skrivit om ledarskap ....Och jag tycker, om du visar henne detta har du kommit ett steg framåt. Att du börjar visa henne empati o förståelse.

Nu svamlar jag känner jag, dax att sova...

Det tog nog 4 år innan jag o min första häst verkligen började hitta en väg tillsammans, jag hade oxå pelham o tom kandar i truten på henne men med nybörjarhänder är inte det nån bra lösning. Hon var het!! Jag började rida med tredelat o sket i stallkamraters åsikter, stack ut o skrittade i timmar med denna häst. Inga fler stickafasoner, den "heta" hästen försvann...mm

Som nån gammal ryttare på den hästen sa, den jävla hästen, lever hon än?? Den faan stack med mig, skicka av mig o drog hem!

Hon drog aldrig hem ifrån mig om jag ramlade av....undrar varför?! Jag tror nog den hästen gillade mig mycket, för att jag vände mig mot strömmen. Började lyssna på hästen o tänka varför blir det som det blir? Ska det verkligen vara så här?

Ja just det, det tog flera timmar ibland o få in henne ur hagen...Hon kom springande sen när jag ropade på henne. Bara det är Halleluja moment som jag aldrig kommer glömma.

Hon blev min bästa vän, hon har ett stort rum i mitt hjärta. Och ja, jag har ridit normalt på henne efter det, både med grimma o träns, full fart i skogen , på gärden o inga fasoner. Några bakutpruttar har hon gjort och hon har fått klia sig på mig hårt när tränset åkt av men det var det värt.

Blabla..Svammel....Ha de bra Jessica, klart du får fråga!

Nattiskramar!

Senast ändrad av en moderator:

Är du Savvy member? Varför inte kika mera där på deras hemsida? Parelli Pathways.. och Q&A mm.. Man måste söka mer info om man inte vet hur man ska gå vidare..:) Inget är kristallklart från start men man får ge det tid och söka information! Ring Erica Furberg kanske... Vad vet jag..jag e fortfarande stuck i level 1 purgatory...:angel:

Jamen, det är ju för att tiden inte räcker till. Skulle Jessica få L1an i händerna, skulle hon väl vara färdig för L2an om en månad. sen du skulle hon ha stringarna vi vill åt :rofl: efter sommarn. Nja kanske? Med lite hjälp från rätt personer så kan det gå fort om man vill lära sig. Allt kostar ju oxå som sagt. 20 år eller så...

nej fy sjutton, tröttögona kommer inte slå upp imorrn kl 5.20:eek:KL10 jag har försovit mig!!!!

Får be om ursäkt då för att jag inte riktigt förstår Vad jag ska göra enligt pnh (förutom att bara skritta).

Allt detta är kanske inte är självklart att alla förstår. Då får jag väl vara trög då men så är det.

Jag måste ju göra någonting för att hon inte ska sticka med mig igen, och eftersom jag inte vet vad jag ska göra enligt pnh så blev det nytt bett och inspänningstyglar.

Bettet är ju inte ett elakt bett.

Vill ju verkligen lära mig det är ju därför jag frågar hela tiden, men jag tar till mig det du skrev....

PNH handlar inte bara om att skritta.
FÖRST och främst handlar det om att lära känna sin häst. Och ta reda på vilken personlighet just DIN häst är.
Är den skygg? lugn? stirrig? orolig? osv efter att ta reda på hurdan horsenality (personlighet) din häst är, så kan du därefter veta hur du ska hantera den..

jobba mycket från marken. gå ut och led den på olika platser och bara umgås.
seven games kan man göra hur mycket som helst

bli medlem och köp material så förstår du mer vad de flesta här försöker förklara för dig,

Låter helt underbart Nokke! Det är väl jätte kul att du får sväva på lite rosa moln efter allt slit!

Jag blir supersugen på jakten efter den blå och gröna och sedan den svarta stringen :D he he dream on... Men jag måste in och läsa mer på hemsidan, samt få igång min häst igen, efter allt vad han nu har gjort i sin kropp? Men han känns fin och på rätt väg även om inte Rom byggdes på en dag, mycket styrka kvar att bygga upp igen.
Men men skam den som ger sig :devil:!

Keepin it Natural allihopa!

Tack!

Hi, hi fler än jag här som vill ha en massa färgade stringar :angel:
Nu får vi se till att peppa och hjälpa varandra, kom ihåg det är gratis att skicka in fram till 1:a maj! :bump:

Ska se om jag kan börja filma till helgen, då kan jag ju lägga ut filmen här så får ni bedöma hur det ser ut :angel: :cool:

Någon som vet om man måste filma allt i ett svep nu eller kan man klippa ihop flera snuttar?

Man måste väl kunna få klippa ihop snuttar? JAAA vill se film :bump:

Förlåt om jag tjatar nu, men hon lyssnar på mig bättre med pelhamsbettet. Hon börjar ju småtrava ibland när vi skrittar och med D-bettet och det vanliga bettet så var det svårt att få stopp på henne..

Jag har förstått att pelhamsbettet är snällt är det kanske inte det? :o
Tredelat bett har någon sagt att det var ett "elakt" bett, stämmer det?

Ber verkligen om ursäkt om jag är jobbig :(

Men jag ska göra som ni sa Skritta, skritta, skritta. Seven games. Kanske träna i volter äh ja vet inte allt känns så hopplöst..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 440
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar