PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej va tråkig!:(

Jag tycker Toria har helt rätt skritta, skritta, skritta. Och mest viktig är ser till att din one rein stop är på plats. Mycket lateral flexion i träning.

Jag hade (han är kvar än) en sånt för länge sen det var ett år att bara skritta. sen trastions från trav till skritt till stop och trav (bara några stegar) till stop. till jag var säkert min stop fungerade sen ökade vi up åt.

ALLTID SAFETY FÖRST!

Sv: PNH Tjatter - Part II

Ja visst har han konstiga idéer min sambo :angel: ;) :rofl:
Men han är fantastiskt duktig att bygga leksaker till mig och pållen :love:
Nu har jag utökat samlingen med en "pedistal", dvs. ett 17tums bildäck med ett golv på. Perfekt för att ställa framhovarna på!

Då tycker jag CS att vi ska ha som mål att ta L2 innan 1 maj :D :bump:

Men vad jag kunde se så behöver man bara 2 Savvy.

Level 1: On Line – Red Savvy String
Level 2: On Line+FreeStyle – Blue Savvy String
Level 3: On Line+FreeStyle+Liberty – Green Savvy String
Level 4: On Line+FreeStyle+Liberty+Finesse – Black Savvy String

Aj då, aldrig roligt att åka av. :crazy:
Säger som de andra, ta det lugnt och mycket skritt.
Se till att bara trava på de ställen där du vet att hon är lugn.
Även min som är en lugn LB Intro, kan bli som värsta rodeohästen på ängar och lägdor. Det är något speciellt med öppna ytor, de väcker liksom vildhästen till liv i även de lugnaste individer... :angel:

Tack CS, jag det låter ungefär "ra-poor" så det är nog det sistnämnda om förhållande. Tack.

Re: Sv: PNH Tjatter - Part II

Då tycker jag CS att vi ska ha som mål att ta L2 innan 1 maj :D :bump:

Men vad jag kunde se så behöver man bara 2 Savvy.

Level 1: On Line – Red Savvy String
Level 2: On Line+FreeStyle – Blue Savvy String
Level 3: On Line+FreeStyle+Liberty – Green Savvy String
Level 4: On Line+FreeStyle+Liberty+Finesse – Black Savvy String

Helt rätt:o jag tittade på den "gröna linjan" på papper när jag skrev. *mina 2 hjärn celler var osams igår...*:cool: Men visst är det bara 2 savvys för L2.:D

On line har jag 8 st. saker att dubbel kolla som regn jacka och sideways to fence (for mounting), tro aldrig jag provade den. Men Chopper kan! när jag kliver up på pallen eller nåt han gör det automatiskt att komma in till mig med ryggen. :o Ibland är jag obered/titta bort:angel: så matte ramla av palen...:angel:

Sen på Freestyle är det 7 saker. vissa är man bara osäkert vad de menar som sagt så jag har lagt ut frågor om det på SC forumet. Men vill vara säkert (och ärligt) att kan och göra dessa saker för mig. T ex circle med casual rein walk and trott 4 laps (Red normalt vill helst sova och inte överreagera med grejer). 4 laps with out help....lite scary. På raka spår fortsätter han men han hitta voltar bara SÅ tråkig.

Tror inte de var osams, de insåg ju bara att du klarar av att ta den gröna på en gång :D och försöket få dig att ta den. Och så kom jag och förstörde :angel:

Kan vi inte lägga in filmerna här när vi har filmat något?
Vore roligt att se och så kan vi ju hjälpa varandra. Jag undrar också på samma saker som dig. Du får berätta för mig när du fått svara från forumet på SC.

Vet du om man måste filma allt i ett svep, eller kan man klippa ihop de olika moment om man filmat dem vid olika tillfällen?

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

Jag måste hålla med CS. Det nya Patterns tillsammans med L&HB, som man just nu får på köpet, och SS är en väldigt bra grund.

I detta paket får man med att de hela tiden tar avstamp i sitt sätt att relatera till horsenality i övningarna och det har man enorm nytta av. De blå och röda är jättebra, men i den blå stöter många på svårighet att vara progressiv vilket är så betydelsefullt för att bygga en relation som innehåller alla tre L:en (Med Pats ord "Love, language & leadership obtained thru positive progressive and natural approach").

Level 4 är ju Level 1 perfekt och många gånger är det lätt att fastna och försöka få L1-2 övningar att bli perfekta när man istället borde gå vidare och hela tiden höja sin och hästens lägstanivå.

Det var mina tankar kring vad jag skulle valt i dagsläget.

Sv: Re: PNH Tjatter - Part II

:D *Kl* Är det förresten nån mer än jag som blivit Facebookberoende? Tyckte det räckte med Buke, men nehej, mammaledighet gör en lite svältfödd på socialt liv ibland. Bättre nätet än inget :rofl::rofl::rofl:

Ha ha ha!! Här e en till som e på facebook!:D Klickar omkring när lugnet lägger sig och man bara har en liten att hålla reda på för en timme innan 2:an vaknar!:D

Tack för alla svar, det får bli patterns och liberty och hb. Men hur bär man sig åt för att få den på köpet då? Jag såg det erbjudandet förut men då slog jag inte till...typiskt...nu ser jag det inte. Eller så är jag blind. Någon som kan hjälpa mig....
TACK

Det verkar ha upphört :( Vad synd, men kolla på Ebay, säkert många som fått det på köpet som säljer billigare än Parelli. Det brukar vara så, iallafall förra gången de hade ett sånt här erbj fanns massor att köpa på ebay sen.

Tack för alla goa svar.
Men vad är "one rein stop" för bågot *nyfiken* :)
Och vad betyder "lateral flexion" i träningen.

Hade en vän som red henne idag, jobbade lite i volter i snön. Kanske sisådär 20min o Kyra var helt sjösvett efteråt. Hon kom även upp i lugn galopp, det va roligt att se. Hon fick mycket beröm hela tiden.

Vi hade en inspänningstygel på henne för att få ner huvudet lite grann bara (Eftersom det är en travare) och hon gick kanon fint.
Sedan efter några timmar red vi ut igen för att jag och Kyra skulle få det positivt igen och det gick kanon. Vi jobbade serpentiner i snön och hon lyssnade :D .

Nh gillar man ju egentligen inte inspänningstygeln men jag tycker faktiskt det är helt ok. Det är ju inte så att man spänner ner huvudet så långt det går utan bara pyttelite.

Provade även med ett Pelhambett, och det gillade hon och lyssnade kanon på det. (Hade 2 tyglar)

Ska allt lägga upp en bild på henne här tänkte jag :D

Kyra och min "fosterdotter" Amanda
Bild18224.jpg

Bild18223.jpg

Efter 20min träning
Bild18226.jpg

Gud vilken underbar dag det varit, soligt hela dagen :bump: Guuuuuud vad man saknar soliga dagar..

Senast ändrad:

hmm :angel:

One rein stop, man lär hästen stanna för en tygel. Gärna med grimma...

Lateral flexion, Böjning i sidled....

KL

Ja kanon väder!! Jag var riktigt avundsjuk, satt på jobbet o drömde..Tänkte att grannen nog är ute o skrittar i detta vackra vädret med sin ulliga arab o man ser ångan komma ut ur näsborrarna. Nu har vi -9 grader här o fullmåne. Ahh man kanske ska vara ledig idag o gå ut i solen istället *antar att det blir vackert idag*

Asså, jag beundrar mina tålmodiga tjejer i stallet...Dom står ju inne pga Parodi, nej jag ser då ingen förbättring alls tycker jag med Finadynet.Vi är inne på 4e veckan nu... Släppte ut Majsa en stund i helgen o jäklar va hon sprang o fick ur sig gaser o drakblåste. MM Parodi o jag tittade på..

Majsa tror nog Parodi ska åka bort o är lite adrenalinstinn när jag tar ut henne ur stallet, det blir inte bättre på den fronten heller...

Nehe, ut o mocka. Ha en sköön dag allihop!! :D

Å, jag hoppas verkligen att det går bra för er på fredag.
Här är vädret också helt gudomligt!!! -15 grader, 60cm snö och klarblå himel och SOL! Varför måste man jobba!?

Jag måste bara få berätta hur underbar min lilla pålle var igår!
Det har säkert kommit 40cm nysnö på ridplan, vi har plogat ett varv runt fyrkanten med traktorn och sedan lämnat snön kvar i mitten. Man kunde använda snön för att plocka fram passagen och piaffen men även längningar, vilket han i normala fall har mycket svårt för. Han är duktig på de samlande övningarna men hinner inte med att böja haserna i ökningarna. Men igår i snön var han helt otrolig. :love:

Sedan red jag "naket" i ca 30min. Arbetade med att halter och ryggningar verkligen skulle sitta. Fick verkligen super bra hjälp med hur jag skulle arbeta med detta sist EF var här. Han är ju en LB Intro och våra avsaktingar och halter brukar vara med inställningen "okej, suck, in a minute" Har tränat mycket i repgrimma på slutet men igår tog jag av allt.
Och tro det eller ej men jag fick nästa slide stop från traven, ryggningar med en massa energi och det bästa av allt -fantastiska halvhalter-
Han gick hela tiden och lyssnade och frågade "vad vill du att jag ska göra nu matte?"
Å min underbara lilla skrutt!!! :love:

Åh vad härligt det låter!!! Jag är sååå avis, längtar till vi kommer dit mitt LBE yrväder och jag.

Här blir det inget stall idag, jag är magsjuk och maken dunderförkyld. Bara lillen som är OK, peppar peppar.

Ni verkar ju ha det fantastiskt. Här har det blitt solglimtar idag iallafall.

Jaa va kul Lotus, jag vill oxå. :bump:

Har ni något tips vad jag ska göra med Kyras foder. Hon blir så pigg/het av betfor så vill helst inte fortsätta med det. Gav 2dl morgon o kväll så det är inte speciellt mycket inte.

Nu ger jag bara korn kross och mineraler, men det kan hon väl inte leva på!??

Erbjundandet gällde bara under januari månad! Som tur var köpte jag då! Jag tycker att L&HB är helt fantastisk! Åtminstone gav det mig en aha- upplevelse när det gäller att läsa hästarna! Jag är jätteglad att jag köpte den! Har nya level 2 och gamla level 1-3 sedan innan, samt SS horsenality, men inget har lärt mig att läsa hästen, så bra som L&HB har gjort! Hoppas du får tag i den!

Mina hästar äter bara hösilage och pyttelite betfor för att få ner mineralerna. Det klarar dem sig alldeles utmärkt på, men det beror ju också på vad du har för näring i grovfodret. Har du foderanalys på ditt grovfoder? Om du söker på nätet på foderstatsberäkning så kommer du till en sida där du kan räkna ut hur mycket foder din häst behöver, men då behöver du också en analys på ditt grovfoder.

En av mina hästar är också travare, har precis börjat rida in honom, men rider honom bara på parellis vis. Tycker att du ska köpa fler parellifilmer, om du har råd, och helt träna din din häst enligt PNH! Detta är mycket roligare för både dig och din häst, när du har kommit in i det helt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 441
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar