Om man tänka så här...
... om man behöver ett bett för att får stop eller att får hästen att lyssna så är HÄSTEN inte bered för ridningen. Vilken bett som helst, om det är tänkt för mer kontrol (stoping power) så är det för stark.
Tänk på vad bettet (även en snäll) gör till munen när de inte lyssnar. Genom de 7 games så lära du hästen att går bort från trycket (som Filo skrev) sen använder du repgrimman att styrka det i en mindre banan eller round corral(= kontrol över situationen...mer eller mindre
).
Men igen genom att du lära hästen lateral flexion på marken, t ex står i zone 3 (ungefär var du skulle vara i sadeln) och boja in huvud mot dig( har inte sett det med jag skulle tror det finns på 7 games dvd eller på nån annan. Någon vet?), Och du lära en one rein stop så har du de nycklarna för när din häst går RB så kan du säga "hej, komihåg mig?". När en häst har lärt dessa grejer så är det en sorts snutti filt för de. De kan i sin koas säger att "hej, den känna jag och vet vad den betyder" och för de flesta flugnheten brukar följar kort efter så de vill dit.
Men om du bara hoppa up och går ut med henne och hon får en fjant (jag vet, jag har en travare med, vi gick genom MÅNGA fjanter
) på en stor äng och vet inte vad nåt betyder för du har inte tränat det på marken så när du dra i tyglarna så kan jag tror du bara skicka henne över kanten och då är det hejdå till kontakt med hjärna. Plus är det en stor rovdjur på ryggen som försöker håller sig fast som dra i munen (=ännu mer panik) och till o med blir nervous själv och ger den energi till hästen och då bli det dubble trouble.
jag läst det du skrev (och de andra) och tänken med PNH är att om behöver inspännings tyglar mm och starkare bett så är det din förhållande som är inte bra med hästen. Vad är fel och vart ligger problemet? Som sagt sen att jag har haft det du har nu så kan jag tänka att det är säkerhet och bekvämhet med din häst som är felet. Genom att göra grejer från marken att man simulera att man är i sadeln så kan du ger hästen den säkert den behöver och bekvämhet med. T ex om man sitter i sadeln och försöker lära en häst att ge dig huvud. Så måste du kunna totalt slappna av utan att tappa balansen när din häst snurra runt som en tok och kunna släppa på en gång och var säkert att jsut den tidpunkt du behöver ge hästen sin belöning att din kropp inte på nåt sätt förstöra detta. När man är på marken så kan man t ex snurra med hästen lika lätt och så fort hästen gör rätt så kan man backa undan och ge hästen en större och mer bekväm belöning. Sen när den vet vad det betyder och när du kliver up så är det mindre tramatiskt för hästen för den vet exakt vad du vill.
Ett annat sätt är att tänka är så här, du vet folk har ridet henne så du kliver up och off you go! Men vad om du fick en grön häst, En häst som ingen har ridet på? Skulle du hoppa up och rider iväg? Nej man gör allt för att förbreda inför det. Så börjar om från början. Rida in henne! Kolla att hon går bort från trycket att hon kan boja in huvud (lateral flextion) utan motstånd. Att du kan kan gör allt med 7 games utan att hon flippa ur. Sen som sagt in på en ridbana. Träna på one rein stops till du bara behöver lyfta tygeln så stanna henne sen up till travet och stop. Sen när allt är på plats så ge dig iväg.
När jag red in min 2 åring här på höst så var det barbacka och i en repgrimma. Jag ta inte i en bett i munen till han är mer advanced i L2 eller även i L3. Min travare så har jag en bett som kalles en Tom thumb med short shanks (western neck reining) men jag behöver inte ta mer i han än vad min lilla finger orkar. För det är bara för kommuication inte för stop (det gör jag med kroppen). men i banan så rider jag han med en grimman. För om vi gör nåt nytt så går han lite RB då och då och för hans skuld vill jag inte dra i munen och det skulle behövas.
Du är inte ett dug jobbig och vi alla är glad att du hitta PNH och har dina frågor/funderingar. De ska inte stop heller för att vissa har osikter eller kommentarer. Det är för oss flesta har vi kommet längre in i PNH och vi glömmer bort var/hur vi var själv när vi startade ibland.
Det viktigast är att du lära nåt av det.
En sak till. T ex när min blev mer och mer stressad (energi nivå gick up = små trav) så hoppa jag av och jobbade på marken. Sideways, back, yo-yo, driving allt för att får hjärna till baka sen stog han still. gav en lite klia up i sadeln igen med ett annat häst. så fort den små trav häst var tillbaka...som de säger på shampoo flaska...rinse and repeat! efter en stund så känna hästen bättre i den tillstånd du vissade han, så söker de dit istället.