PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ett litet inlägg ang travare. De tränas att ta bettet och ligga an när det körs, därför är det om hon är travatränad ännu viktigare att du lär henne gå undan för tryck i zon 1 (Ansiktet, nosen). Detta kan inte göras med bett utan görs med repgrimma och porcupineleken. Hon måste förstå att följa trycket från grimman i zon 1 oavsett om du för hennes huvud upp, ner, backar eller framåt och ge efter och SLAPPNA AV när du ber henne böja in huvudet. När hon förstår detta kan du be henne stanna genom att böja in huvudet och slappna av. Men hon måste förstå vad du vill. Det kan du inte åstadkomma med bettet och att ta i två tyglar.

Allt detta finns med att läsa om på SavvyClub sidan om du har tillgång till detta. Kolla även på ebay så kan du säkert hitta den röda L1 och den blå L2 för bra pris ifall du inte är Savvymedl. Men allt material från dessa är eller kommar att läggas ut på SavvyClubsidan.

Jag tänkte just detta...Att "gamla" level 1 hade varit bättre för dig just nu JessikaM! Där tar det upp starten med ridningen! Så försök att få tag i den kanske? Så ett billigt på hästnet! Sök parelli där så hittar du det! Tror de ville ha 1600 kr för det! Sen säljer du det Tradera! Du får tillbaka dina pengar direkt!

Jaha, då är det väl bäst att jag ser till att filma lite på lördag då :D
Ska skriva ut Self Assessment nu för on line och freestyle och kryssa i vad jag ska göra :bump:

Håll tummaran för sol!

Om man tänka så här...
... om man behöver ett bett för att får stop eller att får hästen att lyssna så är HÄSTEN inte bered för ridningen. Vilken bett som helst, om det är tänkt för mer kontrol (stoping power) så är det för stark.

Tänk på vad bettet (även en snäll) gör till munen när de inte lyssnar. Genom de 7 games så lära du hästen att går bort från trycket (som Filo skrev) sen använder du repgrimman att styrka det i en mindre banan eller round corral(= kontrol över situationen...mer eller mindre:angel:).

Men igen genom att du lära hästen lateral flexion på marken, t ex står i zone 3 (ungefär var du skulle vara i sadeln) och boja in huvud mot dig( har inte sett det med jag skulle tror det finns på 7 games dvd eller på nån annan. Någon vet?), Och du lära en one rein stop så har du de nycklarna för när din häst går RB så kan du säga "hej, komihåg mig?". När en häst har lärt dessa grejer så är det en sorts snutti filt för de. De kan i sin koas säger att "hej, den känna jag och vet vad den betyder" och för de flesta flugnheten brukar följar kort efter så de vill dit.

Men om du bara hoppa up och går ut med henne och hon får en fjant (jag vet, jag har en travare med, vi gick genom MÅNGA fjanter;)) på en stor äng och vet inte vad nåt betyder för du har inte tränat det på marken så när du dra i tyglarna så kan jag tror du bara skicka henne över kanten och då är det hejdå till kontakt med hjärna. Plus är det en stor rovdjur på ryggen som försöker håller sig fast som dra i munen (=ännu mer panik) och till o med blir nervous själv och ger den energi till hästen och då bli det dubble trouble.

jag läst det du skrev (och de andra) och tänken med PNH är att om behöver inspännings tyglar mm och starkare bett så är det din förhållande som är inte bra med hästen. Vad är fel och vart ligger problemet? Som sagt sen att jag har haft det du har nu så kan jag tänka att det är säkerhet och bekvämhet med din häst som är felet. Genom att göra grejer från marken att man simulera att man är i sadeln så kan du ger hästen den säkert den behöver och bekvämhet med. T ex om man sitter i sadeln och försöker lära en häst att ge dig huvud. Så måste du kunna totalt slappna av utan att tappa balansen när din häst snurra runt som en tok och kunna släppa på en gång och var säkert att jsut den tidpunkt du behöver ge hästen sin belöning att din kropp inte på nåt sätt förstöra detta. När man är på marken så kan man t ex snurra med hästen lika lätt och så fort hästen gör rätt så kan man backa undan och ge hästen en större och mer bekväm belöning. Sen när den vet vad det betyder och när du kliver up så är det mindre tramatiskt för hästen för den vet exakt vad du vill.

Ett annat sätt är att tänka är så här, du vet folk har ridet henne så du kliver up och off you go! Men vad om du fick en grön häst, En häst som ingen har ridet på? Skulle du hoppa up och rider iväg? Nej man gör allt för att förbreda inför det. Så börjar om från början. Rida in henne! Kolla att hon går bort från trycket att hon kan boja in huvud (lateral flextion) utan motstånd. Att du kan kan gör allt med 7 games utan att hon flippa ur. Sen som sagt in på en ridbana. Träna på one rein stops till du bara behöver lyfta tygeln så stanna henne sen up till travet och stop. Sen när allt är på plats så ge dig iväg.

När jag red in min 2 åring här på höst så var det barbacka och i en repgrimma. Jag ta inte i en bett i munen till han är mer advanced i L2 eller även i L3. Min travare så har jag en bett som kalles en Tom thumb med short shanks (western neck reining) men jag behöver inte ta mer i han än vad min lilla finger orkar. För det är bara för kommuication inte för stop (det gör jag med kroppen). men i banan så rider jag han med en grimman. För om vi gör nåt nytt så går han lite RB då och då och för hans skuld vill jag inte dra i munen och det skulle behövas.

Du är inte ett dug jobbig och vi alla är glad att du hitta PNH och har dina frågor/funderingar. De ska inte stop heller för att vissa har osikter eller kommentarer. Det är för oss flesta har vi kommet längre in i PNH och vi glömmer bort var/hur vi var själv när vi startade ibland.:D Det viktigast är att du lära nåt av det.

En sak till. T ex när min blev mer och mer stressad (energi nivå gick up = små trav) så hoppa jag av och jobbade på marken. Sideways, back, yo-yo, driving allt för att får hjärna till baka sen stog han still. gav en lite klia up i sadeln igen med ett annat häst. så fort den små trav häst var tillbaka...som de säger på shampoo flaska...rinse and repeat! efter en stund så känna hästen bättre i den tillstånd du vissade han, så söker de dit istället.

du kommer blåsa genom L2 för du kan mest av L3 säkert:grin:....show off!

Det är bara den ful amonster också kalles för avundsjuk.:p

Vill ocskå ser videon...:banana::banana::banana::bump::bump:

Jag tror inte att jag behöver säga något mer, alla har förklarat så bra här! Spelar ingen roll vad det är för hästras. Det som spelar roll är horsenalityn på din häst!

Lotus: Vad roligt jag vill se film! Vill filma själv också innan 1:a maj, men det är nog kört eftersom att hästen är dålig!

Vet ni om man får filma de olika savvys med olika hästar? Jag tänkte eftersom att Cornelius är skadad kanske jag kan filma one line level 2 med unghästen?

CarliforniaSwed --> Du är aldrig i Värmland??? :D
Skulle vilja att du kommer hit o tränar mig juh!!! Fasen jag kommer till och med o hämtar dig, bara du kunde träna mig o Kyra lite ;)

Jag går tillbaka till det vanliga bettet när jag rider. Och ska jobba mycket med 7 games + stanna på en tygel.

Tex. När vi är ute o skrittar och jag vill träna på att hon ska stanna på en tygel, då drar jag bara i ena tygeln och säger wow=stanna ?
Eller måste jag rida med repgrimman??

Oj, oj, oj, nu har jag pressen på mig från många här.
Nu måste jag ju se till att filma på lördag :D

Men CS inte ska du vara avundsjuk på mig! Om du bara satte igång skulle du ha den svarta stringen på nolltid! :d Men jag bockar för komplimangen ;)
*fniss*

Visst är det imorgon du ska med lilla svarta till vet.?
Hoppas verkligen att det går bra!!!!!!!!!!!!
Håller tummaran!
*kram*

CarliforniaSwed --> Du är aldrig i Värmland??? :D
Skulle vilja att du kommer hit o tränar mig juh!!! Fasen jag kommer till och med o hämtar dig, bara du kunde träna mig o Kyra lite ;)

Jag går tillbaka till det vanliga bettet när jag rider. Och ska jobba mycket med 7 games + stanna på en tygel.

Tex. När vi är ute o skrittar och jag vill träna på att hon ska stanna på en tygel, då drar jag bara i ena tygeln och säger wow=stanna ?
Eller måste jag rida med repgrimman??

:bow: Hejja Jessica!!

När du klätt på hästen allt innan du sitter upp.

Stå vid sadeln med magen mot huvudet på hästen.
Ta tag i tygeln, sträck den så du får kontakt med hästens mun.
Håll bara så stadigt, inte hårt utan bara lite kontakt.
Om hästen börjar röra på benen, kanske försöker dra tygeln åt sig, snurra på plats... Håll ihärdigt emot, samma kontakt. Om hon snurrar, bara följ hästen tills hon stannar o vrider huvudet emot dig DÅ släpper du. Gör så ett par ggr tills du märker att hon fattar.

Sen hoppar du upp o sitter däruppe o gör likadant. Snurrar hon så håll kvar o vänta tills hon stannar o ger dig huvudet då släpper du.

Sen skrittar du iväg. Testa det utmed vägen.

Låt oss höra hur det går :bump:

Kramis!!

Jaaa, håll tummar å tår å allt som går att hålla. Det kommer bli en tuff tid här framöver hur utgången än blir.

Nån som har erfarenhet om ensamhäst?? LB extrovert som älskar sällskap o andra hästar? Antar att adrenalinet kommer flöda på Majsan...
Funderar på å släppa ut henne med våran andra flock, men våran tjur är inte så rolig...Väldigt beskyddande ju...:confused: (Ja ifall jag måste ta bort lilla svarta imorrn...) Och han är stoor hereford tjur, 5-6 år gammal. Är det ens ide o fundra på? Några tips? Gå bredvid dom kanske?

Kramisar!!

:bow: Hejja Jessica!!

När du klätt på hästen allt innan du sitter upp.

Stå vid sadeln med magen mot huvudet på hästen.
Ta tag i tygeln, sträck den så du får kontakt med hästens mun.
Håll bara så stadigt, inte hårt utan bara lite kontakt.
Om hästen börjar röra på benen, kanske försöker dra tygeln åt sig, snurra på plats... Håll ihärdigt emot, samma kontakt. Om hon snurrar, bara följ hästen tills hon stannar o vrider huvudet emot dig DÅ släpper du. Gör så ett par ggr tills du märker att hon fattar.

Sen hoppar du upp o sitter däruppe o gör likadant. Snurrar hon så håll kvar o vänta tills hon stannar o ger dig huvudet då släpper du.

Sen skrittar du iväg. Testa det utmed vägen.

Låt oss höra hur det går :bump:

Kramis!!

Ahaaaa Det ska jag allt prova och jobba på Tack så mycket för förklaringen hehe :D

Blir nog lättare att förstå allt när jag kommit in i det lite mer, förhoppningsvis :rofl:

Undrar lite vad ni använder för bett? Ska man ha ett vanligt 2 delat eller 3 delat.
Förut så använde jag ett D bett till henne o det var ganska så smalt -ska jag ha det??

Kram på er alla
Från
Tjatmajja :angel:

Tja prova dig fram. Själv gillar jag de 3delade men...det finns väl hästar som inte gillar dom heller? Vet ett halvblodssto som reste sig med det. Ta ett som hon är van vid. Att det är smalt tycker inte jag är nån fara bara du inte sågar henne i munnen eller dyl. :eek: Det blir bara mindre för henne att ha i munnen.

Tänk de här betten man(jagiallafall) hade förr som var som lagomstora morötter i tjocklek. Det jag hade var ihåligt o skramlade som bara den.:rofl:

Parelli tycker ju oxå att man bara ska rida på en tygel i början (läs grimskaft) för att man ska vänja sig av med att tro att man har kontroll bara för man har 2 tyglar. Och för att man ska klara det håller man sig i en paddock för säkerhet. Så tänk på det oxå(man kan grabba tag i bägge utan att man tänker på det..) o slappna av i kroppen när du sitter på å gör "En tygel stoppen"

Jag tycker du ska kolla in hästnet, sök på Parelli. Där finns en Level 1a beg till salu, som Stina skrev. Köp den, den kommer du gilla!!

Kramz igen!

Åh då kan vi få se film på lördag kväll? Åh så spännande o kul o inspirerande :d

Tja prova dig fram. Själv gillar jag de 3delade men...det finns väl hästar som inte gillar dom heller? Vet ett halvblodssto som reste sig med det. Ta ett som hon är van vid. Att det är smalt tycker inte jag är nån fara bara du inte sågar henne i munnen eller dyl. :eek: Det blir bara mindre för henne att ha i munnen.

Tänk de här betten man(jagiallafall) hade förr som var som lagomstora morötter i tjocklek. Det jag hade var ihåligt o skramlade som bara den.:rofl:

Parelli tycker ju oxå att man bara ska rida på en tygel i början (läs grimskaft) för att man ska vänja sig av med att tro att man har kontroll bara för man har 2 tyglar. Och för att man ska klara det håller man sig i en paddock för säkerhet. Så tänk på det oxå(man kan grabba tag i bägge utan att man tänker på det..) o slappna av i kroppen när du sitter på å gör "En tygel stoppen"

Jag tycker du ska kolla in hästnet, sök på Parelli. Där finns en Level 1a beg till salu, som Stina skrev. Köp den, den kommer du gilla!!

Kramz igen!

Ägaren till hästen jag har gav mig ett tips att när hon blir het så brukade hon "såga" med bettet. Hon använde ett mellantjockt 2 delat bett. Men man ska alltså undvika det i ett smalt bett..

Kan tyvärr inte shoppa just nu :(

Nej det var ett dåligt tips...speciellt till en nybörjare...:( Vad har du mer fått för bra tips o råd?

Har du denna häst på foder?

Nej det var ett dåligt tips...speciellt till en nybörjare...:( Vad har du mer fått för bra tips o råd?

Har du denna häst på foder?

Jag har henne på foder yes. Har inte fått några andra tips.

När jag provred henne så var hon hur lugn som helst. Blev lite stirrig ett tag när det kom många bilar men jag bara prata med henne o hon lugna ner sig.. Men så är hon inte här :(

Det tar ju ett tag innan dom gör sig hemmastadda sas. Som E. O sa, dom är inte skizofrena(stavn?) När hon blir trygg o bekväm med allt nytt så blir hon nog så igen ska du se.

Hur länge har du haft henne nu?

Blabla, jag måste ha nåt annat å tänka på =)

Bråkstakarna i stallet, varning för icke vacker inredning...

26133690.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det tar ju ett tag innan dom gör sig hemmastadda sas. Som E. O sa, dom är inte skizofrena(stavn?) När hon blir trygg o bekväm med allt nytt så blir hon nog så igen ska du se.

Hur länge har du haft henne nu?

Blabla, jag måste ha nåt annat å tänka på =)

Har inte haft henne så länge. Hämtade henne den 17 januari.

Jo hon ska allt bli som vanligt igen, vi kommer väldigt bra överens annars :D

Va bra att du är påväg åt rätt håll nu!
Det är bara att kämpa på, hon har ju inte varit hos dig så länge så det är klart att hon är osäker och otrygg.

Vad gäller bett så har jag fått mig en riktig grundkurs i detta av tandläkaren/veterinären till min häst. Alla problem han har haft med rotspetsabcsessen har ju faktiskt fört med sig något bra också! Och det är att jag har fått en stor kunskap i hästars tänder, munhåla och betsling.

Gå in på denna sida: http://www.djurtandvardskliniken.se/ och klicka på "Betslingens grunder" i menyn till vänster och läs det som står där.

Jag tycker inte bara att det är viktigt att hitta rätt bett till hästen utan även att variera bett ofta. Fick reda på att man inte bör rida med samma bett mer än 2 dagar i rad och sedan byta.

Själv har jag 4 bett jag varierar mellan, samt repgrimman som jag sätter repet som tyglar i och ett bettlöst träns (sidepull). Det är viktigt att rida sin häst mycket bettlöst.

Tydligen kan man se skador och ärr i de flesta hästmunnar som är bettrelaterade. Fick dock stolt veta att något sådant inte fanns i min hästs mun, och det är ju skönt att veta.

Det tycker jag är bra med Parelli, att man får lära sig att rida bettlöst och tar in det som en del i vardagen. Det är hemskt när man tänker på det vilka skador bett faktiskt kan orsaka. Har fått se bilder på t.ex. tungor fulla med gamla ärr orsakade av bett *ryser*
När man inte får stopp på sin häst så tar folk ofta till lösningen att "bettsla upp", vilket för mig är som att behandla ett nageltrång med penicillin men låt nageln sitta kvar. :crazy:

Så läs på sidan jag länkar till ovan och variera mellan bett och bettlöst.
Visst har du en repgrimma och ett rep? För då har du ju ett bettlöst träns som du kan använda!

Lycka till, du ska se att det kommer gå bättre och bättre!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 440
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar