PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

Kollade lite på 3 delat bett. På b*rjes hade de bara storlekarna upp till 13,5 & 14,5. Men eftersom nu det där bettet passade henne så ska hon ju ha 14cm! Ska jag gå ner en halv cm eller upp en halv?

Det med bettstl...Jag hade 13,5 cm läänge till min gamla totta. När vi var till tandläkarn hade hon 12,5 cm i stl på 3delat, . Majsan har 11,5 på 3delat, 10,5 cm på raka bettet fast hon är större. Parodi har, trots att hon är liten shettis 11,5 cm oxå(som min granne säger, vältränade läppar). Så mitt tips är....sätt in bettet i mun på henne, håll i bettringarna på bägge sidor o sträck bettet. Då ser du hur mycket som sticker ut. "T" säger att många hästar går med för stora(långa) bett.

Lite OT... Vet du att hästens gom är som tunn kartong? Dom har en hästskalle på tandläkarkliniken som dom visar fram till nya kunder, mycket intressant. Om hästen går i lodplan o har 2delat o man tar tag i bägge tyglarna o drar bakåt så viker sig bettet mot gommen o hästen lyfter upp huvet för att undkomma det...:crazy: Med ett 3delat eller rakt bett blir det inte den effekten. fast vi vet ju att man inte ska ta i bägge samtidigt, det är en sak att hålla kontakt men....blabla...

Kramkram "godisgumman":rofl:Ja...BASTURÖD*hehe*

Å nu till mitt lilla projekt :D

Det är så att jag har börjat rida in en häst åt en vän.

Lilla stumpan blir 4 år i år och hennes framtida karriär är inom travet. Hon är en RBE som kan skifta både till LBE och RBI.
Hon har mycket gas under fötterna kan jag säga :p
Hon är även mycket ljudkänslig, men det blir man nog lätt om man lever i öronpropparnas värld ;).

Jag har varit där 6 ggr nu och vi har kommit så pass långt att jag skrittat 20m efter vägen i repgrimman. Jag har gjort allt själv hitintills men nästa gång kommer ägaren vara med, kan vara bra med en extra hand.

Hon är en mycket vänlig häst, mer undergiven än dominant. Väldigt lekfull och nyfiken men samtidigt mycket ängslig och osäker.

Detta är det tuffaste projekt jag tagit på mig, men kommer absolut bli det mest lärorika. Dock går det väldigt bra tackvare hennes vänliga inställning.

Ett par bilder på sötnosen måste jag ju ge er:

YO_090105_001_copy1024.JPG

YO_090105_003_copy1024.JPG

Hur går det för ditt projekt?

Jajjemen! idag ska det njutas av en ridtur innan solen försvinner :D

Gissa vem som inte e det... Gubben jobbar och jag gör välling...:crazy:

Ja drömma går ju, skönt att ha dom utanför köksfönstret iallafall va? Så man kan glo på dom å sucka :grin:

Ja Lundborgskan! Hoppas det!:devil: ÅÅHHHH...........Har ni snackat nåt dotra o du? Jag funderar åå funderar på hur det skulle kunna bli o jag är mest positiv. Har du pratat med RM? Vi kanske skulle ta det på PM men vafasen. :rofl: Gubben ställer upp o fixar boxar här o sen får jag väl betäcka Majs, om jag måste ta bort lillskrutt så har jag snart 2 hästar i allafall. hmm hmm, jag som ingen fölerfarenhet har...Bara kalverfarenhet...Men tur man har Parelli som hjälp dårå :bow: på kalvarna har det ju funkat, varför tror jag det är nån skillnad? eg....? Får låtsas att det är min ko som ska kalva :rofl:

Jo finns en fin quarterkille i närheten*hehe* Å Majsa tänder ju på allt.

Oupss lillkille vaknar, bye så länge :love:

Gahhhhhhhhhhhhhhhh! *arg* :mad: :devil: :( :crazy: :cry:
Nu har jag varit i stallet hela morgonen och förmiddagen, filmat hela 55min!
Vi har typ 75.000 meter snö här, så jag hade lite svårt att ställa kameran på något bra ställe. För stativet hade jag lämnat hemma lat som jag var.

Hittade ett ganska bra ställe för kameran på plogkanten men allt efter tiden gick så sjunk den ner i snön :mad: och tillslut blev jag som en lite halv figur uppe i överkant av bild.

Är så arg att jag skulle kunna explodera. Efter 55min filmning har man ju inge batteri kvar heller så jag lunde inte filma om.

Nu ska jag se om det gå att rädda något av filmen och visa er *håll tummarna*

Kommer snart tillbaka!

Vad rider ni med för sadlar? :) Lite nyfiken bara ;)

*Håller tummarna på att det blir en liten filmsnutt iallafall* :)

Kan man få se pappan till parellifölet??? *nyfiken i en strut*:D

Jag har en Balance sadel, men rider 90% barbacka :angel: :D

Första filmen håller på att laddas upp på Youtube nu, ni kommer att somna när ni ser den...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 469
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar