PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Jag har samma erfarenhet som du!:( Tränar därför utan stick, är det dumt??? Måste man använda det på "provet"???

Hej alla!
Tränar NH på min häst, men alla dessa olika ord ni använder...PNH osv vad betyder allt det.....:confused: ...inte så duktig här...
Filosofen skrev:
Jag är också PNH:are :D Vi är i början på Level 2 min häst och jag, vi har hållt på med detta sen i februari så vi är färskingar.

Har ännu inte sänt in någon video kommer väl kanske att göra det. Men det känns inte så viktigt.

Favoritövning är svårt att plocka ut men liberty är ju urkul, speciellt squeezgame över hinder! Friendlygame var helt fantastiskt när jag vann det så långt att jag fick klappa honom över hela kroppen utan att han högg :)

Jag har en jättebra tränare men hon är inte officiell PNH tränare men har däremot gjort 1,2,3 levels och även jobbat med hästar och människor i flera år. Nästa sommar ska vi förhoppningsvis på kurs för Honza Blaha (fd Parellinintruktör) som en fantastisk hästmänniska.

Jag är gärna med och pratar PNH! :banana:

Har oxå haft det problemet....egentligen ganska nyligen!
Min häst ÖKADE som en galning, snäppade upp flera steg, bara jag tog fram den... Ja...sticken alltså! (Behöver jag säga att jag haft den med när jag på slutet haft mina missöden)! Hmmmm vad kan vara felet??? Jo tråkigt nog så är det bara, för min del, att erkänna att NÅGON (jag:crazy: ) inte kört tillräkligt med friendly-game på slutet! Vilket jag bittert fått erfara. Men med det i bakhuvudet så har det mesta löst sig...Alltså mycket Friendly!!! Det hjälper!
Lycka till!!!

PNH= Parelli Natural Horsmanship

Dessa "levlar" vi pratar om är olika steg i vår utbildning. Level1 level2 osv..Alltså denne Pat Parelli har utvecklat ett program för att man ska lära sig sakerna i rätt följd...Hjälp mig någon jag tappar ord! (Sakerna!!?) Så kan man inte skriva! CS ta över!:p

Belliz skrev:
Alltså mycket Friendly!!! Det hjälper!

Precis! Mycket friendly. Sen ni ska "desensitize" de för allt. Friendly game på marken osv.

Carre & Alyssa: Det är inte ett krav men det är jätte bra när du är van med det. Jag tycker ni kommer missa nåt senare om ni inte använder det. Tänk också hur du använder det. Jag menar Glömmer du att sätta ner det när de gör rätt eller att du"flanga" runt det? Du måste vet var du har sticken och vad DET gör för nåt när du titta andra hållet. Det är jätte lätt att begär hästen göra nåt, sen när han har gjort det, så glömmer man att sätta ner sticken eller står fortfarande och vifta runt det. Då har det igen mening till hästen och blir som en flugga, irreterande. Och "Say what you mean, mean what you say" dvs att när du fråga nåt tänk (och ni kan även säga de högt) dina 4 phaser. Så när ni kommer till phase 3-4 och har lovat nåt så ska du göra det. Annars blir du till slut fluggan. Och de vet att du törs inte. Så de heller dansa runt eller ser sur ut. Och om du sluta då...ni vet resten.:cry: :D

Alyssa:Yeaaa! för hans skuld. vänta du, han kommer blir sin gamla ajälv snart. Jag har en stick här om du behöver en;) :D

Carre: titta på problem solving delen. ser om du hittar nåt där som kan hjälper dig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker du svarade bra själv. :D Sen kan man säger att en heldel svar ligger i tråden redan, Med länkar och förklaringar.

Senast ändrad av en moderator:

Hej CS svarade på PMet innan jag läste tråden. Fy vad tråkigt med eran ko! Förstår att du är ledsen. KRAM på dig!

Var med en kompis med hennes häst på klinik i förrgår. Denna underbara lilla häst har svårt ont, hon har spatt 3 gradig hälts utan förbättring sen förra röntgen. Och nu blev hon utdömd, hon kan inte gå i hagen ens för hon måste gå på full styrka smärtstillande för att må någorlunda. Men ändå känns det så hemskt att ta bort henne hon är en så härligt feisty lite tjej med massor av personlighet.

Falun: Du kan hitta filmen på denna sajten http://www.barefoot-saddle.no/

Har vi fått någon slags vinterdepp. både vi o hästarna? :confused: Längtar efter våren. :rofl: Behöver verkligen börja från början med 7 games o allt känns det som...Jag tror att han har passat på att ta över lite nu när han känner att jag blivit lite slapp enbart p g a att jag inte velat pressa honom när han har ont!!! :crazy:

Behöver hjälp CS, du skulle behöva träffa honom o se om du tycker att han är annorlunda, eller om det faktiskt är mitt eget fel...

Usch vad hemskt!!! :cry: Det är alltid svårt att ta ett defenetivt beslut...Tur att hon har dig som stöttar henne!

Det är synd på din kompis. Även att hon är utdömd, ska hon kämpa på eller har hon bestämt sig att ta bort henne?

Jag läst en artikel i western horseman om en kvinna som fick svår cancer och en dag fick hennes häst kolik, vid djur kliniken sa att de skulle avliva hästen. men dottern till kvinnan sa "nej gör vad ni måste men rädda hästen för min mors skuld". Mamman blir sämmre och sämmre men inte vill hon lämna sin häst. Och dagen innan häst kom hem så dog mamman. Dottern sa att hon väntade till hon visste att hästen skulle klara sig. Det var några år sen och hästen lever än. Jag har också hört historia om spatt och hur det har gått över, men vem vad är sanning eller påhitt. Det måste vara svårt att bestämma ska man lita på vad vet säger eller hästens "blick" , om ni vet vad jag menar. vissa har en blick som säger "jag är redo, jag orka igen mer", andra har "inte än, jag är inte färdig än".

Our thoughts are of you and your friend. And the support we share with you, may you pass it on to her.

På måndag är det den sista lunch jag ska laga för sesongen! :bump:

Då är det HÄSTLEK för mig.

Alyssa: Jag är på väg till dig, tror jag på onsdag...vill du leka med mig då?

Jag tittade ut i dag och såg Saffe (som har tagit bal plast från under staket) bära plasten till minted och har drag-kamp med det. Det gick för säkert 25 min., tills Minted bliv trött på honom. Till slut stog Saffe där med plasten runt sin nacken och drog själv. Jag måste filma detta. De göra så nästan varje dag mest med pinnar eller nåns täcke som saffe har pillat av.:D Isn't he so cute...and expensive! Det är så himla underbart att bara titta på de när de lekar med varandra.

Vad gör eras hästar för kul?

PNH= Parelli Natural Horsemanship

Läs gärna lite i tråden, Då hittar du svar till din frågan. :)

Javisst, hör av dig innan! Ca kl 12.15 kommer en tjej o ska hjälpa mig att tömmköra Trigger på ridbanan.

Trigger tar pinnar o vill leka med mig!! :D Är det bra eller dåligt??

Det är bara bra tycker jag.

Jag var så arg när Saffe inte gav sig med hans mun. Men jag läst genom Savvy Club att det finns en tjej i Australia som lärde sin häst att hjälpa henne sadlar. han lyfta up allt som hon behöver borsta, apden ofh sadel. Som PP sa ger dem nåt att göra med deras mun istället för att bestraffa de. Jag ska prova detta med Saffe.

Hej och tack för tipset, jag skall beställa filmen verkar bra...:banana:

Hej nu är det Falun igen, det är så att vi inte kan läsa privata inlägg för vi är inte så bra på detta så ni får ursäkta. Men CS du kanske kan skriva ditt meddelande till oss på forumet istället, är nyfikna på vad det står:d Spelar ingen roll om det står där, hade tänkt att lägga ut det till dig där oxo men ja som sagt så vet jag inte hur detta funkar... hi hi:banana:
Vi har nyss kommit hem från våran förenings årsmöte, har nu massor med kul saker att se fram emot... Har bland annat startat en Parelli studiecirkel och det är jätte många som vill vara med...:banana: Kul att fler börjar undra vad vi håller på med, tänk om fler kunde förstå vad vi sysslar med och inte vara så fast i att allt skall vara som det alltid varit, lite mer nytänkande tack!:idea:
Läste ett citat av Pat Parelli: han förklarade att en Horse Man är en person som tänker med stora hjärnan istället för stora bettet... Tyckte det var jätte kul, vi har skrattat åt det hela helgen... Har ni några fler citat som är roliga?:rofl:

Hej nu är det Falun igen, det är så att vi inte kan läsa privata inlägg för vi är inte så bra på detta så ni får ursäkta. Men CS du kanske kan skriva ditt meddelande till oss på forumet istället, är nyfikna på vad det står:d Spelar ingen roll om det står där, hade tänkt att lägga ut det till dig där oxo men ja som sagt så vet jag inte hur detta funkar... hi hi:banana:
Vi har nyss kommit hem från våran förenings årsmöte, har nu massor med kul saker att se fram emot... Har bland annat startat en Parelli studiecirkel och det är jätte många som vill vara med...:banana: Kul att fler börjar undra vad vi håller på med, tänk om fler kunde förstå vad vi sysslar med och inte vara så fast i att allt skall vara som det alltid varit, lite mer nytänkande tack!:idea:
Läste ett citat av Pat Parelli: han förklarade att en Horse Man är en person som använder med stora hjärnan istället för stora bettet... Tyckte det var jätte kul, vi har skrattat åt det hela helgen... Har ni några fler citat som är roliga?:rofl:

Läste ett citat av Pat Parelli: han förklarade att en Horse Man är en person som använder stora hjärnan istället för stora bettet... Tyckte det var jätte kul, vi har skrattat åt det hela helgen... Har ni några fler citat som är roliga?:rofl:

:eek: DETTA ÄR INTE SANT NU HAR JAG LAGT IN SAMMA TEXT TRE GÅNGER. VET INTE HUR JAG TAR BORT DET. JAG STAVADE FEL MEN DET ÄR DET SISTA SOM ÄR RÄTT... SORRY ATT JAG TOG UPP HELA SIDAN...:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV