PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Det gör inget...:rofl: Kul att se att det är fler som är nybörjare! Vilken förening menar ni??
"Horses like people who act more like horses." Känns som om det är vad PNH handlar om, eller..? Vad tycker ni? :D

Fick höra ett roligt och användbart uttryck på en clinic när Urs från Shweiz var upp till norrland: "This is for men and dogs", han klappar hästen "hårt" och tydligt på halsen,"and this is for women and horses", han strycker/smekar hästen på halsen.

Tycker att det var ett bra uttryck och väl användbart både i stallet och hemma ;)

Falun skrev:
CS du kanske kan skriva ditt meddelande till oss på forumet istället, är nyfikna på vad det står:d Spelar ingen roll om det står där, hade tänkt att lägga ut det till dig där oxo men ja som sagt så vet jag inte hur detta funkar... hi hi:banana:

Nu hänger jag inte med riktig???? Fick du inte svaret tillbaks från din PM?

Håller fullkomligt med :rofl: Jättebra!!! Tänk om fler tänkte på det...

Hi Hi halloj igen... Bra ordspråk eller vad man skall kalla det!:)
Jaha ni har oxo varit på en clinic med Urs, två av oss var med med sina hästar när han var här hos oss för ett år sedan... Har någon varit med på någon clinic för Eddie Modde?

Har inte direkt varit på Clinic men väl en "uppvisning" efter en clinic med Eddie. Inte för att skryta men :o min då 11-åriga (han var upp förra våren) lillasyster fick gå ut i manegen och "hantera" hans häst som han hade med sig, både med och utan grimma. Det var jättekul att se, helst när han berättat om hästen histora ( det var hans sambos häst från början men det var helt "galen" och "ohanterbar" ja rent ut av farlig). Hade mamma varit med hade hon nog inte fått gå ut i manegen med den :smirk:

Urs var upp hit för 2 år sedan (våren 2004). Jag hade ingen häst då men var "staketryttare" och lärde mig otroligt mycke :)

Ja, jag tycker att man kan nästan lära mer när man är staketryttare. I år ska jag åka till mer clinics. Jag har inte varit med på en PNH clinic sen 1986. :D Kanske vi ska ordna en "PNH Buss".

Det var ju en bra idé :idea: har säkert ett gäng PNH trogna som skulle kunna tänka sig en liknande grej...synd på avståndet ... västerbotten-dalarna

(Inte riktat till någon särskild!) :) Nu orkar jag snart inte mer, måste börja om från början med allt!!! :confused: Från Friendly game!!! Han hotar att bitas, stampade med ena bakhoven i protest igår, känner mig inte trygg med honom längre, han är bara sur hela tiden eller om det är bara som jag uppfattar honom under en dålig period??? :cry: Jag vet ju att han har ont men ska jag tillåta vad som helst...Hugger efter en när man sätter på täcke, tömkörningsgjord, pad, sadel, men även hotar (eller gör han det?) stryker öronen bakåt och springer förbi mig t ex...Vet inte om jag läser honom helt tokigt, eller vad det är...

Hejsan!
Våran förening är Danholnsridsällskap och ligger utanför Falun.
Läste att du tömkör din häst, varför då? det kommer inte förens i level 3, men jag vet ju inte du kanske är där...:)
Vad är det för skada din häst har? du sa att han hade ont... Ni får gärna komma till våran förening och hälsa på någon gång, jag ser att ni oxo bor i Dalarna... Eftersom vi är många som sysslar med Parelli så hade det varit kul... Vi hade våran första träff på Parellistudiecirkeln i går, disskuterade och såg en film! Jätte kul att höra hur personer som inte håller på med Parelli tänker om sina hästar... Det var många som ville vara med, verkar som att folk blir mer och mer intresserade, bra va? :banana:
Du kan väl berätta lite mer om din häst så kan säkert min systerhjälpa dig...
Ha det bäst ;)

Kul! :idea: Skulle vara jättekul som sagt att träffas! Vi har ju bokat in en träff hos CS! Kommer ni då???
Min häst är en 5-årig korsning med nordsvensk/appaloosa, han har kissing spines alltså närliggande tornutskott. För att han ska bli bättre i ryggen så måste jag träna honom genom att han går i form. Både när jag rider och nu när jag får hjälp att tömköra. Är inte alls förtjust i det hela, men om jag vill att han ska bli bra eller i alla fall bättre så har jag inget val!! :cry:
Vi är egentligen på nivå 1, fast det känns som ---0 just nu!!!

Vilken nivå är ni på?

Hej allihopa...

Vi måste flytta fram träffen till helgen före till den 9-11 Juni. Det finns en tävling i vansbro som jag vill till. Går det bra för er då? Om det är ok med er så boka vi den helgen istället.

har det så bra
CS

Jag är rätt säker på att jag kan då också :)

Fy vilka veckor det har varit här :(
Vi har fått 2 anmälningar på oss med största sannolikhet från stallet på på andra sidan, där har man sina hästar med tre täcken och inne 18 timmar om dygnet och flera av dem får bara vara ute i små hagar små hagar.

Första kom när hästarna stod i vår skogshage för de LED ju där uppe! Tack säger man då när vi var tvungna att flytta ner hästarna till isbanan i lösdriften. Hon på djurskydd sa ju att hon såg att hästarna mår alldeles utmärkt men att hon måste följa reglerna eftersom vi blivit anmälda. SÅ nu går hästarna på saltat för att vi ska slippa brutna ben jättebra för hovarna eller hur…

Sen fick vi en igen häromdagen, hon som tog emot den var tvungen att skratta fick samtalet för vet ni vad smarthuvena anmält oss för!!??? För att hästarna inte fick komma in i under tak för de stod ju aldrig där!!!!! Hallå??? Vad ska vi gör leda in dem där och binda fast dem? De går ju in när de själva vill och de vill ju hellre stå ute. :smirk:

Vi har aldrig fått en anmärkning av djurskydd vid något enda tillfälle, man kan ju tycka att de borde fatta det på andra sidan annars hade vi ju varit tvungna att ändra på något eller hur? :devil:

Just nu orkar inte ens gå ut med honom för jag vill inte möta "the gunsels"! Så vi håller oss i hagen och leker, men på den ljusa sidan så har han aldrig varit underbarare att ha att göra med :love:

Fatta vilka stolpskott det finns!!! Blir otroligt irriterad av att läsa vad du utsatts för. Kan folk inte sköta sitt utan att jälvlas med andra för att dom (läs ni) föredrar att låta hästen leva naturligt istället för att behandlas som en dyr leksak man måste stänga in!

Stå på er och hoppas att ni inte behöver ta nå mer skit från "anonyma" anmälare....

Tack för erat stöd!!!! Ja det är otroligt jobbigt, det trista är att det nog bara är att leva med för vi är galaxer ifrån varandra vad gäller hästhållning.

Som ett litet ex: En av dem mötte jag ute på promenad med min häst så tittate personen på hans hovar och sa "det ser ju ganska hyftsat ut hans hovar är ju inte så små, men personligen är jag allergisk mot barfota och sånt för hovarna är ju så korta och låga" Sen undra hon om jag inte skulle klippa manen på honom den var ju så lång. Att hon sett min häst för 1 år sen när han var ett benrangel och nu är jättefin det kommenteradews inte alls. Det så hon väl inte för all manen som var ivägen....:rofl:

Ett oerhört initierat svar tycker jag :devil:

Alyssa: Hästarna led uppe i skogshagen för att det inte finns något hus där uppe. Men det finns en tät skog att gå in i och halva hagen är en stor kuperad äng. Men visst är det bättre att de får gå i lösdriften med saltade underlag för fötterna...:crazy:

Håller fullkomligt med om att man är långt ifrån en del i tänkandet!!!
Många kan inte förstå att man vill ha hästen på lösdrift, då är det så synd om dem! :mad: Men om de får stå inne största delen av dygnet som inte alls är naturligt för hästen, då är det OK eftersom den har ridits den dagen...:confused: Jättekonstigt tycker jag!!! Jag vet att min häst trivs mycket bättre med livet när han får gå på lösdrift!:banana:

Those Bastards!

Du är rätt...gunsels! Jag leder med dig att man ska behöver försvarar sig mot folk som de. I USA så var vi anmäld ofta pga av hästarna hade inte vatten i badkaret (som vi använt att mata hö i:smirk: . Då var det tiden när en vatten cup var kanska ny, och satt på stallet på andra sidan var folk kunne inte se det.

Jag har haft mina på lös drift hela mitt liv. Och det var när jag flyttade till sverige att jag använt ett stall.:cry: men det var kallt vet du! Nu har mina varet på lösdrift i 8 år och är mycket glad för det. Vi också har byggt en upptak i skogen som de inte använder när väderet är dålig bara när det är bra vädret.

Du ska inte göma dig för de, Om du inte göra nåt fel så ska du liva ditt liv som du vill. Kanske du ska lära de en sak eller två!

Visst känns det härligt med trevliga och kunniga grannar. Tur att mina inte är som dina!

En fråga- har du övervägt att sätta dig med stallägarna och i lugn och ro berätta dina tankar och kunskaper och varför dina hästar får leva som dom gör? Även om anmälaren skulle vara någon annan(!) så kan en kunskapsförmedling vara av godo. Vem vet, kanske du sår ett frö? ;)

Vi har berättat för våra grannar, vet m fl hur vi gör och varför, och har inte mött några konstiga reaktioner. Faktum är att ett närliggande travstall succesivt har ändrat sin hästhållning åt samma håll.

Det är ju faktiskt trevligare om man samexisterar fredligt i st f att skapa konflikter som man gör hos dig. Försök alltså att få stopp på det genom information.
Lycka till!

LIA

Hej alla trevliga PNH människor! Jag brukar gå in här och tjuvläsa lite emellanåt.....himla trevlig sida! :)
Nu är det så här att jag har ett litet problem med stallkompisens häst som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
Jag ska börja med att berätta att det är en VÄLDIGT dominant häst som dessutom är kraftig och stark. Hon är bufflig mot sin ägare(som inte tränar pnh) puttar runt henne och är allmänt ouppfostrad.
Mitt problem är att det är jag som verkar hennes hovar, något som hon tycker är fruktansvärt trist. Jag hinner i regel inte mer än lyfta upp hoven och placera den mellan mina knän förren hon rycker med all sin kraft. Om jag lyckas hålla emot och hon märker att jag inte släpper taget så lutar hon sig emot mig och lägger sig garanterat över mig(har inte vågat hålla kvar hoven så länge)!
Hon är aldrig så här om man bara ska kratsa hovarna och jag kan garantera att hon inte har ont! Grejen är att hon har blivit värre och värre (har verkat henne i 1,5 år), förr så tröttnade hon efter ett tag och stod hyffsat stilla men sisst jag verkade henne tog bara framhovarna nästan 2 timmar :crazy:
Jag är övertygad om att det går att ändra hennes beteende men vet inte hur! Ägaren tränar inte pnh och jag har bara precis börjat på level 2 och känner att hon nog är lite för tuff för mig.
Hon är en sån häst som gör allt för att reta gallfebern på sin människa, bryr sig inte ett dugg om att hennes ägare kokar av ilska och ofta smäller till henne. Genom parelli har jag ju lärt mig att en sådan häst kräver mer tankeverksamhet av sin ägare och att stryk är det sista som hjälper.
Har ni några tips att ge mig vore jag väldigt tacksam. Vill komma ur denna onda cirkeln vi har hamnat i, både för hästens och min skull(lägger heldre tid på min egen häst än bråkar med någon annans)!

Ha de gött alla....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
446
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV