Sv: PNH- Någon?
Hej alla trevliga PNH människor! Jag brukar gå in här och tjuvläsa lite emellanåt.....himla trevlig sida!
Nu är det så här att jag har ett litet problem med stallkompisens häst som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
Jag ska börja med att berätta att det är en VÄLDIGT dominant häst som dessutom är kraftig och stark. Hon är bufflig mot sin ägare(som inte tränar pnh) puttar runt henne och är allmänt ouppfostrad.
Mitt problem är att det är jag som verkar hennes hovar, något som hon tycker är fruktansvärt trist. Jag hinner i regel inte mer än lyfta upp hoven och placera den mellan mina knän förren hon rycker med all sin kraft. Om jag lyckas hålla emot och hon märker att jag inte släpper taget så lutar hon sig emot mig och lägger sig garanterat över mig(har inte vågat hålla kvar hoven så länge)!
Hon är aldrig så här om man bara ska kratsa hovarna och jag kan garantera att hon inte har ont! Grejen är att hon har blivit värre och värre (har verkat henne i 1,5 år), förr så tröttnade hon efter ett tag och stod hyffsat stilla men sisst jag verkade henne tog bara framhovarna nästan 2 timmar
Jag är övertygad om att det går att ändra hennes beteende men vet inte hur! Ägaren tränar inte pnh och jag har bara precis börjat på level 2 och känner att hon nog är lite för tuff för mig.
Hon är en sån häst som gör allt för att reta gallfebern på sin människa, bryr sig inte ett dugg om att hennes ägare kokar av ilska och ofta smäller till henne. Genom parelli har jag ju lärt mig att en sådan häst kräver mer tankeverksamhet av sin ägare och att stryk är det sista som hjälper.
Har ni några tips att ge mig vore jag väldigt tacksam. Vill komma ur denna onda cirkeln vi har hamnat i, både för hästens och min skull(lägger heldre tid på min egen häst än bråkar med någon annans)!
Ha de gött alla....