Plyfagolv i transport !

gylle

Trådstartare
Satt och disskuterade det här med golv i transporterna med en kompis (håller ju precis på och byter i min lastbil därav att det kom upp) en sak vi började snacka om är blir det lika starkt med två tunnare skivor alltså dubbelt som en tjock ?
Alltså säg tex att man tar två 12mm istället för en 24mm ?
Det vi nämligen började fundera på är att det borde ju logiskt i så fall vara mkt smartare i så fall, golvet blir dåligt där det uppstår en skada så att fukt kan tränga in i skivan, sannolikheten att båda skivorna skulle bli skadade är ju rätt liten, och får man få en fuktskada i den ena så räcker det ju dessutom att nästa gång bara byta ut hälften av golvet. Eller missar vi nu något i resonemanget ? Eller blir inte styrkan lika stark i två skivor trots att slutmåttet blir detsamma ? Kan inte släppa funderingen så nu frågar jag er visa buke medmänniskor (trots att jag inte skall lägga något plyfa golv nu så kan det ju vara nyttig kunskap inför framtida golvbyten) ;)

Sv: Plyfagolv i transport !

Jo, nog är det rätt resonerat styrkemässigt.

Men ni missar poängen med att det blir ytterligare en yta mellan skivorna där det kan tränga in fukt och bilda röta. Så jag tror nog att livslängden blir kortare.

Nej, det blir inte lika starkt då det inte blir en homogen struktur. Det kommer svikta betydligt mer med två skivor. Enda chansen att få det lika hållbart är om man limmar ihop skivorna så att de inte kan röra sig mot varandra. Men att lyckas med detta så att man får en komplett hel limfog utan luftbubblor är svårt. Men det kanske blir tillräckligt bra. Å andra sidan försvinner ju hela vitsen med att kunna byta då.

Har däremot en vän som lade in spåntat impregnerat plank i golvet på sin transport istället. Det har fungerat bra och med lite god vilja går det att byta ut skadade brädor. Fast då får man ju gå upp i lite tjockare dimension än 24mm för hållfasthetens skull.

Det har du allt rätt i, det är ju därför plywood är så mkt starkare än motsvarande homogena skiva - varför annars göra plywood alls...? :idea:

Liknande trådar

Utrustning Just nu är jag rätt sur. För 2,5 år sedan bytte jag golv i min VV genom att beställa en skiva som skulle vara till släpvagnar. Skivan...
2
Svar
28
· Visningar
2 309
Senast: Buck
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 334
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar