Ev. nytt släp

OM du absolut inte vill ha högre totalvikt än 2000 kg, så rekommenderar jag dig att köpa ett som är 1990 kg. 2-tonssläp kostar mer i försäkring då släpet räknas som tungt från 2000 kg och uppåt.
Tack för tipset sånt har ja ginte tänkt på. 1990 räcker hlet klart det med.

Just nu funderar jag på ett nytt släp men ett frächt begagnat som maninte måste åka landet runt för att hämta är helt ok det med. Det är en av orsakerna till att Cheval är lockande. Priset är överkomligt och återförsäljare i närheten.

Mitt förslag blir istället Ifor Williams. Sett till det totala intrycket av detaljlösningar, materialval, upplevd kvalitet och stryktålighet tror jag att en ny 506 är bland det mest prisvärda man kan köpa.
(Cheval har jag en, och det blir inte fler.)
Två frågor.
Ungefär var ligger Ifor Williams i pris?
Vad är det dom gör att du inte vill ha en Cheval igen?

Tilägg.
Har Ifor fast mittstolpe? Jag vill kunna köra helbrett när endast den ena ska med och jag använder släpet även för transport av andra saker. Mittstolpe går därmed helt bort.

Vill bara visa mitt alu golv så du ser att det inte är så superhållbart som många tror ;)

Bilden är tagen underifrån i höjd med hästens bakben.
Ja det är skevt och ja det är 2 sprickor i det.
14 år gammalt ifor.

Inget golv håller för evigt, plyfa ser man i alla fall när det är dåligt. Och ett bra plyfa golv håller länge :).

Och även om jag nyss köpte ett stort ifor williams så föredrar jag thule många gånger om och hade jag haft pengar till det så hade jag köpt det direkt :).

Två frågor.

Tilägg.
Har Ifor fast mittstolpe? Jag vill kunna köra helbrett när endast den ena ska med och jag använder släpet även för transport av andra saker. Mittstolpe går därmed helt bort.
Stolpen på ifor är skit lätt att ta bort. Bara en sprint i taket :). (Kan tömma mitt släp på 1 min och mellanväggen är mycket lättare än t ex min gamla kylinges även om man tar en halva och mitt Stolpen samtidigt ;).
Men för att åka helt brett så behöver man då 2 hellånga bommar.

Angående pris på beg så ligger de mellan 25-50" beroende på skick.

Vill bara visa mitt alu golv så du ser att det inte är så superhållbart som många tror ;)

Bilden är tagen underifrån i höjd med hästens bakben.
Ja det är skevt och ja det är 2 sprickor i det.
14 år gammalt ifor.

Inget golv håller för evigt, plyfa ser man i alla fall när det är dåligt. Och ett bra plyfa golv håller länge :).
Nej det där är ju nackdelen med aluminium den visar inte när utmattning håller på att ske utan brister bara. Egentligen vill jag inte ha ett sånt golv men ett plyfa med helimmad matta som verkar väldigt vanligt är ännu sämre.

Men vad kostar ett sånt släp? Jag har letat men hittar inget pris. (Letar säkert dåligt men just nu är jag astrött på google)
Stolpen på ifor är skit lätt att ta bort. Bara en sprint i taket :). (Kan tömma mitt släp på 1 min och mellanväggen är mycket lättare än t ex min gamla kylinges även om man tar en halva och mitt Stolpen samtidigt ;).
Men för att åka helt brett så behöver man då 2 hellånga bommar.

Angående pris på beg så ligger de mellan 25-50" beroende på skick.
Okej inte svårare än så.
Jo jag räknar med att oavsett märke få köpa till 2 helbommar.
Kollat beg i närheten och hittar typ gammla VV eller med för låg totalvikt. De som ser halvintressanta ut anger inget om vad det är för golv eller annan intressant information. Nu får jag väl gå tillbaka och titta på Ifor igen. Det fanns ganska många sådana.

Nej det där är ju nackdelen med aluminium den visar inte när utmattning håller på att ske utan brister bara. Egentligen vill jag inte ha ett sånt golv men ett plyfa med helimmad matta som verkar väldigt vanligt är ännu sämre.

Men vad kostar ett sånt släp? Jag har letat men hittar inget pris. (Letar säkert dåligt men just nu är jag astrött på google)

Okej inte svårare än så.
Jo jag räknar med att oavsett märke få köpa till 2 helbommar.
Kollat beg i närheten och hittar typ gammla VV eller med för låg totalvikt. De som ser halvintressanta ut anger inget om vad det är för golv eller annan intressant information. Nu får jag väl gå tillbaka och titta på Ifor igen. Det fanns ganska många sådana.
Ja de finns en del, man får dock vara snabb då de försvinner fort också :).
Min har en totalvikt på 2589 och maxlast på 1610. Lite att ta kanske men det är också den större modellen. med ifor verkar det lite som att de antingen är väldigt nervägda eller så har de max i totalvikt.

Två frågor.
Mellanmodellen 506 ligger väl i basutförande runt 74 tkr, möjligen med viss prutmån.

Ifråga om Cheval handlar det mest om konstruktionslösningarna, och delvis om materialval/komponenter. Hur tätningar är konstruerade och utförda, hur elen är konstruerad och utförd etc.

Mellanmodellen 506 ligger väl i basutförande runt 74 tkr, möjligen med viss prutmån.

Ifråga om Cheval handlar det mest om konstruktionslösningarna, och delvis om materialval/komponenter. Hur tätningar är konstruerade och utförda, hur elen är konstruerad och utförd etc.
Ifor har ju också ett super bra andrahandsvärde, de nya modellerna ligger ju t ex inte under 60" beg i regel.
Och de gamla är ju plätt lätta att hitta reservdelar till och har bra hållbarhet. (Mitt har dock blivit misshandlat, men ändå så är allt i bra skick (förutom en vägg som ruttnat pga hål i plåten, rampen som murknat nedtill pga att den stått ute i 15 år, och golvet som är knäckt pga att de lastat in ngt suerduper tungt i bakre delen av spiltan.)) Lite dyrt att renovera dock. 16" för nytt alu golv, 5" för ny vägg:nailbiting:.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka