J

Japanesen

Äntligen så fick vi ett plus :bump:

Har försökt i 8 månader och så igår så visade det plus :)

Detta är första gången för mig och sambon och har några frågor..

Hur går man vidare från detta?

Ska flytta om en månad och skulle helst vilja börja och avsluta hos EN mödravårdscentral och inte hoppa från en till en annan..

När ska man gå på UL för första gången?

Har försökt räkna lite i vilken vecka jag är i och kommit fram till att jag är i vecka 6...

Åhh är så LYCKLIG så jag skrattar varje gång jag tänker på att jag är gravid..
 
Sv: Plussade

Grattis!

Ring den MVC ni vill gå till. Inskrivningen är kanske lite olika, min var nog i v 9. Ultraljud brukar vara ca v 18-19, allt det där fixar MVC åt er. Kanske skiljer det sig från landsting till landsting...
 
Sv: Plussade

Tack..

Jag tänkte ifall man måste vara skriven i den kommun man vill till..
Flyttar ju om ca en månad till en annan kommun..
 
Sv: Plussade

Jag gick nog på ultraljud vid ca 12 veckor.

MEN, hur går man vidare : jag å sambon bestämde abort. Det passade INTE med en baby...tiden gick, jag var på koll för att förbereda....sen ångrade sig sambon = jag med.

Nu har vi baby på gott och ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Plussade

GRATTIS jag plussade oxå efter 8 månader för snart 1 år sen :bump:

Hur går man vidare från detta?

Ska flytta om en månad och skulle helst vilja börja och avsluta hos EN mödravårdscentral och inte hoppa från en till en annan..

Jag skulle kontakta mvc dit ni ska flytta, första besöket, inskrivningen, brukar man göra någon gån mellan v.6-12. Då tar man lite prover och får en massa info ifrån sin bm, sen är det bara att vänta tills man vart på UL och efter det kommer man tillbaka och går oftare, tar prover och lyssnar på hjärtat. (I alla fall på den mvc jag gick hos) Så jag skrev in mig i v.7 och sen var jag inte där först i v.19 efter UL (men var där 2 ggr i mellan för att kolla blodtrycket och för foglossningar)

När ska man gå på UL för första gången?
Mellan v.18-20 gör man rutin UL, det är lite olika från landsting till landsting, vissa har 2 rutin UL och andra bara 1.
 
Sv: Plussade

Tack pmm :)

Okej då ska jag ringa till den MVC dit jag ska flytta =)

Jag har gjort abort förut och undrar ifall det kan öka risken för missfall?
 
Sv: Plussade

Det tror jag inte men är du orolig så nämn det när du bokar tid. Visst blir det ett sår på livmodern när man gör en abort, men det blir det vid en förlossning också. Och även vid missfall.

Får man missfall brukar man rekomendera att vänta 2 månader innan man försöker igen för att livmodern ska få åtehämta sig.
 
Sv: Plussade

Okej.. vad bra..

Jag gjorde abort men min förra kille för ungefär 3 år sedan och efter det så gjorde jag och min kille slut och nu med min nuvarande så har vi aldrig använt preventivmedel men nu när vi verkligen försökt så tog det 8 månader och började fundera ifall det var något fel på mig då jag inte blivit med barn på runt 3 år..
 
Sv: Plussade

Det är ju mkt som ska klaffa för de ska bli barn. För oss tog det 8 månader och jag använde tom ägglossnings-stickor, gav till slut upp och då tog det sig :D Och den ägglossningen det tog sig var runt våran 4 års dag! Lite roligt faktiskt.

Nu känns det säkert som 1000år innan bebisen är färdig men jag lovar dig, tiden går skitfort. Se till att ta mycke bilder, vi slarvade lite i början och det är tråkigt nu.
 
Sv: Plussade

Grattis!!!! :)

Inskrivning brukar vara omkring vecka 10-12 (olika beroende på vilket landsting man tillhör), ultraljud någon gång mellan v 16-20, de brukar försöka få det så nära v 18 som möjligt, (iaf i Skövde där jag har gått)

Abort ökar inte risken för missfall (frågade själv när jag var gravid första gången, eftersom jag hade gjort abort 6 år tidigare)

Om jag vore som dig så skulle jag kontakta mödravårdcentralen/barnmorskemottagningen i den nya kommunen, och förklara läget för dem (typ: "Jag är gravid i ungefär vecka 6 och kommer flytta till er kommun det-och-det-datumet och skulle vilja ha en tid för inskrivning hos er"). Tror inte det kommer vara några som helst problem.

Förstår att du vill bli inskriven på den MVC du kommer gå på resten av graviditeten. Själv har jag haft lite "otur" med MVC, första graviditeten så slutade min BM när jag hade 5 veckor kvar till beräknad förlossning, så jag fick "ta den som hade tid" i slutet. Inte så jättekul att behöva dra hela graviditeten varje besök... Andra graviditeten så flyttade vi, dagen efter jag hade gjort mitt ultraljud, och så fick jag vips fixa med ny BM, se till att få alla journaler utskrivna från gamla MVC och ta med dem till den nya osv. Ny blodtypning gjorde de oxå, trots att jag hade papper på den gamla. Massa extra krångel alltså...

Lycka till och så ser vi fram emot en ny Buke-bebis till hösten. ;)
 
Sv: Plussade

Det är de över 35 som kan göra NUPP. Vid NUPP så mäter man barnets nackspalt för att göra en riskbedömning för DS eftersom att risken är högre när man är äldre. Men jag såg sen att du var många år yngre än mig ;) Jag fick på nåder göra det för att jag bara är 34 år och 8 månader när barnet föds!
 
Sv: Plussade

Fast jag fick det gratis. Jag gjorde dessutom CUB. Dvs. man kompletterar med ett blodprov och det kostar inget här. Det verkar vara olika från landsting till landsting hur det går till.
 
Sv: Plussade

Jo men du är ju väldigt nära 35 :p

Jag har inte ens fyllt 30 ;) så jag kommer nog få betala mitt själv när det blir dags...
 
Sv: Plussade

Det spelar ingen roll att jag är nära. Det är gratis för alla. Men det är nog svårare att tjata det till sig när man är yngre.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 413
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
3 964
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 533
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp