Plötsligt stark ammoniaklukt hos flera hästar

MissFideli

Trådstartare
Hästarna togs in från betet för en dryg vecka sen, då var stallet renskrubbat och alla hästar hade fått ny torv. Nu luktar det väldigt starkt ammoniak i boxarna hos vissa hästar. Bara vissa. Dom går inte i samma hage. Det enda nya jämfört med innan betet är lucern (Kraffts) och höet som är taget i år.
Tips på vad det kan vara?

Sv: Plötsligt stark ammoniaklukt hos flera hästar

Ju mer protein, ju starkare lukt - så har du räknat på foderstaterna.

Inte jag, men stallägaren är väldigt noga med sånt. Lucernet är tillsatt för att höet kom in sent och har lite dålig proteinhalt om jag inte minns fel. Kan det vara att dom får för mycket lucern då?

Svårt att säga på rak arm men jag skulle nog dra ner lite och se om det blir bättre lukt.

Ni ger förmodligen för mkt protein. Det är inte bra att ge för mkt protein, det belastar hästens kropp.

Jag tycker även att det beror på hur mycket hästarna dricker.. Om de dricker dåligt blir urinen mer koncentrerad och därmed starkare.

Jag tror faktiskt inte det, stallägaren är stenhård på foderstater och otroligt insatt.

Det säger inte så mkt med tanke på att det verkar vara en stor trend här i landet att överutfodra med protein. Man stirrar sig blind på kvoten och glömmer den totala mängden.

Hade hon stirrat sig blind på fel saker hade hon ju heller inte varit insatt? ;) Nej, jag tror inte det. Det handlar dessutom bara om 3 av 15 hästar som har så här, hade det varit så hade nog fler reagerat.

Var och en blir salig på sin tro och många som anser sig vara just insatt ger hästarna sjukt mkt protein. Hoppas för din hästs skuld att så inte är fallet.

Det är inte min häst, men tack för omtanken! Mycket konstigt att inte resterande 12 hästar reagerar på samma sätt om det nu är för mycket?

En foderstat är ju alltid en teoretisk modell för hur just den vikten, rasen, träningsnivån osv. Kanske har just de 3 hästarna ett något lägre behov - men det kan också vara so någon sa att dom dricker sämre nu när dom kom in från betet.

Stark urindoft är alltid ett tecken på att något är fel.

Hästarna togs in från betet för en dryg vecka sen, då var stallet renskrubbat och alla hästar hade fått ny torv. Nu luktar det väldigt starkt ammoniak i boxarna hos vissa hästar. Bara vissa. Dom går inte i samma hage. Det enda nya jämfört med innan betet är lucern (Kraffts) och höet som är taget i år.
Tips på vad det kan vara?

Det kan inte ha nåt att göra med bäddarna? Att de inte suger upp ordentligt eller att bränningen inte har kommit igång?

Ja precis, de kan ha olika behov och toleransen för extra protein kan säkert variera beroende på tex träningsmängd.

Jag skulle iaf försöka sänka/ta bort lusernet, och även se till att de verkligen dricker ordentligt, tex vid att ge betforvatten. :)

Äter de kanske gräs i hagarna om dagarna?

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 592
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 562
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 777
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V