Plötsligt fumlig och klantig

Jag mar aldeles utmarkt. I alla fall om man bortser fran vissa sidoeffecter av sjukdomen som sadan, som inte medicinen helt kan ta bort. Jag har ocksa en del foljdsjukdommar, eller bara tillkommna sjukdommar som inte skoldskjortel medicinen har nagot att gora med, men da det ar autoimun "diseases" sa hanger det ju ihop.
Forst tog jag Synthroid i manga ar, men den ar sa dyr sa jag bad om "generic" och fick Levothyroxine, vilket det star att Levaxin ar en "generic" for.:confused: Jag mar i alla fall mycket battre pa medicinen an utan och kan inte se att en annan skulle fungera battre an den jag har.
 
Jag mar aldeles utmarkt. I alla fall om man bortser fran vissa sidoeffecter av sjukdomen som sadan, som inte medicinen helt kan ta bort. Jag har ocksa en del foljdsjukdommar, eller bara tillkommna sjukdommar som inte skoldskjortel medicinen har nagot att gora med, men da det ar autoimun "diseases" sa hanger det ju ihop.
Forst tog jag Synthroid i manga ar, men den ar sa dyr sa jag bad om "generic" och fick Levothyroxine, vilket det star att Levaxin ar en "generic" for.:confused: Jag mar i alla fall mycket battre pa medicinen an utan och kan inte se att en annan skulle fungera battre an den jag har.

Vilka sidoeffekter skulle det vara?? De som äter NDT har inga sidoeffekter oftast nämligen, iaf inte som jag har hört om.
 
Nja ... det ar ju en autoimunsjukdom och i mitt fall har den dragit med sig bade Colitis och Chrons ... Eller sa ar det tvart om, men magen har inte klappat ihop ordentligt forran for 5-6 ar sedan.

Narmast menade jag nog att mitt minne har blivit mycket samre och att det fortfarande ar svart att focusera och vara metodisk. Jag upplever att hjarnan "hoppar groda" sedan jag fick hypothyroidism. Jag kanner mig som mina elever med ADD betedde sig. Lite battre har det blivit med medicin, men jag har kvar mycket av det, tycker jag.
 
Nja ... det ar ju en autoimunsjukdom och i mitt fall har den dragit med sig bade Colitis och Chrons ... Eller sa ar det tvart om, men magen har inte klappat ihop ordentligt forran for 5-6 ar sedan.

Narmast menade jag nog att mitt minne har blivit mycket samre och att det fortfarande ar svart att focusera och vara metodisk. Jag upplever att hjarnan "hoppar groda" sedan jag fick hypothyroidism. Jag kanner mig som mina elever med ADD betedde sig. Lite battre har det blivit med medicin, men jag har kvar mycket av det, tycker jag.

Det med hjärnan skulle jag snarare säga beror på felmedicinering. Många säger att det har helt försvunnit när de har ätit Liothyronin eller NDT. Så vore jag dig så skulle jag tjata på min läkare om att få prova det!
 
Jag har har provat flera olika mediciner utan att marka nagon skillnad ... Jag checkade pa Liothyronin men tror inte att den finns i USA. Det tar betydligt langre tid innan mediciner far slappas har an i Europa ... eller sa har det ett helt annat namn som inte paminner har. Om det ar relativt ny skulle jag dock tro att den inte har slappts har annu.
 
Jag har har provat flera olika mediciner utan att marka nagon skillnad ... Jag checkade pa Liothyronin men tror inte att den finns i USA. Det tar betydligt langre tid innan mediciner far slappas har an i Europa ... eller sa har det ett helt annat namn som inte paminner har. Om det ar relativt ny skulle jag dock tro att den inte har slappts har annu.
Ny och ny, den kom nog på 60-talet precis som levaxin. I usa kan du ju dock få tag på NDT hyfsat lätt, i sverige är det ursvårt. Läkaren måste söka licens varje år, och sedan ska det importeras från usa eller kanada.

Levaxin innehåller ju T4, som kroppen själv omvandlar till T3. Liothyronin innehåller T3 istället, för ibland omvandlar inte kroppen så effektivt som den borde. I Armour thyroid (NDT) finns både T4, T3, T2, T1 och calcitonin. Det innehåller med andra ord allt som sköldkörteln producerar. Det är faktiskt lite skrattretande tycker iaf jag, att läkarna tycker att man ska vara nöjd med 1 av de 5 sakerna sköldkörteln producerar.
 
Mår du bra på bara levaxin? Aldrig hört talas om nån som gör det nämligen :p
.
På rätt dos mår jag finfint och har så gjort i snart 25 år och de flesta jag känner med en trasslande sköldkörtel mår också finfint på levaxin när dosen väl är inställd. Det är faktiskt det vanligaste; att man mår bra på levaxin och att det är undantag som inte gör det.
 
Det ar viktigt att inte ta for mycket Levaxin da det, bland annat, kalkar ur skelettet och kan framkalla en hjartatack om man tar for mycket.

Tycker du ska byta läkare om det är sån rappakalja de tutar i dig.

Att långvarigt överdosera levaxin kan öka risken för hjärtproblem när man blir äldre enligt min läkare, men en hög korrekt inställd dos framkallar ingen hjärtattack.

Jisses.
 
På rätt dos mår jag finfint och har så gjort i snart 25 år och de flesta jag känner med en trasslande sköldkörtel mår också finfint på levaxin när dosen väl är inställd. Det är faktiskt det vanligaste; att man mår bra på levaxin och att det är undantag som inte gör det.

Om man kollar undersökningar som är gjorda så mår de flesta bäst på NDT. Ungefär 47% föredrog NDT, 18% föredrog levaxin. Sen så var det ett gäng som inte hade någon preferens. Men med dessa siffror tycker jag att det är märkligt att man tog bort NDT i Sverige.
 
Jag ar nog den manniska i varlden som kan minst om sjukdomar och mediciner, jag vill helst inte veta da jag kanske borjar kanna efter hur sjuk jag ar.:p Jag upptackte dock nu nar jag laste pa lite att jag nog ar mer "at a loss" an jag trodde. Jag har dock haft osteoporosis (benskorhet?) men fick medicin som faktiskt okade pa skelettet tills sista undersokningen for nagra ar sedan visade att mina varlden var inom det som anses normalt.

Sorry @CillaW, det var en typo, eller rattare sagt sen kvall copy/paste :o Jag vet skillnaden pa hyper och hypo. Men visst ar Levaxin det tyska namnet for Levothyroxine? Jag ar valdigt osaker pa vad saker heter i Sverige.

Men många läkare tror det :angel:

Ibland undrar jag vart de får allt ifrån.

Kanske fran studier som den har, den forsta artikel jag hittade nar jag googlade. Det ar altsa egentligen inte medicinen, utan sjukdomen som ar skyldig till "bone loss" ...
(A strong dose-relation between risk for fracture and levothyroxine dosing existed. High cumulative doses (> 93 µg daily) and medium cumulative doses (44-93 µg daily) were associated with a higher risk for fractures compared with low cumulative doses (< 44 µg daily).[3]://www.medscape.com/viewarticle/749533)

n a nested case-control study, current levothyroxine treatment was associated with increased risk for fracture in elderly patients (aged ≥ 70 years) compared with matched controls of remote users of levothyroxine. Fracture risk was significantly increased in current users, particularly women. A strong dose-relation between risk for fracture and levothyroxine dosing existed. High cumulative doses (> 93 µg daily) and medium cumulative doses (44-93 µg daily) were associated with a higher risk for fractures compared with low cumulative doses (< 44 µg daily).[3]

Level of TSH suppression may be associated with fracture risk -- research suggests that suppressed TSH is associated with increased bone turnover markers.[1] An observational cohort study found that patients with a suppressed TSH had increased risk for fracture while patients with a low but unsuppressed TSH did not.[4]Elderly patients and postmenopausal women may be at risk for TSH suppression.[3]

TSH levels should be obtained at least annually in patients taking levothyroxine.[5] In addition, patients should be instructed on how to take levothyroxine properly. Levothyroxine should be taken at a consistent time to avoid fluctuations in TSH levels. Some research suggests bedtime administration of levothyroxine may be more effective than morning administration.[6] Levothyroxine should not be taken concomitantly with multivalent cations (ie, iron and calcium) or food due to risk for altered absorption.[6]
 
Tycker du ska byta läkare om det är sån rappakalja de tutar i dig.

Att långvarigt överdosera levaxin kan öka risken för hjärtproblem när man blir äldre enligt min läkare, men en hög korrekt inställd dos framkallar ingen hjärtattack.

Jisses.

genom att saga FOR MYCKET trodde jag att det var ganska klart att jag inte menade en korrekt installd dos. Jag talar alltsa om en FOR HOG dos av hypothyroidism medicin. En dos som "suppress" mer an vad T4, T3, etc tester indikerar att det behovs.
 
Jag ar nog den manniska i varlden som kan minst om sjukdomar och mediciner, jag vill helst inte veta da jag kanske borjar kanna efter hur sjuk jag ar.:p Jag upptackte dock nu nar jag laste pa lite att jag nog ar mer "at a loss" an jag trodde. Jag har dock haft osteoporosis (benskorhet?) men fick medicin som faktiskt okade pa skelettet tills sista undersokningen for nagra ar sedan visade att mina varlden var inom det som anses normalt.

Sorry @CillaW, det var en typo, eller rattare sagt sen kvall copy/paste :o Jag vet skillnaden pa hyper och hypo. Men visst ar Levaxin det tyska namnet for Levothyroxine? Jag ar valdigt osaker pa vad saker heter i Sverige.



Kanske fran studier som den har, den forsta artikel jag hittade nar jag googlade. Det ar altsa egentligen inte medicinen, utan sjukdomen som ar skyldig till "bone loss" ...
(A strong dose-relation between risk for fracture and levothyroxine dosing existed. High cumulative doses (> 93 µg daily) and medium cumulative doses (44-93 µg daily) were associated with a higher risk for fractures compared with low cumulative doses (< 44 µg daily).[3]://www.medscape.com/viewarticle/749533)

Medicinen heter Levaxin i Sverige.

Ja, sjukdomen i sig kan orsaka mycket. Bisköldkörtlarna styr kalkomsättningen, om de krånglar så blir det eländigt med skelettet.
 
Medicinen heter Levaxin i Sverige.

Ja, sjukdomen i sig kan orsaka mycket. Bisköldkörtlarna styr kalkomsättningen, om de krånglar så blir det eländigt med skelettet.

Tänka sig att du verkar mer kunnig än läkarna på min VC som "har hand om" mig. Förvånad är jag inte egentligen, du har alltid gett ett mkt proffsigt och kunnigt intryck!

Nu har jag dock hittat en läkare som erkänner att han inte kan allt, och bad om att få en vecka och läsa på när jag bad om att få liothyronin utskrivet. Han har min fulla respekt och mitt förtroende!
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 724
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Jag vet att jag har pratat om det här med er förut, men behöver nu ert stöd åter igen :( Jag och min exsambo köpte Bruce tillsammans...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 320
Senast: Singoalla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 357
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp