Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit ganska varm av sig trots att han inte sätter jättemycket vinterpäls, som ett snitt halvblod ungefär. Han är inte klippt. Det har räckt med ett 200 grams täcke även vid 10 minusgrader tidigare vintrar. Han har självklart fått varmare täcke nu men något är fel. Han frös igår med 400 grams täcke och vi hade 2 plusgrader här då. Nu går han med 500 gram (200+300 gram).
Tar man av täcket så blir han helt uppdragen och spänd efter bara någon minut även vid någon plusgrad.
Han är i normalhull och har inte tappat varken hull eller muskler. Han äter 8,5 kg hö/dygn och har väl uträknad foderstat. Han promenadrids vanligtvis tre gånger i veckan.
Igår på dagen hade han 37,2 i temp, igår kväll hade han 36,7.
Han känns spänd i musklerna på rumpan, från svansroten ungefär och ner mot bakbenen.
Han äter, dricker, kissar, bajsar och rör sig helt normalt men jag ser på honom att något inte är bra. Han känns stressad.
Jag har självklart diskuterat med en duktig hästveterinär men hen vet inte vad det kan vara. Något är ju fel men var ska man börja? Det känns som att leta efter en nål i en höstack.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Vad var problemet?
Tar man av täcket så blir han helt uppdragen och spänd efter bara någon minut även vid någon plusgrad.
Han är i normalhull och har inte tappat varken hull eller muskler. Han äter 8,5 kg hö/dygn och har väl uträknad foderstat. Han promenadrids vanligtvis tre gånger i veckan.
Igår på dagen hade han 37,2 i temp, igår kväll hade han 36,7.
Han känns spänd i musklerna på rumpan, från svansroten ungefär och ner mot bakbenen.
Han äter, dricker, kissar, bajsar och rör sig helt normalt men jag ser på honom att något inte är bra. Han känns stressad.
Jag har självklart diskuterat med en duktig hästveterinär men hen vet inte vad det kan vara. Något är ju fel men var ska man börja? Det känns som att leta efter en nål i en höstack.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Vad var problemet?