Plötslig övertid?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag kör buss, jobbar 6h om dagen uppdelat 3 morgon och 3 em. Kör bara buss en kort tur morgon och 2 korta på em, resten är övrigt arbete.

Chefen ringde direkt efter morgonkörningen och sa att jag måste köra barn till boden för något dom skulle på. ( då skulle jag hunnit hem till 10, då jag slutar. Börjar 13 igen.)
När jag kommit fram ringer han och säger att jag måste vänta på dom också...till 11. Så jag är hemma 12!

Känns skittrist att plötsligt inte få komma hem (vrålhungrig) och jag brukar fixa alla djuren efter 10, tack och lov är sambon hemma idag.

Vad gäller kring sånt här?
 
Sv: Plötslig övertid?

Läs vad Arbetstidslagen säger om beordrad övertid och även ditt kollektiv- och anställningsavtal säger.
 
Sv: Plötslig övertid?

Jag kör buss, jobbar 6h om dagen uppdelat 3 morgon och 3 em. Kör bara buss en kort tur morgon och 2 korta på em, resten är övrigt arbete.

Chefen ringde direkt efter morgonkörningen och sa att jag måste köra barn till boden för något dom skulle på. ( då skulle jag hunnit hem till 10, då jag slutar. Börjar 13 igen.)
När jag kommit fram ringer han och säger att jag måste vänta på dom också...till 11. Så jag är hemma 12!

Känns skittrist att plötsligt inte få komma hem (vrålhungrig) och jag brukar fixa alla djuren efter 10, tack och lov är sambon hemma idag.

Vad gäller kring sånt här?

Kontakta ditt fackförbund vilket borde vara Kommunal.... Jag skulle inte själv acceptera ett sådant upplägg där jag får nya direktiv hela tiden.

Dessutom kommer du knappast att få ut övertid eftersom du inte jobbar 100% i grunden. Utan du får fyllnadstid/mertid (kallas lite olika på olika ställen) upp till 100%, därefter blir det övertid. Du måste också själv ha koll på att du inte bryter mot kör och vilotidsreglerna...
 
Sv: Plötslig övertid?

Står jag på mig får jag nog sparken.. :/

Efter att dundrat in i väggen för ett par år sen (inte tagit hjälp efter heller) är jag väldigt känslig för sånt här oplanerat och bryter i stort sett ihop.
 
Sv: Plötslig övertid?

Om jag jobbar fyllnads får jag 130- 140:- i timmen.
Vid enkel övertid, fyllnadslönen, plus ca 100:- i timmen.
Vid dubbel övertid, fyllnadslön, plus ca 200:- i timmen. Har inte lönespecen framför mig. Får även tillägg vid sent beordrad övertid, eller förskjuten arbetstid.
Så för mig gör det skilnad att få 130 :- i timmel och 330:-
 
Sv: Plötslig övertid?

Enligt mitt avtal är det följande. På vardagar, dagtid.
Upp till åtta timmars arbetsdag, ev övertid enbart fyllnad.
Från åtta till nio timmars arbetsdag, sista timmen enkel övertid.
Allt över nio timmar dubbel övertid.
Oavsett om jag jobbar hundra % eller mindre.

Kväll efter sju, enkel övertid.
Helg dubbel övertid från början.

Så om jag imorgon blir uppringd och beordrad att jobba dag, får jag tilllägg för försjuten arbetstid. Då jag inte anmällt att jag kan tänka mig göra det. Jobbar sex timmars kväll.
Sedan blir jag berordrad/tillfrågad att även jobba kvällen, då det inte finns någon annan. Då får jag sex timmar fyllnad, en timme enkel övertid och tre timmar dubbel övertid.
 
Sv: Plötslig övertid?

Kl

Dags igen....
får veta idag att jag måste köra barn en extra sväng imorgon så jag jobbar till 12:30 istället för 10.. har ju körning 13:00 igen så det funkar ju inte. (Kör och vilotider funkar dock eftersom jag ska vänta på barnen ett par timmar dit jag kör dom).

Jag har hundar och annat att sköta och behöver mina timmar mellan passen. Får ångest och vet inte vad jag ska säga. Han kan väl inte säga att jag måste men säger jag ifrån får jag nog sparken. Inte för att jag har lust att vara kvar här men finns inte andra jobb här ute.
 
Sv: Plötslig övertid?

Visst har arbetsgivaren rätt att beordra övertid (eller mertid, om det inte en heltidstjänst).

Du har inte svarat ovan vilket avtal du lyder under, där finns ju bättre information.

Kan tillägga att på mina kontorstjänser har vi mycket väl kunnat få övertid beordrad helt utan förvarning. En skrivare krånglar på eftermiddagen och körningarna måste vara klara innan arbetsdagen slutar. + 6 timmar innan allt är klart.
 
Sv: Plötslig övertid?

Det är då en himla tur att du inte har tex djurarbete. Då vet man aldrig när man slutar. Börjar en ko kalva kan man inte bara åka hem.
Vilka jobb är man SÄKER på att inte få övertid på?
 
Sv: Plötslig övertid?

Är väl ett visst antal timmar som arbetsgivaren kan beordra övertid innan nått måste göras.

Sen vet jag inte om jag är ensam, men de är väl perfekt nu med några timmar extra? Lite mer i plånboken till jul eller kunna vara lite extra ledig.
 
Sv: Plötslig övertid?

Det är då en himla tur att du inte har tex djurarbete. Då vet man aldrig när man slutar. Börjar en ko kalva kan man inte bara åka hem.
Vilka jobb är man SÄKER på att inte få övertid på?
Det beror ju lite på vad det är för jobb, hur jag mår och trivs i övrigt. Har tidigare haft jobb med övertid då och då och det var inga problem.

Men nu mår jag som jag mår pga press, stress och tidigare "gått in i väggen."
Och då bryter jag ihop när rutiner bryts och jag plötsligt måste jobba mer.


Blir irriterad när han inte ens fråga utan bara säger att jag måste helt plötsligt. Han har annan anställd också på samma garage men han slipper undan allt, för det är ju chefens son :cautious: Behöver inte ens städa bussar eller nånting.. Det är väl så det är.
 
Sv: Plötslig övertid?

Det enda du kan göra är att lugnt och snällt förklara för chefen din situation, och att du uppskattar om övertid kunde varslas om lite tidigare.
För jag gissar att om du har ett par dagars varsel funkar allt bättre?
Skolresor hit o dit är inget lärarna brukar komma på samma dag. Snarare veckor i förväg.
 
Sv: Plötslig övertid?

Ja, han får papper ett bra tag i förväg men brukar inte bry sig om att förvarna någon av sina anställda förrän i sista sekund.. Och sedan bli arg om det inte blir som han vill.
 
Sv: Plötslig övertid?

Det är då en himla tur att du inte har tex djurarbete. Då vet man aldrig när man slutar. Börjar en ko kalva kan man inte bara åka hem.
Vilka jobb är man SÄKER på att inte få övertid på?

Mitt tex.

tio tecken
 
Sv: Plötslig övertid?

Det är då en himla tur att du inte har tex djurarbete. Då vet man aldrig när man slutar. Börjar en ko kalva kan man inte bara åka hem.
Vilka jobb är man SÄKER på att inte få övertid på?

Inte något av alla dom jag haft iallafall, först fastighetsunderhåll, processindustri och sen lantbruksservice. Värsta passet var när jag var hemifrån 3 dygn i sträck och fick delegera ut hästskötseln till närmsta kobonden med familj och sov först i en ladugård och nästa natt hos en häst. :)

Vissa saker kan man inte styra över, dom bara blir.
 
Sv: Plötslig övertid?

Det är då en himla tur att du inte har tex djurarbete. Då vet man aldrig när man slutar. Börjar en ko kalva kan man inte bara åka hem.
Vilka jobb är man SÄKER på att inte få övertid på?

Städerska inom kommunen. De är allergiska mot övertid. På riktigt. Krånglar något, något kommer oplanerat i vägen, ja då är det bara att jobba röven av sig för att hinna klar på arbetstiden.
 
Sv: Plötslig övertid?

Kolla med ditt fack, jag skulle inte acceptera detta. Strider om detta på mitt arbete, då vi jobbar över nästan dagligen och inte får ut våra raster. Jag och de andra kan inte bara gå hem (vården) då vi är redan underbemannade och för många vårdtagare som vill ha hjälp samtidigt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 658
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp