Plönninge 13-14 sept.

Sv: Plönninge 13-14 sept.

Nä, en innerplan på en travbana med en liten tarm ut över en stubbåker brevid. Maximalt utnyttjat till min. banlängd (2500m) för CNC* sen var det 8 hinderkomplex (får vara 6 men det spelar kanske ingen roll för så eminenta banbyggare:angel:)

Kul bana och jättefint byggt (förutom det "skithinder" som M stöp på)

Tack MammaBerg för de fina orden :) Noteras att bland de 5 felfria hästarna fanns alla 3 Cortusarna:love:

Hur menar du att hinder nr 7 var dåligt byggt? Vad var det med det som inte var bra?

Det känns mer som om det var attityden "skithinder" som orsakde problemen på det hindret:crazy:

En som undrar.....

KL

Grattis till alla er här inne som hade hästar med i finalen.

Om 6 åringarna måste jag bara säga att jag jätteimpad av dressyren (det var domarna också), verkligen prydligt och jämn kvalitee.

5 åringarna var också fina i gångarterna även om det var större variationer .

4 åringarna däremot var i gångarterna en besvikelse, måste jag säga. Många hästar var inte alls i fas med sig själva och kunde inte visa sig på bästa sätt.

Sedan i hoppningen så undrar jag vad som hände med den där protesten som SA lämnade in? Vad hände igentligen där? Jag stod presice bredvid och jag såg då inget konstigt:confused:

Tråkigt med MG avfallning och hoppas att fingret gick att lappa ihop igen, det såg inte roligt ut:eek:.

Hur menar du att hinder nr 7 var dåligt byggt? Vad var det med det som inte var bra?

Det känns mer som om det var attityden "skithinder" som orsakde problemen på det hindret:crazy:

En som undrar.....

Med skithinder menar jag att det var bara en låda utslängd mitt på åkern, utan nån tydlig topp eller marklinje eller inramning. Speciellt när alla andra hinder var "välgjorda och tydliga" blev hästarna lätt ouppmärksamma på detta slätstrukna hinder och detta är vad jag uppfattade hände för M.

En liten häck på toppen hade t.ex gjort detta hinder både imponerande och mkt. säkrare. Annars t.ex en ljus kant fram och bak som markering.

Jag kan iofs förstå om banbyggaren vill ställa frågan "är hästen så uppmärksam och försiktig så att ryttaren kan låta den gå i fullt tempo även på ett otydligt hinder?"
Men vågar vi ställa den frågan ??? :eek:

Jag förstår ditt resonemang och ja, jag tycker att vi måste våga ställa frågan.

Jag såg samtliga ekipage, stod vid det hindret och det var bara en handfull ryttare som verkligen red sina hästar fram till det. De alla flesta bara rullade på, utan förhållningar, med hästarna ngt på bogarna, vilket resulterade i att många var i och "knackade", både i fram och bakkant.

Det känns som om den typen av hinder borde inge mer respekt hos ryttarna än vad det verkade göra hos de flesta.

Visst var det du som red Herta?? I så fall var du den som red det hindret absolut bäst, eloge till dig.

Nä, jag rider inte (längre) :D men jag tackar och :bow: å dotters vägnar.

Däremot gav jag dotter stränga order om att se upp med det hindret redan vid bangången (av ovan redovisade skäl)

Hindret var väl tänkt som ett "återhämtnings hinder" dvs du skall kunna hoppa det i högt tempo och med "vågar vi ställa frågan" menar jag har sporten råd med fler (döds-)olyckor

För säkerhets skull upprepar jag här att jag tyckte att det var en mycket bra bana i övrigt så att ingen som hoppar in i tråden nu tror att jag kritiserar banan/tävlingen

Hindret var väl tänkt som ett "återhämtnings hinder" dvs du skall kunna hoppa det i högt tempo och med "vågar vi ställa frågan" menar jag har sporten råd med fler (döds-)olyckor

Jag förstod att du menade så. Men så länge den typen av hinder förekommer nationellt och internationellt så kan vi inte plocka bort dem för hur ska det gå då när dessa hästar kommer "ut" och frågan aldrig har ställts på hemmaplan....

Jag tycker inte att man kan betrakta något hinder som ett passeringshinder när man rider unga hästar på den nivån som detta ändå var. Alla hinder måste ridas annars lär sig hästarna aldrig att tänka själva.

Även om detta är meriterade, rutinerade hästar för sin ålder så måste man som ryttare också ställa frågan till hästen. Inte lita på att hindret ska göra det jobbet. Hästarna lär sig bäst av att lyckas.

Vid flera ekipage så stod vi och mummlade "ta en förhålning, ta en förhållning...". i många fall kom den alldeles för sent eller inte alls...
Så kändes det iallafall när man stod på sidan.

kloka råd du gav till dottern, synd att de inte fick bättre betalt i dressyren dock.

Tyckte också att banan verkade :love:. Man blev verkligen sugen...

kloka råd du gav till dottern, synd att de inte fick bättre betalt i dressyren dock.

Tack, tack man blir nästan lite rörd att få beröm i det här sällskapet :o

Jag tyckte nog också att hon var rätt fin mellan missarna (som helt korrekt var värda 3;or och 4;or) men skall man bli nerdömd så är det lika bra att passa på när hoppningen ändå gick skit;)
MD:s protokoll kändes helt OK hon diffade mellan 3;or och 8;or, men de andra två.....

Nu hade hon ju inte det enklaste motståndet för dagen...
Vet att alla dommarna var imponerade av kvaliten på hästarna och hur lydiga de var...

Såg inte hoppning, men terrängen var super, det jag såg.

Visst är det prestige med en CH och BT placering men det är ju inte ett slutmål i hästens utbildning...

Att bara ta sig till finalen (speciellt för 6 åringar) är ju en otrolig merit bara det, tycker iallafall jag.

KL
Sedan i hoppningen så undrar jag vad som hände med den där protesten som SA lämnade in? Vad hände igentligen där? Jag stod presice bredvid och jag såg då inget konstigt:confused:

Tråkigt med MG avfallning och hoppas att fingret gick att lappa ihop igen, det såg inte roligt ut:eek:.

Ja, jag hängde iaf inte med när det gällde protesten, men visst är det lite konstigt eftersom hästen inte såg speciellt störd ut.

Kan hälsa från Mathias, (var där och tränade en annan häst idag), att han har en spik i långfingret och får inte rida på minst två veckor. Hästen klarade sig utan problem och verkade laddad när sambon red. Han va dock grymt besviken och det kan man ju förstå

Ja, jag hängde iaf inte med när det gällde protesten, men visst är det lite konstigt eftersom hästen inte såg speciellt störd ut.

Uppenbarligen ser inte alla allt. :D
I detta fallet såg domaren vad som hände och var beredd när ryttaren kom. Inte alltid så ! :idea:

Nu måste du förklara... detta gick mig helt förbi

Vi noterade ett nerslag för SA som sen var borta ur resultatet, fick hon gå in och hoppa om (som ju är det normala :angel:) eller ströks det bort ??? Vad hände

Nu måste du förklara... detta gick mig helt förbi

Vi noterade ett nerslag för SA som sen var borta ur resultatet, fick hon gå in och hoppa om (som ju är det normala :angel:) eller ströks det bort ??? Vad hände

Hon hoppade om en del av hindren. Enligt domarens anvisningar.
Pga av att hästen blivit skrämd av fuktionär.
:D

Lovar att de flesta här också protesterat om det gällt dem. :idea:

Det var fler saker som förvånade mig ex, banbyggaren som kommer som ett skott när S.A med familj ringer lördag em o påpekar hinder 10+11 så de snabbt får en marklinje av stock+ slipas i överkant så hindret blir ljust. Banan hade varit öppen sedan fredag. Det är säkert bra att påpeka säkerhet men har man inte TD till det? För mig kommer Fälttävlansnisse att vara segraren i Breeders för 6-åringar år 2008 oavsett vad som står på resultatet.

Ja det är väl dumt när en av Sveriges mest rutinerade ryttare försöker göra något som gör hindret säkrare för hästarna? För det gynnade väl bara henne själv & ingen annan antar jag?

Herregud. En vinnare är en vinnare, that's it.

Varför resonera så?
Ganska elakt. Sen att det inte är helt sant gör mej irriterad. Detta dj-la skitsanck! :devil:

Jag vet också att hade tex TV drabbats så hade hon protesterat.:angel:

Och det var långt ifrån bara SA som protesterade mot det ombyggda hindret. Ska ngt klandras så är det att inget hände när de första förde fram sina åsikter. Ofta får ju de kända ryttarna bära fram budskapet. Och hinderdomaren gör inget utan att diskutera med TD.

Sen kan man väl säga att de rutinerade ryttarna ofta har väldigt kloka åsikter byggda på deras erfarenhet.

För mej är det en värdig vinnare! :bow:
Liksom i de andra klasserna. :idea:

Ja men måste man vara en av de bästa för att banbyggare m.m ska lyssna :confused: Hindren blev nog säkrare eftersom ALLA ryttare red med volt och inte snett som en kombination. Vår plan ändrades inte från första gången vi gick banan. Det är verkligen bra att hoppdomaren ser vad som händer på banan men det kanske hade varit bra om de övriga i klassen fått information om att SA fått hoppa om. De flesta hörde att SA fått 4 fel eftersom det var gemensam hoppning.

Ja men måste man vara en av de bästa för att banbyggare m.m ska lyssna :confused: Hindren blev nog säkrare eftersom ALLA ryttare red med volt och inte snett som en kombination. Vår plan ändrades inte från första gången vi gick banan. Det är verkligen bra att hoppdomaren ser vad som händer på banan men det kanske hade varit bra om de övriga i klassen fått information om att SA fått hoppa om. De flesta hörde att SA fått 4 fel eftersom det var gemensam hoppning.

Visst är det så idag. Banbyggare/TD lyssnar mer på de erfarna än de andra. För- och nackddelar såklart. Ibland inte så konstigt då många experter går banan.
... Sen red faktiskt minst en ryttare rakt på om man nu ska vara noga. :angel:)

Ang SA hoppande så fick de som var kvar veta det. Det tog ett tag att reda ut även om SA lämnade in protesten snabbt. Banans ombyggnad påbörjades etc. Fast de andra fick veta det ryktesvägen. Då sa bla en klok ryttare som red: - Ja hade det varit jag så hade jag protesterat. :idea::bow:

Tack till dig och alla andra inblandade för jättefina tävlingar och en mycket trevlig helg!! Jag var där som påhejare/sponsor/mockare etc. och hade kul. Plönninge är en fin anläggning, mycket lyxigt dessutom med uppstallning i permanenta stallar med stora boxar och gott om plats i stallgången.. Terrängbanan tyckte jag var fin, för mig som åskådare/filmare är det bra när man har överblick över hela banan och ser ekipagen hela tiden, till skillnad från vissa andra banor där diverse träd och buskar är i vägen. Eftersom det bara var ett ekipage i taget ute på banan så gjorde det ju inget heller att man red "tillbaka" nära där man kom ifrån på vissa ställen på banan.

Enda önskningen till nästa gång är att det kommer upp fasta starttider för varje ekipage i hoppning/terräng - det blir lättare att planera då.
Maten som fanns i serveringen var jättegod (skönt att slippa hamburgare ibland), funktionärerna var vänliga, festen på kvällen var kul! Häst och ryttare skötte sig också långt över min förväntan, så jag är helnöjd med helgen.

Som du inser så berodde det inte på oss att tiderna inte kom ut i vanlig god tid. Nästa gång kommer de, lovar. :D
(Kritiken var ganska hård, helt rättvis... )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka