Plommon i vin

BobberiBoo

Trådstartare
Behöver hjälp! Jag har en jäkla massa plommon i år och vet inte vad jag ska göra med dessa. Nu hittade jag ett recept där man lägger in plommonen i rödvinslag, och eftersom svärfar älskar plommon, han fyller år i helgen och jag har rödvin jag inte dricker tänkte jag smälla tre flugor i en smäll.

MEN här kommer min undran, hur länge håller plommonen i lagen? Jag har googlat men hittat inget svar. Är det den vanliga " håller i kylskåp i en vecka" eller håller det längre??

Behöver hjälp! Jag har en jäkla massa plommon i år och vet inte vad jag ska göra med dessa. Nu hittade jag ett recept där man lägger in plommonen i rödvinslag, och eftersom svärfar älskar plommon, han fyller år i helgen och jag har rödvin jag inte dricker tänkte jag smälla tre flugor i en smäll.

MEN här kommer min undran, hur länge håller plommonen i lagen? Jag har googlat men hittat inget svar. Är det den vanliga " håller i kylskåp i en vecka" eller håller det längre??
Eftersom vin innehåller skapligt med alkohol gissar jag att det håller vääääldigt länge?

Det låter i alla fall väldigt gott! :d

Likör med plommon höll i många år......

Eftersom vin innehåller skapligt med alkohol gissar jag att det håller vääääldigt länge?

Det låter i alla fall väldigt gott! :d

Likör med plommon höll i många år......
Fast eftersom det enligt receptet ska koka ner med sockret till en lag försvinner inte typ all alkohol då??

Jag hade helt enkelt tillsatt lite konserveringsmedel. Andra hade nog konserverat med värme. Utan konservering skulle jag gissa på en veckas till en månads hållbarhet.

Då så då kan jag ju göra en storburk som var tanken från början :)

Nu är frågan vad jag ska göra av resten bara :meh:

Jag kokar varje år sylt (enligt min brittiske man får bara citrusfrukt kallas marmelad, annars hade jag sagt plommonmarmelad....!) på lilaröda plommon, och det blir VANSINNIGT gott!!! Jag fuskar lite med syltsocker för att den ska stelna lite. Sylten/marmeladen har en underbar smak och blir inte sliskigt söt utan har ett härligt, syrligt bett som jag älskar. Den är slut före jul.....

Jag kokar varje år sylt (enligt min brittiske man får bara citrusfrukt kallas marmelad, annars hade jag sagt plommonmarmelad....!) på lilaröda plommon, och det blir VANSINNIGT gott!!! Jag fuskar lite med syltsocker för att den ska stelna lite. Sylten/marmeladen har en underbar smak och blir inte sliskigt söt utan har ett härligt, syrligt bett som jag älskar. Den är slut före jul.....
Recept på den?:angel:

Recept på den?:angel:
Min är supenkel:

900 g (lila) plommon (vikt efter att de är urkärnade, och kanske skurna i bitar om det är stora plommon) (Alla slags plommon fungerar säkert, men jag gör bara marmelad/sylt på de lila...)
2 dl vatten
10,5 dl socker (jag byter ut c:a 2 dl av sockret med syltsocker för att det ska stelna).

Lägg plommonen i en gryta med vattnet och koka upp på svag värme, låt dem sjuda tills de faller sönder lite. Ungefär 10 minuter.

Tillsätt sockret; jag brukar värma upp sockret i ugn, på en plåt eller i en stor skål, i 50 grader i 20 minuter, då löser det sig snabbare sen). Rör om på svag värme tills sockret löst sig. Öka värmen och låt det koka rejält tills detbörjar stelna (gör prov på en laiten tallrik från frysen - när sylten inte flyter samman sedan du dragit fingret genom ett tunt lager sylt, är den klar. Med lite syltsocker i går det på kanske 5 minuter, men testa. (Koka inte för länge, då blir det gummi...) Skumma.

Häll upp på heta, rengjorda burkar och så på med locket!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka