Plocka ut större summa pengar ur automat?

Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Som någon skrev ovanför, swisha över pengarna. Ett större belopp behöver föranmälas men det gör du själv via internetbanken. Mottagare måste också ha swish och denne får in pengarna direkt. Enkelt och smidigt!

https://www.getswish.se/
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Överlåtelsen ska ALLTID postas av säljaren. Också enligt instruktioner från Transportstyrelsen.

Vi brukar göra affärer så att vi skriver postväxel på en del av summan (utställd på mig själv), sedan kontanter på resten (där prutmånen ingår). Har fungerat utmärkt, vi gör rätt mycket affärer på det sättet (maskiner, släp etc).
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Får nog börja hamstra i så fall för det är helst bara ett av korten jag vill ta ut på.

Jo det var jag med släpet. Det känns faktiskt väldigt dumt att skriva ut en postväxel till någon på det viset. Det visar bara på att vi är beredda att köpa på en gång utan att ens ha sett släpet och sen att den inte ens är utsatt på priset dom begärt från början känns bara oförskämt. Som att vi räknat med att dom ska gå ner i pris.

:confused:

Du skriver inte namnet på den som säljer på postväxeln, utan ditt eget namn, sen skriver du över postväxeln på den som ska ha pengarna. Annars kan du inte lösa tillbaka postväxeln om du inte vill ha just det släpet.

Att en säljare hoppas på att sälja till dej som kommer för att titta tar jag som en förutsättning dock... Annars var det väl ingen vits med att fönstershoppa ?
Och som säljare skulle jag inte alls bli stött av att du skrivit ut postväxeln på bara en del av summan.

Gjorde så själv när jag köpte min förra bil, den va ute för 37 000 kr, skrev en postväxel på 35 000 och tänkte att det går alltid att pruta... Men tji fick jag, så jag fick vackert åka och hämta de resterande 2000 kr i en bankomat för att köpa bilen ... Inga sura miner alls ...

Skulle däremot INTE vilja ha 35 000 kontant som säljare.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Vi tar inte emot kontanter längre, just för att det är ett helvete att bli av med. Det krävs handlingar för att styrka hur du kommit över dem, för att ens få sätta in dem på banken.

Sedan är ju också risken att få falsksedlar, inte så roligt om det är tusenlappar det gäller http://www.skanskan.se/article/20130821/MALMO/130829838/-/malmobo-forfalskade-tusenlappar.

Seriösa köpare (som inte sysslar med svartaffärer) har svårt att få kontanter i de summorna. Ergo bör man vara vaksam med stora belopp kontanter...
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

När man gör affärer så brukar folk vilja ha kontanter så jag misstänker det blir så nu med. Så vill bara vara förberedd på om det går eller inte.
Jag för annars gärna över via banken men det beror ju på vilken tid man för över pengarna. Är det efter typ 14.00 som jag tror min bank har som gräns att sätta över till en annan bank om det skulle vara så så får ju inte säljaren pengarna förens dagen efter, då gissar jag att säljaren hellre vill ha kontanter. Å vi har svårt att göra affärer på en förmiddag då vi jobbar.
Mina fetninngar.

I stället för att tro och gissa, hör med säljarna hur de vill ha det, och hör sen med banken.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Eller så använder man appen så slipper man skicka alls, tjoff så har man nya ägare :)

TS > När vi köpte släpet var det helg, jag hade med min dator och gjorde banköverföring trots olika banker. Skrev ett avtal att pengarna skulle finnas på deras konto senast ett visst datum annar skulle köpet gå tillbaka.
Inga ben alls :)
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

kl

Det löste sig. Säljaren tar emot kontanter.
Så ska plocka ut ur bankomat. Har flera visa som tur är så blir att plocka lite från varje.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Jag köpte släp för några veckor sedan. Betalade det genom banköverföring via datorn. Säljaren satt med och såg då jag förde över pengarna, hon hade inte samma bank men tyckte det var ok att hon fick vänta någon dag på pengarna. Vi hade pratat om detta innan vi var där och tittade så jag visste att hon tyckte det var ok.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Fråga banken och kolla om de kan ha pengar den dagen du behöver så du kan åka dit, istället för att ta ut pengar ur en bankomat. De brukar kunna ordna så de har en större summa inne om man förvarnar dem.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

15 000 kr / kort och 4 dagars period. Handelsbanken

20 000 kr / 7 dagar Nordea

15 000 kr / 7 dagar Swedbank

(obs enbart snabb google, gick inte in och läste det finstilta)

Så har ni 2 kort kan ni ta ut 30 000 på det. Men som sagt då kan ni inte ha tagit ut pengar tidigare (vet inte brytpunkterna) så om du vet med dej att du tror att du ska behöva de summorna så börja hamstra ;)

Men om det var du som letade hästsläp (kan ha vart nån annan) så skulle jag rekommendera postväxel... Säg att du tittar på nåt du vill köpa för 35 000 kr, ta en postväxel på 30 000 och sen tar du ut 5000 cash så kan du pruta om det är det du vill göra.

På Swedbank kan man på kontoren ta ut maximalt 10.000 på en gång + lika mycket i automaten.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Jag köpte släp för några veckor sedan. Betalade det genom banköverföring via datorn. Säljaren satt med och såg då jag förde över pengarna, hon hade inte samma bank men tyckte det var ok att hon fick vänta någon dag på pengarna. Vi hade pratat om detta innan vi var där och tittade så jag visste att hon tyckte det var ok.

Precis så jag tycker är smidigast. Bara att ta med bankdosan liksom!
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Problemet är att det går att annullera överföringen på de flesta banker (jag har erfarenhet av sex storbanker, där går det hos samtliga att annullera uppdrag efter att man lagt dem, även med kort överföringstid).
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

När jag behövde kontanter snabbt en gång för en båtaffär så gjorde jag så att jag förde över pengar till mina bröder och så fick de ta ut dem i uttagsautomater. Då kunde vi ta ut tre gånger så mycket som jag själv kunde ta ut.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Problemet är att det går att annullera överföringen på de flesta banker (jag har erfarenhet av sex storbanker, där går det hos samtliga att annullera uppdrag efter att man lagt dem, även med kort överföringstid).

Det sägs att man kan avbryta överföringen men jag har inte hittat det än :) har en storbank :)
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Mitt ex sålde tre motorcyklar när vi bodde ihop, det handlar om allt från 50 000:- till över 90 000:- och ena gången fick vi en bankväxel på beloppet från min bank. Vi skrev över bankväxeln på mig och jag satte in pengarna på mitt kronor och förde sedan över det till honom.

Andra gången så hade köpare återigen min bank och han gjorde en överföring till mitt konto och jag förde över pengarna åt sambon.

Sista gången var en mix av bankväxel och överföring och återigen hade köparen samma bank som mig.

Jag tjänade själv över 10 000:- på detta då jag fick behålla prutmånen på alla cyklarna ;)

Men du behöver med andra ord inte skriva ut bankväxeln på säljaren omg utan du skriver helt enkelt över den på säljaren när affären är klar!!

Funkar otroligt bra och är enkelt!!!
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Är möjligt att det går, men då säljaren har registreringsbevis med ägarbyte kvar så kan ju h*n hålla på det tills pengarna kommit in. Så gjorde min säljare.
Allt går ju säkert att hitta kryphål i, men man kan ju kolla upp folk ganska bra innan och sen får man väl lita lite på mänskligheten också. :)
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Mitt ex sålde tre motorcyklar när vi bodde ihop, det handlar om allt från 50 000:- till över 90 000:- och ena gången fick vi en bankväxel på beloppet från min bank. Vi skrev över bankväxeln på mig och jag satte in pengarna på mitt kronor och förde sedan över det till honom.

Andra gången så hade köpare återigen min bank och han gjorde en överföring till mitt konto och jag förde över pengarna åt sambon.

Sista gången var en mix av bankväxel och överföring och återigen hade köparen samma bank som mig.

Jag tjänade själv över 10 000:- på detta då jag fick behålla prutmånen på alla cyklarna ;)

Men du behöver med andra ord inte skriva ut bankväxeln på säljaren omg utan du skriver helt enkelt över den på säljaren när affären är klar!!

Funkar otroligt bra och är enkelt!!!

Jag antar att du menar postväxel
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

KL
Tyvärr ges två råd i den här tråden som är riskfyllda.
Det ena är att föra över pengar via datorn vid ett tillfälle då överföringen inte utförs direkt. Den är den enklaste sak i världen att avbryta överföringen när man åkt, och då har köparen både släp och kvitto på att det är betalt, för givetvis vill h@n ha ett kvitto.
Den andra fällan är det där med att säljaren postar ägarbytet. På ett släp är det nog inga problem, men är det en bil som sålts kan det gå illa. Min son råkade ut för att säljaren kryssade i avställning innan hon postade det. Detta innebar att hon fick tillbaka flera tusen i inbetald skatt, samt att sonen fick böter för att han körde en avställd bil, och blev tvungen att betala in en massa i skatt. Det blev en dyr bil det. Ska säljaren posta lappen ska man kräva en kopia, eller så postar man den helt enkelt tillsammans.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

KL
Tyvärr ges två råd i den här tråden som är riskfyllda.
Det ena är att föra över pengar via datorn vid ett tillfälle då överföringen inte utförs direkt. Den är den enklaste sak i världen att avbryta överföringen när man åkt, och då har köparen både släp och kvitto på att det är betalt, för givetvis vill h@n ha ett kvitto.
Den andra fällan är det där med att säljaren postar ägarbytet. På ett släp är det nog inga problem, men är det en bil som sålts kan det gå illa. Min son råkade ut för att säljaren kryssade i avställning innan hon postade det. Detta innebar att hon fick tillbaka flera tusen i inbetald skatt, samt att sonen fick böter för att han körde en avställd bil, och blev tvungen att betala in en massa i skatt. Det blev en dyr bil det. Ska säljaren posta lappen ska man kräva en kopia, eller så postar man den helt enkelt tillsammans.

Kan bara buga och hålla med :bow: Känner man inte varandra så är både hängslen och livrem bra.
 
Sv: Plocka ut större summa pengar ur automat?

Därför man använder appen + skriver ett avtal :-)

Har både köpt och sålt flera gånger på detta sett utan minsta problem.
 

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 145
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 345
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp