Plexiglas som "fönstergaller"?

pastejja

Trådstartare
Har hört att man kan ha plexiglas som fönstergaller, men jag har ingen information om vilken tjocklek som krävs. Någon som vet?

Någon som har förslag på godkända "fönstergaller" till bra pris? Jag kollar efter annonser i närheten men det finns inte mycket just nu..
/U

Sv: Plexiglas som "fönstergaller"?

Här satt plexiglas för fönstren i stallet när vi flyttade in. De åkte ner med en gång. Inget jag vill ha om det kommer en hov flygande.
Jag beställde galler av en svetsare. Inte så dyrt och väldigt bra. Då får du dem anpassade precis efter dina fönster och kan ha vilken fästanordning du vill. (och välja bredd på mellanrum)

Har en kompis som har okrossbart glas i fönster i boxarna, ska fråga henne vilken tillverkare. Min vet har det oxå.

Ja det får du. Själv har jag okrossbart plexiglas och slipper då fönstergaller. Företaget jag köpte det av sågade till rutorna så det var bara att sätta upp fönsterna.

Ja det får du. Själv har jag okrossbart plexiglas och slipper då fönstergaller. Företaget jag köpte det av sågade till rutorna så det var bara att sätta upp fönsterna.

Är det inte sånt de har runt hockeyrinkarna? Det händer ju att det splittras ibland ändå.

hugger sista knappen..
Tack för svar alla!
Låter ju positivt. Ni vet inte något om hur tjock plexi som använts, på ett ungefär?
/U

Vi hade någon form av "okrossbart" plexiglas i vårt förra stall. Funkade jättebra tills en häst stack ut ett ben genom ett av fönstren. Mycket splitter, mycket blod och en rejät trasig häst blev resultatet och stallvärden satte raskt upp rejäla galler framför fönstren efter olyckan.

det är nog laminerade glas som det åsyftas på, som krossas men inte släpper ifrån sig glas då det är en "matta" i glaset...

jag hade ändå satt upp rejäla galler framför fönstren. om inte annat för att en farande hästhov med lätthet kan sabba fasaden om de pangar i rutan och den inte ger med sig, då hamnar ju all belastning i förbandet mellan fönsterkarm och fasad.

*KL*

De 'okrossbara' plexiglasfönstren ÄR krossbara om det blir en smäll på 'rätt' ställe på dem, och med tillräckligt litet föremål. En brodd t ex är ett utmärkt föremål för att krossa ett sådant fönster.

På jobbet har vi just de 'orkrossbara' plexifönstren. Ett slag på rätt ställe med en brandhammare (sådana som finns i bussar ni vet) och rutan är väck. Däremot kan en boende sparka, slå och kasta en byrå på det utan problem. Däremot så gardinstänger har vi inga, för drämmer man en gardinstång på rätt ställe så kan fönstret gå sönder.

Så, skulle aldrig lita på det i en hästbox tyvärr.
En annan nackdel är att de lätt repas förresten.

Hej ! det du skall använda är inte plexiglas utan ett material som heter Lexan, finns till olika användnings områden tex skottsäkra fönster. Jag använde det till min segelbåt just som ersättning för plexiglas som är otroligt svårt att arbeta med tex såga då det spricker väldigt lätt.
Lexan kan du slå med en hammare så mycket du vill det GÅR INTE i sönder men nackdelen är att det är DYRT! skulle tro att galler blir billigare.
mvh GP

Ett tips när du sätter galler är att sätta metall pinnarna lösa i bräda uppe och bräda nere, som fästs i väggen. På detta viset om hästen sparkar igenom gallret kommer den att rycka loss det från väggen och då lossnar pinnarna och hästen kommer loss. Hoppas du förstod vad jag menade.

i förra stallet var det så i en box. två fönster hade den dessutom. var aldrig någon häst som skadade sig på alla dom 25+ år det funnits hästar där.

beror ju lite på hur dom sitter också, och om hästen har för vana att kicka bakut inne i boxen. vanlig rullning så når dom ju inte upp med benen vid normal fönsterhöjd.

jag föredrar dock (och har) rejäla galler!

Har hört att man kan ha plexiglas som fönstergaller, men jag har ingen information om vilken tjocklek som krävs. Någon som vet?

Någon som har förslag på godkända "fönstergaller" till bra pris? Jag kollar efter annonser i närheten men det finns inte mycket just nu..
/U

Jag har satt upp kompostgaller på mina stallfönster. Busenkelt och billigt! :)

Vi har tillverkat egna galler typ som Hattifnatten beskrev. Vi tog en bräda ca 5 cm tjock, fäste den som en fönsterbräda och samma sak uppe. Vi köpte armeringsjärn 10 mm och skar dem i längder efter hur höga fönstren var. Sedan borrade vi hål i bräderna och trädde i järnen (som två ljusstakar mot varandra). Enkelt och billigt. Järnen kan man måla med speciell järnfärg som finns i färgbutiker. Man kan välja tjockare eller smalare armeringsjärn om man vill. Tänk bara på att inte ha för långt avstånd mellan järnen så att en hov eller mule kan komma mellan.

Vi har tillverkat egna galler typ som Hattifnatten beskrev. Vi tog en bräda ca 5 cm tjock, fäste den som en fönsterbräda och samma sak uppe. Vi köpte armeringsjärn 10 mm och skar dem i längder efter hur höga fönstren var. Sedan borrade vi hål i bräderna och trädde i järnen (som två ljusstakar mot varandra). Enkelt och billigt. Järnen kan man måla med speciell järnfärg som finns i färgbutiker. Man kan välja tjockare eller smalare armeringsjärn om man vill. Tänk bara på att inte ha för långt avstånd mellan järnen så att en hov eller mule kan komma mellan.

Armeringsjärn är inte godkänt, eftersom de är så pass mjuka. Tyvärr, annars hade det varit smidigt!
/U

Hur tjocka är rutorna? Vart kan man hitta info?
/U

Vi hade någon form av "okrossbart" plexiglas i vårt förra stall. Funkade jättebra tills en häst stack ut ett ben genom ett av fönstren. Mycket splitter, mycket blod och en rejät trasig häst blev resultatet och stallvärden satte raskt upp rejäla galler framför fönstren efter olyckan.

usch, sådant vill man ju slippa..hemska tanke.
Det är ju skillnad på glas och glas och plast och plast. Har fått intrycket att plexi sviktar ganska mycket och därför ska vara ett bra alternativ. Du vet inte vad det var för ett glas/plast ni hade?
/U

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
758
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V