Plegicil??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 6 100
M

makejo

Jag ska hämta hem min nya häst nu i veckan och den är efter en olycka i transporten för många år sedan orolig i transporten vi ska köra han i ca 7,5 mil efter ca 5-8 km börjar han att stöka runt och sparka med frambenen han har haft frambenet över bommen vid ett tillfälle. Har fått rådet att ge honom plegicil är det något man kan få utskrivet och ge själv? Finns det något annat man kan göra för att få honom lugn eller minimera olycksrisk? hur lyckas en häst ta sig över bommen ?? ett råd jag fått var att ha honom bak o fram i transporten? går det ens var ska man sätta fast honom då?finns inte risken att ha kastar sig mot luckan o den ger med sig? är det bästtre att stanna ett par ggr på vägen och titta till honom eller att bara köra raka vägen hem?

Sv: Plegicil??

Min märr gillar inte riktigt att stå i såna där "små" hästkärror. Hon föredrar hästbuss. Större utrymme, o hon trivdes som en prinsessa när hon stod därinne.

Kanske något för eran nya häst? Ni kan ju oxå kontakta era närmaste travbana,o dom brukar ställa upp o hämta hem hästen.
Eller låna en 2-hästars buss (B-kort).

Du får inte injicera plegicil själv. Veterinär kan lämna ut det och delegera till dig att ge det, men få veterinärer gör så.

Du kan få Vetranquil (t ex) utskrivet, ge i maten 30-45 minuter innan lastning. Det gör att hästen är lugn, men inte helt groggy. En fördel att den kan balansera sig, som jag ser det.

För att minska risken att hästen tar sig över bommen, lägg en halsring runt halsen, bind kort i bommen. Bind som vanligt i grimman framme i väggen. Hästen får nu inte upp halsen, men kan fortfarande balansera sig med huvudet.

Jag hade valt att köra raka vägen hem, så hästen vänjer sig vid att man inte dör av att åka transport. Efter ett tag börjar de flesta slappna av när de märker att det inte händer farliga saker, och åker hyfsat lugnt. Sedan kan de veva igång när man stannar för rött ljus eller är framme. Låt hästen stå i transporten tills den är lugn. Öppna inte bommen förrän hästen är lugn. Visa att det krävs lugn och behärskning för att få komma av. Lär dem inte att de får komma ur holken om de lever rövare, det blir bara svårare att få rätsida på för varje gång man låter det hända.

Och glöm inte: kör OTROLIGT försiktigt och försök få tag på ett dubbelaxlat släp. Det går stadigare och är behagligare för hästen. Många åkrädda hästar får panik när det börjar gunga i enkelaxlade släp.

I en vanlig transport kan du inte vända hästen så den åker mot färdriktningen. Hästen måste kunna ta emot sig med bogen mot bommen, annars kan den knäcka nacken vid en inbromsning/ökning.

Jag skulle stoppa bomull i öronen på den och ha en s.k. hoppluva ovanpå så att det stannar kvar. Många hästar ogillar ljudet från trafiken och blir oroliga av det.
Min egen tycker inte om lastbilarna och svettades mängder innan jag började med bomull.

vi har haft ett halvblod som gick helt över bommen (hon va transportvan och alltid mycket snäll/lätt att lasta och köra innan detta) dock va hon efter "olyckan" lika lättlastad som innan. tydligen ska det finnas någon form av statestik på att den typen av olyckor oftast händer under resans första 3-500 m.

den gången hon gick över va hon bunden kort i bommen från sidorna och i halsring som löpte genom grimman framåt (max 10 cm)

jag stod i transporten när hon "hoppade" över, hon sköt rygg och slängde upp frambenen hur lätt som helst sedan "tippade" hon över. gången efter när hon skulle till kliniken för att undersökas för dom skador hon ådragit sig la vi hårdpressad halm framför ända upp till bommen (hårt packat och "säkrat" så inget gick att fastna i, inga linor framför)

vi kom kanske 500 m. innan det small till, fördelen va att hon inte kunnde "slå runt" utan fick "klättra ner" igen. ringde iallafall ut veterinären som kom ut akut, då hon fortfarande stusade rundor (välte bla. i transporten, men kunde resa sig själv) han sprutade med domecedan och skickade med oss en spruta att ge muskulärt under resan till kliniken. har även kört andra hästar som fått domecedan och jag tycker att det under "rådande" omständigheter fungerat riktigt bra. denne häst fick tyvärr avlivas ca. 1 år senare då det visade sig att hon fått förträngningar och pålagringar mellan kotorna i halsen, samt hovbensroteration pga. traumat. + diverse andra saker.

har även prövat med plegisil sirap för att lugna i olika samanhang, vad man då bör tänka på är att det måste vara lugnt runt hästen när det ges och en bra stund efter. en del hästar kan reagera så att det får motsatt effekt om den är stressad när det ges, alternativ det ger ingen effekt alls.

kör vi häst idag som vi är "osäkra på" så lägger vi halm framför. är det ponnys så kör vi dom bak och fram. binder helt enkelt i bakbommen. det har fungerat bra hittills :angel: ;)

Är hästen lika orolig om han har någon hästkompis med i transporten? Våran ponny var helt galen i transporten tidigare och har gått över bommen ett antal gånger. Han är en framgångsrik hopp-ponny men vi var på väg att avbryta allt tävlande efter ett tillbud på en resa. Det blev både plegicil och morfin för att över huvud taget få hem ponnyn. Vi kunde dock avhälpa transportproblemet väldigt enkelt. Numera åker ponnyn aldrig ensam. Vi har alltid en shettis med och båda lastar sig själva och står helt stilla i transporten under hela resan och på tävlingsplatsen. Så ett tips, testa om din häst blir lugn av att ha en kompis med sig. Om det är möjligt förstås med tanke på tillåten lastvikt osv.

Om du skall köra honom bak o fram så krävs en särskild transport till detta, tex ett Umesläp modell B50. Annars finns det ingen bom som kan bromsa upp hästen om det händer en olycka eller dyl, utan hästen far rakt in i bakluckan. Sedan har tex Boj släp där hästarna åker på snedden, tydligen föredrar vissa hästar det.

Jag har tyvärr inga direkta råd att ge dig, själv hade jag nog bett en transportfirma hämta hem hästen med lastbil, där brukar hästara stå klart bäst.

Däremot vill jag varna lite för att ge lugnande medel inför transportfärd. Hästar kan uppleva det som ännu mer traumatiskt att åka transport när de är drogade, eftersom de då inte har full koll på sin kropp. Detta kan alltså göra att hästen blir ännu räddare i fortsättningen.

Jag har aldrig hört talas om någon veterinär som inte vill skriva ut plegicil (det heter inte så längre förklara min veterinär) , själv ska jag få det utskrivet så jag kan ge pållen det när klippmaskinen ska fram :angel:

en ponny kan man köra "bak och fram" i vanlig transport utan problem. när min vännina krockade med transport (och ponny i, pga. att en gammal farbror körde ut rakt framför) så for hästen framåt, mot bilen. hela bommen och sidbalkarna flyttade sig en bra bit framåt.

Du får inte injicera plegicil själv. Veterinär kan lämna ut det och delegera till dig att ge det, men få veterinärer gör så.

:confused: det där var väl dubbeltydigt, eller? eller menar du att man får ge plegicil själv endast i tablettform då?

För man får visst som privatperson injecera plegicil.

Du får injicera om veterinären vågar delegera detta till dig. Annars får du INTE. Hovslagare, "tandläkare" etc får INTE injicera (om inte veterinär etc.)

Har aldrig sett Plegg i tablettform, däremot har tidigare funnits i sirap.

Tycker faktiskt det är rätt skrämmande att du inte har koll på det här, många tror nog att det ÄR OK att hovslagare och allsköns riffraff dyker upp med en spruta i näven.

Uppsala Nya Tidning hade följande artikel som nog bör vara tillräckligt belägg, jag ska leta i djurskyddslagen också...
---
Veterinär får varning
En veterinär vid en hästklinik i Sigtuna har fått en erinran av veterinära ansvarsnämnden. Efter att en häst behandlats för hälta skrev veterinären ut en medicin som skulle injiceras på hästen vid senare tillfälle. Veterinären hade dock inte kännedeom om den person som skulle injicera och det är inte ett acceptabelt förfarande, enligt ansvarsnämnden
----

Djurskyddslagen
---
11 § För operativa ingrepp på eller injektioner till djur skall
en veterinär anlitas. Detsamma gäller vid annan behandling i
syfte att förebygga, påvisa, lindra eller bota sjukdom eller
skada hos ett djur, om behandlingen kan orsaka lidande som inte
är obetydligt.

Första stycket gäller inte om behandlingen är så brådskande att
en veterinär inte hinner anlitas.

I sådan verksamhet som har godkänts av en djurförsöksetisk
nämnd får injektioner ges och ingrepp och behandlingar utföras
också av den som har föreskriven utbildning.

Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande,
Djurskyddsmyndigheten får meddela föreskrifter om undantag från
första stycket. Lag (2003:1076).

Senast ändrad:

Finns i tablettform men det måste gå åt en väldig mängd till en häst. Fick det till vår hund till nyår. 1-2 tabl har jag för mig att doseringen var till Fanny som väger knappt 5 kg.Verkar inte vara ett rimligt alternativ ,sirapen tror jag inte finns ,har för mig att den förbjöds.

jag kan berätta att jag ska inte spruta hästen själv då, utan jag får det så jag kan lägga de i maten ;)

en ponny kan man köra "bak och fram" i vanlig transport utan problem. när min vännina krockade med transport (och ponny i, pga. att en gammal farbror körde ut rakt framför) så for hästen framåt, mot bilen. hela bommen och sidbalkarna flyttade sig en bra bit framåt.

Fast en ponny har inte tillräckligt utrymme heller mellan bakbom och lucka?

Som någon redan sagt, Vetranquil är i granulatform (små korn, kan slammas upp i väldigt liten mängd vatten med om man vill ge i spruta i munnen). Vetranquil och plegicil har exakt samma verksamma beståndsdel (Acepromazin), så same shit, different name. Dock ligger vetranquil på licens, så alla veterinärer kan inte skriva ut det.

Jag skulle ge liten dos lugnande OCH tussa öronen. Märkte när jag körde fbl sist (åkt lastbil innan, åkt släp tre ggr. Första ggn odrogad och stökig, andra gången drogad - av annan anledning än åkningen dock - och mkt lugnare. Tredje gången odrogad och lugn, men åkte tussad hem och var då kolugn)

Det som är knepigt när det gäller delegerade injektioner, är ju det att det gäller att veterinären ser till att djurägaren är informerad om/informeras om att djurägaren i sin tur INTE får be kompisen spruta, då hamnar veterinären i kläm. Dock aldrig någonsin hört någon veterinär 'höra efter' ang detta, utan ofta förutsätter de liksom att djurägaren dels är kapabel att spruta och dels tänker göra det, om inte djurägaren protesterar.

/Alexandra - som fårr pleg att ge i injektionsform, nämnda klinik gör det dock inte 'egentligen', men i det här fallet var det enda sättet att kunna hålla hästen lugn under boxvila, och jag är välkänd stamkund där och de vet att jag kan spruta och att jag sprutar själv.

nä, inte en större ponny. men en mindre ;) vad jag menade är att vid en krock så går hästens kraft framåt mot bilen betydligt mer än bakåt mot lämmen.

nä, inte en större ponny. men en mindre ;) vad jag menade är att vid en krock så går hästens kraft framåt mot bilen betydligt mer än bakåt mot lämmen.

Det spelar ingen roll, det ska regelmässigt vara ett visst utrymme framför bommen (dvs mellan bom och vägg). Och möjligen att det räcker för en minishettis i vissa släp, men då är bommen för hög likförbaskat ju?

Kollar jag på min VV finns det inte en enda häst som har tillräckligt med utrymme mellan bakbommen och luckan för att åka bakvänt..

(Däremot kan man ju möblera om bakbommen ffa om det är en ponny, så man får rätt avstånd)

Ville bara skriva att jag aldrig skulle åka med en häst Plegad. Om det inte var en akutsituation.

Ett exempel.
Min vänninas unghäst (3år) var iväg till hästtandläkaren. Hästen har inte haft några som helst lastningsproblem innan och åkt ganska mycket.
Hästen fick där Pleg ( vet inte hundra vilket preparat ) för det var ganska mycket som skulle göras bla Vargtänder mm..
De stannar kvar i över en timme efter behandlingen för att hästen skall kunna åka hem stabilt.
Hästen är stabil när de lastar men när den skall backa ur hemma så blir det obalans och hästen "sätter sig " på rumpan. Blir förvirrad för att kroppen inte lyder och när hon väl får grepp med bak så kastar hon sig fram, reser sig och blir hängande över frambommen.
Mycket kaos men tillslut gick det ok och de fick ut henne.

Vad jag vill ha sagt är att det inte alltid blir bättre för hästarna att åka för att de blir " drogade" utan det kan ge tvärtom effekt också.
De blir oroliga när de känner sig groggi och de inte har full kontroll på sina ben eller balans.

Som någon redan sagt, Vetranquil är i granulatform (små korn, kan slammas upp i väldigt liten mängd vatten med om man vill ge i spruta i munnen). Vetranquil och plegicil har exakt samma verksamma beståndsdel (Acepromazin), så same shit, different name. Dock ligger vetranquil på licens, så alla veterinärer kan inte skriva ut det.

Jag skulle ge liten dos lugnande OCH tussa öronen. Märkte när jag körde fbl sist (åkt lastbil innan, åkt släp tre ggr. Första ggn odrogad och stökig, andra gången drogad - av annan anledning än åkningen dock - och mkt lugnare. Tredje gången odrogad och lugn, men åkte tussad hem och var då kolugn)

Jupp, tänk dock på att ge Vetranquil i god tid innan, hästen måste vara lugn och sen låta det verka i lugn och ro annars funkar det inte. Det finns då risk för att man ger mer och sen får en "rekyl" att hästen lägger sig ner (har hänt många gånger på Plegsirapen). Acepromazin ger också blodtrycksfall som biverkning så det är ganska allvarligt att överdosera. Tänk också på att när man transporterar måste hästen hela tiden stå och parera så det är inte speciellt schysst att droga ner den så den får ännu jobbigare att stå...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 204
Senast: Trott
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 024
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 846
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka