Pleasure-ämne?

malumbub

Trådstartare
Vad tittar ni på när ni söker en bra pleasure-häst?
Vad anser ni vara viktigt och vad kan man "ta" (d v s "brister", men som man kan acceptera om annat är bra).
Vad är "big no no"?

Hur tränar ni helst en pleasure-häst?!?

Berätta och dela gärna med er för en nyfiken och intresserad! :bump:

Sv: Pleasure-ämne?

En quarter av "fullblodstyp", garna med storlek. Långa svepande markbundna gångarter. Ska gå i "pleasureform" naturligt, det är inget som går att träna fram (nu pratar vi pleasurehäst på hög nivå alltså)

Får ej vara för högrest eller framtung, utan bära sig i bra balans med halsen "rätt ut" o huvudet i lodplanet.

Nåt av det absolut viktigaste när man tränar en pleasure-häst är att inte böja den för mkt, göra den för mjuk i sidorna. Kanske låter helt fel men det är faktiskt så, och nu pratar vi givetvis en häst som i första hand, kanske enbart, ska gå pleasure. Hörnpasseringarna ska inte böjas igenom för mkt osv i en pleasure. En riktig pleasure häst är väldigt "stel" i sidorna/halsen för den måste vara absolut rakriktad. Man spänner aldrig aldrig in en pleasurehäst, vare sig vid ridning eller longering. Den ska inte krulla ihop sig utan vara byggd för att gå i rätt pleasureform och får absolut inte ridas "ihop" för mkt. Man lär heller oftast/aldrig in galoppombyten. Det finns inte i pleasure och hästen ska helst inte kunna det för då kommer den inte att missupfatta och göra ett byte.

Pleasure hästar är oftast röststyrda, dvs ryttaren ändrar gångart genom viskande ljud o kommandon. En riktigt högt utbildad pleasurehäst går enbart på kommandon, tex walk, jogg, ssss, pussljud, back osv.

Pleasure på hög nivå är bland det absolut svåraste man kan rida!

En kommentar till Wrangler, vilken pleasureskola har du gått i? Din beskrivning av hur en pleasurehäst ska se ut håller jag med om men att det skall vara stel är nog det dummaste jag hört. Dessa hästar blir både inspända och böjda (har sett det mesta i USA) och skall vara extremt flexibla. Många av dessa hästar går ju också bra i trail och horsemanship och där måste du ha en välriden häst. Om man tränar en häst så den inte blir genomjobbad, utan förblir stel i sidorna så håller den inte.

Ungefär min åsikt också:bow: ...ju mer allsidigt tränad hästen är desto stabilare blir den.:cool:

Nettan B tyckte att den här kärringen var en pleasurehäst....:angel: Vilket var en stor överraskning för både mig och syrran...:p

carinasalbum.msnw

carinasalbum.msnw

/Carina :eek:

kenneth skrev:
En kommentar till Wrangler, vilken pleasureskola har du gått i? Din beskrivning av hur en pleasurehäst ska se ut håller jag med om men att det skall vara stel är nog det dummaste jag hört. Dessa hästar blir både inspända och böjda (har sett det mesta i USA) och skall vara extremt flexibla. Många av dessa hästar går ju också bra i trail och horsemanship och där måste du ha en välriden häst. Om man tränar en häst så den inte blir genomjobbad, utan förblir stel i sidorna så håller den inte.

Jag gjorde mig nog missförstådd. Försökte förmedla det jag sett och fått lära. Och då handlar det inte om att spänna in. Men jag menar inte att hästen inte ska vara genomriden, absolut inte, men heller inte för böjlig, utan väldigt rakställd och stark i sidorna. Det är så jag har fått se o lära som sagt,, vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre. Det finns säkert lika många sätt att träna en pleasurehäst som tränare, precis som i alla andra dicipliner...

Men det hela handlar väl ändå om att till att börja med hitta en häst som har kapaciteten att bära sig själv i rätt form i alla 3 gångarter, med ryttare på ryggen. Den ska väl röra sig snyggt och gärna vara snygg i kroppen också - för i pleasure bedöms väl ändå hästens exteriör och gångarter nåt otroligt?!?
Sen ska man som ryttare se ut att sitta bekvämt, även om man kanske under ytan sitter och tänker på varje steg hästen tar inne på arenan - lite som (engelsk) dressyr - små hjälper, god respons!

För att kunna gå i en bra form och orka bära och samla (för samla måste man ju kunna göra) måste man ju träna hästen. I ALL träning ingår ju lösgjordhet - kan du inte lösgöra och få loss hästen, så den blir mjuk i sin kropp, så kan du inte samla och du kan inte bygga rätt muskler!

Jag har sett en del högre pleasureklasser i Sverige och jag har två favoriter. Deras hästar går avslappnat och i den fart som passar dem - alltså tvingas de inte ner till en för långsam jogg, bara för att folk tror att "det ska vara så". Hästarna är liksidigt musklade och de ser jämna ut i kroppen, proportioneliga. De är trevliga att se på och de ser verkligen ut att vara ridvänliga.

En duktig ryttare kan få vilken häst som helst att gå trevligt i pleasure, men HÄSTEN kanske inte kan vinna p g a dens brister i gångarterna, om den möter lika trevliga hästar som dessutom har superba gångarter, men däremot kan de slå dyra hästar om de rids fel...?

Eller har jag helt fått det om bakfoten?!?

Det jag skulle vilja se är pleasureklasser i Tyskland och USA...

Tycker du verkar fått det om "framfoten" :D Helt rätt alltså...
Också nyfiken på vilka dina favvisar i Sverige är!

Jag är så satans dålig på namn!

Men han som rider med hjälm! Tror han hade en ung grå sist jag såg honom, för ett eller två år sen!
Hästen kanske inte var så jättemusklad (jämfört med vissa andra) och den kanske inte orkade jogga lika långsamt, men det jag såg gav mig intrycket att den var avslappnad.

Sen är det en..tjej...eller äldre tjej, kanske man ska säga. Jag kommer inte ihåg hennes namn och jag har bara sett henne en gång, men hon hade en riktigt trevlig häst (BRA gångarter där hovarna inte drog upp en massa ridhusunderlag hela tiden). Den hästen orkade bära! Men som sagt, namnet kommer jag i håg. Och jag är tveksam till om jag ens skulle känna igen henne. (Såg för 2 år sen, tror jag, på Harvest.)

Nej, inte när det gäller tjejen i a f! Men det var verkligen länge sen och jag är dålig på namn, eller i a f så var jag det då. Tänkte inte på att memorera...

Men han som alltid rider med hjälm borde väl inte vara svår? Alla de gånger jag sett honom på Greva så har han haft hjälm... Jag vet inte alls vilken nivå han rider på, men jag har sett honom på Greva, på Harvest, de gånger jag varit där...

Jag blir förresten mycket glad om jag kan hitta föer favoriter! Vore skönt att se fler som rider bra och inte bara långsamt...

malumbub skrev:
Nej, inte när det gäller tjejen i a f! Men det var verkligen länge sen och jag är dålig på namn, eller i a f så var jag det då. Tänkte inte på att memorera...

Men han som alltid rider med hjälm borde väl inte vara svår? Alla de gånger jag sett honom på Greva så har han haft hjälm... Jag vet inte alls vilken nivå han rider på, men jag har sett honom på Greva, på Harvest, de gånger jag varit där...

Killen med hjälm är kanske Sven P Rautenberg, hästen är förmodligen Zanta Bar Hill????!!!!

Utstrålning och gångarter är det jag vill se hos en pleasure-häst.

Kolla in Ci Ci Leaguer så förstår ni vad jag menar ;)

Malin

/Sven var med och tävlade med Zanta på EM i aug. med flera bra placeringar men innan dess var det ett tag sedan sist/

wrangler skrev:
Ja, just det! Men det är väl ett tag sen han red den...

Vet att han tävlade 2002 på Quarter-SM... Fast det börjar ju bli några år sedan nu...!!

hotrodder skrev:
Utstrålning och gångarter är det jag vill se hos en pleasure-häst.

Kolla in Ci Ci Leaguer så förstår ni vad jag menar ;)

Malin

/Sven var med och tävlade med Zanta på EM i aug. med flera bra placeringar men innan dess var det ett tag sedan sist/

Aha... fick för mig att den var såld?

Jag förstår vad du menar :smirk:

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 906
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar