Sv: Plåttak

Vi är inte snickare nån av oss, bara "normalhändiga".
Eternitplattorna monteras ner.

Normalhändiga och förståndiga! Enligt bilden så tänkte minst en på hälsan och hade skyddskläder och andningsmask (eternit). Ska man anlita någon firma för att riva eternit kan de bli dyrt...

Japp, vi hade förstås "rymddräkter" och andningsskydd alla tre (även om ena overallen var blå så slängdes den naturligtvis sedan)

Ska man anlita någon som river eternit kan det nog bli hur dyrt som helst, med tanke på de säkerhetsföreskrifter som finns då. Däremot är det tillåtet att göra det själv och då är det mer upp till en själv hur försiktig man är, reglerna gäller bara de som gör det yrkesmässigt.

Något man ska tänka på om man river eternittak är även att det kostar multum att bli av med det!! 1500 kr per ton kostar det att lämna in till avfallsanläggningen här. Och plattorna väger ca 17 kg/m2... :crazy:

Snyggt!!

Kul att se hur det ser ut nu när det är färdigt!
Ser riktigt bra ut med ljusinsläppet också!

Senast ändrad av en moderator:

Och hur mycket tid gick åt att lägga plåttaket ungefär (procentuellt sett)? antar att det jobbigaste var att riva eterniten. Var den gamla läkten hel under?

Ursäkta om jag är tjatig men ta det som en komplimang, jag är verkligen imponerad!

Det jobbigaste var nog att riva spåntaket :crazy: När vi väl kom till att bygga nya taket så kändes det som att det rullade på ganska bra - det är roligare att bygga än att riva...

Läkten som eterniten satt fast i kan man knappt kalla läkt, det var tunna plankor som satt ganska löst och med typ 1 meters mellanrum - inget som gick att använda. Och att spika genom spåntaket gick inte (jo möjligen om man hade minst 6"-spik... men att slå i det för hand på fjädrande underlag, nej tack). Men under spåntaket fanns det ett "planktak" och det var rätt ok. Så ovanpå det la vi plast som kondensskydd och sedan 2"3 som bärläkt.

Angående tiden så kommer jag inte ihåg riktigt - men jag kan kolla ikväll om man kan få ut något av datumen på fotona :idea:

Tackar! Du får komma och titta på riktigt också snart! Är lite smågrejer kvar att göra men det får vänta tills i vår...

Nu så. Datumen på fotona var helt fel men förhoppningsvis är kameran konsekvent i alla fall.

Från att vi börjar regla på baksidan till bilden där det är plåt på hela baksidan och halva framsidan är det ungefär en månad. Och från det till att vi har skyliften hemma och gör det sista så är det en månad till.

Dvs regling och plåtar tog ca 2 månader, men då har vi "bara" jobbar kvällar och helger och haft nån veckas paus lite då och då när vi tröttnade helt på det :devil: taket. Och så gjorde vi ju en speciallösning med plasttak uppe vid nocken (ljusinsläpp plus brandventilation) och det tog en hel del extra tid.

Hoppas att det är till lite hjälp i alla fall!

Jag som har tummen mitt i handen klarade av att fixa plåttak på huset tillsammans med min mycket händiga dåvarande sambo. Men det är inte alls speciellt svårt annat än att få upp plåtarna om det är högt. Vi spikade takläkten och skruvade sedan i plåtar och vindskivor.

Taket satt kvar under gudrun så det sitter nog kvar för det mesta!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar