Plastpåsar

Fraggel_Tess

Trådstartare
Idag börjar många affärer ta betalt för plastpåsen som man tidigare inte "synligt" i alla fall tidigare. Tänkte att nu ska jag bli mer miljömedveten även i detta. Jag skulle därför få tips på bra "shopping bags" i bra material. Vad använder ni andra här på Bukefalos?

Jag har 2-3 påsar i typ nylon? Viktigt är korta handtag, långa är asjobbigt! Haft dem i 5-6 år, tror i alla fall någon av dem köptes på Designtorget.

Jo jag har haft någon typ tygpåse med långa handtag. Väldigt jobbigt att kånka på när den börjar bli full.

För mig är det viktigt att de går att tvätta. De blir väldigt fort ohygieniska och är de ej tvättbara försvinner poängen med dem enligt min mening. Då vill iaf inte jag ha kvar dem någon längre tid.

Innan någon skriker att jag har bacillskräck så har jag faktiskt inte det men kassarna blir väldigt skitiga och jag har dåligt immunförsvar.

Annars vill jag också ha korta handtag, jag blir galen om de har långa handtag.

Jag har också kassar av nylon, som jag altid glömmer att ta med mig. Som tur är har jag även en bra handväska, en Allrounder S från Reisenthel, som sväljer mycket och som nästan funkar som en korg om man öppnar blixtlåset.

När jag vardagshandlar tar jag med mig en korg som jag även plockar varorna i. Hatar de där stora korgarna som man måste dra, så det är suveränt att ha en egen..

Jag har också kassar av nylon, som jag altid glömmer att ta med mig. Som tur är har jag även en bra handväska, en Allrounder S från Reisenthel, som sväljer mycket och som nästan funkar som en korg om man öppnar blixtlåset.

När jag vardagshandlar tar jag med mig en korg som jag även plockar varorna i. Hatar de där stora korgarna som man måste dra, så det är suveränt att ha en egen..

Jo, det var ju det där med att komma ihåg dem... :angel:

Idag börjar många affärer ta betalt för plastpåsen som man tidigare inte "synligt" i alla fall tidigare. Tänkte att nu ska jag bli mer miljömedveten även i detta. Jag skulle därför få tips på bra "shopping bags" i bra material. Vad använder ni andra här på Bukefalos?

Jag får väl erkänna att jag gladeligen använder plastpåsar till vad jag har shoppat, som senare blir soppåsar hemma. I Sverige var jag väldigt bra på sopsortering dessutom, här i Australien är det svårare, kanske framförallt för att det inte är så pass utvecklat som i Sverige.

Däremot så är det flera stater här som har förbjudit "engångspåsar" som man får vid shopping (dom är mycket plastigare/tunnare här och går ofta sönder så det räknas som engångs efter att man burit hem sina matvaror så slänger man påsen).
Fr o m nästa år så kommer dom även förbjudas i staten där jag bor och jag ser väl egentligen bara positivt på det. Då kommer jag att köpa några miljövänliga shoppingkassar och göra till en självklar grej att alltid ha med sig!

Mycket diskussioner här i Aus om plastpåsar då de har en förmåga att hamna i havet och mängder med fåglar, sköldpaddor och hajar, fiskar, delfiner och valar har räddats i aktioner där plaspåsar varit inblandade. Man undrar bara hur många djur man INTE kunnat rädda.........

På vissa butiker är det ju omöjligt att slippa påse. De förseglas med kvittot.
Vid matinköp, butikens egna med motiv från trakten på. I nylon och jättebra att bära i. Bara att spraya på såpvatten och spola av i duschen någon gång i månaden. Ryms mycket i dem, och är såpass "stela" att matvarorna inte trycks ihop. Ligger alltid i bilen...
Vid annan shopping/ärenden byter jag vanliga väskan mot någon tote-väska. Har använt sådana i många år, just för att slippa alla dessa småpåsar. Då vill jag ha långa handtag, så den kan hänga över eller på axeln.

Men... de flesta butiker jag handlat i har tagit separat betalt för bärkassarna i säkert 15-20 år?
Jag brukar återanvända plastpåsar och papperskassar några gånger, innan de blir soppåsar. Handlar ibland i en liten gekåskasse, men den är nog egentligen större miljöbelastning - mycket mer resurskrävande än en plastpåse men håller inte motsvarande längre.

Jag har en korg, en relativt stor handväska och kassar i både nylon och tyg. Tygkassarna är sydda av lappar. Korgen är superb till sallad och annan känslig mat

Jag försöker verkligen minska plastpåse användandet och stoppade kassörskan på apoteket häromdagen från att rutinmässigt stoppa varorna i en plastpåse.

Men... de flesta butiker jag handlat i har tagit separat betalt för bärkassarna i säkert 15-20 år?
Jag brukar återanvända plastpåsar och papperskassar några gånger, innan de blir soppåsar. Handlar ibland i en liten gekåskasse, men den är nog egentligen större miljöbelastning - mycket mer resurskrävande än en plastpåse men håller inte motsvarande längre.

Nyheten är att även typ klädaffärer och andra måste göra det. Livsmedelsbutikerna har alltid gjort det, typ.

Jag handlar med plastpåsar som blir soppåsar. Återanvändbara påsar blir snabbt ohygieniska tycker jag.

Fråga: Är det bättre att köpa separata plastpåsar som soppåsar och krångla med återanvändbara påsar för själva bärandet av livsmedel? Motivation?

Det är väl att klädbutiker mm som kommer börja ta betalt för påsarna. Det är ju många inom detaljhandeln som inte har tagit betalt tidigare :)

kl
Jag har egensydda (men erkänner att jag kan vara glömsk att ta med dom ibland :o) :) Jag kan ju hoppas att det här ger ett uppsving på tygkassarna jag säljer i min butik :up:

Nyheten är att även typ klädaffärer och andra måste göra det. Livsmedelsbutikerna har alltid gjort det, typ.

Jag handlar med plastpåsar som blir soppåsar. Återanvändbara påsar blir snabbt ohygieniska tycker jag.

Fråga: Är det bättre att köpa separata plastpåsar som soppåsar och krångla med återanvändbara påsar för själva bärandet av livsmedel? Motivation?

Vi har börjat köpa särskilda avfallspåsar, vilket gör att vi ytterst sällan köper plastkassar när vi handlar. Behövs påse så köper vi pappkasse, men jag har också ett par nylonpåsar som jag kommer ihåg att ta med emellanåt :angel: De är från TGR, väldigt lagom storlek.

Jag har hört att soppåsar på rulle är tunnare och därmed är bättre då dom har mindre plast i sig.
Har man återanvändbara kassar i tex tyg är det ju bara att slänga dom i tvätten :)

Här ska matavfall läggas i speciella gröna påsar som sopbilen har med sig när man behöver nya så där får man inte använda påsar från affären. I stallet använder jag påsar som det varit torv eller spån i, de passar helt ok i det sopstället.

Jag har hört att soppåsar på rulle är tunnare och därmed är bättre då dom har mindre plast i sig.

Ja de är ju faktiskt tunnare :up:

Tack för svaren.

Tyvärr tycker jag att de tunna avfallspåsar som säljes är dåliga just för att de är tunna och lätt går sönder och inte håller som soppåsar.

Gröna påsen - matavfall har vi här också och använder, men då är påsarna mindre (fast av bra plastkvalitet som håller).

Tyvärr tycker jag att de tunna avfallspåsar som säljes är dåliga just för att de är tunna och lätt går sönder och inte håller som soppåsar.

Det är väl det slentrianmässiga användandet och framförallt detta är plastpåsar bara slängs som är den stora miljöboven i dramat. Att köpa en plastpåse i mataffären när man verkligen behöver en soppåse händer att jag också gör men jag försöker att göra det så sällan som det bara går

@sjoberga Det finns avfallspåsar på rulle som kallas "extra starka". Kanske ett alternativ? Finns åtminstone på Ica, City Gross och Willys i deras egna märken.

Jag vill gärna ha tips på tygpåsar som inte är fullt lika stora som de vanliga vi bär hem mat i. Systemet-kasse-format och något mittemellan hade varit perfekt :up: Mitt plastpåsesyndande märks främst när det gäller just mindre produkter; linnen, underkläder, smink, en flaska vin osv. Att ha en mindre tygpåse i handväskan hade helt klart varit bättre än att tacka ja till ytterligare en plastpåse.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: pepp
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 170
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama