Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Fast känner sig någon fräschare om den rakar sig så är det inget fel eller behöver ha med norm att göra överhuvudtaget. Jag rakar mig för min egen skull, jag tycker jag känner mig fräschare helt enkelt.

Det är inte fel om man ser lite härjad och trött ut att sminka upp sig litegrann för ett fräschare utseende. Att ta hand om håret osv är ju bara också sunt att vilja göra då det oftast innebär att man tycker man ser fin ut eller vill se fin ut. Det tycker inte jag har någonting att göra med att upprättehålla utseendefixering.

Utseendefixering är när man mår dåligt av att gå ut och handla utan smink eller ha fixat hår osv, när det är någonting som hindrar en i ens vardag. När man måste klä på sig "riktiga kläder" när man går ut och kissar hunden för att man kanske kan möta någon osv.
Jag tycker inte heller att det är konstigt att vilja se fin ut, jag gör det själv med jämna mellanrum. Däremot tror jag att just normen med att fräsch innebär hårlösa ben och armhålor, hår fritt från kluvna toppar, och en slät hy med fina ögonbryn och mörka fransar, är en starkt bidragande orsak till utseendehets. Se bara vilka reaktioner det blir så fort en kvinna bär synligt kroppshår i TV, det blir ramaskri och jorden går under för att hon är SÅ ÄCKLIG. Då är det inte så konstigt att en del mår dåligt över att visa sig hela och rena men utan extra uppsnyggande åtgärder.

Byt ut fixerad mot intresserad då, varför skulle det vara skillnad på att inte kunna gå ut utan smink och utan att kunna gå ut utan att vara "fräsch".
Varför är det fel att vara intresserad av sitt utseende?

Du ser alltså inte alls att det är någonting fel när en person mår dåligt över att behöva visa sig utan smink?

Man bör ha sådan självkänsla att man kan gå direkt från sängen ut med hunden eller till affären utan att må dåligt över att man inte sminkat sig, känner man att man måste fixa till sig för att göra sådant så bör man jobba på sin självkänsla tycker jag.

Bara för att man kan gå ut utan smink och ändå faktiskt kunna möta folk utan att skämmas ihjäl betyder inte det att man inte är intresserad av sitt utseende, bara att det inte är någonting som styr ens liv.

Jag tycker inte heller att det är konstigt att vilja se fin ut, jag gör det själv med jämna mellanrum. Däremot tror jag att just normen med att fräsch innebär hårlösa ben och armhålor, hår fritt från kluvna toppar, och en slät hy med fina ögonbryn och mörka fransar, är en starkt bidragande orsak till utseendehets. Se bara vilka reaktioner det blir så fort en kvinna bär synligt kroppshår i TV, det blir ramaskri och jorden går under för att hon är SÅ ÄCKLIG. Då är det inte så konstigt att en del mår dåligt över att visa sig hela och rena men utan extra uppsnyggande åtgärder.

Man kan se ut precis hur som helst och ändå se fräsch ut när det gäller hår och ögonbryn osv, när jag pratar om ett friskt och sunt utseende pratar jag om att kanske minska mörkare ringar under ögonen, göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut.

Det är inte att motverka en norm genom att gå ut och se glåmig och genomskinlig ut, jag vill iallafall ge ett sunt intryck. Sen är det ju inte fel om man nu vill se glåmig ut osv eller har det som stil. Men det är aldrig fel att vilja se sund och frisk ut.

@Grazing varför sätter du likhetstecken mellan sminkad och fräsch? Varför är man inte fräsch bara man har duschat?
Tycker att jag förklarat vad jag menar med ett fräscht utseende. Fräscht för mig är friskt och sunt. Det har inte med huruvida man duschar eller inte eller om man stinker eller inte att göra alltid.

Är jag glåmig och halvt genomskinlig och stora ringar under ögonen någon dag så räcker det inte med en dusch för mig för att jag ska se sund och frisk ut. Det är dock fortfarande inget fel att se ut så om man vill, jag ser dock inte att det är fel att vilja se frisk och sund och hälsosam ut vilket faktiskt smink hjälper till med.

Men visste man verkligen det förr.. Alltså jag är ju född 67 och har aldrig hört någon prata om det 😁 Jag har typ alltid köpt b storlek oavsett.. Ska nog bege mig till en riktig underklädesbutik.
Personalen på typ Lindex osv hjälper också till om man ber om det (eller så har jag haft tur).

jag pratar om ett friskt och sunt utseende pratar jag om att kanske minska mörkare ringar under ögonen, göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut.

Det är inte att motverka en norm genom att gå ut och se glåmig och genomskinlig ut, jag vill iallafall ge ett sunt intryck. Sen är det ju inte fel om man nu vill se glåmig ut osv eller har det som stil. Men det är aldrig fel att vilja se sund och frisk ut.

Menar du att du tror att människor som inte är sminkade, ser glåmiga ut?
Och att de (vi) som inte sminkar sig (oss) har det som stil att se glåmig ut?

Oj!

Varför är det fel att vara intresserad av sitt utseende?

Du ser alltså inte alls att det är någonting fel när en person mår dåligt över att behöva visa sig utan smink?

Man bör ha sådan självkänsla att man kan gå direkt från sängen ut med hunden eller till affären utan att må dåligt över att man inte sminkat sig, känner man att man måste fixa till sig för att göra sådant så bör man jobba på sin självkänsla tycker jag.

Bara för att man kan gå ut utan smink och ändå faktiskt kunna möta folk utan att skämmas ihjäl betyder inte det att man inte är intresserad av sitt utseende, bara att det inte är någonting som styr ens liv.
Jag tycker väll det är bra om man kan gå ut utan att bry sig alls om vad folk tycker oavsett om man är "fräsch" eller "ofräsch". Jag kan definitivt gå och handla jordig, svettig och allmänt slutkörd utan att skämmas. Jag tycker aldrig man ska behöva skämmas, möjligen om man är en blottare, då kan man allt skämmas lite. Jag tycker inte det är något fel i att vara intresserad av sitt utseende alls, jag tror vi alla förhåller oss till normerna på något sätt. Det är väl inte det diskussionen handlar om? Däremot är det ju ett problem om man blir begränsad så pass att man inte kan gå ut om man inte duschat, kammat sig eller vad det nu är man tror krävs för att man ska passa in.

Personalen på typ Lindex osv hjälper också till om man ber om det (eller så har jag haft tur).
Spinner vidare, det går ju bra att bara ta ett måttband och mäta sig själv med, lindex och några andra underklädesbutiker har så man kan mata in sina mått på deras hemsida och sedan talar deras algoritm om vilken bh storlek man är. Sen tar man med sig några bhar i storlekarna runt om med och testar vilken som verkar passa bäst.

Jag håller med de som tycker det är lite sorgligt att folk känner behov av estetisk kirurgi, filler setc.
Men samtidigt utesluter jag inte att jag själv gör något ingrepp i framtiden.

Jag har vänner som opererat en enstaka grej och är nöjda. Och såna som försöker bota psykiska prob med operationer och aldrig blir nöjda. Jag har bla en kompis som på operationsbordet lyckades få den erkäda kirurgen från finkliniken att göra en till op utöver den inbokade. Den op:en ger sora ärr och var totalt onödig för den här personen. Kirurgen hade tidigare nekat utföra den. Men med press så ändrade man sig. Man var väl så där nöjda med resultatet med.
Sen tex en omyndig tjej som gått ner till undervikt på osunt vis och gjort bröstlyft. För att sen gå upp igen efter några månader och då loosa op-resultat tex.
Sånt tycker jag är sorgligt.
Men de som opererar sig och är nöjda - fine! Tråkigt att samhället gör så man känner de behoven. Men jag ser inte att vi ska individbestraffa de som gör sånt som samhället pushar fram. Jag kan tycka det är sorgligt att ju fler som opererar : desto mer vrids idealen till ngt ouppnåeligt utan op och de risker som följer. Men även jag själv känner ju att jag ev kan operera ngt i framtiden. Så jag dömmer verkligen inte de som gör det. Men det gör mig lite ledsen ändå.
Jag tycker det är ett reellt och svårlösligt problem när det går fel.
Karolinska tex har ett policybeslut att de inte hjälper till och rättar när någonting har gått fel utan man måste gå tillbaka till samma plats för en justering. Himla trist för de drabbade men samtidigt
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...asoperationer-patienterna-har-svart-att-andas
det verkar vara svårt att fixa till och Karolinska verkar vilja lägga sina pengar på annat.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gabriella-kan-inte-andas-genom-nasan-far-ingen-hjalp

Menar du att du tror att människor som inte är sminkade, ser glåmiga ut?
Och att de (vi) som inte sminkar sig (oss) har det som stil att se glåmig ut?

Oj!
Om man ser ut så någon dag skrev jag, alla har väl dagar dom ser glåmiga och trötta ut? Eller kanske bara jag som har sådana dagar då jag ser mer härjad ut än annars.

Spinner vidare, det går ju bra att bara ta ett måttband och mäta sig själv med, lindex och några andra underklädesbutiker har så man kan mata in sina mått på deras hemsida och sedan talar deras algoritm om vilken bh storlek man är. Sen tar man med sig några bhar i storlekarna runt om med och testar vilken som verkar passa bäst.
Jo och så kan man ju egentligen gissa också om man har rätt. Räcker yttersta hakorna precis runt? (rätt tydligen) Eller kan jag få in hakorna på innersta? Får jag extra dubbelbröst när jag knutit skorna?

Däremot är det ju ett problem om man blir begränsad så pass att man inte kan gå ut om man inte duschat, kammat sig eller vad det nu är man tror krävs för att man ska passa in.
Fast duscha eller inte har inte med utseendet att göra ens. För övrigt så hoppas jag inte det blir helt okej i samhället att ha dålig hygien.

Definiera dålig hygien.
Behöver jag verkligen förklara vad en bra hygien är? Tvätta sig tex, duscha ett par gånger i veckan tex, inte stinka svett tex. Du vet väl hur man håller en bra hygien?

Dålig hygien är med andra ord att inte duscha, att stinka svett, att inte tvätta sig osv, att ha samma kläder otvättade månad efter månad etc.

Det är för övrigt ingen som ser sådant, alltså tycker inte jag det har med utseendet i sej att göra.

Behöver jag verkligen förklara vad en bra hygien är? Tvätta sig tex, duscha ett par gånger i veckan tex, inte stinka svett tex. Du vet väl hur man håller en bra hygien?

Dålig hygien är med andra ord att inte duscha, att stinka svett, att inte tvätta sig osv, att ha samma kläder otvättade månad efter månad etc.

Det är för övrigt ingen som ser sådant, alltså tycker inte jag det har med utseendet i sej att göra.
Få människor låter nog bli att tvätta sig månad efter månad eller går i skitiga kläder månad efter månad även om det varit socialt accepterat.

Jag undrar om en person som sminkar sig varje dag också bedöms som utseendefixerad?

I vissa jobb är det i princip en del av uniformen att vara sminkad, jag sminkade mig tidigare varje dag när jag jobbade (i efterhand kan jag tycka att delar av den proceduren var totalt onödig). Som kontrast har jag t ex mött en kvinna som opererat sig men som var ointresserad av make up (utom som en del i jobbet, där det igen var delvis obligatoriskt), och som såg ingrepp som ett sätt att slippa en del av sminket och spara tid och energi. Ungefär på samma sätt som vi idag inte bara har mascara, du kan få något mer permanent genom att färga och böja fransar på salong. Hon kunde se en video med en sminkning och när det målades utanför den naturliga läpplinjen och skuggades för att få näsan smalare kunde hon lägga ner penslarna och utbrista saker i stil med "Hur orkar folk?! Operera istället!"

Även om ingrepp förstås är mer riskfyllt och permanent vet jag inte om det egentligen är mer utseendefixerat i sig än allt annat vi redan gör med vårt utseende, det är ju en väldigt logisk fortsättning på den sedan länge existerande utseendefixeringen. Den fixering som redan är såpass normaliserad att den är så gott som osynlig. Jag tänker att det här är en evolution i utseendefixering, alltså inte nödvändigtvis en högre grad av utseendefixering än allt annat som många redan gör utan bara en utveckling i takt med att skönhetsbranschen inte begränsas till smink och andra mer kortsiktiga eller mer eller mindre omständiga och tidskrävande sätt att manipulera utseendet på.
Det är väl klart att mycket smink betraktas som utseendefixerat?

Medan lite inte gör det utan är typ -som de flesta.

Däremot vet jag inte om jag inte håller med om att färga in bleka fransar är det. Då har man ju som sagt rationaliserat lite så man slipper bry sig.

Sedan är väl utseendefixering något som folk alltid hållit på med mer eller mindre. Jag tycker mest det är synd om man skadar sig, om det sedan är med blyvitt eller näsoperation. Och så är jag sådär moraliskt orolig för att om -näsoperation/göra brösten blir den naturliga 16 årspresenten (vissa orter i USA?) blir det svårare för de som inte vill sticka ut att hänga på trenden som tonåring men sedan kliva ur den när de är 25. Ändrat är ändrat. Lättare att ta av ett nithalsband, ta ur stoppningen ur BHn, låta håret växa ut, och till och med lättare att ta bort en tatuering.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka