Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Jag har sett härjad ut hela livet, hel och ren och osminkad .
Ja? Vad är det med det? För att du inte bryr dig om det så betyder inte det att det är fel att någon annan inte vill se härjad ut. Det är liksom upp till var och en.

Det sjuka och osunda blir när utseendefixeringen börjar gå ut över måendet och hindrar en i vardagen. Att vilja se ut på ett visst sätt är inte att per automatik tycka att andra är fula som inte vill se ut på det sättet. Alla tycker liksom olika och får ha olika sätt att vilja se ut på.

Man kan se ut precis hur som helst och ändå se fräsch ut när det gäller hår och ögonbryn osv, när jag pratar om ett friskt och sunt utseende pratar jag om att kanske minska mörkare ringar under ögonen, göra så att man får lite färg iallafall så man inte ser helt genomskinlig och glåmig ut.

Det är inte att motverka en norm genom att gå ut och se glåmig och genomskinlig ut, jag vill iallafall ge ett sunt intryck. Sen är det ju inte fel om man nu vill se glåmig ut osv eller har det som stil. Men det är aldrig fel att vilja se sund och frisk ut.
Jag håller inte helt med dig här. Visst, jag brukar själv ofta fylla i brynen och dölja mörka ringar, utan att betrakta mig själv som särskilt utseendefixerad. Det gör mig helt enkelt så pass mycket snyggare för en så liten ansträngning att det är värt det för mig.

Men samtidigt så innebär ju det att jag bidrar till att göra mörka ringar och ojämna spretiga bryn till något onormalt, till skillnad från när jag är ute HELT ofixad och istället bidrar till att normalisera det ofixade utseendet.

Men samtidigt så innebär ju det att jag bidrar till att göra mörka ringar och ojämna spretiga bryn till något onormalt, till skillnad från när jag är ute HELT ofixad och istället bidrar till att normalisera det ofixade utseendet.
Och vem avgör vad som är "ofixat" och inte? Vem ens ser detaljer som spretande ögonbryn? Att vilja se "ofixad" ut är faktiskt också en stil. Folk kämpar ibland med att se "ofixade" ut, är det ett okej utseendefixerande då? För att dom kämpar mot normen?

Det är ju lika mycket utseendefixerat det, att ens ge det en tanke att nu minsann går jag ut och inte är utseendefixerad, det är att lägga för mycket fokus och tankar på utseendet det med. Går jag ut utan smink så har jag noll baktanke med det, det är för att jag inte orkar eller inte helt enkelt bryr mig den dagen.

Liksom många vill se sunda ut och därför opererar sig och det tycker inte jag är fel, bara man gör allting av rätt anledningar och inte gör det för att eftersträva ett visst ideal eller att man tror man är mindre värd för att man ser ut på ett visst sätt osv. Ingenting är fel sålänge det sker av rätt anledningar.

Senast ändrad:
Och vem avgör vad som är "ofixat" och inte? Vem ens ser detaljer som spretande ögonbryn? Att vilja se "ofixad" ut är faktiskt också en stil. Folk kämpar ibland med att se "ofixade" ut.
Jag menar "ofixad" som i att man faktiskt inte gjort något alls, till skillnad från när man ansträngt sig för att uppnå ett visst resultat.

För mig gör ifyllda bryn mycket för utseendet, då de naturligt är mörka med stora glapp i och dessutom väldigt olika på höger och vänster sida. Om någon annan ser det vet jag inte, men JAG ser det så fort jag möter en spegel.

Jag menar "ofixad" som i att man faktiskt inte gjort något alls, till skillnad från när man ansträngt sig för att uppnå ett visst resultat.
Ja, och det är en stil det med. Tro det eller ej så finns det folk som vaknar upp "perfekta" på mornarna som vill få den här "ostylade" stilen som visar att man inte fixat håret osv. som visar att man inte bryr sig alls. Vissa vaknar upp sådana och vill fixa till sig. Det är otroligt svårt om inte omöjligt att se vem som är vem i sådana lägen om folk är duktiga på stilen så att säga.

Det är ju lika mycket utseendefixerat det, att ens ge det en tanke att nu minsann går jag ut och inte är utseendefixerad, det är att lägga för mycket fokus och tankar på utseendet det med. Går jag ut utan smink så har jag noll baktanke med det, det är för att jag inte orkar eller inte helt enkelt bryr mig den dagen.

Liksom många vill se sunda ut och därför opererar sig och det tycker inte jag är fel, bara man gör allting av rätt anledningar och inte gör det för att eftersträva ett visst ideal eller att man tror man är mindre värd för att man ser ut på ett visst sätt osv. Ingenting är fel sålänge det sker av rätt anledningar.

Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det innan den här tråden. Det är det fina med Buke, man får reflektera över normer och hur man själv förhåller sig till dem.

Ja, och det är en stil det med. Tro det eller ej så finns det folk som vaknar upp "perfekta" på mornarna som vill få den här "ostylade" stilen som visar att man inte fixat håret osv. som visar att man inte bryr sig alls. Vissa vaknar upp sådana och vill fixa till sig. Det är otroligt svårt om inte omöjligt att se vem som är vem i sådana lägen om folk är duktiga på stilen så att säga.
Menar du att det finns stilar där folk anstränger sig för att skapa glapp i brynen, dålig hy och mörka ringar under ögonen? I så fall låter det som en subkultur för mig. :D Min erfarenhet är att folk med slarvigt "ofixad" stil ofta vill uppnå "har just klivit ur sängen och bara råkar se fantastisk ut"-looken, som ändå bygger på klassiska skönhetsideal.

Jag sminkar mig nästan aldrig.
Ser bra ut i alla fall med ögonbrynen och ögonfransarna. Ok, naglarna kanske är lite ”onödiga” att fixa. ;)
Det är det fina med den grejen, just att man inte behöver måla sig. Ibland sätter jag på någon läppglans.
Ska jag på någon tillställning kan det bli ögonskugga också.
Håret ser också bra ut av sig själv. Har bra självfall. Klipper mig ca var 8-10 vecka. Brukar färga det själv då och då.

Jag går till jobbet i princip direkt från sängen. Duschar inte ens. :angel: Det gör jag på kvällen istället.
För mig tar det en kvart att göra mig iordning på morgonen.

Men det är väll lika utseende intresserat det. Jag förstår inte vad resultatet har med saken att göra det är ju energin man lägger på det som är grejen, oavsett om man slutar med en ananas på huvudet, spenderar en timme med att rufsa till ett perfekt bedhead eller fuktkräm, ögonkräm, concealer, primer etc etc etc för att se naturligt fräsch ut. Det är heller inte något som är bättre sämre än det andra, men det tyder ju på att man förhåller sig till ett ideal som man strävar efter att uppnå. Någon/flera har konstruerat idealet för det är inte en instinkt utan något inlärt.

Jag kan tex inte se att en person som ägnar sig åt en naturligsminkning skulle vara mindre utseende intresserad än en som ägnar så åt en mer konstlad variant. På samma vis som att om någon opererade brösten och strävar efter en naturlig form på brösten inte är mindre intresserad av sitt utseende än en som opererar brösten och strävar efter en mer konstlad form på sin byst. Det är ju helt och hållet samma fokus.

Och det finns ju nästan ett underhållningsvärde i att ideal och normer runt kropp, kön och utseende, faktiskt blir utmanade av att personen gör ingenting. Själva det råmaterial som kroppar är, är eller kan vara utmanande i sig själva.

Det kan tex vara ett normbrott att vara helt osminkad, jag menar helt osminkad, i rätt många sammanhang. Och sådant som naturligt håriga ben och armhålor, är det ju uppenbarligen. Till exempel.
Intressant inlägg, vill du utveckla lite?
Det jag fetmarkerat i ditt inlägg undrar jag vad det är för sammanhang, konkret.

Jag undrar därför att jag har aldrig fått en negativ kommentar om att jag varit helt osminkad, på olika jobb - på fritid i vardag eller fest, aldrig.
Är jag unik? Jag hoppas inte det!

Intressant inlägg, vill du utveckla lite?
Det jag fetmarkerat i ditt inlägg undrar jag vad det är för sammanhang, konkret.

Jag undrar därför att jag har aldrig fått en negativ kommentar om att jag varit helt osminkad, på olika jobb - på fritid i vardag eller fest, aldrig.
Är jag unik? Jag hoppas inte det!
Inte jag heller fast jag gick och tänkte på det där över dagen och jag skulle nog känna mig "nerklädd" om jag var uppklädd men osminkad, lite som att ha jumpaskor till långklänningen eller att ha håret i en vanlig hästsvans när resten av kroppen är klädd för glamour.

Inte jag heller fast jag gick och tänkte på det där över dagen och jag skulle nog känna mig "nerklädd" om jag var uppklädd men osminkad, lite som att ha jumpaskor till långklänningen eller att ha håret i en vanlig hästsvans när resten av kroppen är klädd för glamour.
Fast jag gör inte det, jag har inga problem eller ens funderingar över att vara "osminkad" ens på långklänningtillställningar ;)
Ja, jag borstar håret och är ren, har kläder och skor - vad krävs mer liksom :confused:

Fast jag gör inte det, jag har inga problem eller ens funderingar över att vara "osminkad" ens på långklänningtillställningar ;)
Ja, jag borstar håret och är ren, har kläder och skor - vad krävs mer liksom :confused:
Samma här. Men jag har faktiskt fått rätt många kommentarer och gliringar om det genom åren.

Jag gör det för min egen skull versus normer. Intressant tycker jag. Det finns ungefär noll personer som säger att jag gör det för att följa en norm, det är som att det är fel eller pinsamt att följa en norm och inte göra det för sin egen skull. Jag har ju så svårt att tro att plötsligt så gör halva befolkningen nånting specifikt helt för sin egen skull och är inte det minsta påverkad av normer. Den ekvationen går inte ihop.

Oftast att man följer ett gäng mer eller mindre uttalade ettikettsregler som inkluderar kläder, skor, smycken, smink och accessoarer ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka