Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Jag hade också en sådan hudterapeut. Produkterna hjälpte dessutom inte alls. Använder ett extremt billigt märke nu som faktiskt fungerar men som kostar typ 50-100kr i månaden om man slår ut allt.

Ja, dyrt är verkligen ingen garanti för att det är bra. Se tex på The Ordinary som rent ut sagt är skitbilligt och som jag är väldigt nöjd med. Sedan använder jag mycket Clinique och det är heller inte ett vad jag skulle beskriva som ett väldigt dyrt märke.

Jag hade också en sådan hudterapeut. Produkterna hjälpte dessutom inte alls. Använder ett extremt billigt märke nu som faktiskt fungerar men som kostar typ 50-100kr i månaden om man slår ut allt.

Jag med! Just där och då tänkte jag att produkterna nog kommer funka, efter ett tags användning. Nix, det blev ingen förbättring alls. Idag har jag också mycket billigare produkter som funkar hur bra som helst och de räcker såååå länge. Men det känns ju som att hudterapeuterna borde kunna det där, och faktiskt tipsa (och sälja) produkter som passar ens hudtyp. Men jag antar att många säljer bara för att sälja. Trist!

Att operera sig av medicinsk anledning (vilket jag gjort, kommer inte gå in på det närmare eller visa dig bilder då det inte angår dig faktiskt) tycker inte jag är utseendefixerat. Isåfall är det lika utseendefixerat att laga en bruten arm eller en trasig snippa efter förlossning.

När utseendet blir det viktigaste i ens liv, då är man utseendefixerad. Sen vad/vilken nivå det läggs på är ju individuellt, för nån som föredrar au natural är det kanske fixerat att ens sminka sig lite. Medan nån annan har en annan tolkning.

Skillnaden är att man lagar en trasig snippa eller arm pga funktion. Inte för att det ska vara estetiskt tilltalande.

Här blir jag nyfiken.
I vilka sammanhang ser du det som normbrott att komma helt osminkad?
:)
En intressant del med normer är ju att de kan skilja sig så enormt mellan olika grupper och sammanhang.

Men jag erkänner också att jag läser in något slags provokation eller ställningstagande när du väljer ordet "normbrott" och då läser in en aktiv handling eller aktivt ställningstagande.
Nej. Det behöver inte innefatta att personen avser att provocera eller att det tas emot som en provokation. I miljöer som typ de flesta som passerar som (vanliga) kvinnor är (något) sminkade, är det så sett ett normbrott att inte vara sminkad alls. För att säga det enkelt. Sen beror det ju också på resten av framtoningen hur märkbart normbrottet blir.

Nej. Det behöver inte innefatta att personen avser att provocera eller att det tas emot som en provokation. I miljöer som typ de flesta som passerar som (vanliga) kvinnor är (något) sminkade, är det så sett ett normbrott att inte vara sminkad alls. För att säga det enkelt. Sen beror det ju också på resten av framtoningen hur märkbart normbrottet blir.

Tack för att du utvecklade svaret.

Hm, jag har aldrig tänkt på det. Jag sminkar mig mycket sällan, i stort sett bara till fest, men har aldrig tänkt på att någon skulle ens tänka på om jag är sminkad eller ej. Orakade ben eller armhållor, då känner jag mig mer medveten(självmedveten) om att folk kan reagera, det kanske helt enkelt beror på vana.

Hm, jag har aldrig tänkt på det. Jag sminkar mig mycket sällan, i stort sett bara till fest, men har aldrig tänkt på att någon skulle ens tänka på om jag är sminkad eller ej. Orakade ben eller armhållor, då känner jag mig mer medveten(självmedveten) om att folk kan reagera, det kanske helt enkelt beror på vana.
Nu är det länge sen, men som mycket yngre fick jag rätt ofta helt oombedda "goda råd" om hur jag borde sminka mig. Tex från skolkamrater, och senare fråm arbetskamrater i vården. Numera händer det nog bara hos frisören, och händer det så byter jag frisör sen.

Håller med.
Sminkar mig aldrig (äger inte smink längre). Har heller inte reflekterat över att någon ska fundera på det. Därav min fråga om komplettering/utveckling av @Petruska .

Nu är det länge sen, men som mycket yngre fick jag rätt ofta helt oombedda "goda råd" om hur jag borde sminka mig. Tex från skolkamrater, och senare fråm arbetskamrater i vården. Numera händer det nog bara hos frisören, och händer det så byter jag frisör sen.
En frisör som färgade håret på mig när jag precis fyllt 40 år menade på att min hårfärgning ledde till att jag såg minst tio år yngre ut. Jag har inga gråa hår öht. Jag kände mig väldigt obekväm eftersom jag inte direkt har någon åldersnoja och ser ung ut generellt. Jag menar det är helt bisarrt hur hetsen pågår på ens utseende hela tiden.

Jag vet att en vän berättade när vi var i 25 års åldern att hennes mamma sagt till henne att hon borde sminka sig för att "behålla sin man" och att det gjort henne ledsen. Jag blev väldigt förvånad att hon hade en mamma som gav den typen av "råd", dels för att det var så långt från den vännen som man kunde komma dels för att någon gav sådana råd alls både angående sminkning och att "behålla män". En fd sambo har dock fällt kommentarer om att han gillar "naturliga kvinnor" dvs sådana som sminkar sig så det inte syns samt rakar och vaxar allt smörjer in sig osv, men det ska inte synas att man lagt timmar och åter timmar på sitt utseende. Själv kommer jag från en uppväxt där det nästan ansågs(ses) som lite fult att ägna för mycket åt sitt utseende. Det präglar säkert hur jag ser på det hela och på andra.

Tycker man får göra skillnad på utseendefixering och att bara sköta om sig och hålla sig fräsch eller se fräsch ut. Det finns dom som inte ens kan gå ner till ica och handla utan smink och fina kläder osv, det är utseendefixering tycker jag. Att hålla sig fräsch och sminka sig så man ser frisk och hälsosam ut ser jag inte som en del av utseendefixeringen.

Tycker man får göra skillnad på utseendefixering och att bara sköta om sig och hålla sig fräsch eller se fräsch ut. Det finns dom som inte ens kan gå ner till ica och handla utan smink och fina kläder osv, det är utseendefixering tycker jag. Att hålla sig fräsch och sminka sig så man ser frisk och hälsosam ut ser jag inte som en del av utseendefixeringen.
Varför skulle det skilja sig?

Jag tror att de flesta kommer upp i stora summor på relativt kort tid om man räknar in allt som har med att underhålla utseendet att göra under bara ett par år. Hudcremer, frisören, smink osv.

Jag lägger inte så stora summor på smink, men investerar en del i hudvård och ansiktsbehandlingar.
Fast jag gissar att de som opererar sig inte gör det istället för frisör, hudvård och smink, utan gör det utöver detta. Alla summor som läggs på utseende utöver någon slags "normalnivå" talar för att personen är mer intresserad av sitt utseende än medelsvensson. Sedan kan jag absolut tycka att "normalnivån" i sig är hög, som en följd av att väldigt många värderar just (kvinnligt) utseende högt.
Det är både och tycker jag. Om man med hålla sig fräsch menar typ att duscha och tvätta sina kläder med jämna mellanrum, absolut. Om man istället inkluderar normföljande gällande hårborttagning, frisyr och smink i begreppet "fräsch" (och därmed insinuerar att normbrytare på området är "ofräscha") bidrar det definitivt till att upprätthålla utseendefixering!

Det är både och tycker jag. Om man med hålla sig fräsch menar typ att duscha och tvätta sina kläder med jämna mellanrum, absolut. Om man istället inkluderar normföljande gällande hårborttagning, frisyr och smink i begreppet "fräsch" (och därmed insinuerar att normbrytare på området är "ofräscha") bidrar det definitivt till att upprätthålla utseendefixering!
Fast känner sig någon fräschare om den rakar sig så är det inget fel eller behöver ha med norm att göra överhuvudtaget. Jag rakar mig för min egen skull, jag tycker jag känner mig fräschare helt enkelt.

Det är inte fel om man ser lite härjad och trött ut att sminka upp sig litegrann för ett fräschare utseende. Att ta hand om håret osv är ju bara också sunt att vilja göra då det oftast innebär att man tycker man ser fin ut eller vill se fin ut vilket faktiskt tyder på en viss typ av välmående. Det tycker inte jag har någonting att göra med att upprättehålla utseendefixering.

Utseendefixering är när man mår dåligt av att gå ut och handla utan smink eller att ha fixat håret osv, när det är någonting som hindrar en i ens vardag. När man måste klä på sig "riktiga kläder" när man går ut och kissar hunden för att man kanske kan möta någon osv.

Och nej, jag insinuerar inte på något sätt att "normbrytare" är ofräscha på det sättet att dom är äckliga och går runt och stinker. Men att vilja se frisk, sund och fräsch ut är aldrig någonting som är fel om det inte går överstyr och man börjar må dåligt ifall man inte fixar till sig till en regnig hundpromenad eller skitig stalldag.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka