Plastikkirurgi och ideal (Utbruten från Kroppshets)

Olika beslut, men lika utseendefixerat. Det känns som att vi mest talar förbi varandra, vi håller med varandra om mycket, om att allt är en utseendefixering, om att operationer är mer permanent osv, men skillnaden verkar vara att jag fokuserar på normaliseringen, på vad som riskerar att vara en dubbelmoral när det finns en utbredd "osynlig" konstruktion och de olika bedömningarna som faller på individen. Det verkar du inte ha något direkt intresse av att diskutera och det står dig fritt. Jag å min sida som är mer intresserad av hur vi bedömer konstruktionen av kvinnlighet utifrån olika normer ser ingen större vits att diskutera det permanenta i operationer, för ja, det är mer permanent än smink och så är diskussionen slut.

Då är jag isf mer intresserad av klassperspektivet som också tagits upp några gånger, (klass)specifik sexism osv.
Varför är det så intressant att diskutera då, det har väll historiskt alltid varit så att det som kommer ur arbetarklassen och "nya pengar" är dålig smak och det som överklassen gör är god smak. Så är det med utseendets normer med.

Sedan skrev jag tidigare att smink mycket väl kan ha ett kreativt värde, men många gånger har det också ett rakt av förskönande värde, detsamma gäller sådant som hårborttagning, kostymer och annat. Så när du ser en kvinna på scen, på filmduken, i ett utställningsrum osv är inte hennes kroppsliga framställning bara ett kreativt beslut, en karaktär frikopplad från vad som förväntas av en kvinna, det är också ofta ett beslut som följer sexistiska riktlinjer, det är många gånger beslutet att konstruera kvinnlighet och följer liknande regler som för övriga befolkningen.

Och om smink och annat används för att "förfula" en kvinna så blir det ramaskri. Diskussionerna som gick när Charlize Theron sminkades till oigenkännlighet i "Monster" gjorde det ju extremt tydligt vad kvinnans roll är...

10502471.jpg

Varför är det så intressant att diskutera då, det har väll historiskt alltid varit så att det som kommer ur arbetarklassen och "nya pengar" är dålig smak och det som överklassen gör är god smak. Så är det med utseendets normer med.
Ja, men det är en analys som saknar genusperspektiv. Dock kommer jag inte tvinga någon att delta i en sådan diskussion heller, alla får givetvis diskutera det som de själva tycker är intressant.
Din angreppsvinkel är ju också intressant om vi betänker att operationer normaliseras och inte alla nödvändigtvis reflekterar över hur permanent det är, det är viktigt sett till vilka problem som kan uppkomma om ett ingrepp går fel, på samma vis kanske man kan säga att bristen på reglering också har en könsaspekt, så jag säger inte att det är ointressant i sig, jag är väl egentligen bara inte intresserad av att diskutera det personligen.

Kläder, smink och skönhetsoperationer har alla en trist, gemensam nämnare. Folk i gemen(och jag är inte bättre än någon annan) känner sig berättigade att avgöra huruvida en person försämrar sitt utseende. Alla som mer eller mindre öppet påpekar att folk vore snyggare utan operationer eller det smink respektive kläder de valt hjälper också till med att bibehålla de strikta ramarna för vad som är snyggt eller inte.

Jag föreställer mig att en faktor i operationer vs smink helt enkelt är priset. Den som lägger en månadslön på att operera sig tycker förmodligen att det är viktigt att se ut på ett visst sätt. Jag TROR att det skulle anses lika utseendefixerat att lägga motsvarande summor på smink, ifall det skulle komma till omgivningens kännedom.

En annan intressant grej är ju t ex den kvinnan från Sundsvall (?) som opererar om sig till en seriefigur. Vad är det för symbol för kvinnlighet?

@Foinix svår fråga angående utseendefixering och smink. Eftersom jag tydligen lever under en sten så har jag aldrig lärt mig hur jag ska sminka näsan rakare eller mindre eller ändra mitt utseende genom smink så det kan jämställas med plastkirurgi. Men jag står ut ändå faktiskt 😁

Tycker generellt att folk får väl göra som dom vill med sina kroppar.
Jag personligen skulle aldrig stoppa in något, dvs proteser för större bröst, rumpa eller förstora läppar och sånt. Inga injektioner och sånt heller annat än i medicinskt syfte.

Att ta bort saker känns mer ok.

Jag har själv beställt tid hos en plastikkirurg för att fettsuga magen och skära bort en del.
Två förlossningar i mogen ålder och 40 kg viktnedgång har gjort sitt. Det stör mig, helt enkelt.
Jag förstår folk som minskar bysten eller lyfter den. Jag skulle möjligtvis kunna lyfta den men tycker det inte känns särskilt nödvändigt. Jag har 80E. Den ser ok ut och en bra bh räcker för att det ska se bra ut.

Själv fixar jag volymfransar var tredje, fjärde vecka och fixar naglarna med jämna mellanrum också. Ser absolut inget fel i det och känner många som gör det.
Jag har tatuerat ögonbrynen också. Obs, både fransar och bryn ser väldigt naturliga ut.

Nej, jag har aldrig sagt att det är vanligt men till skillnad från skönhetsoperationer så förekommer det individuella uttryck som inte följer rådande skönhetsnormer inom sminkning. Inom skönhetsoperationer finns det trots allt rätt strikta ramar som man(så vitt jag sett) inte rör sig utanför.
Fast då blir väl en fråga vad som skiljer skönhetsoperationer från sådant som tatueringar och piercingar av olika slag. Vid de senare är syftet inte alls alltid försköning, precis som det ju inte heller alltid är vid sminkning. Syftet kan vara provokativt eller demonstrativt på olika sätt, som väsentligen inte sker i vid skönhetsoperationer. Varför ser vi inte alltsammans som rätt jämbördigt, tekniskt sett?

För min del så tycker jag att det är synd att någon (många kvinnor, några män) över huvud taget känner att dom måste "förbättra" och/eller förändra sitt utseende. Då menar jag oavsett färga hår, måla ögonfransar eller operera sina kön...

@Foinix svår fråga angående utseendefixering och smink. Eftersom jag tydligen lever under en sten så har jag aldrig lärt mig hur jag ska sminka näsan rakare eller mindre eller ändra mitt utseende genom smink så det kan jämställas med plastkirurgi. Men jag står ut ändå faktiskt 😁
Graden av utseendefixering avgörs av hur dramatisk förändringen är? För mig är det nog istället själva fokuset som spelar störst roll för hur fixerad jag känner mig vid utseende, inte resultatet av det jag gör, även om många visserligen ser ganska annorlunda ut med och utan smink (och med och utan ingrepp förstås).

Graden av utseendefixering avgörs av hur dramatisk förändringen är? För mig är det nog istället själva fokuset som spelar störst roll för hur fixerad jag känner mig vid utseende, inte resultatet av det jag gör, även om många visserligen ser ganska annorlunda ut med och utan smink (och med och utan ingrepp förstås).

Ja alltså om man ser typ likadan ut med eller utan smink så ser jag liksom inte den fixeringen som beskrivs här med div grejer som görs. Men nu kan inte jag det där med att sminka sig rynkfri och allt vad det är som andra här kan eftersom det jämställs.
Hade jag kunnat det och framförallt känt mig tvungen till det och lagt timmar på det varje dag så hade jag oxå hellre opererat mig för att slippa lägga den tiden. Men det är väl den där skillnaden antar jag som är fixeringen att man känner sig tvungen att förändra sitt utseende till det bättre.
Men som andra här skrivit tror jag det är en generationsfråga. Tror inte dagens unga människor ser det som en så stor grej att förbättra och fixa till, hade jag varit yngre hade jag säkert känt likadant.

Jag föreställer mig att en faktor i operationer vs smink helt enkelt är priset. Den som lägger en månadslön på att operera sig tycker förmodligen att det är viktigt att se ut på ett visst sätt. Jag TROR att det skulle anses lika utseendefixerat att lägga motsvarande summor på smink, ifall det skulle komma till omgivningens kännedom.

Jag tror att de flesta kommer upp i stora summor på relativt kort tid om man räknar in allt som har med att underhålla utseendet att göra under bara ett par år. Hudcremer, frisören, smink osv.

Jag lägger inte så stora summor på smink, men investerar en del i hudvård och ansiktsbehandlingar.

Det kan tex vara ett normbrott att vara helt osminkad, jag menar helt osminkad, i rätt många sammanhang. Och sådant som naturligt håriga ben och armhålor, är det ju uppenbarligen. Till exempel.

Här blir jag nyfiken.
I vilka sammanhang ser du det som normbrott att komma helt osminkad?
:)
En intressant del med normer är ju att de kan skilja sig så enormt mellan olika grupper och sammanhang.

Men jag erkänner också att jag läser in något slags provokation eller ställningstagande när du väljer ordet "normbrott" och då läser in en aktiv handling eller aktivt ställningstagande.

Jag tror att de flesta kommer upp i stora summor på relativt kort tid om man räknar in allt som har med att underhålla utseendet att göra under bara ett par år. Hudcremer, frisören, smink osv.

Jag lägger inte så stora summor på smink, men investerar en del i hudvård och ansiktsbehandlingar.

Ja shit vad dyrt hudvård är! Jag var hos hudterapeut och hon sålde på mig prylar efteråt. Aja tänkte jag nån tusenlapp blir de väl, helt okej. Slutade på 5500 + behandling för 1000kr.

När jag varit stabil i min målvikt och skrapat ihop nog pengar kommer jag, som det känns nu, be att få mitt hudöverskott korrigerat.

Jag avskyr fladdret. Det är obekvämt och ja jag tycker det är fult.

Nej jag har inga medicinska problem av det.

(Sen är det möjligt att jag köper en ny hästtransport för pengarna i slutändan men just NU vill jag ta bort fladdret.)

Ja shit vad dyrt hudvård är! Jag var hos hudterapeut och hon sålde på mig prylar efteråt. Aja tänkte jag nån tusenlapp blir de väl, helt okej. Slutade på 5500 + behandling för 1000kr.

Jag hade också en sådan hudterapeut. Produkterna hjälpte dessutom inte alls. Använder ett extremt billigt märke nu som faktiskt fungerar men som kostar typ 50-100kr i månaden om man slår ut allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka