Plast eller silikon fyllning i hoven på tävling, vad säger FIPO?

D

Dressyr biten

Hej!

Nu har jag frågor om regler och skor igen. Det står säkert i FIPO, men det finns så många kunniga här så jag tror jag får ett snabbare och bättre svar här:laugh:

Får man ha plastfyllning eller silikon fyllning i hovarna på tävling?

Får man ha sula plus fyllning? eller måste man vara utan sula om man har fyllning?

Jag är ju inte ute efter någon tyngd, utan söker maximal stötdämpning, då min häst är något plattfotad och därmed har lite sämre stötdämpning.

Jag ska tävla SM med denna nya skoning så jag vill försäkra mig om vad som gäller...:laugh:

Sv: Plast eller silikon fyllning i hoven på tävling, vad säger FIPO?

Man får ha sula med fyllning,MEN om domaren väljer att skära upp din sula för att göra en kontroll så är det en kostnad du själv får ta. Du kan också välja att enbart använda silikon, även det är ok.

Ok, tack så mycket för svar!:)

Man får ha sula med fyllning,MEN om domaren väljer att skära upp din sula för att göra en kontroll så är det en kostnad du själv får ta. Du kan också välja att enbart använda silikon, även det är ok.

Är det fortfarande så att domaren kan plocka av hela skon med sula för att titta på fyllningen?

Ja, eller så skär man upp sulan. Oavsett så blir det ju en kostnad för att återställa, och den får hästägaren/tävlande ta.

Och tänk på att du endast får ha 8 mm tjock sko om du har silikon och sula.
Lycka till på SM!

/Malin

Du som har koll på läget, behöver man anmäla innan att man har sulor - eller har jag fått det helt om bakfoten? Någon maxvikt på sula + ev silikon per hov? Är det OK att ha vikter, t ex boots eller klockor fast att man har sulor o silikon? Jag är också ute efter att få så mycket stötdämpning som möjligt och skona benen lite.

Innan man tävlar så ska man (oftast iaf) anmäla att hästen har sulor.

Jag har tävlat med sula+silicon med Drafnar, man skall alltid anmäla sula på tävling som jag fattat det. Hehe glömde en gg. men det var tur att jag inte hamnade på hovbeslag, för visst blir man diskad om man inte anmält? Jag tror inte det är någon speciell viktgräns på sulan och siliconet? Däremot är det väl begränsning på tjockleken av sulan. Dessutom får du inte tävla med tunga skor som ex. 10: or med sula. Boots-klockor ect. är som vanligt 300g.

Drafnar skall få sulor nu nästa skoning igen, tycker det fungerar super som stötdämpning, speciellt nu när det är så torrt och hårt i marken, hovsulan är dessutom supertorr.

Senast ändrad:

Varför har man plast/silikon och sula? Är det för tyngdens skull? Har man bara det under en kort period?

Tacksam för svar:)

Det är en mycket bra stötdämpning. Ger också vissa hästar extra svikti steget.

I de skoperioder jag inte tävlar islandstävlingar, utan "bara" dressyrtävlingar skor jag med pg fram. Inom ridsportsförbundet får man som känt sko hur man vill, man får dock inte tävla med skydd eller boots. Denna skoning är magic:love:, iallafall på min häst, då snackar vi stötdämpning:banana:! Det är också bra för tölten. Kyljan har en mycket stabil trav, men första veckan m pg ville han bara tölta!

Ett annat tips är att sko runt HELA bakhoven, hovis svetsar en rak brygga bak, detta ger extra stöd bak och har hjälpt när jag bla tränar samlad galopp, denna skoning brukar göra att de sätter under sig bättre bak och får bättre stabilitet. Denna skoning är vanlig bland bla dressyrhästar.

Obs! Inga av dessa skoningar är tillåtna enligt fipo, så prova i tävlingsfria perioder. Det är ingen garanti att det fungerar lika på alla hästar och gör absolut inte hela jobbet, men det kan ge det där lilla extra...:laugh:

Senast ändrad av en moderator:

De exempel du nämner går att omvandla i en mer normal form, istället för omnämn brygga bak kan det räcka mer än väl att göra ett extra utlägg på skon i bak för att stödja hasen eftersom hästen gärna vill lägga mer tyngd på yttersida i bak.
Personligen har jag inte mycket till övers för detta laborerande med päronskor, PG, eggbar mm. Alla dessa beslag räknas som sjukbeslag, myntet har alltid en baksida så även dessa beslag. Att stoppa hästens naturliga glidfas vid nedslaget, ger ett högt slitage på hovled, senor och ligament. Det du nu skriver, ger mig den största anledningen i världen att i framtiden ställa en enkel fråga om jag skulle köpa en ny häst. Har hästen haft en normalskoning hela tiden, om inte bör jag avstå från köp då risken för slitage i omnämna områden annars är väldigt stor och kommande sjukbesök kan vara att vänta.

Kan ge är det bättre att skriva, baksidan med detta är att risken för röta i hov och stråle är hög vilket man bör känna till i de fall man vill använda silikon.

Kan ge är det bättre att skriva, baksidan med detta är att risken för röta i hov och stråle är hög vilket man bör känna till i de fall man vill använda silikon.

Använder man detta i korta perioder så var inte risken för röta i hov och stråle något speciellt stor enligt vår förra hovis.

Hur hög den är beror på individen, det finns många hästar som inte ens klarat en skoperiod utan att få röta. Men man bör också veta att silikon utsätter hoven för en stor friktion, och reaktionen för den är högst varierande. Med det är inget sagt att silikon är dåligt, men som sagt man bör alltid ta reda på hur myntets baksida ser ut.

Jag har provat silikon till en häst istället för sulor, och han fick röta på en skoperiod. Han har i vissa perioder tunn sula, och behöver ett skydd för att inte få blödningar i sulorna främst sommartid på grus. Detta lär vara en vanlig effekt vid silikon, och inte alls så ovanlig.

Nu med facit i hand, så får det bli vanliga lädersulor med tjärdrev i fortsättningen om det skulle krävas sula igen.

Tack för era svar!
Ska ha det i åtanke till nästa anmälning!

Jag riktar detta inlägg främst i eget namn, så att det inte uppstår missförstånd och att någon tar åt sig. Detta ska mer ses som mina egna tankar och funderingar, som jag gärna vill ge uttryck för.

Jag läser och blir faktiskt lite skrämd, jag trodde i min enfald att man slutat med laborerade av än det ena och det andra. Bara för att en hovslagare utför sitt yrke, innebär ju inte det att alla beslag är riktiga. Riktiga är de när de passar individens förutsättningar, men att läsa hur man aktivt går in och skor hästar med sjukbeslag för att göra ändringar i gången skrämmer mig oerhört. Vad är det för utbildade hovslagare som ens ställer upp på detta, det skrämmer mig också.

Backar man bandet några år, så fanns det en tid då islandshästen skulle verkas/skos med lång tå. Detta sades vara för töltens räkning, vilken klartänkt människa som helst inser ju att detta ger en hög påfrestning/verkan på hovleden som kan klassas för att allt annat än sunt.

Jag har hört/sett exempel på där hovslagare givit sig till att svetsa ihop 3-4 st skor för att öka tyngden för hästen. Detta ska ge en ökad styrka i aktuella ben, men va :devil: tog gammal hederlig träning vägen. Detta har främst använts på unga hästar som tränas för visning.

Denna tråd börjar bli skrämmande att läsa, det verkar som om människans bekvämlighet börjar ta duktigt överhand. Man verkar inte inse att allt har sina konsekvenser, och ffa har man inte tagit reda på vilka de kan vara.

Detta ska ses även som en brasklapp till de ev hovslagare som kan tänkas läsa detta, och som ställer upp med sin annars värdefulla kunskap till bl detta. Skäms på er.:mad:

Jag antar att du syftar på laborerandet av olika sjukbeslag för att förbättra/förändra gången och inte användandet av sula för att ge stötdämpande effekt eller skydda mot tramp på zingelgrus?

Svar ja. Att ge ett skydd ska inte jämställas med att göra förändringar i hästens normala hovvinklar etc. PG, päronsko. eggbar mfl är tänkt att ge skydd till en sjuk hov. Om hästen har behov av en sådan sko, är det väl mer tänkt till en rehabilitering för att kunna få hästen åter i träning och inte att man ska träna med dessa beslag och att de kan/ska anses som ett normalbeslag för det är de inte.

Om TR godkänner dessa beslag i tävling, förstärker bara min uppfattning om den negativa sidan av detta reglemente. Jag hoppas att inte FIPO tänker sträcka sig lika långt, kan ju verka hårda ord men är fortfarande min uppfattning.

Liknande trådar

D
Islandshäst Hej! Jag tycker FIPO är lite otydligt vad gäller regler kring olika typer av sulor, eller så är det jag som inte hittar just där det...
Svar
10
· Visningar
2 307
Senast: Boj
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 554
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025