Plast eller silikon fyllning i hoven på tävling, vad säger FIPO?

Sv: Plast eller silikon fyllning i hoven på tävling, vad säger FIPO?

:bow:

I början av detta millenium var det oerhört poppis att sko med sula+silikon.
Näst in till alla som var något eller vill vara någon gjorde det.
Förstod aldig riktigt hypen (men så varken var elelr är jag någon heller ;) ).

/Malin

Bra, då fattade jag rätt ;)

Svar ja. Att ge ett skydd ska inte jämställas med att göra förändringar i hästens normala hovvinklar etc. PG, päronsko. eggbar mfl är tänkt att ge skydd till en sjuk hov. Om hästen har behov av en sådan sko, är det väl mer tänkt till en rehabilitering för att kunna få hästen åter i träning och inte att man ska träna med dessa beslag och att de kan/ska anses som ett normalbeslag för det är de inte.

Om TR godkänner dessa beslag i tävling, förstärker bara min uppfattning om den negativa sidan av detta reglemente. Jag hoppas att inte FIPO tänker sträcka sig lika långt, kan ju verka hårda ord men är fortfarande min uppfattning.

Ang pg på min häst så är det fortfarande pga medfödd plattfot fram (väldigt lite, men ändå). Heller inget jag har året om. Just denna häst är 20 år och oskadd än så länge (Det har förresten alla mina hästar varit tills de dött av ålder, peppar peppar). Skoningen ger bara något bättre balans och svikt. Han blir inte halt om man byter skoning, det ger bara det där lilla extra vilket kan vara trevligt tycker jag för en så pass gammal häst. Jag menar hästen plågas ju knappas av bättre stötdämpning?! Särskilt i tävlingsperioder då hästen förväntas prestera på väldigt varierande underlag. Jag tror dock absolut på att ha normal skoning på de flesta hästar för det mesta.

Men jag tycker inte att det är fel att hjälpa hästen på "traven" ibland. Det är ju snarast i ett skadeförebyggande syfte. Iallafall för mig handlar det inte primärt om att få fram större rörelser eller bättre gång, men när hästen är bekväm kan detta såklart bli en bonus ändå. Främst vill man ha åt en viss förbättring i balansen när man skor lite olika. När man övat med det ett tag kan man byta till normal skoning igen.

Jag tycker snarare att det är ganska konstigt att man enligt fipo får lägga på vikter på hästens hovar, men inte sko så det passar hästen...

Allt är inte svart eller vitt tycker jag, man får använda hjärnan och göra det som passar bäst för hästen som individ. En skoning gör såklart inte en sjuk häst tävlingsbar.

Jag gillar att vara öppen, läsa på så man är säker på varför man gör på ett särskilt sätt och inte vara rädd för att prova lite olika saker.

Kan tillägga att min hovis har mästarbrevet och jag får alltid ha en god motivering för att denne ska gå med på att jag provar den ena eller andra skoningen.

PS. De hovisar jag varit i kontakt med bara skakar på huvudet när fipo kommer på tal...;)

I de skoperioder jag inte tävlar islandstävlingar, utan "bara" dressyrtävlingar skor jag med pg fram. Inom ridsportsförbundet får man som känt sko hur man vill, man får dock inte tävla med skydd eller boots. Denna skoning är magic:love:, iallafall på min häst, då snackar vi stötdämpning:banana:! Det är också bra för tölten. Kyljan har en mycket stabil trav, men första veckan m pg ville han bara tölta!

Detta kan även bero på att PG skon är avsevärt tyngre än en normal 8mm*22 remont sko. Ca 350 gram tyngre per sko.

PG skon är absolut inte "magic" utan snarare den sista konstgjorda andningen.

Om du tävlar med sulor så måste du anmäla det, annars blir du automatiskt diskad i en hovbeslagskontroll.

Naturligt vis inte men frågan är varför individen behöver en mekanisk stötdämpning för att inte plågas.

Läs vad jag skriver, denna häst behöver inte pg för att slippa plågas, herregud! Tänk vad ofta saker ska dras till sin spets när man kommunicerar i skrift, och vilken otrevlig ton det gärna blir?

Pg ger i detta fall snarare det lilla, med betoning på lilla extra hos i mitt fall en fullt frisk häst som går med vanlig skoning vinterhalvåret. Jag gör regelbundna veterinärkontroller och hästen har aldrig varit halt.

Som jag tidigare skrev, en häst som inte fungerar med normal skoning, finner man inte lösningen i specialskoningar. Det är en HELT annan sak.

Ska man specialsko ska detta såklart övervägas med en välutbildad hovis!

Jag ger också Boj helt rätt i att det inte är något som ska göras lättvindigt och man bör VERKLIGEN väga för och nackdelar.

Från första början vände jag mig i mitt inlägg till folk som kanske också hade häst som inte hade optimal stötdämpning, dock såklart inte så dålig dämpning att hästen är rent av halt eller har direkt ont utan extra skydd! Jag kunde aldrig drömma om att inlägget kunde missuppfattas så, så jag ber om ursäkt om jag var otydlig.

Senast ändrad av en moderator:

Detta kan även bero på att PG skon är avsevärt tyngre än en normal 8mm*22 remont sko. Ca 350 gram tyngre per sko.

PG skon är absolut inte "magic" utan snarare den sista konstgjorda andningen.

Så tungt?? Jag upplever dem som lätta, när jag håller dem i handen (har dem hemma) känns de lätta, men, ja de är nog tyngre än den sko du talar om. När jag skor m 10mm sko bak och pg fram sa hovis (denne har ju ändå mästarbrevet) att det blir lättare fram och tyngre bak, så upplever jag det också vid ridning.

Huruvida det är kontgjord andning eller magic beror nog på syftet med skoningen från början.

Jag får väl ytterligare poängtera att jag inte anser att man ska sko en "dålig" häst med pg och sedan tro att problemet är ur världen.

När jag skor m 10mm sko bak och pg fram sa hovis (denne har ju ändå mästarbrevet) att det blir lättare fram och tyngre bak, så upplever jag det också vid ridning.

Det kan inte stämma att den med denna skoning blir lättare fram och tyngre bak för i så fall skulle den inte vara i behov av ett sjukbeslag med större stötdämpning fram i form av PG beslag.

Jo i ett fall skulle det stämma och det vore i så fall ett ryttar relaterat problem som får individen att gå på bogarna.

Jag förstår nu varför din hovslagare innehar Mästarbrevet för det klarar man bara av att avlägga om man ser helheten.

Senast ändrad:

Jag måste också fråga, att sko med 10 mm skor bak gör även jag i perioder om det föreligger speciella problem för hästen. Sist berodde det på att en gammal häst behövde hjälp att stärka och stabilisera sina bakben efter behandling. Men PG är tyngre än 10 mm, så jag fattar inte vitsen med detta. Då kan du i så fall tillämpa tillfällig tyngning genom riktigt tunga boots, och jag lovar att du får duktig schvung i gången även med det fast inte hela tiden utan bara under ridning.

Boj skakar på huvudet, och undrar varför en hovslagare med vad som påstås mästarbrev skulle komma med så konstiga ideer.

Nej vet ni vad...

Vad tråkigt det är när diskussioner utvecklas till pajkastning, istället för det intressanta utbyte av erfarenheter och information det skulle kunna vara.

Jag tror faktiskt jag tar och avslutar mitt användarkonto här på buke.

Nu ska jag ut på en barbackatur i skogen och tanka lite positiv energi.

Ha en bra sommar:laugh:

Tycker du att det blir pajkastning, när man börjar undra varför vissa beslut tas? Vad i diskussionen är pajkastning, att man blir ifrågasatt. Jag ifrågasätter främst när jag hör hur det låter helt uppåt väggarna, det du skriver stämmer inte överens med verkligheten i användandet med detta beslag.

Ja jag är tväranti mot all konstlad skoning på en frisk häst, att skydda en frisk häst med sulor och annat är självklart men att börja sko upp en häst för att få bättre gång är inte bra i förlängningen och det är jag starkt anti emot.

Att använda sjukbeslag på en häst under rehabilitering torde vara en självklarhet, eftersom ambitionen hos de vårdande personerna är att strävan ligger i en normalskoning när skadan tillåter det. Att däremot börja sko med sjukbeslag på en frisk häst, då måste jag få fråga varför. Anser du detta vara pajkastning, så får det verkligen stå för dig själv. För mig tyder det bara på att du inte vill bli ifrågasatt, eller att du egentligen inte vet varför du låter sko hästen med den typen av beslag.

Jag förstår att du kan tycka att det låter otrevligt, men belive mee. Andemeningen i detta inlägg är allt annat än en otrevlig sådan, bara i all välmening.

Nu ska jag ut på en barbackatur i skogen och tanka lite positiv energi.

Hoppas du har så mkt grundkunskap och säkerhets tänkande att du åtminstådet rider med hjälm.

Jag har sett större personer som i tro om att hästar är död ting efter barbackaritt i skogen tillbringat sitt resterande liv i rullstol.

Naturligtvis händer detta aldrig mig men i bland andra.:angel:

Herregud vilket onödigt inlägg.
Men det vet vi ju Coari, att du är lite bitter och gillar att jävlas istälelt för att hålla dig till sakfrågan.

Jag håller med Dressyrbiten, varför är det fel att lyssna på en hovslagare som är man litar på, när det gäller vilka skor en häst ska ha? varför är det fel att hjälpa sin häst på traven med skoningar, om det inte skadar den utan snarare hjälper den?

Att Dressyrbiten skulle rida sin häst dåligt, och den därför behöver stötdämpningen, är rent skitsnack. Hon rider bättre än en majoritet av de islandsryttare jag har sett.

Nog för att jag är yrvaken och grinig, men jag blir bara trött när jag läser den här diskussionen. Tänker inte gå in närmare på det här, för jag vet att jag bara kommer starta en helt irrelevant diskussion.

Hej.

Men Muninn, så skrev ingen i något inlägg. Att ifrågasätta när något är uppåt väggarna, är för mig inget konstigt. Även om personen är aldrig så skicklig, så ifrågasätter jag ändå. De bör kunna prestera en logisk förklaring, som det ser ut nu kommer vi inte få någon vilket är synd eftersom hovslagaren innehar mästarbrev.
Jag känner bara 2 sådana hovisar tidigare, med mästarbrev så det hade varit bra med en förklaring så man fått lära sig något nytt.

Fast coaris sista inlägg reagerade även jag på, det hade ingenting med trådens ämne att göra överhuvudtaget och verkade väldigt felplacerat i diskussionen...

Fast coaris sista inlägg reagerade även jag på, det hade ingenting med trådens ämne att göra överhuvudtaget och verkade väldigt felplacerat i diskussionen...

Det hjälper inte upp frågan, att fler avviker från ämnet.

Isåfall har du antingen inte läst Coaris inlägg, eller så har jag feltolkat helt.

Men hintarna om att "varför behöver just den hästen stötdämpningen" (vilket redan var förklarat) och

"Jo i ett fall skulle det stämma och det vore i så fall ett ryttar relaterat problem som får individen att gå på bogarna.

Jag förstår nu varför din hovslagare innehar Mästarbrevet för det klarar man bara av att avlägga om man ser helheten. "

Enligt mig är det här ganska rejäla pikar om att den hästen bara behöver den skoningen för att den rids på bogarna.

Nåja. Jag ska väl inte lägga mig i mer.
Men även jag suckar, skakar på huvudet, och undrar varför i hela friden det inte är OK att använda hjälpmedel som inte skadar hästen. Men, det är en fråga jag aldrig kommer att hitta en vettigt svar på.

Min fråga var, varför man använder en sjukbeslag på en normalt sett frisk häst. Man tycker själv inte om att tynga hästen med boots, men ett PG beslag anses ok för att öka gången?
Skulle du använda kryckor eller gips även fast frisk? Om så, varför?

Slutledningen var, om hästen får en bättre gång pga ett sjukbelsag. Borde det i grunden föreligga någon åkomma som blir hjälpt av PG beslaget.

Alla hovslagare bör se helheten, dock är inte min uppfattning att en med mästarbrev skulle ha en större sådan förmåga. Det fanns tidigare en film som numera tyvärr är borta, en mästare i arbete där det handlade om allt annat än helheten. Jag är av den åsikten, att alla kan göra misstag oavsett i vilken position man befinner sig. Därför ifrågasätter jag oavsett vilken titel personen bär eller innehar.

Liknande trådar

D
Islandshäst Hej! Jag tycker FIPO är lite otydligt vad gäller regler kring olika typer av sulor, eller så är det jag som inte hittar just där det...
Svar
10
· Visningar
2 307
Senast: Boj
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 554
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London