Plast eller silikon fyllning i hoven på tävling, vad säger FIPO?

Sv: Plast eller silikon fyllning i hoven på tävling, vad säger FIPO?

Isåfall har du antingen inte läst Coaris inlägg, eller så har jag feltolkat helt.

Men hintarna om att "varför behöver just den hästen stötdämpningen" (vilket redan var förklarat) och

"Jo i ett fall skulle det stämma och det vore i så fall ett ryttar relaterat problem som får individen att gå på bogarna.

Jag förstår nu varför din hovslagare innehar Mästarbrevet för det klarar man bara av att avlägga om man ser helheten. "

Enligt mig är det här ganska rejäla pikar om att den hästen bara behöver den skoningen för att den rids på bogarna.

Nåja. Jag ska väl inte lägga mig i mer.
Men även jag suckar, skakar på huvudet, och undrar varför i hela friden det inte är OK att använda hjälpmedel som inte skadar hästen. Men, det är en fråga jag aldrig kommer att hitta en vettigt svar på.

Då läser du mina inlägg som fan läser bibeln,, PG är ett sjukbeslag och det absolut hitills mest kända stötdämpningsbeslaget och det jag nämde va bara en allmän information att om hästen rör sig bättre med PG skor så föreligger antingen ett ryttar problem eller en icke fräch individ. Så enkelt är det och vad jag menar med Mästare så kan det vara så att kunden kanske inte vill höra helhetsbilden utan för individens bästa skor helt enkelt Mästaren den men PG. Det är den enklaste lösningen för då blir alla nöjda.

Naturligtvis kan ett hjälpmedel som PG inte skada individen (jo med vinterskoningen och alla dessa broddar) Däremot så bör man fundera på om man inte redan har en skadad individ om den rör sig bättre med PG..

Jag har oxå haft en kund som envisades med att dom skulle skos med PG och vägrade lyssna på när jag bad om att dessa individer va i större behov av en Veterinärklinik för grundlig undersökning än skoning med PG..

Det finns inte en tjans att skador ska försvinna och upphöra enbart genom skoning med PG,,, man bara fördröjer tiden innan den havererar och kör med konstgjord andning..

Du ska få ett vettigt tips.

Det är bättre att först genomgå en grundlig veterinär utredning där man finner skadan och behandlar den samt skor den med PG under själva rehabeliterings tiden än att man gör tvärt om..börjar med att sko den med PG och upptecker att den rör sig bättre och är nöjd med det.

Tack för det tipset, men jag är ingen idiot. Det är rätt självklart att man tar hästne till veterinär om man har minsta anledning att tro att det föreligger något fel.

Jag kan stånga pannan blodig när det gäller olika hovbeslag, men jag har vett nog att inte gå i klinch med en hovslagare, som jag dessutom har fått höra är väldigt duktig... ;)

Jag menar bara hypotetiskt- vart i ligger det fruktansvärda i att sko en häst med ett beslag som den blir hjälpt av på ett eller annat sätt, om det inte skadar? Säg att man har en häst som enligt veterinärutredning är frisk, men som med hjälp av specialbeslag bak sätter under sig bättre, så man får den lilla hjälpen för att kunna ta steget upp till piruetter från femmetersvolter, och dessa beslag inte skadar hästen på något sätt.
Är man en dålig hästägare om man skor med de beslagen för att få den hjälpen?

Filosofi på hög nivå. Och visserligen rent hypotetiskt, så det kanske inte är ett dugg intressant att diskutera heller.

Tack för det tipset, men jag är ingen idiot. Det är rätt självklart att man tar hästne till veterinär om man har minsta anledning att tro att det föreligger något fel.

Jag kan stånga pannan blodig när det gäller olika hovbeslag, men jag har vett nog att inte gå i klinch med en hovslagare, som jag dessutom har fått höra är väldigt duktig... ;)

Jag menar bara hypotetiskt- vart i ligger det fruktansvärda i att sko en häst med ett beslag som den blir hjälpt av på ett eller annat sätt, om det inte skadar? Säg att man har en häst som enligt veterinärutredning är frisk, men som med hjälp av specialbeslag bak sätter under sig bättre, så man får den lilla hjälpen för att kunna ta steget upp till piruetter från femmetersvolter, och dessa beslag inte skadar hästen på något sätt.
Är man en dålig hästägare om man skor med de beslagen för att få den hjälpen?

Filosofi på hög nivå. Och visserligen rent hypotetiskt, så det kanske inte är ett dugg intressant att diskutera heller.

Det är inte fråga om att gå i "klinch" med en hovslagare utan att själv förklara det man upplever och delge sin hovis detta, därefter lyssna på hovis erfarenhet och förslag till olika lösningar på problemet... Kan man inte komunicera finns heller inget samarbete, kan heller inte hovis förklara på ett för dig förståligt sätt så föreligger ngn form av komunikations problem..

Säg mig,, vilka specialbeslag på bakhovarna är det du syftar på som får individen att sätta under sig mer bak???

Mig veterligt så är alla specialbeslag bak till för att individen inte ska sätta under sig lika mkt bak med det specifika beslaget utan i stället få ett större understöd i traktregionen med ett mindre understucket steg och genomtramp enbart för att rygg,länd,kors,has och kotor ska få en mer avlastande belastning..

Har man en häst som med ett specialbeslag bak sätter under sig ännu mer i piruetterna så kan jag lova dig att den kommer sätta sig på arslet (på ren Svenska)

Här talar vi om att ge individen extra stöd i traktdelen för att den behöver ett ökat understöd utifrån den samling som den rörelsen innebär. Det kan vara förlängda traktarmar, äggbar, uppkilning,eller förstärkt med sulplast i traktdelen mm mm.. I alla avseende gäller det att mekaniskt ge ett ökat understöd för hovens bakre region och aldrig,, aldrig kommer detta leda till att individen sätter under sig mera,, snarare tvärt om den sätter under sig mindre men klarar av att sätta sig mer på bakdelen...

Du måste ha skillnaden klar för dig eller be din hovis förklara skillnaden så att du förstår den..

Jag syftade på dig, Coari. Jag vill inte gå i klinch med DIG, för jag vet att du är duktig.

Alla grejer jag skrev, skrev jag rent hypotetiskt. Därför är de väl svåra att diskutera.

Menade dock såklart det du menar, att hästen KLARAR AV att sätta under sig mer. Inte att den gör det per automatik när den får på sig ett visst beslag.

Liknande trådar

D
Islandshäst Hej! Jag tycker FIPO är lite otydligt vad gäller regler kring olika typer av sulor, eller så är det jag som inte hittar just där det...
Svar
10
· Visningar
2 307
Senast: Boj
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 554
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen