Planering...

D

Dark_Iris

Hur ofta kan man hopptävla?
är det fel att med en häst i full kondition tävla flera helger i rad?
Vill veta lite åsikter...
Har fått klagomål på min tävlingsplanering från enstaka utomstående.

Pga miss i planeringen (inte bara från min sida) har det nu blivit tävlingar varje helg ett par helger i rad.
(jag skulle inte varit med på alla, men nu behövs jag till ponnylaget, annars åker min klubb ur serien) :(

Det är bara lätta klasser, som högst LB, och emellan tävlingshelgerna skrittar jag, tömkör, rider dressyr och rider ut.
Allmänt tar det rättså lugnt och har kul.
Efter tävlingshelgernas slut, ska hon få 3 veckors total hoppvila.
Är det fortfarande fel att tävla så ofta?

VIll veta era åsikter...

Sv: Planering...

Tävlar max tre helger i rad, sen paus en helg. Vi är väldigt stabila på 110, helt okej på 120, men gröna på 130 (2 starter alldeles nyligen).

v. 16 sön. 120 och 130.
v. 17 lör. 120 och 120
v. 17 sön. 130
v. 18 lör. 110 och 110.
v. 21 lör. 110 och 120

så efter lördag tar vi tävlingsuppehåll i hela 3 veckor. dock träning som vanligt varje onsdag.

så gör jag!

tror du får fråga dig själv hur du tror hästen ser på saken. det är olika från häst till häst, och du känner den ju bäst själv! sen skriver du inte exakt hur många helger i rad det handlar om. Sålänge du försöker vara ärlig och realistisk i din bedömning så går det troligtvis inte dunderfel. Rådfråga din tränare, som du förhoppningsvis har förtroende för.

Håller med... Beror ju lite på åldern på din häst också. Om du inte hoppar högre än LB så ska det ju inte vara så farligt att åka några helger på raken (typ 3).
När du gör en långsiktig planering så tänk att du delar in tävlingsåret i antingen två lite längre perioder (vår och höst) eller tre lite kortare perioder med vila emellan.
Många hopptränar ju en gång i veckan och oftast så är det tyngre för hästen fysiskt att gå en hoppträning än att åka på hopptävling då en träning oftast innehåller fler antal språng. Sen belastas hästarna olika psykiskt vid en tävling beroende på hur vana dom är.

Jag delar själv upp mina tävlingar i fler men kortare perioder och åker som max varannan helg. Dock går min lite högre klasser (1.40 och ibland lite högre). Då blir det att jag tävlar en helg, sen vila en helg och sen tävla och sen vila två helger innan man börjar om.
Fast det är hur jag gör.. dock från tips av bra tränare.

Hoppas du fick nåt bra svar :)

Lät som en klok uppdelning! (även för mig som tävlar på 0,90 - 1,10 nivå...)

//Alice

de klasserna sliter ju inte spec mkt på hästen, så om den tycker att det är kul kan du ju tävla varje helg en period och sen ta en peiod med färre el inga tävlingar när det passar

Lite olika men mina brukar gå 3 helger i rad, sen vila en helg. fall det inte är meeting, då går dom oftast bara 2 helger i rad.

Dark_Iris skrev:
Hur ofta kan man hopptävla?
är det fel att med en häst i full kondition tävla flera helger i rad?
Vill veta lite åsikter...
Har fått klagomål på min tävlingsplanering från enstaka utomstående.

Pga miss i planeringen (inte bara från min sida) har det nu blivit tävlingar varje helg ett par helger i rad.
(jag skulle inte varit med på alla, men nu behövs jag till ponnylaget, annars åker min klubb ur serien) :(

Det är bara lätta klasser, som högst LB, och emellan tävlingshelgerna skrittar jag, tömkör, rider dressyr och rider ut.
Allmänt tar det rättså lugnt och har kul.
Efter tävlingshelgernas slut, ska hon få 3 veckors total hoppvila.
Är det fortfarande fel att tävla så ofta?

VIll veta era åsikter...

Kanske några redan sagt. Men året består ju av mer intensiva och mer lugna perioder. Våren brukar vara lite mer intensiv tycker jag.
Så här tänker jag:
Under en intensiv tävlingsperiod kan det ibland bli tre helger i rad men sen då paus ett par helger. Annars varannan dvs 2 i månaden.
Under såna perioder ingen hoppträning. Men dressyrträning.

Rida ut, hålla igång, hålla formen. Vara väldigt vaksam på på ev trötthet eller andra problem.
Då är hästen i alla fall minst 6 år, tänker jag mej.

Alltså, det är ju inte bra. Dels finns det risk för att din häst tröttnar, och sedan är det ju ganska ansträngande för en häst att hoppa en bana eller två flera helgeer i rad. Jag tycker att du ska ta det lite lugnt med hoppningen, men å andra sidan har jag ju alltid varit lite överkänslig med att hoppa för mkt! (A)

När jag tävlade flitigt med min ponny så tränade jag inte hoppning i veckorna, utan han hoppade bara på tävling, och mellan de intensiva tävlings perioderna så slängde jag in några veckor paus.

Lyssna till din häst, börjar den visa minsta lilla tecken på att den inte vill ge 100% så låt den få en paus även om den infaller innan din planerade paus.

Alla hästar är indivder och pallar olika mkt, det är du som känner din häst bästa och det är där du ska avgöra hur mkt du kan tävla. Dock är det bästa att ge hästen vila från tävlinga innan den känner sig lite sliten i kroppen och inte vill ge 100%

Tack för alla kloka svar! :D :bow:

Jag har en 9-årig ponny, som inte vet något bättre än att åka och tävla (och hoppa!)!
Hon är van från sina ägare att åka o tävla varje helg upp till 5-6 helger i rad, och har aldrig tröttnat, utan bara blivit bättre för varje tävling. :banana:

Jag tävlar bara låga klasser, som denna hästen kan hoppa i sömnen, och bara 2 klasser/tävlingsdag.
på veckorna emellan skrittar jag dagen efter tävlingen och dagen före.
Emellan har jag ridit ut, ridit dressyr och tömkört.

Jag tänker inte hoppa något mer än på tävlingarna, och efter alla tävlingshelger blir det total hoppvila i minst 3 veckor.

Hade det inte varit för att min klubb behövt mig i laget, hade det blivit paus och endast två helger i rad... Nu är de4t varje helg hela maj :o :eek:
Men ägaren tyckte att hästen hade psyket för att hålla genom alla tävlingarna, och jag har rådfrågat 3 olika tränare som säger att jag kan tävla varje helg, så länge hon inte uppvisar trötthet på något sätt.

Detta blir en intensiv period, men sedan blir det inte mkt tävlande förrän i sensommar/höst. Så efter övertänkande av alla kommentarer, får hon tävla så länge hon verkar tycka det är kul och så länge hon är pigg har jag bestämt.

Kl
Jag hoppar som mest 2 meeting/ månad med mina hästar. Men det beror ju på att de har haft problem med sina ben. Om du har en ponny som är i full gång så tror jag inte att 5 helger i rad tex och sen 2 veckors vila är någon större fara om du drar ner på framhoppningssprången och träningssprången emellan..

Penny_Lane skrev:
Kl
Jag hoppar som mest 2 meeting/ månad med mina hästar. Men det beror ju på att de har haft problem med sina ben. Om du har en ponny som är i full gång så tror jag inte att 5 helger i rad tex och sen 2 veckors vila är någon större fara om du drar ner på framhoppningssprången och träningssprången emellan..

Jag hoppar alltid bara fram högst 4 språng så länge hästen känns bra. Jag vill inte rida för mkt innan.

Hon är trimmad till tusen, så enligt alla jag frågat (som sett os IRL) ska hon orka, med tanke på mitt ridschema mellan tävlingarna.

jag tävlar reg ponny hopp, mest lägre höjder som L:B (=1m) då kan jag tävla ibland 4 helger irad, men sedan e det juh jätte viktigt att hästen får ta igen sig och inte tävla på 1 eller 2 hlger, sen tycker jag att hästen gå lite tuffare ibland, jag menar man låter dom endå vila längre stunder, samt i veckorna, under votern och några dagar på sommaren osv, man får gå efter hur kul häsdten tycker att det e och hur mkt just hästen klarar av det, mycket e just efter den indeviden :)

Panikie skrev:
jag tävlar reg ponny hopp, mest lägre höjder som L:B (=1m) då kan jag tävla ibland 4 helger irad, men sedan e det juh jätte viktigt att hästen får ta igen sig och inte tävla på 1 eller 2 hlger, sen tycker jag att hästen gå lite tuffare ibland, jag menar man låter dom endå vila längre stunder, samt i veckorna, under votern och några dagar på sommaren osv, man får gå efter hur kul häsdten tycker att det e och hur mkt just hästen klarar av det, mycket e just efter den indeviden :)

Jag tävlar bara lokalt, så det är ju ännu mindre "press" på hästen så att säga...
Tack för svaret..
Skönt att veta att fler tkr som jag; att det är ok om man har en häst som håller. ;)

Tycker du skall göra som DU känner för still syvende och sist så känner DU din häst bäst. Vi här kan råda dej till vad som helst men vi känner ju inte er. Kör på blir hästen trött så för du väl strycka dej svårare än så är det inte.. Goood luck..:)

jag brukar också sätta tre helger i rad som maxgräns och sen minst en helgs vila. och då hopptränar jag en gång i veckan( inte alltid hoppning markarbete var tredje gång kanske)

*kl*

Du kan ju berätta om dina hoppträningar på 120 -130cm veckorna innan också så kan man se det ur en annan vinkel... ;)

Venezuelas skrev:
*kl*

Du kan ju berätta om dina hoppträningar på 120 -130cm veckorna innan också så kan man se det ur en annan vinkel... ;)

Att jag höjdhoppat henne EN gång är inte fel.
Det var som en helt vanlig hoppträning. Jag hoppar ju inte så högt i vanliga fall.
Det är du som fått fel uppfattning.

Penny_Lane skrev:
Tycker du skall göra som DU känner för still syvende och sist så känner DU din häst bäst. Vi här kan råda dej till vad som helst men vi känner ju inte er. Kör på blir hästen trött så för du väl strycka dej svårare än så är det inte.. Goood luck..:)

Efter två tävlingar kan jag meddela att hon känns kanonfin, och hon har bara blivit piggare och piggare! Hon var oerhört pigg idag på skrittrundan, trots hopptävlingen igår.
Hon kommer fortsätta tränas efter ett ridschema under denna tävlingsperiod. Det verkar än så länge fungera kanon.

Dessutom talar resultaten också för att det går bra: 5:e placering första tävlingen, 4:e placering andra tävlingen. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar