Placering av vatten

Trissa

Trådstartare
Alla är väl ense om att det är viktigt att hästarna får i sig tillräckligt med vatten, för att undvika kolik mm. Samtidigt så propageras det också för att man ska (speciellt på lösdrifter) sätta vatten och mat i olika delar av hagen för att hästarna ska röra sig mera.

I vintras hade jag foderhäck och vatten intill varandra, tills jag under en månad eller så var tvungen att flytta foderhäcken till andra änden av hagen. Skillnaden i hur mycket vatten det gick åt var markant, och handlade om ganska många liter/dygn. (Inte så att någon fick kolik eller verkade må dåligt i och för sig.) Så är det verkligen så smart att separera vatten och foder?

Sv: Placering av vatten

Lösdriften där jag har min häst har vatten, saltsten och ligghall på samma ställe (nära stallet) och höet längre bort i hagen (varierande platser beroende på hur upptrampat det blir), men upp till en dryg km bort uppskattningsvis, och det verkar fungera bra, de dricker iaf mycket, och står inte bara vid maten utan är uppe vid ligghallen en stor del av tiden. Rör sig mycket dessutom.
Kan tänka mig att det är en vanesak, att vattenintaget kan minska till en början om de är vana att ha vattnet bredvid maten.
Nu är det ju sommarbete, och jag såg på min häst idag att då han gick till vattnet och det var slut och jag sprang ut och fyllde på direkt, han stod 10 meter ifrån baljan men kom inte fram och drack, så egentligen var han nog inte så törstig - men hade det funnits vatten då han kollade hade han säkert druckit rätt mycket.. Även hästar kan vara lite bekväma. ;)
Tippar på att de dricker större mängder åt gången då de är vid vattnet än om de har nära mellan vatten och mat.

När mina hade vatten o hö i olika ändar av hagen så drack de knappt nått, men när jag flyttade vattnet närmare höt så drack de massor. Slutsatsen på detta blir vatten nära grovfodret då dricker de bättre, hellre det än att de rör sig mer men dricker sämre

Jag har vattnet ganska långt från foderstationerna och två hästar dricker totalt ca 60-70 liter/dygn vintertid. I hagen med ensam häst går det ca 25-30 liter/dygn vintertid. Sommartid står vattnet vid grinden på betet och det varierar hur mycket de dricker. Gräs har ju en helt annan TS-halt än hö. Har det varit torrt och varmt dricker de mer, regnar det så dricker de "knappt alls".

tillägg: jag har haft vattnet nära inpå när hagen varit avdelad till mindre del och då har det gått åt mer vatten, men de har mest grisat runt med vattnet, kliat sig på baljan så att den har vält omkull, doppat mat i det och ofta på nåt sätt fått ner en massa lera i vattenkaret...

Intressant frågeställning det där! OM man tänker på hur det ser ut i det vilda så har de oftast inte vattnet precis inpå maten, utan får ju ofta gå ganska långa sträckor mellan mat och vatten. Frågan är ju hur ofta dessa vildhästar får kolik och om man kan ställa det i relation till hur mkt/lite de dricker?
Sen måste det ju, som ni säger vara skillnad om man har hö eller hösilage och vad man har för TS halter. Undrar just hur mkt ts det är i gräs på vintern? (som vildhästarna äter tänker jag?)

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lavinia
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 210
Senast: Babe
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama