"Placering" av sadlar

Re: \"Placering\" av sadlar

personligen tycker jag att dom båda texterna bara passar in på den andra bilden, där varken lyfter hästen på frambenen, sadeln ligger inte bra och ryttaren ser ut som om att han sitter i en soffa.
på den första bilden däremot så har ryttaren skänklarna bra, hästen lyfter på frambenen och om man kollar vart sadeln ligger så ser man att den inte ligger på bogbladet, utan det är bara vojlocken som sitter där.

Vad är det för fel på svanskappa?? Förutom att det inte ser så snyggt ut. Min sadelutprovare rekommenderade det om det inte funkade med ryggen, även om sadeln satt bra.

Känns onödigt att investera i en när jag ändå tänker skaffa en utprovad sadel som förhoppningsvis klarar sig utan.

Jag håller me dig.
Min häst har ganska kort rygg och ska jag sadla 4 finngrar bakom bogbladet så ser det ut som om sadeln är halvvägs uppe på korset. Jag ser till att sadeln hamnar bakom bogbladet men alla hästar funkar inte teorin på.

Ser tyvärr ofta det problemet. Min familj blir helt tokiga på mig när jag ,även om vi har väldigt bråttom, alltid envisas med att sadla den häst jag skall rida. Sperciellt mina egna hästar då jag vill att de skall muskla sig på de rätta ställena. Men i bland finns det ju yttre omständigheter som försvårar att lägga sadeln i en korrekt possition.
En av de värre saker jag varit med om när det gäller sadlar och dess position var när jag var i norge och skulle ha lite träningar i dressyr. På ett ställe så ser jag hur de flesta som rider lägger sadlarna över :confused: manken på hästen och spänner fast den där. Jag frågar då några av eleverna varför dom lägger sadeln där och förklarar om bogbladet osv... vad får jag till svar???? jo att deras ridlärare (högsta risdkolechefen) säger att de ska lägga sadlarna där. Så jag frågar ridskole chefen varför h*n lärt sina elever detta. Då får jag till svar att det spelar väl ingen roll vart sadeln ligger :confused:
Jag berättar lite försiktigt om bogblad och säger att så har studier visat och jag fått lära mig. Då tittar h*n väldigt nedlåtande på mig och säger att "men lilla vän det vet väl alla som kan något om hästar att hästar har inget bogblad"!!!!!! :confused: :confused: :crazy:
Kul det var att höra... suck

Hästen på översta bilden är nog inte så illa sadlad. Däremot går den i en gräslig form, ihopdragen med sänkt rygg, stackaren. :cry:

Om det bara är det som är problemet så kanske du ska skaffa en mindre sadel....men det är svårt att få en bra sadel som ligger rätt och passar både häst och ryttare..

Bra tråd, då man själv ser många ryttare som sadlar för långt fram. Det borde verkligen läras ut bättre på våra ridskolor...

Håller med! Alltför många sadlar för långt fram. Och även om hästen är rund går det att få sadeln att ligga på plats, svanskappa heter miraklet. Men så är det ju inte så många som vill använda en sådan, det är ju för ponnyer ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 843
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Träning Eftersom jag håller på att byta sadel på hästen så sitter man ju timme in och timme ut och analyserar olika sadlar, bomvidder, vinklar...
Svar
5
· Visningar
1 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka