Lady_A

Trådstartare
Vad är det för skillnad på en pitbull och en sk "bull terrier" är det samma ras?? Vilka skillnader är det mellan bullterriern och am. staffen??? (förutom utseendet!) Finns tigrerade eller helsvarta "bullar"
Kan man ha en bullterrier till nått??? Tex agility, lydnad, spår, apport. Och kan man lägga blodspår eller apportera tex fågel utan att väcka "blodtörst"

Funderar på att köpa valp och pojkvännen är helt såld på bullterriern för han tycker de är så otroligt söta! Men jag vill ha en hund som kan jobba och följa med på ridturer och dessutom inte en vit bulle!

Kan vi samsas??? :confused:

Alla de namn du nämnt är tre olika raser.
Var det det du undrade, eller jag hängde inte med riktigt... :confused:

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Gå in på vovve.net Där finns det ett jättebra ras register där du kan se rasstandarden och bilder på de tre (Amerikansk staffortschire bull terrier, Pit bull terrier och Bullterrier) raserna du pratar om.

Nu är inte jag nån hejare på det där med hundraser, men jag kan iaf säga att jag inte skulle välja en pitbull då detta är en framavlad kamphund. Visst tror jag på att en vovves temprament beror mkt på miljö och uppfostring och jag har nog sett pitbulls som varit som små nallar, MEN man vet ju inte vad som kan dyka fram under kritiska omständigheter. Hur pass stabila är de till mentaliteten? Jag vet inte, men jag litar inte riktigt på den rasen. Är ju inte vovvarnas fel, är som vanligt människan som varit framme och spökat med sina klåfingrar och befängda idéer... :(

Tack!
Men bara bull terrier och am. staff fanns!
Bull treeiern är den jag tidigare hört folk kalla pittbull...
Men som vanlig står ju inget om rasen som sådan (föruton öronlängd osv)

Nja snarare om bull terrier och pittbull var det.... Så vill jag ju veta vad som skiljer dem åt.

Temperament användningsområde osv...

Jag är absolut ingen expert på området, men så här har jag uppfattad det:
Bull terrier och pitbull har inte mycket gemensamt utseendemässigt i alla fall.
Däremot så var ju Am Staffordshireterrier och Pitbull terrier samma ras från början, och de kan vara svåra att skilja på utseendemässigt. Am Staffen har däremot inte avlats för kamp på länge, så jag gissar att de inte har lika mycket kamplust som en äkta Pitbull.
APTB (American Pitbull Terrier) är en ras som inte är godkänd av SKK, därför finns det inte så många renrasiga Pitbulls i Sverige.

Men bullterrier är alltså en helt annan ras, som visserligen också har använts till kamp en gång i tiden, men det är väldigt länge sedan nu.

Pitbull terrier
Bullterrier
Am staffordshire terrier

Är inte det där att ta i?

ALLA hundar kan bli aggresiva eller få sk "knäppar" i huvuet. Det gäller ÄVEN alla gulliga ulliga raser som collie, shi-tzu, shäfer u name it!

:smirk:

kommer o lägger mig i lite :p

Pitbullen är en framavlad kamphund mellan Staffordshirebullterrier(staff) och Am.staffordshirrebullterrier.(am.staff)
Och Bullterriern är släkt till båda raserna
Staffarna o Am.staffarn har lite "hetare" temprament än andra hundar
:confused:Vet inte hur det är med bullterriern men anar att dem också har de.. :confused:

Därför ska man INTE leka kamplekar med de!, isf får man fram det där onda i hunden. :devil:
Som några gör och samhället blir osäkert, av några människor oftast utlännigar för dem har en annan syn på djur en vi :crazy:

ska bara påpeka att jag har absolut inget emot utlänningar! :o :)
men det är tyvärr sanningen :smirk:

Men åter till hundarna min familj har själv uppfödning på staffar (mormor på bearded collies o norwich terriers)
och alla dem raserna kommer överens :)

staffarna har ett jätte mysigt temprament om dem är i rätt händer! :love:
Barnvänliga,charmigt klumpiga,gosiga,omtänksamma och framförallt roliga!
Jamar som katter när dem vill ut :D

Skrev nog om sånt som inte hörde till tråden, men jag tycker att det var nåt ni borde veta
:)

Många tror att ja inte kan nåt, för att jag "bara" är 13..helt fel

Jag vet hur det ligger till på den biten.
Har haft Rottwieler och även am.staff.

Men jag tycker det är orättvist när människor ställer dom i ett fack, för alla hundar har en aggresiv sida, inte bara dom sk "kamphundarna"

En Tax kan ochså bli farlig i fel händer, men människor ser det inte på det sättet eftersom att det inte är en kamphund.

Jag har "kamplekt" med våra rottweilers ända sen jag var liten, Kanske är jag då dum i huvudet som kanske riskerar en stor hanne i halsen. Men ingen av om hundar jag har hafthar någonsin visat någon sida av aggresivitet, förutom mot andra hundar.

Men som sagt, en hund blir vad man gör den till, och det gäller INTE bara dom stor "tuffa" raserna. :smirk:

Jag tycker inte att någon av raserna har hetare temperament än andra "vanliga" raser..

Dom flesta hanarna kan tända till på andra hanar, som i alla andra raser.

Däremot, om man inte vet vad man gör, så kan man få fram en hund som bara vill bråka med andra hundar. Eftersom att det alltid någonstans ligger under ytan (Mer eller mindre på olika hundar såklart) på en APBT. Därför ska man socialträna dom från små valpar, och alltid underhålla det. Dom ska tillåtas att träffa många olika sorters hundar när dom växer upp (Helst bara snälla, så att hunden får en posotiv syn på andra hundar, som med alla andra valpar). Det är en hundras som ÄLSKAR att leka, men som nödvändigtvis inte behöver göra det med andra hundar. Dom underhåller sig själva hur bra som helst oftast..

Alla 3 raser du skrev om, plus många många fler, har använts som kamphund och enbart avlats på hur bra som slåss, hur länge dom kan hålla ut osv. Numera avlar man inte så, och därför är hundarna inte likadana längre. En bra APBT SKA dock ha gameness, och fortfarande vara fysiskt överlägsna många andra hundar. Men den används inte och avlas inte som kamphund längre.
Sen finns det som i alla andra fall, alltid puckon som gör sådant ändå. Dom förstör för en hel ras med ett underbart temperament. Dom gör så att många stater och länder har förbjudit rasen, och gör så att färre och färre får en chans att njuta av en underbar ras.

För övrigt, så har dom allra flesta APBT-ägare/uppfödare i USA kampleksaker till hunden, som exempelvis någonting upphängt i ett träd. Där brukar ofta hundarna leka IHOP och det blir inte slagsmål för det.

Vad har du tänkt ha hunden till då?
har ni någon hundvana?
att välja en ras bara för att den är söt är inte så smart... Det finns många raser som är söta och som dessutom uppfyller de krav man själv har...

Lycka till och läs på mycket innan ni skaffar valpen :)

Pitbullen är en framavlad kamphund mellan Staffordshirebullterrier(staff) och Am.staffordshirrebullterrier.(am.staff)

Pitbullen härstammar troligtvis från den engelska Staffordshireterriern, Am.staffen började inte avlas som en egen ras förens runt 1936 och de var då från pibullen som den rasen kom.

Därför ska man INTE leka kamplekar med de!, isf får man fram det där onda i hunden.

Det där tycker jag också är helt fel! Jag leker massor med kamplekar med min tjej, dels för att hon verkligen älskar att kampa om pinnen eller trasan med mig men också för att hon ska lära sig att hantera den situaionen, det ska inte vara så spännande eller hur man nu ska uttrycka sig! Hunden lär sig på detta sätt att lyssna på ordet "loss" även i upphetsat tillstånd. Och "det onda i hunden" hua, du får det att låta så hemskt, de hundar som har ngt ont i sig(psykisktfel) kommer nog visa det endå! det ska till en elak människa eller felbehandling för att göra en bra hund ond. och kamplekar spelar ingen roll om man inte låter hunden få övertaget!

och jag kan nog sålla mig till skaran som anser att du ska skriva riktig fakta innan du skriver:

Många tror att ja inte kan nåt, för att jag "bara" är 13..helt fel

visst alla kan tro fel, men det som du skrev var inte mycket rätt. Jag tycker heller inte att Am.staffar och Pitbulls är "hetare" än andra hundar, men möjligt att de blir uppfostrade av sina ägare att vara det...

Jag är helt såld på bullterriers!

Egna, skojiga, med mycket personlighet!
Men frågan är om de inte passar bättre som stallhund, än som "med på ridturen" hund!
För om en bull har bestämt sig, ja då kan världen i övrigt rasa ihop omkring dem! ;)

En jag kände, gjorde aldrig ifrån sig annat än på trappan, om det regnade ute! Regnade det, plirade han bara ihop anskitet, gjorde en helomvändning, skickade ut rumpan och gjorde allt på trappan. Och det var inte helt enkelt att dra ned honom därifrån.

De jag har träffat, har varit mycket "lätta" med andra hundar. De har inte förstått varför de "som är bäst i världen", ska behöva hetsa upp sig för att nykomlingen muckar gräl.

Om man är intresserad av lydnad, mm, så kan man mycket väl gå på det, men så högt upp i klasserna, tror jag inte att man kommer. Inte pga att de inte kan lära sig saker, utan att de (jag träffat), gör det den blir bedd om att göra, när det passar dem.
Personlighet och värdighet, är väl det jag tänker på, när någon säger bullterrier till mig.

En kul sida, om bullens "sidor" är denna http://www.bullterrier.nu/

rasklubben finns här http://www.svbtk.com/

Färger finns det flera! Skall den vara med i stallet, bör den kanske inte vara vit!

Lycka till!

*allmänt svar*

Tack allihopa! Nu vet jag att hunden jag tänkte på är en engelsk bull terrier! (Antar att jag verkar veta inget när jag frågar såhär men jag har läst en del om dem...(ungerfär det som ni skrivit))

Det som jag inte hittat var vad man "har dom till" att de funkar bra som stallhund tror jag, känner iaf en am staff som är jättehärlig och brukar va med i stallet, fast hon är dålig på att leka själv! (vi har så elaka hästar så hon får va ute när de är inne!) Då sitter hon utanför dörren i sitt söta täcke och låter som en kanariefågel.

Men som sagt, de verkar inte va så lydiga... (bara när de vill liksom) Funkar de till agility?? Den där stenbumlingskroppen kanske inte är idealisk att sno runt pinnar??
Kan man jaga med en bull terrier??? Antagligen inte??

Varför står det inte på rasklubbens sida eller vovve.net eller nått om vad katten man ska ha olika hundar till??!!

Jag vill egentligen ha en eng cocker spaniel, men pojkvännen gillar bullens utseende och temperamen. Den där kamplusten,hur yttrar sig den, hur stävjer man den och vad ska och ska man inte göra??

Finns det nån som har/känner en bulle och vet det här???

(Både Kristofer och jag är uppväxta med hundar, spaniel,setter,tax mm ingen rottis, schäfer eller annan "tuff" hund dock)

Orkar inte hamna i en diskusion just nu men det jag mena var:

Att man ska inte leka kamplekar om det är ens första hund och då man är i en helt ny sitoastion
Det är inte fel att leka kamplekar men man väcker ett intresse/minne hos hunden.Som kan bara kan(!) bli svårt att avänja

Ja alla hundar kan bli agressiva såklart!
men det är jämt "kamphundarna" som har gjort nåt!
Det är inte alltid denna ljuvliga ras som gjort nåt fel

Glömde 2 saker... :D
Det där om att ja sa att dem har lite "hetare" temprament var i " "sånna där saker.
Jag visste inte riktigt va ja skulle ta för ord.

Men de är LITE enklare att väcka ett minne hos de hundarna eftersom de förut användes till olika kamplekar...
Staffar användes till tjurhetsing.
Då behövde dem vara envisa,uthålliga,modiga för att kunna distrahera tjuren.
Då har dem fortfarnade ett litet minne som kan väckas till liv igen.
T.ex vallhundar collie,beareded,border..
när dem ser en får,gås,get..
Fattar dem vad dem ska göra! :idea:
Exakt så kan det bli för staffar tex när man "kampar" med dem. :(

Min den där lilla sloganen hör inte till det här ämnet! :smirk:
Jag blir tokig!alla missförstår mig!:crazy:
Det ja mena till den är att många missbedömmer mig...
har ni säkert upptäckt :crazy:

-Kan den där lilla flickan verkligen gå in med den där "stora" o "livsfarliga" hunden!
Och tävla i sm i JH?!hörde jag en "tant" med sin Bishonè Friesè säga

Då var ja på stora stockholm med min staff Siri är varken stor lr livsfarlig.
Det var bara en del av min anledning att lägga in den

Om ni har lust... :)
Mormorskennels hemsida:
http://w1.261.telia.com/%7Eu26125592/

Mamma o Mosterskennels hemsida:
http://w1.261.telia.com/~u26125593/

Jag är lycklig ägare till en engelsk bullterrier! :) Att säga att bullen är en kamphund, eftersom den avlades till det för hundra år sen är i mitt tycke att jämföra dagens svensk med vikingarna.... Köper du en bulle från en bra uppfödare som avlar på bra mentalitet och fysiskt friska hundar är det inget problem. Om man lyckas reta upp en bulle smäller det, precis som med andra raser, men deras retningströskel är så mycket högre att det är sällsynta tillfällen. Som hundägare får man aldrig utsätta sin hund för möjligheten till bråk, oavsett ras, det är min åsikt.

När det gäller lydnad handlar det om motivering, bullen är ingen bordercollie som står på huvudet för ett berömmande ord från matte. Däremot så jobbar den järnet när motiveringen finns där. Det finns gott om agilitybullar, och jag känner till dom som tävlar lydnad så högt som till lydnad 3. Många kör också spår, framförallt viltspår funkar bra. Min gris är med i stallet ibland, och hon är bra mycket lättare att ha med på ridturen än retrievern.

Men visst ska jag inte sticka under stol med att bullterriern är en mycket säregen ras med många egna ideer, udda humor och envishet. Det är det som är den stora charmen med rasen.

Mitt tips är att du går in på bulleklubbens hemsida. Där finns adress och telefonnummer till "faddrar", vanliga bulleägare som man får komma och hälsa på och ställa frågor till. Träffa en bulle i en vanlig familj helt enkelt. Sen brukar det inte vara nåt problem längre, det är mest en ohygglig längtan och väntan tills man får hem en egen livslevande bulle! :D

Här är en bra länk förresten: http://www.hundforum.com/viewtopic.php?t=478

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
H
Övr. Hund När jag funderar över vilka mentala egenskaper jag vill ha i min nästkommande hund, så landar resultatet i princip alltid på...
Svar
7
· Visningar
1 705
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka