att kampa med sin hund är en rolig lek, oavsett ras, men bara så länge båda vet vem som bestämmer. är det klart kan man kampa hur mycket som helst och t o m låta hunden vinna ibland.

jag har fått intrycket av att staffar (eng och am + ABPT) inte är så vansinnigt skarpa, i a f inte om man jämför med en medelterrier. men att har de satt igång, då ska det mycket till innan de bryter. fast inte heller detta borde vara något problem om du är en i hundens ögon god ledare.

Jasså? Har vi fått en ny ras då eller? :p

Vi har Bullterrier, Miniatyrbullterrier, Staffordshire Bull Terrier.. Ingen annan ras innehåller ordet Bull & Terrier.

Engelsk kan dock vissa kalla Staffen, som alltså inte heter Bullterrier utan Staff, i vanliga fall. Eller hela namnet då förstås :)

Det är nog inte så att man får en hund som är aggresiv mot andra hundar bara för att man kampar med den.

Däremot så om det är mycket kamp i hunden och man tidigt kampar mycket så kan man får svårt att kontrollera kampandet.

Min kompis har en labrtador/golden och hon har fått dra och slita i sitt koppel, som en lek, under hela sin valptid. När hon sen vägde 30 kg så var det inte roligt mer tyckte matte och husse. Men de kunde inte få henne att lägga av :crazy:

Efter mycket träning så gick det dock. Men hade de redan när hon var valp kontrollerat henns kampande i kopplet så skulle de inte fått ett sådant stort problem.

Så har man kontroll över kampandet och kanske bryter och lugnar ned sig om man märker att hunden börjar ta över situationen och tar upp det igen när man fått bättra lydnad på hunden så är det nog helt okej.

Min kompis fick råd av sin uppfödare att inte alls kampa med sin Malle de första året och tills hon fått bra lydnad på honon eftersom att det var så mycket kamp i de linjerna och ibland kunde det slå över.

Om du kollar rasstandard på bull terrier står alternativt namn engelsk bull terrer (använde det för att inga missförstånd skulle bli)

vi kampar inte med våra staffar för att vi är rädd att de kan hända nåt.
Har inte lust att de ska hända nåt, för hundarna har fin stamtavla men det är inte det viktigaste för oss det är ju att dem är mår bra o att inget händer dem. :) :love:
Så vi är på den säkra sidan.

Staffhanen har ju några ggr lyckats hamna i ett bråk om en tuggknut.
Och det är svårt att få dem isär för dem tänker inte ge upp i första taget!
Dem lyssnar inte ens på deras ledare(mamma)
Ingen har blivit allvarligt skadade men kan ju hända. :(

Så somsagt vill vi vara på dem säkra sidan :)

Jo, jag vet att det finns som ett alternativt namn (Var intresserad av att skaffa en sådan förr :)) men det är ingen som använder det, så det är just då det blir missförstånd :D Bullterrier, Staff, Am.Staff och Pitbull, då vet alla vad man menar :p

hejsvejs... kände att jag nog ville tycka lite :p am staff och pit bull är väl nästan samma hund men amstaff är avlad i USA och är lite högre och slimmare och pitbull är den som är avlad i Europa och den är ngt lägre och sattare hmm men jag är inte 100 % säker men 99 % haha och dom som föder upp dessa hundar som är seriösa tillåter INTE hundar som visar ilska mot människor (tas oftast bort) kampen är juh en instinkt vi avlat fram liksom schäfer är en väldigt bra skyddshund... men ingen ras är bra om man tar dom dåliga exemplaren, finns skit hos alla tror jag... :banana:

hmmm... låter inte som en vidare trevlig jycke. men det är väl klart att man ska kunna stoppa en fight mellan två av sina hundar (för jag hoppas att det inte är människor han försöker dominera)? hugger min superagressiva hund (pga rädsla, hon är under behandling) så stryper jag henne och då måste hon släppa. blir hon för brutal mot min andra hund ryter jag till och då slutar båda två. har man en ras som ska vara duktig på att slåss är det väl viktigt att man kan avbryta den? annars är det väl inget att avla vidare på?

hmmm, fel... läs det jag skrev ovan...

och angående hur de ser ut så skulle jag hellre säga tvärtom, men de har ju alla sina individer. men enligt rasstandard får Am.staffen vara typ 10cm lägre. och det står även där att de är något kraftigare(Am.Staff) Sen stämmer ju inte detta så jätte ofta då de flyter ihop lite men detta är ungefär vad som står.

Och det heter ju faktist APBT(Amerikans PitBull Terrier) så varför skulle de vara avlade i Europa. Nej de kommer från USA och det är där de bästa finns idag, det största intresset finns där. Am.staffen kommer av pitbullen och började avlas typ 1936 i USA de med.

förstår inte var alla får allt ifrån!? :crazy: :confused:

är ni intresserade så gå in o läs på lite pitbull sidor.. flera olika för det stor ofta lite olika så får man en egen bild :idea:

Nja, alltihop började faktiskt i England, Fia. Amstaffen är den amerikanska varianten på den engelska staffen. Engelsmän som emigrerade till USA i början på 1800-talet tog med den engelska staffen, och som alla vet ska ju allt vara bättre och framförallt större over there! ;) Därav amstaffen och pitbullen.

hmm jag skrev att amstaffen kommer från usa och pitbull är avlad i europa och som sagt så är skillnaden extriört att den ena är lite större och smalare och den andra lägre coh kraftigare...American Staffoshire terrier heter den väl ändå?? därav kallar man den för amstaff samma som engelsk staff... men större :bump:

amstaff är american staffoshire terrier därav smeknamnet och engelsk staff är englesk staffoshire bullterrier.1936 fick den namnet american staffoshire terrier. :banana:

jo, att amstaffen är amerikansk och den vanliga staffen är engelsk är vi nog alla överens om, men pitbullen är en amerikansk ras (APBT = american pit bull terrier). kolla gärna på rasklubbens hemsida (tror det är pitbull.se) om du vill veta mer.

Ja, men amstaffen kommer ursprungligen från den engelska staffen, är du med?!

citerar mig själv lite högre upp "Pitbullen härstammar troligtvis från den engelska Staffordshireterriern, Am.staffen började inte avlas som en egen ras förens runt 1936 och de var då från pibullen som den rasen kom."

Det var den engelska staffen som de tog med till USA när de emigrerade. Men att säga att pitbullen kommer från england är lite fel. rasen Pitbull "skapades" ju i USA men troligtvis av den engelska Staffen, man vet ju inte helt säkert hur pibullen kom till. eller vade mer än engelsk staff som finns i den. Och som skrivits många gånger så kommer Am.staffen av pitbullen och detta skedde runt 1936 då man döpte om några pitbulls till Am.staff.

men alltså... kan du inte läsa? man blir ju lite orolig :crazy: :p :D

nej men alltså jag skrev ju hur det ligger till och du skriver ändå fel igen?PITBULLEN KOMMER FRÅN USA OCH ÄR AVLAD DÄR. Orkar inte skriva allt igen, men läs lite så du kanske förstår :D

så här ligger raserna i ordning och de härstammar från den som står före. Engelsk Staff, PitBull, Am.Staff....

*pust*

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 846
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·
H
Övr. Hund När jag funderar över vilka mentala egenskaper jag vill ha i min nästkommande hund, så landar resultatet i princip alltid på...
Svar
7
· Visningar
1 705
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka