Pitbull-experter se hit

VÄLDIGT svårt att säga, speciellt när dom är valpar. Beroende på typ kan dom också se identiska ut som vuxna, men oftast kan man se någon skillnad.. Men det beror helt på benstommen.. Det finns APBT's som ser ut som en Am.staff och APBT's som sen är MYCKET kraftigare, mindre/högre osv i all oändlighet..

mmmm ok, så då behöver jag kanske inte skämmas då för att jag inte ser skillnad. :smirk:
Han säger att det är en pit bull, ska jag anta att det är en APBT då? Ifall den nu är 100% renrasig, den är inte reggad tror jag. Ja si utlandet... :crazy:

Är den inte reggad med stamtavla så räknas den ej som APBT. Dom är nästan lika hård där borta som här hemma i Sverige på det :)

Dom brukar kallas APBT-korsningar om dom ej är reggade, eftersom man inte kan veta säkert. Om det inte är en tjuvparning mellan två fullstammade hundar, men som av någon anledning inte kan reggas, då vet man ju :p

Något som man däremot kan se skillnad mellan raserna är ju att amstaffen har en betydligt mer invecklad standard och får ex. inte ha röd näsa som förekommer hos apbt.
Men det vore konstigt att köpa oreggad valp, i en världsdel där rasen säkerligen är vanligast.

är det en buskavlad am.staff kan den ändå ha röd nos... ja måste säga att det är ganska omöjligt att säga 100% säkert speciellt på valpar... men som sagt gå in o läs om am.staff o kör uteslutnings metoden.. :) finns inga regler om vilka färger osv som pitbull ska ha/inte får ha.. kan vara lättare att se när den är vuxen då pitbull oftast är slankare och smidigare än am.staffen men sen finns det ju andra pits än Am finns ju bla de från SA men inte så jätte troligt att ngn i kanada köper en sån!? men ja är ingen expert men kan ändå säga att det inte går att avgöra så där... :crazy:

Jasså? Jag har fått för mig att det är mkt hafs och lite hit och dit med hunderiet i USA. Kanada har jag för mig är lite mer "som alla andra". :D Jag menar bara den här grejen med puppymills mm mm mm, verkar inte vara så jävla noga med allt. Han har köpt den här valpen av en kompis som parade sin tik, han säger att båda föräldrarna är jättetrevliga osv. Men jag tror knappast de är reggade i någon rasklubb utan det här är bara ännu en valp som är född för att det är spännande att ta en kull typ. Nu blev det bara denna lilla tjej (en annan som tyvärr dog) i den här kullen.

Ja, jag vet inte jag. Men han har hälsat på mig och han var då jättegullig med mina hundar och verkade genuint intresserad av hund så jag är rätt så säker på att valpen fått ett bra hem, reggad/renrasig eller ej! :)

Absolut ingen expert, men det ser ut som en pitbull. Den är fö. identisk med Milda, min Staffe. Milda har ett bredare nosparti, och har haft hela tiden, från valpstadiet. Milda är alltså Staffordshire bullterrier, den engelska varianten, som är mindre än Amstaffen.

Har alltså, för mig, att pitbullen har lite längre nos än de andra.
Sen om hon är renrasig kan väl knappt någon alls se då det finns så många olika,

Amstaffarna kan vara små, Staffarna kan vara stora, pitbullarna mittenellan och tvärtom, det avlas hit och dit och blandas friskt, vissa tror att jag har en Amstaff då Milda blir en mkt stor staffe, det är skitsvårt att se!

Vissa pitbullar är grova som amstaffar, medan andra man sett är spensliga och långnosade.

Jag tittar runt mkt på internet för att försöka få en klar bild av vad som egentligen är vad, men man blir nog bara mer fövirrad... :crazy:

Väldigt söt var hon!! :)

Det ser ut som PB tycker jag. Jag tycker att det är svårt att se om det är Amstaff eller PB speciellt när de är valpar men brukar vara lite lättare när de är vuxna. Många gånger så kan man se på färgen då PB kan vara väldigt brokiga i färgen samt att Amstaffen många gånger har ett lite kraftigare utseende. PB kan ju se ut hur som helst, det finns ju ingen direkt rasstandard på dem så det är ju mycket det som gör det svårare att avgöra.

Däremot så är de väldigt noga i USA med uppfödningen men ex UKC (tror jag de heter) kan registrera Amstaff som PB, men det finns andra organisationer som absolut inte blandar PB och Amstaff utan det måste vara en ren APBT. (Kanada vet jag inget om).

Den är väldigt lik en valp som en i skolan har, den är 75% pitbull och resten am. staff.

Hjälp?? *pust* det där va inge kul.. men men klart man måste skriva vad man "tror" blev vilda gissningar ibland men här kommer det!
1.Pitbull?
2.Pitbull
3.Pitbull
4.Pitbull
5.Am.Staff
6.Am.Staff
7.Pitbull
8.Am.Staff
9.Pitbull
10.Am.Staff
:D ojoj.. du får gärna pm:a rätt svar till mig om du inte skriver det här dirket... nyfiken ju... ska bli kul o se hur man klarade sig... :D

Hade för mej att amstaffarna va bredare o pitarna slankare (vet ej vart jag fått det ifrån).. Men när man tänker på namnen så borde ju pitBULLen va mer bull, alltså bredare?
Delade en tågkupé med en pitbulltik i somras, och hon var verkligen jättebred! Såg ut som en riktigt bred, förvuxen staff!
Så, kära Fru Pit-expert, vad är rätt och vad är fel? :bow: ;)

namnet bull terrier har pitten fått då de användes till att valla kor med.. de var tuffa hundar, snabba och de kunde ta en smäll i värsta fall.

och anledningen till att Am.Staffen är bredare är för att man avlar den på utseende(tyvärr gäller det i viss mån även pitten nu för tiden) Man väljer ut de snyggaste och kraftigaste Am.Staffarna och parar dem med varandra. I den seriösa pit aveln så går man efter mentalitet, och till viss mån utseende, för man avlar inte gärna på en hund som är riktigt ful/ofunktionell.´

Och vad som är rätt eller fel? det går aldrig att säga till 100% då det finns STORA pitbull och små Am.Staffar.. de kan ha höga eller korta ben osv osv... de växer över varandra standard mått ganska ofta. Men i det stora hela är skillnaden som du skrev... Min tjejs farfar är en renrasig pitbull och han ser ut så här http://www.pitbull.se/bildgalleriet/02_small_brutus.jpg dålig bild, men inte är han speciellt slank och smidig!? tur är väl det att gumman min är nätt och slank... :)

meh... jag vill ju veta på vilka.. om min uteslutningsmetod funka o vilka jag valde fel på? var ju osäker på en del... :D skynda o svara nu...*nyyyfiken*

men nåt rätt måste ja ju ha haft när du skriver så där*jippie*

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 168
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 868
Senast: Ananas
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 654
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 262
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden