Pitbull-experter se hit

Men.. nu måste jag fråga... inte finns det lagliga PB här i sverige? Jag har för mig att det inte är tillåtet att ha PB, och att alla därför kallar sina för Amstaff odyl.. eller har jag fattat fel? Är reglerna ändrade?

Har aldrig funnit en sån lag i sverige.. därimot i norge är det inte tillåtet.. men det snackas väl om hur de ska bli i sverige!? Det enda med pitbull i sverige är att det inte är en godkänd ras och därför kan man inte ställa ut osv.. men det är än så länge helt lagligt att ha pitbull här! En annledning till att pitbulls kallas amstaff är pga försäkringar(man får inte försäkra pitbulls) men nu är det ändrat så man kan inte försäkra oreggade am.staff....

fick väl med det viktigaste varje fall, även om det kunde förklarats bättre.. är bara sååå trött... vakna vid 5 för o skjutsa sambon till jobbet o har inte kunnat somna om... :(

Jag skvallrar ej :angel: ;)

Mitt försök där var egentligen bara ett försök att få fler att inse hur det ligger till. Det finns slanka APBT's och kraftiga Amstaffar! Och ja, det är blandade bilder :p

beror ju på vad man grundar uteslutningarna på? men mest går man väl på känsla.. men du.. nu vill ja veta vilka som är vilka.. :)

Jo, det beror det säkert på :)

Okey, svaren är följande:

1. APBT
2. APBT
3. APBT
4. APBT
5. APBT
6. APBT
7. APBT
8. Amstaff
9. Amstaff
10. Amstaff

Således hade du 7 rätt av 10! :)

Jag har många fler MYCKET klurigare bilder, men dom får vänta ett tag ;)

Det var väldigt svårt! Men jag tyckte att några såg lite för höga ut för att vara PB, de brukar ju ligga runt 45 i snitt, ialla fall normalt att de ligger runt det. En såg ut att vara väldigt stor (eller att människan var väldigt kort) och såg ut att ha Weimeraner i sig.
Jaja, svårt var det ialla fall!

ojdå.. riktigt nöjd...

men jag är en sån person som tex vid frågor där det är 1 X 2 inte kan svara tre ettor i rad, för då tror jag det är fel, och även om jag verkligen tror att även den fjärde är en 1:a så kan ja inte ta det(eller så ändrar jag ngn av de andra till X eller 2)... haha.. va knäpp man är ibland.. :/ så det var en omöjlighet för mig att ha rätt på alla när du lagt dom så där.. bättring till nästa gång så jag har chans på alla rätt.. haha... nej men det är ju väldigt svårt, och ändå hade du inte så extrema bilder.. knepigt hur de kan va så lika.. men men... :)

finns inget som säger hur hög en pb ska vara... bara den höjden förhåller sig bra till massan.. AmStaff därimot ska inte vara speciellt högbent...

haha.. tittade på de ja hade fel på.. den första jag skrev som AmStaff var ju rednose.. och AmStaff ska ju ha svart nosspegel.. men men.. antar att jag trodde det var ett av de undantag som finns.. :) eller så var jag bara förvirrad... :)

Man får ha PB i Sverige.
Djurskyddsförordningen säger att:
(15 mars 1997) Det är förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som
1. har extrem stor kamplust
2. blir lätt retade och biter
3. bara med svårigheter kan förmås avbryta ett angrepp och
4. har en benägenhet att riktasitt kampintresse mot människor eller andra hundar

Alltså detta gäller inte en viss ras utan hundar överhuvudtaget.

Det gjordes en hundutredning, 2003, av jordbruksdepartimentet, där man skulle utreda problem med hundar samhället, särskilt farliga hundar och där kom man mer eller mindre fram till att problemet inte var hundarna utan hundägarna så något förbud är inte att vänta i Sverige. Däremot kan man räkna med mer skärpta regler kan jag tänka mig.

Och bebben..

Men finns det INGET knep så man åtminståne kan ha en lite chans när man gissar? :smirk:

jo men inte till 100%

pitbullen är oftast smidigare och ser mer högbent ut medan det är Am.Staffen som har mest massa - men det finns undantag inom båda raserna som gör att en pb kan se ut som en Am.Staffen o vice versa...

Sen ska Am.Staffen ha en svart nosspegel - men även här finns undantag.

Sen är min uppfattning att pitbull oftast är lite sötare i ansiktet, medan Am.Staffen ser lite kantigare ut - men även här ser man en hel del undantag....

Man får ju inte glömma att Am.Staffen faktiskt härstammar från Pitbullen... Så det är inte så konstigt att skillnaden är liten i vissa fall...

Det jag tror man lär sig mest på är att studera mängder av tillförlitliga bilder och skaffa sig en uppfattning själv av vad man tycker är speciella drag för de olika raserna.. men som sagt INGEN kan säga till 100% om hunden på bilden är en PB eller AS

Njaa..

APBT'n är OFTAST lite lägre på benen, men med något mer massa som visar sig i muskler och kraftigare huvud. Undantag finns det alltid dock, men man kan se på färgen ganska mycket. En APBT har oftast lite mer "roliga" färger, medan en Amstaff har mer välrordnade färger genom sin standard. Men som sagt, det kan ju finnas en Amstaff som råkar bli lite lägre och mer muskulös med kraftigt huvud, och en APBT som blir högre på benen och och så vidare.. :p

Nä, nä nä.. Nu har du nog uppfattat det hela lite fel ;) Numera är APBT'n oftast något lägre på benen, med mycket kroppsmassa. Dom seriösa uppfödarna avlar på benstomme, huvud, temperament och gameness. För dom flesta är benstommen MYCKET viktig (Säger min uppfödare i USA till frågan..). Sen finns det vissa kennlar som avlar på mycket utseende för vinster på utställningar och dom brukar vara extremt svåra att skilja ifrån Amstaff :crazy:

hmmm... du skrev nyss att pitbullen hade mer massa? o kortare ben? det är ju tvärtom.. Det är Am.Staffen som har massan då den är avlad för utställning.. pitbullen är smidigare... hmm... :confused:

En APBT har faktiskt oftast bredare nosparti, och ofta så kan dom bli lite brokiga i sin färg på nosen. Beroende på färg och linjer såklart :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 168
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 868
Senast: Ananas
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 654
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 262
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden