Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jadzia skrev:
Då får vi plocka bort alla bruksraser, alla herdehundar, en hel bunt av jakthundarna och i princip alla hundar som inte råkar vara av typen Papillon. Hej då SBK ungefär och brukset, speciellt skyddet, kan vi ju bara lägga ned. Ska vi snacka sjuka anlag och skräp så är det läge att rensa ut de nakna hundarna, blandraser av diverse konstiga kombinationer, Shar Pei och övriga hundar som verkligen är sjuka/defekta.

Lev i den världen om du har lust. Jag tänker inte göra det och nu har jag spenderat nog med tid på dig. Så mycket roar det mig inte att leka med troll.

Jag håller med dej om nästan allt, framför allt om det där att skyddet ska bort som tävlingsgren. Man ska inte tävla i hundars förmåga att angripa människor.
Nu tror jag absolut inte att några bruksraser/herdehundar/jakthundar ska behöva tas bort, mer än möjligen rottis som är förbjuden i flera länder redan. Men alla de andra du räknar upp, och dessutom de som har andningsproblem, dom ska bort.

Sedan ska du nog ha klart fö dig att om hundar fortsätter bita ihjäl o svårt skada människor - då spelar SBK o brukset ingen som helst roll. Tror du på fullt allvar att politiker i EU-parlamentet tar hänsyn till den lilla rännil av hundägare som håller på med bruks? Då är du ganska naiv.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jag kommer aldrig att lita på en pittbull efter att min grannes hund hoppa upp i sängen och bet deras 9månaders baby som sov i sin säng.
Den flickan kommer aldrig att ha ett vackert ansikt.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Rockport skrev:
Jag kommer aldrig att lita på en pittbull efter att min grannes hund hoppa upp i sängen och bet deras 9månaders baby som sov i sin säng.
Den flickan kommer aldrig att ha ett vackert ansikt.
Ännu ett tragiskt exempel.
Du som gillar hundar och vill kunna ha hund på ungefär samma premisser som nu - gå inte på snacket att felet ligger hos den som håller i kopplet. Annars har vi snart generellt koppeltvång, munkorgar, begränsningar i mankhöjd, etc.
Felet ligger i att dessa hundar bär på en sjukdom med ungefär samma yttringar som rabies.
Så gör allt ni kan för att få bort detta skräp.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Du är skoj du. I ena sekunden blir en hund vad man gör den till och i andra spelar det ingen roll vem som håller i kopplet för då beror allt på anlag. Nä, tillbaks till trollskogen med dig.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Sjukdomar rår man inte på.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Sjukdomar nej, men kamplust är ingen sjukdom utan ett anlag precis som den där vall-instinkten du pratade om tidigare. Dessutom ett mycket önskvärt anlag för en arbetande hund.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jadzia skrev:
Sjukdomar nej, men kamplust är ingen sjukdom utan ett anlag precis som den där vall-instinkten du pratade om tidigare. Dessutom ett mycket önskvärt anlag för en arbetande hund.
Den typ av kamplust som pitbul visar kallas okontrollerbar, och om du frågar dom som råkat ut för dom så är det inte nåt önskvärt.
Vad kallar du angreppet på 9-månadersbabyn? Önskvärt?
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

En APBT:s kamplust ska vara långt ifrån okontrollerbar.Som jag sagt tidigare så ska en APBT vara förarvek, människovänlig och helt sakna lust eller vilja att bita en människa. Det skulle inte förvåna mig om hunden i ditt exempel var blandras och inte en ren, reggad APBT. Jag lägger den största skulden på aveln och de sk uppfödarna som fortsätter att prångla ut skit. Det kan däremot drabba vilken ras som helst. Kolla bara på Collie som är belastad av ångestbitare eller för den delen labbe där det börjar dyka upp hundar som är både hårda och har skärpa.

Vissa raser är dessuom inte för alla och om folk tänkte längre än näsan räcker så skulle vi slippa många olyckor. Flertalet av de hundar jag känner skulle säkerligen kunna ställa till både skada och oreda om de hamnat i okunniga händer, men det är inga dåliga hundar utan de gör sitt jobb ypperligt i tjänst eller tävling. En liten mes funkar inte i tjänst. Det är bara att acceptera.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

"Det skulle inte förvåna mig om hunden i ditt exempel var blandras och inte en ren, reggad APBT "

Blandras efter vad?
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Efter andra blandraser som i folkmun kallas för pitbull. Jag vet vart du vill komma, men faktum är att man inte kan klandra enbart APBT för att dessa korsningar blir knasiga. Det är sällan bra exemplar av APBT som blandas och de hundar som de blandas med är lika mycket skräp de. Man tar vad man haver ungefär och slänger ihop en cocktail av APBT, Amstaff, Staff, Rottis, kanske någon mastiff eller vad som nu råkar finnas tillgängligt. Oftast väljer man en dålig APBT utan stam och korsar med någon större ras för att få upp storleken på avkommorna. Dessa avkommor fortsätter man sedan korsa på och vips så skapades det skräp som idag ränner runt på gatorna under benämningen Pitbull. Det är alltså kombinationen av dåliga hundar ur olika raser som skapar detta skit och inte enbart en ras i sig. Schäfer, Rottweiler Kuvasz, Maremma, KO, Riesen och en hel hög andra raser kan bli lika knasiga om man avlar fel eller korsar urskiljningslöst. Rottis/ Pyrre är exempelvis inget trevligt att ha om det slår slint men det är varken rottisens eller pyrrens fel. Raserna är bara inte kompatibla. Vissa raser ska man helt enkelt inte korsa alls och vara mycket noga med vilka individer som går i avel.

Och jag säger inte att APBT är timida teddybjörnar. Det är hundar och inget annat. Vissa raser är inte för alla, men inte vill jag plocka bort dem för det. Alla större raser kan orsaka horribla skador. Jag har sett bilder av skador orsakade av New Foundland, Schäfer, rottis, Siberian Husky, Alaskan Malamute och en och annan leonberger. Det ser precis lika illa ut och kan gå helt åt helvete.

Din länk går för övrigt inte att öppna, men jag gissar att den inte är svensk och ska vi snacka vilka hundar som ska få finnas i Sverige ska vi gå på svensk statistik. Visa mig då hur många rena APBT som bitit ihjäl en människa under det senaste århundradet.

Sorry, men med din syn på hunderiet vore det bäst om du ägnade dig åt mjukishundar. De torde ha det menlösa temperament som du är ute efter. Vi övriga vill fortfarande ha en hund i kopplet och inget marsvin.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

:bow: :bow: :bow: det går inte att göra annat än att hylla dig! :bow: :bow: :bow:

TACK för att du ens orkar debattera om detta ämnet! det finns så många som är så OTROLIGT insnöade i medias skriverier så att man bli tårögd!
Tack än en gång! :bow:
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jadzia skrev:
Sorry, men med din syn på hunderiet vore det bäst om du ägnade dig åt mjukishundar. De torde ha det menlösa temperament som du är ute efter. Vi övriga vill fortfarande ha en hund i kopplet och inget marsvin.
Ja, jag ägnar mig åt mjukishundar, eftersom mjukishundar är det enda som platsar på 2000-talet. Såna som du som ens tar ordet "mjukishundar" i sin mun avslöjar sig själv, det är du o dina gelikar som är det stora hotet mot oss normala hundägare.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Det är det som är så tragiskt att såna som tänker som du, även är med på och bestämmer regler för skyddshunds tävlingar så det inte blir nåt skyddet av det utan en lydnadssport som vilken som helst. Och mjukishundar kan vara med där och tävla o komma långt Tragiskt!!!

Att folk inte folk som har sina mjukishundar kan öppna ögonen o se annat än det dom vill se. Det finns folk som har hundar med extrema drifter vilket innebär storkamplust och försvarslust och de är vanliga familjerhundar och hur trevliga som helst.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Normala hundägare?
Du menar hundägare utan kompetens att hantera riktig hund och som heller inte vill lära sig.

Då hoppas jag du inte gnäller den dagen det inte finns dugliga polishundar/väktarhundar att tillgå. Det är nämligen vad som kommer att ske om det du vill blir verklighet.

Med mjukishundar åsyftade jag förresten sådana där som finns i leksaksaffären. Levande hundar har ju tänder och kan bitas, huga.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jadzia skrev:
Normala hundägare?
Du menar hundägare utan kompetens att hantera riktig hund och som heller inte vill lära sig.
Dessa är 99% av hundägarna. Och det är dessa som kommer at bestämma. Tack o lov.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

listener skrev:
Du är oerhört fel ute. Förmodligen mindervärdighetskomplex och i behov av penisförlängare.

oj, vilken slutsats. :rofl: alltså, den kanske stämmer, men ändå... ;)

en HD eller en röd ferrari kanske skulle vara mer attraktivt = mindre jobb för den som vill ragga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Och sedan är det samma 99% som skriker när det inte finns nog med hundpatruller inom tjänst. Så bestäm ni och ta de otrevliga konsekvenserna.

Tursamt nog märker jag att de där 99 procenten inte alls delar din åsikt. Du får nog sälla dig till hundhatarna och de hundrädda, men de kommer inte att bestämma hundsveriges framtid.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

luspudel skrev:
oj, vilken slutsats. :rofl:
jo, tyvärr. Efter att ha blitt inblandad i några fall i Malmö så vet jag att det är såna som föraktfullt säger "mjukishundar" som är de verkliga förstörana.
Förklara varför en så lite minoritet som pitbull kan ställa till så mycket elände som i Malmö. Förklara utan att försöka göra dej rolig eller blanda bort korten. Annars kommer fler än jag att tolka dej som ganska korkad.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jadzia skrev:
Och sedan är det samma 99% som skriker när det inte finns nog med hundpatruller inom tjänst. Så bestäm ni och ta de otrevliga konsekvenserna.

Tursamt nog märker jag att de där 99 procenten inte alls delar din åsikt. Du får nog sälla dig till hundhatarna och de hundrädda, men de kommer inte att bestämma hundsveriges framtid.
Försöker du på fullt allvar att nämna pitbull i samband med polisens tjänstehundar? Då ska du nog lägga ner. Om polisen i malmö kunde skjuta alla pitbulls i dag så skulle dom gjort det med stor glädje.
Och den tiden kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

E
Övr. Hund Är alltid runt på nätet och kollar. Hittade då dessa två filmer...
Svar
16
· Visningar
1 253
Senast: Anna_Lillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp