Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Där jag bor finns det rätt mycket pitbullkorsningar, staffar, amstaffs, och saliga blandningar med dessa raser. Av någon anledning har de blivit väldigt poppis här... Jag har hittills bevittnat ett bråk, där en pitbullhane attackerade en goldentik (skrev en tråd om det), och vid ett flertal tillfällen har jag sett ägare till kamphundskorsningar (eller vad det nu är?) gå långa omvägar när de sett mig och min hund ute på promenad. Det bor en tjej i grannskapet här, som har en "kamphund" av något slag, och varje gång vi möts med våra hundar så går hon över till andra sidan gatan, stannar med hunden, lindar kopplet 10 varv runt händerna och tar spjärn med fötterna i marken. Har aldrig sett hunden göra utfall, men helt uppenbart tycker jag att det är att ägarinnan vet om att hunden KAN tänkas anfalla. Annars skulle hon väl inte bete sig så, varje gång?

En bit bort härifrån bor paret som äger pitbullen som anföll goldentiken, och de har även en till pitbull i sin ägo. När jag har mött dem ute på promenad så kastar dem sig in i närmaste hundrastgård (hyreshusområde), lindar kopplet runt händerna, lutar sig bakåt och tar spjärn. Och sen bryter helvetet löst, mer eller mindre, för när hennes hundar får syn på min så börjar de morra, gläfsa och streta emot i kopplet... Skitläskigt, för det ser f*n inte ut som att ägarna kan hålla emot! (Och bevisligen kunde de inte det heller, när goldentiken blev söndertuggad...)

Det jag vill ha sagt är att jag har träffat många olika "kamphundar" när jag varit ute och gått med vofflan, och endast EN har varit lugn, lydig och glad när den mött oss. (En amstaffvalp) Jag bedömer att det oftare är ägarna som tillåter deras betéende, än att det är hundarna som är så aggressiva att de inte går att kontrollera. Det kan ju knappast stärka rasernas rykten, vilket jag tycker är jättesynd! Amstaffvalpen var bland det sötaste jag träffat i hela mitt liv, så gullig och mysig! Nu är han väl snart 1 år gammal, men fortfarande urgullig! :love: Hans ägare är också den enda som jag hittills träffat på, som har en "kamphund", som verkar kunna hantera hunden på rätt sätt. Ser vi något samband, månne? Rätt ägare = stabil hund, kanske? Behöver ju inte alltid stämma, men det är en tanke...
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Har pitbull, amstaff starkare medfödda anlag för kamp än andra hundraser? Är det så att en pitbull/amstaff när den väl gått till angrepp så kan den inte stoppas?
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Ja, en APBT har generellt sett stor kamp med sig i bagaget. Det är ju vad de avlats för när de användes för hundkamp. Dock har även Schäfer och liknande bruksraser möjlighet att få stor kamp beroende på vad man avlar på. Kamp är något önskvärt inom dessa raser. Det som skiljer är hur kampen är riktad och vilka övriga egenskaper som finns i hunden. Dock ska en APBT gå att stoppa då den slåss. I de regelrätta hundkamperna ska en sk. handler kunna gå in och bryta slagsmålet och det utan att få minsta skråma. En hund som vänder sig mot sin handler skjuts på studs. En rätt avlad APBT ska därför gå att stoppa. Det kan man ju däremot inte säga om det där blandras-skräpet som springer runt ute på gatorna och som i folkmun kallas för pitbull. Det är något helt annat och de är sällan helt normala i skallen. Amstaffen är rätt harmlös i dagsläget om man jämför med APBT och ska inte vara något problem att hantera bara man vet vad man har i snöret.

Det här var däremot en rätt lustigt fråga för att komma från dig. Blir inte hunden vad man gör den till och hur var det nu med att ingen hund kan komma från rasarvet och att man därför man forma sin individ hur man vill?
Om du tror på det själv så borde du aldrig ha ställt frågan om pitbullens kamp.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Där jag nu beställt min rottis. Hon hade avel på en gör fin amstaff. Hon hade haft en kull nyligen. Röd vit skit fin.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jadzia skrev:
Ja, en APBT har generellt sett stor kamp med sig i bagaget. Det är ju vad de avlats för när de användes för hundkamp. Dock har även Schäfer och liknande bruksraser möjlighet att få stor kamp beroende på vad man avlar på. Kamp är något önskvärt inom dessa raser. Det som skiljer är hur kampen är riktad och vilka övriga egenskaper som finns i hunden. Dock ska en APBT gå att stoppa då den slåss. I de regelrätta hundkamperna ska en sk. handler kunna gå in och bryta slagsmålet och det utan att få minsta skråma. En hund som vänder sig mot sin handler skjuts på studs. En rätt avlad APBT ska därför gå att stoppa. Det kan man ju däremot inte säga om det där blandras-skräpet som springer runt ute på gatorna och som i folkmun kallas för pitbull. Det är något helt annat och de är sällan helt normala i skallen. Amstaffen är rätt harmlös i dagsläget om man jämför med APBT och ska inte vara något problem att hantera bara man vet vad man har i snöret.

Det här var däremot en rätt lustigt fråga för att komma från dig. Blir inte hunden vad man gör den till och hur var det nu med att ingen hund kan komma från rasarvet och att man därför man forma sin individ hur man vill?
Om du tror på det själv så borde du aldrig ha ställt frågan om pitbullens kamp.
Jovisst, jag tror på vad jag skriver. Ja utgår xvis ifrå att en normal människa inte våldtar en 3-åring, men det finns ju sjukdomar.
Och det där blandrasskräpet som springer runt på gatorna - vad har dom för föräldradjur i allmänhet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

http://www.dogexpert.com/FatalDogAttacks/FactorsFatalAttack.html

Denna länk ger en överskådlig redovisning av de faktorer som ligger bakom hundangrepp på människor med (för människan) dödlig utgång.
Om ni på GOOGLE söker på "fatal dog attacks" så hittar ni massor av information, som givetvis ska tolkas med försiktighet.

http://www.dogexpert.com/FatalDogAttacks/dogbreeds.pdf

Denna länk ger en översikt över de raser/typer som varit inblandade i angrepp med dödlig utgång från 1979. Det ger en även för mej förskräcklig bild av pitbull och pitbulliknande hundar. Med tanke på att deras numerär är liten så är det en våldsam överrepresentation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Har inte läst hela tråden men så här tycker jag: Har problem med min schäfer med andra (trots att hon är det snällaste som gått i koppel).. folk byter sida på gatan där vi går:confused: BARA för att det är en schäfer:( Hur ska det inte vara med en Pittbull då?? Spelar lixom ingen roll hur snäll hunden är.. folk har sina fördommar ändå/C
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Det är lika dant med rottweilern.
Jag har haft 3 st. Har en släkt som är livrädd för just den rasen. Dom hade en golden retriver som alltid gick lös överalt.
En dag tog jag med min görsnälla tik dit. Mitt stall låg där då. Hon var lös och gjorde ingen illa.
Se till att koppla din hund sa dom.
Jag kopplade henne. Deras hund var lös.
När hon lekte så morr pratade hon . då var hon livs farlig.
Folk som inte kan hund är sådana.
Det är tråkigt
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Men vi måste nog acceptera att de flesta människor är och förblir okunniga på hund. Vi kan aldrig begära att dom ska föstå skillnaden mellan mysmorr o hotmorr. Alltså, när dom då hör talas om/läser om schäfer, rottis, pitbill som attackerat - då drar de alla över en kam. Och det kommer vi aldrig att kunna göra nåt åt.
Därför blir det med nödvändighet så att kraven på att hundar ska uppföra sig i samhället kommer att öka, det accepteras helt enkelt inte längre att hundar attackerar. Sedan spelar det ingen som helst roll vem som är skuld till vad. Vi ser o hör redan tendenser till hårdare tag på flera ställen, xvis Malmö. Och eftersom detta är ett problem över hela Europa så kommer det till slut att bli en EU-fråga, och då ges det ingen pardon. Min gissning är att inom 10 år kommer man som privatperson inte att få ha en hund över en viss mankhöjd/vikt. Kalla detta för vad ni vill, men politiker går alltid den lättaste vägen.

Vad man än tycker så är i Sverige pitbull med korsningar inblandad i så många attacker att man inte behöver ifrågasätta deras benägenhet. Denna benägenhet kan ju dessutom förklaras med deras ursprung.

Man ser ibland som ett försvar att golden leder bettligan. Det kan hända att dom gör, men om man ser på vilka skador det handlar om så är golden rena lammet. Det handlar ofta om barn som får en skråma, ofta mycket lärorik. I fallet pitbull är det ju tal om långt utdragna slakter, till och med riktade mot hästar.

Man hör oxå titt som tätt "men då skulle ni träffat min pitbull, den är det goaste o snällaste som finns". Det är säkert sant, men detta beror då troligen på en kunnig ägare. I sina gener bär denna gulliga individer på frön som hamnar i mindre kunniga händer.
Det är ungefär som att utrusta befolkningen med AK4 och sedan beklaga sig över att folk inte vet hur de ska användas.

Som sagt, framtidens hund för privat ägo kommer att vara en liten, mycket snäll o mesig sak, som inte har mycket gemensamt med det vi förknippar med "hund".

Bort med alla pitbulls, och andra raser med sjuka anlag, så att vi får behålla även "riktiga" hundar"!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Det är i allmänhet konstiga korsningar mellan APBT, Amstaff, Rottis och en och annan mastiff. Det kan även finnas vissa andra raser inblandade och det är sällan direkt bra hundar som använts i aveln. De hundarna avlas inte heller efter de viktiga kriterierna att avkommorna ska vara förarveka och sakna skärpa utan det ska mest bli häftiga hundar som man kan spänna sig med. Inte konstigt att det går åt fanders sedan.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Är så trött på alla "normala" tjejer o killar som skaffar pb,
och tror dom gör hunden en tjänst bara genom att älska
den och ge den en normal uppväxt!!
Ni gynnar de oseriösa uppfödarna som skiter i vart hundarna
hamnar.
En pb är ingen hemsk hundras men DET FINNS BARA NÅGRA FÅ
SERIÖSA UPPFÖDARE AV DOM!!
Och det krävs otrolig hundvana och kontroll om man ska ha en pb!!
Det beror inte endast på ägaren, när man har en ras som är avlad
i generationer för att slåss!!
Även om en ovan hundägare klart förvärrar hunden
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Det är ALDRIG fel hos den som är i andra änden av kopplet, det är kvalificerat skitsnack.
Om en hundras kan bli farlig i fel händer så ska den bort, eftersom vi måste räkna med att den hamnar i fel händer.
Jämför inte ANTALET bitolyckor mellan raser, jämför KONSEKVENSERNA.
Sjuka anlag ska bort, alltså bort med pitbull och likande skräp.
Kolla statistiklänkarna jag lämnat ovan, om ni behöver svart på vitt.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Då får vi plocka bort alla bruksraser, alla herdehundar, en hel bunt av jakthundarna och i princip alla hundar som inte råkar vara av typen Papillon. Hej då SBK ungefär och brukset, speciellt skyddet, kan vi ju bara lägga ned. Ska vi snacka sjuka anlag och skräp så är det läge att rensa ut de nakna hundarna, blandraser av diverse konstiga kombinationer, Shar Pei och övriga hundar som verkligen är sjuka/defekta.

Lev i den världen om du har lust. Jag tänker inte göra det och nu har jag spenderat nog med tid på dig. Så mycket roar det mig inte att leka med troll.
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Ursäkta?????? Är det aldrig fel på den som är i andra änden av kopplet?? Nu får du lägga ner!! Vem är det som har det intelligenta övertaget här? Hundarna? Tror inte det! Du kan få en hund att bli precis hur dum som helst eller snäll! ALLT beror på hur du som förare agerar! Nu blev jag riktigt upprörd!/C
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Edit.. Det mästa ska det vara:smirk:
 
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

sweetamber skrev:
Ursäkta?????? Är det aldrig fel på den som är i andra änden av kopplet?? Nu får du lägga ner!! Vem är det som har det intelligenta övertaget här? Hundarna? Tror inte det! Du kan få en hund att bli precis hur dum som helst eller snäll! ALLT beror på hur du som förare agerar! Nu blev jag riktigt upprörd!/C

Nä, då det gäller nedärvd sjuklighet har det ingen betydelse vem som är i andra änden av kopplet, ibland är det till o med en nackdel om den som är i andra änden av kopplet är skicklig.
Antag att du har en valp med uttalade anlag för HD, och en förare som är så kunnig att dessa anlag inte utvecklas nämnvärt. Om denna hund senare går i avel så sprider den sina sjukliga anlag vidare.

Antag nu att du har en valp med uttalade anlag för okontrollerbar kamplust. I skickliga händer kommer dessa aldrig till uttryck. Men tar man valpar på den så sprider den sina sjuka anlag vidare. Och av valpköparna är de ytterst få som är lika duktiga hundägare.
(Därför finns ju numera i djurskyddslagen en bestämmelse som förbjuder avel med djur med sjuka anlag, me den tillämpas tyvärr inte då det gäller pitbull - ännu. )

Kan du säga emot detta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

E
Övr. Hund Är alltid runt på nätet och kollar. Hittade då dessa två filmer...
Svar
16
· Visningar
1 253
Senast: Anna_Lillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp