Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pitbull, en mardröm eller en dröm?

Jag tycker att det är grymt jobbigt att se att dessa diskussioner fortfarande existerar :( . Pitbull är en hundras precis som alla andra och kräver vissa saker av sin "förare" liksom alla andra. Till största delen handlar det om sunt förnuft när man ska "fostra" en pitbull. Jag har inte behandlat min annorlunda mot de andra hundarna jag har haft, men min pitbull är den bästa hunden jag har ägt för hon är så otroligt smart och lättlärd. Visst kan hon vara envis och man fick säga nej mer än en gång innan hon lärt sig. Men hon har aldrig visat den minsta aggressivitet varken mot människor eller andra hundar. Om en pitbull gör utfall mot andra hundar blir det en stor grej men inte om det är en pudel eller liknande. Min första hund blev attackerad och biten rejält av en pudel när han var liten, hade det varit en pitbull hade alla tyckt det varit mycket värre. Jag har varit ute och gått med honom och blivit attackerad av två lösspringande schäfrar (turligt nog var min dåvarande pojkvän med, men jag vet inte vad som hänt om jag varit ensam). Min mamma är uppväxt med hundar men den enda hund hon blivit biten av är en dvärgspets.
Och vad är egentligen en pitbull enligt media, det kan vara blandraser (oftast med rottweiler eller schäfer) och ofta är det staff. Men staffen är det ingen som gnäller på. Jag är trött på trångsynta människor. Alla hundar är individer precis som vi, vissa blir sjuka i huvudet och vissa växer upp under dåliga förhållanden och blir ärrade,men de allra flesta klarar sig bra. Man ska inte skaffa hund om man inte är beredd på att ta hand om den och det gäller alla husdjur. Hunden har numera blivit lika mycket slit och slängpryl som katten.
Min pappa gillade inte tanken på att jag skaffat en pitbull just eftersom han läst så mycket dumt i tidningen och första månaderna väntade han på att det skulle hända nåt men nu har han sagt själv att hon är bland dom stabilaste hundar han träffat (dock något valpvimsig fortfarande :D )
Så länge media får pitbull, rottis, doberman, schäfer, staff och liknande raser att framstå som mördarmaskiner så kommer folk att köpa dom för att se coola ut på stan. Alla hundar kan bli mördare i fel händer och det gäller även raser som golden och labbe.
Jag är glad för min hund passar mig som handen i handsken, och visst blir det mycket lek och flams då hon är med mig men ger jag henne en uppgift tar hon den på allvar och det räcker för mig. Med pitbull får man sig ett garanterat skratt varje dag, roligare hund får man leta efter :D . Men jag blir ledsen varje gång jag stöter på rasism av det här slaget. Fördomar beror oftast på ren okunskap...

Nja, man kan ju ha dragkamp med henne, och hon tycker det är jättekul. Hon har aldrig svårt att släppa grejen man leker med, släpper alltid när man säger loss. Men det är väl iofs leklust när man har dragkamp?

Hon håller inte alls på och mäter sig med andra hundar och människor, men sådant kanske kommer mer med åldern..

Däremot är hon ju envis som få, vet inte om det har med kamplust att göra? Hon ger aldrig upp när man gett henne en uppgift.

Hur gammal är hon? Jag tycker först att det är kring tre år som de börjar visa sitt rätta jag :) Säkert tidigare för mer mogna hundar än sådana flamsor som jag har...

Jag tycker att det är en del kamplust som går in när de aldrig ger upp. Men det beror helt på. Min äldre hund med dålig social kamplust går ju på sin enorma jaktlust och bytesmedvetenhet. (Jobba = hitta och bärga fågel) Så det är svårt att säga på rak arm om det är si eller så. Det kan också vara en inarbetad förväntan.

Jag tycker heller inte att man kan plocka ur dragkamp och säga att det inte har något med kamplust att göra. Det är inte uteslutande med det att göra, men det är heller inte helt uteslutet från det.

Men det var lite det jag var inne på när jag sa att hundar reagerar olika på prov och hemma. Hemma kan du träna upp en hund till att leka och ha dragkamp. Men det säger inte så mycket, däremot den första inviten du gjorde åt hunden säger kanske mer. Så kommer hunden på prov och ska dra i en trasa med en främmande människa. Då vill den helt plötsligt inte dra nått mer. Den hade alltså inte så stor lust till att göra det nått mer när man klev ut från "leka hemma med matte".

Var med om en kille med en Border Terrier. Han var skitförbannad för att hunden inte ville dra med testledaren. Han sa att testledaren gjorde fel, tittade fel på hunden, hade fel kroppsspåk etc etc. För hemma, då jäklar så kunde han lyfta hunden utan att den släppte. Så han ville liksom göra om testet bara för att hunden skulle uppvisa samma sak där som hemma. Men det är ju två helt olika saker och jag blev riktigt bekymrad när han faktiskt ska utbilda sig till MH-testare, han kommer säkert också lyckas med det eftersom att han utger sig för att vara mycket "hund".

Men som sagt så är det så mycket mer man tittar på, det är helhetsbilden som avgör och inte enstaka moment. Det är alltid fel att plocka ut enskilda saker.

Varför jag undrade om hon kampade alls var för att jag var intresserad av att veta om hon gör det eller ej. Skulle hon inte alls vilja göra det på något sätt så kan man ju misstänka att det lutar åt mindre eller ännu mindre :)

Jag var faktiskt med om en större test på 20 hundar. De hundarna som inte hade mycket social kamp apporterade på sin ENORMA jaktlust. De andra hundarna som hade mycket av både jakt- och social kamplust apporterade exakt lika bra, men de var envisare och svårare att styra! Det var lite mer "kan själv". Totalt oventenskaplig undersökning, men det var det jag iakttog...

Man kan väl kanske säga att en pitbull liksom många andra raser (som dobermann, rottweiler, schäfer etc.) är hundar som har en utpräglad vaktinstinkt och ett lite "hårdare" temperament än andra hundar. Det betyder inte att de är labila monster utan att de har större chans/risk att utveckla ett mer aggressivt beteende om de blir tränade för det, än t.ex. en labrador.
Inga hundar föds aggressiva men det finns hundar som man kan provocera mer eller mindre. I slutänden är det ägaren som formar sin hund och i fel händer kan en labrador vara lika "farlig" som en pitbull..

rasen är missuppfattad helt klart, med rätt ägare är det en underbar hund. Självklart spelar ju val av hund roll också med sunda friska föräldrar osv.

Min chihuahua är mer bitsk och galen än de pbt jag träffat ;) Jag har bara stött på otroligt trevliga, glada och väluppfostrade pbt :) Dessutom är dom vackra.

Det jag tycker är värst är människor som skaffar pbt just bara för att dom är "coola och snygga". Samma som med alla raser, man måste ha kunskap, tid och vett i skallen.
Samma typ av människor köper söta små chihuahuor som prydnader... fast jag föredrar nog att dom köper chihuahuor än pbt.

Ahh, hon är bara 10 månader. Hon är också en riktig flamsa ;)

När hon var yngre höll vi inte på alls med dragkampslekar och liknande. Sen när vi började leka lite grann förstod hon inte alls vad vi höll på med utan bara släppte så fort man började dra. :D Så jag tror att hon är så som du skriver, tränad till att leka på det sättet.

Ska försöka göra MH när hon blir äldre, ska bli intressant. (Och hamnar jag hos borderterrierkillen ska jag minsann klaga på att han gör fel om hon inte beter sig som hemma! :p)

Jag ska också försöka att komma med på nått MH till våren *spännande*

Suck.. Kolla här istället så slipper jag ta upp samma sak för hundrade gången. www.apbt.rules.it Kolla under fakta. och NEJ en hund som bott med samma familj biter inte bara sådär om den inte är psykiskt skadad vilket är lika vanligt som att en gris skulle komma springande på tågrälsen eftersom pitbullen är en av dom friskaste rasewrna som finns, då menar jag såklart en renras. Med blandningar och inavel så kan det såklart som med vilka andra raser bli fysiska och psykiska skador eftersom psyken slår så olika

jag säger bara att jag tycker mycket om pitbulls för att de är väldigt trevliga hundar i rätt hem & till rätt personer.
jag har själv en pitbull hane & har ägt flera stycken genom åren &
har aldrig upplevt något negativt med denna fina hund.

jag är en stolt ägare till en jätte go & mysig apbt hane.
har även haft apbt innan honom & dom har varit lika underbara
som den jag har nu.

håller inte med om att apbt inte ska vara med andra hundar.
jag har min tillsammans med flera hundar som jagäger & han umgås dagligen med andra hundar av varierande raser.
de leker & har skoj ihop & jag ser ingetkonstigt med det.

det hänger ju på som en del redan har sagt här att det beror
ju på vem som är i andra ändan av kopplet.
jag har stor hundvana av olika raser & även stor vana av apbt.

fostras den på rätt sätt med mycket kärlek & omvårdnad osv.
så blir apbt lika go som de andra hundarna av andra raser.
jag är mot allt som har med djurplågeri att göra så jag tycker detta med hundkamp är förjävligt!

flickan/th_054483F5-A47C-4EC9-9D66-
th_79937E3B-CBC1-4677-B412-9F1876C1001.jpg

neej,jag får inte in några jäkla bilder!!! är hemma hela dagen i morrn så jag får väll klura ut det då!
men hur som helst så finns det en tråd jag skapade här i dag,om en film som du borde se. tråden heter nått liknande med "bör ses med egna ögon" kika på den!

har inte läst svaren men...

Det är Människan som gett hunden sitt dåliga rykte. tro fan att hunden blir aggressiv om den blir illa behandlad. Dessa människor avlar dessutom på "vilket skit" som helst.

Det är min åsikt om det hela.

Tycker åxå att det är hemskt att dom avlivar pibullsen direkt. men tänk positivt. dom slipper hamna hos fler svin!

Har en amstaff/pitbullblanding å hon e hur go som helst.

Funderingar kring Amstaff/Pitbull Skrivet av 'lowfaj', 2.aug.2004, kl.19:06
och ägandet av en sådan hund. 5 av 10ägare är garanterat totalt olämpliga. Till att börja med. Vad kunde du som köpte hunden om hundar innan du köpte en? Tog du reda på all fakta först, eller köpte du bara en hund på måfå? Du kanske sökte lite bland annonser och slog till på första bästa. Oseriöst i sånna fall. Varför är 70% av alla hundägare av dessa raser människor mellan 20-26(eller yngre), bara en slump eller? Varför har försäljning och avel av dessa hundraser ökat ENORMT sedan media började uppmärksamma hundattacker? Alla som har en säger att dom endast köpte en pga att dom är vackra. Vad korkad man måste vara ifall man tror att man bara kan springa och köpa en hund för att den är vacker. Japanska tosor är också vackra, men en dödsmaskin i fel händer. Man måste kunna ge en hund vad den behöver. Amstaff/pitbull behöver stimulans, både psykisk och fysisk. Det får dom inte inne i storstan i en lägenhet, eller via en promenad i innerstan. Amstaff/pitbull ser brutala och respektingivande ut, och det är en STOR orsak till populäriteten. Jag har sett många som säger sig ha hunden för att den är gullig, och fin. Dom vill inte alls ha uppmärksamhet. Hmmm? Men ändå har dom fixat kuperade öron och nithalsband med 2,5cm långa spetsiga nitar. Har alla ni som köpt en hund av ovanstående raser tagit reda på hundarnas ursprung, helt enkelt en stamtavla som ni kollat upp?? Det är skrattretande att många tror sig äga en renrasig pitbull, trots att det finns extremt få renrasiga pitbulls i Sverige. Betydligt färre än vad det finns ägare som tror sig äga en renrasig. Det är jävligt synd att all uppblandning och oseriös avel förstör rasen, därför bör man inte köpa valpar av vem som helst, åtminstone inte om man älskar hundarna så mycket som man påstår. Psyket, hälsan och fysiken försämras genom att inte göra selektiv avel. Hur många av er som avlat har själva mentaltestat hundarna innan? Hur många av er har innan låtit kolla upp hundens fysik och hälsa för att försäkra er om att det är praktexemplar ni avlar med? Själv är jag väl insatt i raserna, och har vänner med rensasiga hundar som bedriver seriös avel, så det rör sig alltså inte om någon med rädlsa och fördommar mot amstaff/pitbull. Jag ser ofta en massa snorungar som springer runt med hundarna och tror att det är nån slags leksak. Senast för en tid sedan kom ett pojkgäng och gick på bredd på stan, demonstrativt med en blandning av amstaff/pitbull som gick i fören. Skitballt! Alla människor flyttade sig. Skitballt! En amstaff/pitbull är inga leksaker, utan ska behandlas med respekt och en fast (men kärleksfull) hand. Så en uppmaning till mig (tilla alla er som är seriösa) är att kolla upp era hundars ursprung, avla inte själva, för kan ni inget om hundavel (det går inte bara ut på att två hundar parar sig), så låt bli, för ni förstör rasens framtid, köp inte innan du har kunskap, och låter inte din iver över att skaffa en hund låta dig göra det klassiska misstaget att köpa första bästa hund. Och sist men inte minst. Planera inte ett hundköp av en speciell ras pga hur den ser ut, utan efter vad som passar dig och livet du lever. Jag älskar själv amstaff/pitbull, men tycker faktiskt att det finns hundar som är bra mycket livligare och roligare och mer lättskötta. Som sagt, tänk er för!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

E
Övr. Hund Är alltid runt på nätet och kollar. Hittade då dessa två filmer...
Svar
16
· Visningar
1 254
Senast: Anna_Lillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10