Pissenisse

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 869
I

isse

Har en hanhund på ca 16 månader som precis har kommit på grejen med att lyfta på benet när han kissar. Han har tidigare varit väldigt försiktig med var han kissar och inte, har helst bara velat kissa på tomten. Nu kissar han ÖVERALLT!! Han lyfter på benet precis hela tiden och ibland kommer det inte ens kiss.

I koppel kissar han inte eftersom att han inte får. Han går för det mesta lös och då kan jag inte riktigt kontrollera hur mycket han kissar. Kisseriet är i sig inte ett problem MEN han har börjat lyfta benet på saker som är förbjudna. Häromdagen kissade han på hästrnas ensilagebal och sedan gick han och kissade på en annan hund i stallet.

Idag gick han fram till grannen och kissade på hennes stövlar! :eek:

Varför gör han så här? Och framförallt, hur ska jag få honom att sluta? Jag tror personligen inte att det handlar om dominans eftersom att han inte är en dominant hund.

Sv: Pissenisse

Det är alltså nu som du ska sätta regler, bestäm var han får och inte får kissa. Gör det mycket tydligt för honom redan nu.
Min hund har råkat kissa på husse (då var han dessutom stressad och i ny miljö). Idag kissar han inte i stallet, inte ens i boxen vad jag sett, han skvätter inte på ensilaget heller och han vet att jag blir arg om han ska pinka på brevlådor. Så vi har kommit undan ganska lindrigt men som sagt, sätt regler och säg ifrån om han pinkar på fel ställe. Han har aldrig pinkat på mig (nära när han skulle pinka på snöhögen bredvid mig) och då sa jag ifrån. När han pinkat på husse var husse inte riktigt med på det, han var inte beredd och höll inte tillräckligt med koll.

Ang det där om att pinka på en hund vet jag inte, det gjorde våran på EN hund som försökte mopsa upp sig för honom. Han har aldrig kissat på nån annan hund med flit. Självklart röt vi till men det hjälpte inte med just den hunden av nån anledning, kan ju passa på o fråga här varför det blir så?

Jag är annars ganska övertygad om att det kan vara något övergående, vilket jag också hoppas. Han pinkar inte överallt heller utan där hundar pinkat innan.

Jag har endast koppel på där det är omöjligt att ha lös och när han går i koppel vill jag att han ska ha fokus på mig och inte gå och okynneskissa överallt. Naturligtvis får han kissa om han är kissnödig men inte gå och lyfta benet där det behagar honom hela tiden och eftersom att han för det mesta går lös så har han fått lära sig att kissa då och inte i koppel. Jag har tränat honom så för att det passar mig :)

Tack för ditt svar. Jag har sagt åt honom när han gjort så men det jag mest blir förbryllad över är att jag inte förstår varför han gör det.

Jag tror också att det säkert går över med tiden men jag fattar verkligen inte varför hundar gör så.

Hanhundar markerar naturligt sett mest överallt och hela tiden verkar det som. När de börjar med det är det klart att det blir en förändring (från att ha kissat en ggr/promenad alt att det räckt att släppa ut på tomten en minut) så ska det kissas småskvättar överallt. Hanar kissar ju inte ur allt på en gång som tikar och valpar gör, just för att kunna markera.
Det där att lyfta på benen och markera verkar vara djupt rotat, med tanke på att de fortsätter även efter kisset är slut. Lite småkomiskt.
Man får lära de var det är ok att kissa och inte. Vissa lär de att kissa bara på kommando, andra inte i koppel osv. Vi har inga speciella regler så men självklart stannar jag inte varannan meter för att låta hunden kissa så fort han är kopplad (i början av promenad/kort kissprommis är såklart undantag).

Att han kissar på ensilagebalen är alltså inte det minsta konstigt. Människor och hundar kan jag inte säga nåt om.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 464
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka