piska eller vänlighet?

ylvaaskersund

Trådstartare
jag är fodervärd till en ouppfostrad häst, häromdagen sparkade hon mot mitt huvud och missade pannbenet med en centimeter pga att jag hindrade hästen från att anfalla en hund. jag ringde ägaren och sa vad som hänt och hon svarade att man skulle använda kedja å piska för att fostra hästen, jag ringde även en vän som vurmar för NH och hon sa att jag skulle använda mitt ledarskap och befästa det med rep och piska. har någon där ute i hästsverige ngt bättre förslag hur jag lär hästen att det är jag som bestämmer i stallet å hagen?

Sv: piska eller vänlighet?

jag skulle nog andvända kedja och även ha en pisk till hands men absolut inte andvända dom i första hand.

Du får nog jobba mycket (!) med att göra halter, backa och flytta hästen för så små tryck som möjligt. Från marken först altså, så att hästen verkligen förstår vad du menar.

Lycka till :)

Kan inte svara på hur du ska komma till rätta med problemet men ett hett tips är ju att använd ALLTID hjälm när du hanterar hästen. Var rädd om dig!

Sätt på dig en hjälm i all hantering.Ta med ett spö och ha kedja på så du kan kontrollera hästen. Ta sedan hjälp av någon som är bra på knepiga hästar.

häst som sparkar mot folk ska ha ett hederligt "kok stryk"

Hästen är livsfsrlig att hantera.

sätt på en hjälm o ha en piska med. det e inget att leka me me hästar som sparkar mot en. ett spö kan då hjälpa.

Vilka bra tips, spöa skiten ur hästen så blir han en lugn och trygg individ. Detta gäller väl barn och hundar också antar jag??? Ju mer stryk man kan ge, ju trevligare häst!! eller??

Det är svårt att komma med råd om ngt sådant här när man inte vet så mkt om situationen. Men min omedelbara tanke när jag läser detta är att jag undrar hur man kan låna ut en häst som inte går att hantera på ett "normalt" sätt. Nu vet jag inte under vilka förutsättningar du har lånat hästen. Men jag hade bett/krävt att ägaren kommer och hjälper till eller visar hur den hanterar hästen.

Du har nog läst fel tråd.

Ingen som skrivit att man ska spöa skiten ur hästen.

Däremot tror jag knappast det är läge att lägga den på soffan och tala den tillrätta heller när hovarna viner runt skallen på folk.

Du har nog läst fel tråd.

Ingen som skrivit att man ska spöa skiten ur hästen.

Däremot tror jag knappast det är läge att lägga den på soffan och tala den tillrätta heller när hovarna viner runt skallen på folk.

I så fall har jag också gjort det. Jag tycker att skillnaden är liten mellan ett kok stryk och att spöa skiten ur...
Men jag håller med om att hästen är livsfarlig. Jag hade lämnat tillbaks den till ägaren och letat upp en ny häst att ha på foder. Eller också hade jag tagit betalt för att göra hästen hanterbar.

Jag skulle ta den enkla vägen och ta en annan foderhäst. Seriös "hästuppfostring" tar tid och jag skulle inte lägga ner så mycket jobb på hästen om den inte var min. Fast du kanske tänker köpa den? Själva "sparken" kan ha varit riktad mot hunden och du kom emellan (?). F ö håller jag med Boll 93. Få hästen att flytta sig (utan att överträna). Utrusta dig med rep & petpiska + hjälm.

Hmm... Jag tvivlar för det första på att hästen kommer att förstå varför man plötsligt ställer sig och slår på det med en piska :smirk:

Och för det andra kommer den att få en ännu sämre syn på människan än vad den redan har.

Ju lägre ned i rangskalan man kommer desto större blir våldet.

Kan du beskriva lite mer vad som hände? Skrämde du hästen, blev hästen rädd för hunden eller liknande? osv.

Jag tycker att du ska träna massor av ledövningar från marken och se till att bygga upp en respekt och förtroende mellan dig och hästen. Träna på att flytta hästen, att kunna placera den i olika positioner i förhållande till dig och att alltid kunna stanna den och få dess uppmärksamhet :)

jag ringde även en vän som vurmar för NH och hon sa att jag skulle använda mitt ledarskap och befästa det med rep och piska. har någon där ute i hästsverige ngt bättre förslag hur jag lär hästen att det är jag som bestämmer i stallet å hagen?

:eek:

Ehm... ok... jag skulle vilja säga att du ska utveckla din kommunikation med din häst, till en början i leadrope ("grimskaft på 4 m) och repgrimma.

Nu kanske det lät värre än hon menade, men jag skulle rekommendera dig att ta ut en utbildad, välrekommenderad NH.instruktör!

Jag skulle ta den enkla vägen och ta en annan foderhäst. Seriös "hästuppfostring" tar tid och jag skulle inte lägga ner så mycket jobb på hästen om den inte var min. Fast du kanske tänker köpa den? Själva "sparken" kan ha varit riktad mot hunden och du kom emellan (?). F ö håller jag med Boll 93. Få hästen att flytta sig (utan att överträna). Utrusta dig med rep & petpiska + hjälm.

Förtydligande: "Utrusta dig med" betyder inte "beväpna dig med"! Det var nog så "NH-personen" menade också!

jag är fodervärd till en ouppfostrad häst, häromdagen sparkade hon mot mitt huvud och missade pannbenet med en centimeter pga att jag hindrade hästen från att anfalla en hund. jag ringde ägaren och sa vad som hänt och hon svarade att man skulle använda kedja å piska för att fostra hästen, jag ringde även en vän som vurmar för NH och hon sa att jag skulle använda mitt ledarskap och befästa det med rep och piska. har någon där ute i hästsverige ngt bättre förslag hur jag lär hästen att det är jag som bestämmer i stallet å hagen?

Det har verkligen gått LÅNGT när en häst sparkar mot människor på det här sättet. Personligen skulle jag aldrig utsätta mig för att hantera en häst som sparkar mot människor. Jobbar gärna med lite kluriga, känsliga hästar som man får kämpa lite med men jag vill ju inte riskera mitt liv :)
Om du är säker på att du vill fortsätta att vara fodervärd på hästen tycker jag att du ska kontakta en riktigt duktig NH-tränare som kan hjälpa dig och hästen. Du behöver befästa ditt ledarskap och hästen måste få respekt och förtroende för människor.

Häst som sparkar mot mig begriper mycket väl varför den får en smäll.
Givetvis sker tillrättavisning i samband med oförätten, inte en halvtimme senare.

Men det trodde jag de flesta hästfolk var införstådda med.

Häst som sparkar mot mig begriper mycket väl varför den får en smäll.
Givetvis sker tillrättavisning i samband med oförätten, inte en halvtimme senare.

Men det trodde jag de flesta hästfolk var införstådda med.

Lite svårt att slå en häst samtidigt som den håller på att sparka mot ens huvud kanske?
Det är ju sällan en spark som kommer som en blixt från en klar himmel. Oftast föregås den ju av ett antal varningssignaler. Uppfattar man dem och reagerar i tid slipper man ens komma till en situation där hästen försöker ta livet av en :eek:

Jo, men då kan man ju fundera på om hästen verkligen blir lättare att hantera efter att den fått en smäll?

Jag tror att hästen mer uppfattar det som att det är okej att ta till våld, och kanske till och med sparkar tillbaka för att försvara sig. Om jag vore TS hade jag satsat på att få en fin kommunikation till hästen och att bygga upp en respekt genom ledövningar och att visa hästen att den måste hålla avstånd när man ber om det osv.

Hade hästen sparkat mot mig hade jag flyttat den ifrån mig, och visat att jag inte respekterar den i min närhet om den inte respekterar ig som dess ledare. Jag hade flyttat den åt olika håll bort från mig ocg visat att det är jag som har högst rang, men allt detta väldigt mjukt, vänligt men bestämt.

Två filmer som jag tycker bevisar hur en kommunikation kan byggas upp med endast små signaler. Lägg märke till människans hållning, lugn och koncentration på filmerna.
http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y
http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-tssyI

Nu är TS häst säkert inte lika svårhanterad/farlig och jag tror nog att sparken mer var menad som försvar från hästens sida, att den kanske blev rädd eller kände sig trängd i situationen. Men jag skulle ändå arbeta med att sätta positionerna på plats och få hästens koncentration och respekt genom att lugnt och bestämt visa den dess plats bredvid en själv :)

Lite svårt att slå en häst samtidigt som den håller på att sparka mot ens huvud kanske?
Det är ju sällan en spark som kommer som en blixt från en klar himmel. Oftast föregås den ju av ett antal varningssignaler. Uppfattar man dem och reagerar i tid slipper man ens komma till en situation där hästen försöker ta livet av en :eek:

Jo precis! Och det är just detta som får mig att tro att hästen egentligen kände sig väldigt trängd/rädd i situationen. Kanske den blev rädd för en snabb gest eller liknande, och därför sparkade. Och visst, sådana situationer är otroligt farliga och om häst och människa då har en fin kontakt med varann och hästen ser människan som sin fullständiga ledare tror jag att det blir säkrare om man hamnar i en sådan situation iom att man då kan få hästens fulla uppmärksamhet iaf, och visa den vägen ur den pressade situationen^^

Jo precis! Och det är just detta som får mig att tro att hästen egentligen kände sig väldigt trängd/rädd i situationen. Kanske den blev rädd för en snabb gest eller liknande, och därför sparkade. Och visst, sådana situationer är otroligt farliga och om häst och människa då har en fin kontakt med varann och hästen ser människan som sin fullständiga ledare tror jag att det blir säkrare om man hamnar i en sådan situation iom att man då kan få hästens fulla uppmärksamhet iaf, och visa den vägen ur den pressade situationen^^

Ja exakt!! Och tar man då långpisken och drämmer till hästen lär den ju inte direkt känna sig mindre trängd utan skulle antagligen bara försvara sig dubbelt så mycket med näbbar och klor (eller ja.. hovar och tänder :D ). Förtroendet för människor skulle ju definitivt inte öka i alla fall.
Men det är svårt att säga när man inte har sett hur allt gick till.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar