Pipande hund

MinIan

Trådstartare
Åh, blir så less på hunden!
Min kille har en schäfer (stavning) lapphund blandning.
han har bott i hela sitt liv på en bondgård och nu när inte hans mamma klarar av å ha han kvar så har vi tagit hit han till våran 2a.. stor omväxling för han ja.. men vi försöker hitta ett nytt hem till honom.
och han har en del ovanor med sig ifrån det gamla hemmet.
han har ALLTID fått som han velat. och nu när han inte får som han vill så har han börjat med nått som är så jobbigt.

säger vi åt han å ligga och han ska ligga kvar så börjar han pipa. han kan ligga och pipa i timmar. och det är störande speciellt då man tittar på tv.
och vi har nyligen varit ut med han, men han ligger ändå å piper då vi säger åt han å ligga eller sitta fast han inte vill!
är det någon form av protest han håller på med? och har ni några bra knep som vi kan göra för att få han å sluta pipa, eller ska man helt enkelt vänta ut det tills han blir tyst av sig själv?

som nu sitter han å piper ute i hallen för husse har åkt iväg en stund.
jag säger åt han hela tiden att vara tyst, han blir tyst en liiten stund men så fortsätter han. och säger man inte åt han då börjar pipet övergå till mer och högre till det låter som att han ska dö eller nått :p

Sv: Pipande hund

Jamen herregud tänk på att det måste vara en enorm omställning för hunden!!
Ni får väl helt enkelt ägna lite mer tid åt honom.Vadå ligga och pipa i flera timmar:eek: Ut och aktivera honom.Inte bara ut och gå med honom utan lite tankeverksamhet så han blir trött i knoppen så han kan slappna av när han är inne.
En hund kan väl inte bara "ligga" hela tiden:eek:

Aktivera, mentalt som fysiskt.. Tankelekar, pyssliga leksaker, träning... Gör honom Trött och låt honom för guds skull vara med!!

Oavsett vad du tycker om det eller ej så Är han numera er flockmedlem.. en hund måste få en chans att vara en del av gemenskapen!

Jamen herregud tänk på att det måste vara en enorm omställning för hunden!!
Ni får väl helt enkelt ägna lite mer tid åt honom.Vadå ligga och pipa i flera timmar:eek: Ut och aktivera honom.Inte bara ut och gå med honom utan lite tankeverksamhet så han blir trött i knoppen så han kan slappna av när han är inne.
En hund kan väl inte bara "ligga" hela tiden:eek:

Men var skriver hon att den ligger inne HELA TIDEN? Baske mig att jag inte skulle ta ut min hund just när hon satt och pep.

jag har aldrig sagt att han ska ligga hela tiden, det är just för att träna, som du sä'ger.. han ska lyda.. säger vi ligg efter vi har varit ute och aktiverat honom så ska han lyda. ligg är ligg inte ligga och sedan börja krypa dit han vill.

han blir aktiverad. tro mig. men snart kanske jag börjar jobba, det är därför vi vill hitta ett nytt hem till honom.

ursäkta mig, men det låter som att ni vet exakt hur vi har det här hemma. alltså.. det låter som att hunen inte får göra någonting över huvudtaget.. :crazy: men jag kan säga det att han får vara med, han är en flockmedlem.. jag har en till hund också.

båda får följa med när vi ska någonstans, går vi ut får dom följa med, och när jag ska leka får båda leka.

det är just då, då vi INTE ska vara ute, då vi för en gång skull är inne och ska t.ex. kolla på tv eller göra nått annat. allt handlar inte om att vara ute hela tiden. det är dom gångerna då vi kommer in som han börjar pipa då vi vill att han ska ligga på en plats, inte krypa runt på hela golvet.. hoppas du förstår vad jag menar nu.

och det brukar komma barn som får gå ut med honom. han brukar flåsa som bara den då han kommer tillbaka, så då har han fått varit ute å springa lite :D

och sen måste jag tillägga att han är ingen hund som vill leka eller busa.
han lockas inte av godis och lockas inte av någon leksak.
jag tycker själv att han är en riktig tråkmåns ibland.

och när våran lilla tik vill leka morrar han bara åt henne. som ett "låt mig vara"
och när jag brukar busa med honom så fortsätter han inte. utan han vänder kanske bara bort huvudet och går å lägger sig eller ser helt förvirrad ut. så jag vet heller inte hur jag ska få han mer aktiv än att bara gå promenader med honom. springa/jogga och allt som hör där till.

Men var skriver hon att den ligger inne HELA TIDEN? Baske mig att jag inte skulle ta ut min hund just när hon satt och pep.

nä, det är ju så jag tänker också, vi har nyss kommit in, han ligger och "protestpiper" och ska jag då ta ut honom igen bara för att han ska bli tyst? då blir han ju aldrig tyst.. utan då lär han väl sig att "piper jag, då får jag gå ut igen, igen och igen"

Så när ni är hemma i lägenheten vill du att hunden ska ligga på en plats som du väljer? Hunden får inte välja själv vart han vill ligga eller vad han ska göra?

Då det är tikar som löper kan min hund vara lite pipig av sig stundvis. Ofta går han ut i hallen och "tycker synd om sig själv" och piper, jag brukar då ropa på honom och ha en liten gosstund. Ligger jag i soffan och tittar på tv och min hund börjar pipa så ropar jag bara på honom och så gosar vi sen somnar han.

Kroppskontakt tror jag är väldigt viktigt för en hund. Det stärker banden mellan hund och människa.

Jag har också en hund här hemma som inte tycker att det är överdrivet lattjo att leka, och som definitivt inte är intresserad av att leka med min andra hund. Däremot älskar han att jobba, och älskar att lära sig nya saker. Är han lika svårmotiverad om ni tränar? eller har ni ex. provat att spåra med honom?

När det gäller pipandet så är det bara att ignorera, han ska definitivt inte få ut något av det för precis som du säger, då lär han sig att det är ett vinnande koncept.

Jag tycker det verkar som om att många hundar inte ens vet om att dessa piper. Det märker man ibland hos förare som korrigerar pip i arbete tex, hur hunden piper ännu mer av frustration.

När ägaren säger "SCHYYY!" eller vad det nu kan vara koncentrerar sig hunden för en kort stund och sedan när det inte finns något att fokusera på kommer pipet.

Är det min konstiga uppfattning bara?

Vet inte alls hur det är med TS hund, bara en tanke.

jo självklart får den gå å lägga sig där han vill, förutom soffan och sängen och vid matbordet då man äter.

men när han står vid dörren coh börjar pipa, då pekar jag bestämt vart han ska gå å lägga sig, i vilket rum eller liknande.
och lyder han inte, och börjar krypa puttar jag tillbaka honom eller säger åt honom att gå å lägga sig där igen tills han har gett upp och ligger kvar.
då piper han, likadant då han står vid dörren och fokuserar på den.

och jag har själv testat det är med att kela med honom då han börjar pipa, för att kanske få han på andra tankar.. men då när jag slutar då tror han att det är "gå ut time" ch börjar pipa ännu mer och högre och kanske springer eller går mot dörren.

jag har faktiskt inte försökt få honom att söka efter saker. kanske ska testa det imorgon.
men då är det så att, vad ska jag ta för att få honom att börja.. han lockas inte direkt av godis. inge korv eller köttbulle eller nått.
speciellt inte då man ska ge honom det. eller liknande. utan han tar det då det behagar honom OM det någonsin gör det.

han är ju väldigt mager också. det är just för att han hade väldigt svårt för att äta då han bodde på gården, han bara srang och sprang, jagade skuggor och skällde på djuren, löd ingen och bara smet då man skulle fånga in honom.
det är först nu när han inte får springa som han gjorde som han har börjat äta mer. och vi har bytt mat till honom till RC, vi blandade hans gamla mat med RC just för att det skulle bli en mjuk övergång från det gamla till det nya.

så jag hoppas han börjar lägga på sig lite nu också..

jag kan säga åt han att vara tyst, han är då tyst en sekund innan han börjar igen. och så säger jag tyst och han börjar efter en sekund igen.. säger jag inte tyst övergår det till värre pipande till det låter som att han ska explodera och så reser han sig upp (om han ligger ner)

just nu. när jag skriver detta så sover han faktiskt. sköööönt :p

jag kan säga åt han att vara tyst, han är då tyst en sekund innan han börjar igen. och så säger jag tyst och han börjar efter en sekund igen.. säger jag inte tyst övergår det till värre pipande till det låter som att han ska explodera och så reser han sig upp (om han ligger ner)

just nu. när jag skriver detta så sover han faktiskt. sköööönt :p

Jag vet såklart inte hur din hund är, men uppfattningen är att många "piphundar" inte är medvetna om att dessa piper. Jag tycker det är svårt att korrigera pip, för man vet kanske inte riktigt egentligen vad det är man korrigerar.

ja, jag förstår precis hur du menar.
och undrar om blixten vet om att han piper ibland :confused:

man kan nästan tro att han ska pipa sig till sömns.

som min kille säger nu..
han ligger med tassarna fram, trycker huvudet ner mot backen med huvudet mellan tassarna och riktigt piiiiper och bara glor på en eller frammåt dit han vill, riktgit tjurigt pip, tills han får som han vill. och eftersom att han inte får som han vill så pågår pipandet i EVIGHET!

När du säger får som han vill tänker jag lite på att hunden koncentrerar sig och därför blir tyst.

Finns såklart hundar som piper i frustration, ångest också. Detta är mer lite funderingar.

Nu vet inte jag hur han levde innan han kom till er, men pipandet kanske beror på att han saknar sitt gamla hem. Som det låter när du beskriver hans liggställning tycker jag att det tyder på att han är deppig. Att tillrättavisa en hund i den sinnesstämmning är lönlöst, det som kan hjälpa är att ge hunden tid samt väldigt mycket aktivitet hjärngyma och konditions träning.
Lycka till med hunden

de få ggr min kille piper (har kommit nu när jag renoverar och målar = han får vara i köket.. men lik f*n har jag en hund med målarfärg på örona..) är det för att han "inte får vara med". Men de dagar han gör det är de dagar han fått dyka in i köket Innan våra långrundor och innan skallen hans blitt trött. Så, ja, jag dömde din hunds pipande efter min hunds pipande.

Är han van vid att folk leker med honom? och är han van vid att leka med andra hundar, som t.ex. din tik?
Måste ju vara en väldig omställning för honom att gå från hundgård där han kunnat kika på saker och "skött sig själv" med allt vad nu det innebär till en lägenhet med två pers och en annan hund..

Skulle fortfarande säga; försök trötta ut honom innan tvkvällarna/what ever.. och låt hans "ligg-stanna" plats vara ganska nära er.

Min "extrafamilj" hade en schäfer och herregud vad han pep, HELA tiden. Vi brukade säga att han svalt en pipleksak... Vi ignorerade honom i allafall för det gav varken från eller till att säga åt honom. Tillslut så blev pipandet lite mindre och då hade vi även lärt oss att "stänga av öronen" för pipljud.
Min lilla kineskille piper för att få uppmärksamhe tex. när han vill ut, när han är törstig eller hungrig, när han är missnöjd över nåt, när han är glad eller helt enkelt när han bara tycker att matte är skittråkig ;)
Tyckte det var jobbigt i början men nu har jag vant mig vid att ha en liten "pipkille" :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 256
Senast: Milosari
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 322
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka