• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rambolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 822
R

Rambolina

Vet att det kanske inte är rätt forum men det har varit uppe här förut, flytta tråden om et är helt galet:o

Det är ju mycket diskussioner kring PINTO och PAINT, men tittar man krasst på det så kan en häst som säljs som PINTO vara i stort sett vad som helst?? Vbl, hbl etc?

Någon som kan hjälpa mig att klura ut de här begreppen?
Att Paint är en ras och Pinto en färg ja, MEN varför skriver då många tex PINTO STO till salu!? Det är ju som att skriva skimmel till salu, eller är jag helt ute och cyklar:angel:

Sv: Pinto

har för mig att båda är en ras, vet dock inte riktigt skillanden.. men det går säkert att ta reda på:P
men jag tror mer att pinto är en ras och paint en färg:P

Senast ändrad:

Fast man säger ju American paint horse har jag för mig..
Vad som egentligen var intressant var OM PINTO var en ras så var jag ute lite efter hur de är etc

aha, men du läste precis i en bok, och paint och pinto är tydligen samma.. De blir i alla fall mrllan 142-152 cm i manken. Den är robust och välbyggd och kraftfull med kvalitetshuvud och muskolösa länder:p

Vet en paint/pinto som va korsad med vbl. mycket fin, och hade ett super psyke..

PÅ svenska och enkelt är det väl så här,paint är en skäckfärgad Quarter
Pinto är en färgbetäckning på en varmblods häst eller ponny,mao kan det vara vilken blandning som helst bara den är skäckfärgad:idea:

tro det med.. för den korsningen som jag pratde om va ju hälften paint.. så jag tror detdu säger stämmer..

PÅ svenska och enkelt är det väl så här,paint är en skäckfärgad Quarter
Pinto är en färgbetäckning på en varmblods häst eller ponny,mao kan det vara vilken blandning som helst bara den är skäckfärgad:idea:

Ja exakt! Då var jag inte helt fel ute!

nu är jag ju inte proffs på amerikanska hästraser, men sitter här med boken "Amerikas färgstarka hästar". citerar ur den då:angel:

Paint s.34-39
"..rasen har vuxit och idag har rasorganisationen mer än en halv miljon paint-hästar i sitt register. Rasen finns över hela världen men beroende av var de är födda blir de inskrivna i det amerikanska registret som numera heter American Paint Horse Association."
"Painthästen är kompakt och muskulös med ett relativt litet huvud. Den har ett sedvanligt bra temperament och en exetrör som gör att dne är snabb och kan "vända på en femöring". Därmed passar den speciellt bra till westernridning. Man säger att den har så kallat cowsense, det vill säga att den lämpar sig särksillt väl för boskapsarbete."
"Inom aveln av andra raser läggs vikt vid exetriör och temperament men man bryr sig inte så mycket om färgen. Värre är det för uppfödare av paint som inte bara ska ha en häst med bra exetriör och temperament utan samtidigt försöka få fram önskad färg och önskat mönster!"
"Mankhöjd 145-165cm."
"De tre huvudfärgerna kallas tobiano, overo och tovero, men inom overo finns det olika mönster; frame-overo, sabino och splashed white. Fläckarna kan vara i alla färger som hästar kan ha - därför kallar vi dem här för färgade."
Tobiano färg på ena/båda flankerna, benen vita upp över halsen och knät. Fläckarna är jämna och tydliga ovala/runda och sträcker sig över hals och bröst. Huvudet är färgat och täcknen är som på hästar med hela färger (bläs, snopp o.s.v.). Ofta tvåfärgad svans. Hästen är antingen övervägande vit elr övervägande färgad.
Tovero ofta nästan helt vit med färg på öronen & runt ögonen & vid svansroten. Olika stora fläckar och sitter också ibland runt buk och länd. Ett/båda ögonen är blå.
Overo vanligtvis inget vitt över ryggen (manken --> svansen), i regel ett/flera ben färgade. Ojämna vita fläckar ("stänkt målarfärg"). Mycket vitt i ansiktet, enfärgad svans.
Frame-overo mycket vitt på huvudet. Vita fläckar längs sidorna och halsen. Färgade ben med ev. vita strumpor. Oftast blå ögon.
Sabinon vitt på ben och huvud, vanligen vita fläckar under magen. Den färade hårremmen kan vara grå och ögonen bruna elr blå.
Splashed white vita ben, vit mage, mycket vitt på huvudet. Det vita är skarpt avgränsat mt det färgade. Blå ögon. (mycket populär färg bland uppfödare men också dne mest sällsynta).

Pinto s.78-79
"Det antas att pintofärgen kommer från de arabiska hästar som kom till Amerika. Många tror att pinto och paint är samma sak men det stämmer inte även om färgerna är lika."
"För att en fläckig häst ska kunna registreras i pinto-registret..."
"Pintohästar delas in i fyra kategorier:
Stock Type lämpar sig för westernridning, terrängritt och olika andra tävlingar. Exetriören ska vara som hos en quarterhäst.
Hunter type lämpar sig för terrängritt, westernritt och olika andra grenar men exetrören ska vara mer som hos engelskt fullblod elr halvblodshästar.
Peasure type lämpar sig för westernridning, engelsk ridning och körning och ska vara som arab eller morgan i typen.
Saddle type lämpar sig för westernriding, engelsk ridning ch kärning men ska ha en exetrör som American Saddlebredd, Tennesse Walking Horse eller Misssouri Fox Trotter."
"Pintohästar har två mönster; tobiano och overo."

Hm, i mina öron/ögon verkar det ju som att det är Pinto som är färgen, inte Paint. Speciellt som dt verkar vara färgen som är avgörande för att reggas i Pinto Horse Association of America, och alla raser utom Appaloosa och draghästar kan reggas.

Någon gång i urtiden fick jag höra att en pinto var en korsning som hade paint i sig. Vet inte hur stor andel paint den skulle vara för att räknas till pinto. Har någon annan också hört detta?

Hola,

Inte första gången jag svarar på denna fråga.

American Paint Horse är en hästras. Paintens stambok är öppen för inkorsning med Fullblod och Quarter.

En Pinto är i första hand ett sätt att beskriva en skäckfärgad häst. Används flitigt inom Engelskan.

American Pinto Horse Ass (PtHA) är en förening för Pintofärgade hästar där man försöker arbeta fram en ras (American Pinto Horse) även om man till skillnad mot Paint är väldigt generös med vilka raser som får avlas in... I denna förening kan man registrera fyra storlekar mini, mini-b, pony och horse.
Under häst finns ytterligare typer såsom Stock, Hunter, Pleasure och Morgan.
I ponnydivisionerna kan man regga i stort sett vad som helst som är skäckigt. Sto, hingst och vallack. Där kan det vara okänd stam.

I hästdivisionen måste det finnas dokumenterad stam på alla hingstar och de skall vara av raser som tillåts att korsa in.
Ston och vallackar behöver ej ha känd stam men bedöms noga så de passar väl in i rätt typ.

Sist jag registrerade (eller om det var ett medlemsutskick) så fick jag brev hem att det framledes skulle bli mycket dyrt att göra en "hardship-registration" (alltså okänt någnstans i stammen), typ 3000 spänn.

Och som någon sade så är det totalstopp om man ser spår av Appalosa, Mula eller Arbetshäst.

Att äga en Amercian Pinto Horse är mycket populärt "over there". De har rastävlingar, foundation Bloodlines, poängsystem ect etc.

mvh Eva *fd American Pinto Horse ägare*

Senast ändrad:

Paint är en skäckfärgad quarter (dvs en quarter som är skäck reggas per automatik som paint) Paint är betraktat som en egen ras, och om en reggad paint får en avkomma som inte är skäck reggas denna som breedingstoch (ibland angett som paint breedingstock). Tillåtna raser för inkorsning i paintrasen är quarter och fullblod

Pinto däremot är en färg, pintoföreningen startades 1943 för att bevara skäckfärgen, oavsett härstamning.

Hittade lite här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article499513.ab

boccia, tidigare paintägare

Med all respekt, så har du fel.

Numera får måste man regga en fläckig quarter som quarter. Den får endast reggas som paint om en eller båda försäldrarna är registrerade paint!

För att få dubbelregga en häst krävs därmed att en av försäldrarna (minst) är dubbelreggad.

Vad gäller pinto så är det som Eva säger, en helt annan sak. Varför vissa skriver pinto i annonser etc är för att man kan registrera en häst som pinto. Man kan alltsår tex registrera sin paint som pinto också om man vill. Dock inte tvärtom, Paintens stambok är stängd för andra raser än paint, quarter och fullblod. (I quarterns fall gäller bara quarter och fullblod)

I USA kan man, förutom att registrera i sin rasförening, registrera hästarna tex som pinto (skäck), i Bucksinföreningen, palominoföreningen osv. Dessa föreningar i USA är mkt stora med egna World Shower osv, därför där det intressant att göra detta där. Här spelar det mindre roll, jag vet ingen som har reggad sin paint som pinto i Sverige även om det säkert finns.
Det kan ju vara mer intressant för någon med korsning eller liknande att ha någon mer "spännande" reggning på sin häst.

Innebär det att en häst med paint som mamma och quarter som pappa även kan reggas som quarter???

Enligt denna sida så är skäck och tigrerat inte tillåtna färger på en quarter, så hur går det ihop??

http://sv.wikipedia.org/wiki/Quarterhäst

*förvirrad*

Var ju några år sedan jag sålde min paint...

Nej, en Quarter måste ha två Quarterföräldrar. Men det finns ju fortfarande dubbelreggade hästar, så därför kan ju en eller båda föräldrarna vara både quarter och paint. Men om den ena (el båda) föräldrarna är enbart paintreggad så blir det en paint.

Regeln ändrades för ett par år sedan, så den infon gäller alltså inte längre. Skäck är numera tillåtet på quarter, liksom perlino och cremello som också var förbjudna tills för några år sedan.

Okej. Tack för infon. :bow:

Sålde mitt sto (reggad i APHA) för 2 år sedan, hon fick föl -03 (breedingstock-reggat)

Man lär så länge man lever. :)

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 775
Senast: Blyger
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 662
Senast: Boj
·
Avel Nej, jag har inte tänkt börja avla ridponnyer ;) Men, jag kom att tänka på en sak häromdagen och kan verkligen inte släppa den, utan...
2
Svar
23
· Visningar
2 887
Senast: peråke
·
C
Avel Många påhopp har gjorts angående hingstar som är bärande av OLW genen.En sak som gjort Sverige begränsade i sitt urval...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka