Sv: pinschern
Jajamensan, min lillkille kommer från V-färnebo.
Jisses, det var många frågor
De är väldigt lättlärda vilket gör det både svårt & lätt att uppfostra dom. Jag har haft det ganska lätt, har alltid varit extra noga med att träna på kontakt & följsamhet. Även lagt vikt på att han ska kunna slappna av i alla möjliga olika situationer.
Det ska verkligen inte vara en nervös ras (de ska däremot vara på sin vakt), men tyvärr har viss avel & många ägare (som inte aktiverar sin pinscher eller behandlar dom respektlöst) lett till att vissa individer tenderar att vara mer eller mindre nervösa.
Som de flesta andra raser är pinschern helst med sin flock, men med ensamhetsträning klarar de utan problem att vara ensamma i 4h.
Jag hade min förra pinscher med på ridturer utan problem. Det gäller precis som med de flesta raser att ha tillräcklig lydnad. Kan hända att man får träna på ett lite annat sätt, man får inte vara främmande för att byta taktik när man har en pinscher. Min skrutt gick alltid lös som valp, nu går han lös eller m långlina & sele (där det går). För att när han kommit ur slyngelperioden gå tillbaka till att gå lös där det är lämpligt.
Min förra pinscher kunde gå lös på en tomt utan staket utan att lämna tomten, de är ju gamla vakt/gårdshundar, så vakt finns det mer eller mindre av i alla pinschrar.
Aktivering behövs varje dag i någon form. Tricks, lydnad, spår/sök, agility mm mm. Pinschern mår inte bra som endast sällskapshund. Men de behöver inte galet mkt aktivering, men i någon form varje dag. Pinschern är gärna ute på promenader flera timmar, men regnar det så föredrar den oftast att ligga inne mestadelen av dagen.
Det är ganska stor skillnad på tikar & hanar. Men såklart varierar det mer mellan individer.
Hoppas att jag gett dig svar på det mesta
Annars är det bara att fråga mera. Jag brinner för rasen & hjälper gärna till i valet av kombination eller m annat. Men det bästa är nog att ta kontakt med någon uppfödare