Sv: pinschern

Beror på hur man ser det, dobermannen kommer ju delvis från pinschern, så man kan nog säga att det finns tripp-trapp-trull (dvärgpinscher, pinscher & dobermann) Men dobbisen är ju en brukshund på ett helt annat sätt än pinschern.

Men de har både många likhetet & olikheter de tre raserna.

Jo, det stämmer. Men eftersom man tagit bort "pinscher" i dobermann, så finns det ju ingen anledning att kalla mellanpinscher för just "mellan".

Likadant så är ju riesenschnauzer (stavas?) en "egen" ras, och därför finns inte där heller något behov av "mellan" i mellanschnauzer.

Schnauzern kallades faktiskt för strävhårig pinscher en gång i tiden! :D

Jag har en kompis som har två stycken dvärgpinscher och de är jättejobbiga! Jag har träffat dem säkert femtio gånger men de skäller alltid när vi träffas. Om jag är hemma hos dem så skäller de så fort jag rör mig. Säger inte att detta beteende är bundet till rasen, kanske beror på något annat? Har bara träffat dessa två av den rasen så jag har inte så mycket att jämföra med...

Fast är det inte så att precis som du skriver så är doberman och pinscher släkt men´v.Schnauzern och Schnauzern är ju inte alls några släktingar till Riesenschnauzern, även om deras utseende påminner väldigt om varandra!

Är inte så insatt på schnauzrar då jag är pinscherägare själv, men så fick jag det förklarat för mig av en vet. när jag frågade. Prefixet "mellan" användes för att skilja de olika raserna åt, släkt eller inte.

Dessutom är väl inte dobermann och pincher särskilt "släkt" mer än att pinchern användes som en av raserna när man avlade fram dobbisen, dvs det är ingen framavlad jättevariant av den rena pinscherrasen.

Vad man "använt" i riesenschnauzer i tidernas begynnelse har jag personligen ingen aning om. :D

[Som redan skrivits så är de mellan 45-50 cm, väger mellan 14 & 20 kg ungefär..
Var noga med mentaliteten när du tittar på kombinationer, tillgänglighet, ev förekomst rädslor, aktivitetsnivå & avreaktion är exempel på vad som är lämpligt att kika på. Det råder viss hälsohysteri i styrelsen, men pinschern är en väldigt frisk ras. Vill du ha tips på bra kombinationer så säg gärna till, jag har nära kontakt med min uppfödare & håller hela tiden koll på parningar osv:)[/QUOTE]

visst kommer din pinscher i från V-färnebo? ( bor själv i Brovallen) Är super sugen på en pinscher.. Hur är det att uppfostra en pinscher? Är det svårt/lätt/ jobbigt/lättlärda/ krävande?
Är det en nervös ras? Klarar den av att vara ensam ca 4h eller kryper den på väggen? är det en hund som skulle passa att ha lös med sig när man är ute och rider? lös på gården utan staket? ( bor på landet) Behöver den Mycket aktivering? I form av? Är den vaktig?
Mycket motion? är det skillnad mentalt sett på tikar & hanar? ( sugen på tik black and tan..)

:D väntar ivrigt på svar :banana:

Jajamensan, min lillkille kommer från V-färnebo.
Jisses, det var många frågor:D

De är väldigt lättlärda vilket gör det både svårt & lätt att uppfostra dom. Jag har haft det ganska lätt, har alltid varit extra noga med att träna på kontakt & följsamhet. Även lagt vikt på att han ska kunna slappna av i alla möjliga olika situationer.

Det ska verkligen inte vara en nervös ras (de ska däremot vara på sin vakt), men tyvärr har viss avel & många ägare (som inte aktiverar sin pinscher eller behandlar dom respektlöst) lett till att vissa individer tenderar att vara mer eller mindre nervösa.

Som de flesta andra raser är pinschern helst med sin flock, men med ensamhetsträning klarar de utan problem att vara ensamma i 4h.

Jag hade min förra pinscher med på ridturer utan problem. Det gäller precis som med de flesta raser att ha tillräcklig lydnad. Kan hända att man får träna på ett lite annat sätt, man får inte vara främmande för att byta taktik när man har en pinscher. Min skrutt gick alltid lös som valp, nu går han lös eller m långlina & sele (där det går). För att när han kommit ur slyngelperioden gå tillbaka till att gå lös där det är lämpligt.

Min förra pinscher kunde gå lös på en tomt utan staket utan att lämna tomten, de är ju gamla vakt/gårdshundar, så vakt finns det mer eller mindre av i alla pinschrar.

Aktivering behövs varje dag i någon form. Tricks, lydnad, spår/sök, agility mm mm. Pinschern mår inte bra som endast sällskapshund. Men de behöver inte galet mkt aktivering, men i någon form varje dag. Pinschern är gärna ute på promenader flera timmar, men regnar det så föredrar den oftast att ligga inne mestadelen av dagen.

Det är ganska stor skillnad på tikar & hanar. Men såklart varierar det mer mellan individer.

Hoppas att jag gett dig svar på det mesta:)
Annars är det bara att fråga mera. Jag brinner för rasen & hjälper gärna till i valet av kombination eller m annat. Men det bästa är nog att ta kontakt med någon uppfödare:p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 557
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång...
2
Svar
36
· Visningar
961
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv